Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Suunnittelijan työkalut
  3. Aineisto- ja varaustiedot


Digimainonnan aineisto-ohjeet

Lue lisää

Näyttöpohjainen display-mainonta (CPM)

Lue lisää

Tulospohjainen display-mainonta (CPC)

Lue lisää

Dynaaminen display-mainonta

Lue lisää

Rich Media -mainonta

Lue lisää

HTML5-aineistot

Lue lisää

Tapettiaineistot

Lue lisää

Monikanavaiset ratkaisut

Lue lisää
Näköislehtien välisivumainokset
Lue lisää

Natiivimainonta

Lue lisää

Videomainonta

Aineiston toimitus
Vinkkejä mainoksen ulkoasuun

Yleisimmät mainosmuodot ja kilotavurajat

Mainosmuoto

Aineiston koko

Ensilatauksen kilo-tavuraja

Digikokosivu

620 x 891 px

300 kt

Paraati

980 x 400 px + 300 x 300 px tai 600 x 600 px

300 kt

Pystyparaati

300 x 600 px

300 kt

Boksi

600 x 500 px tai 300 x 250 px

300 kt

 

 

 

Tapetti + paraati

1600 x 1200 px + 980 x 400 px

300 kt

Dynaaminen tapetti 250

1600 x 1200 px / 250

300 kt

Dynaaminen tapetti 400

1600 x 1200 px / 400

300 kt

Videotapetti + paraati

800 x 600 px + 980 x 400 px

300 kt

 

 

 

AL,  SK Digietusivu

718 x 841 px (desktop & mobiili)

300 kt

AL, SK Digikokosivu

620 x 891 px

300 kt

AL, SK  puolikas ja pienet

600 x 500 px

300 kt

 

 

 

HS Digietusivu

718 x 841 px (desktop & mobiili) + 

300 kt

HS Digietusivu

1436 x 1682 px (tablet) 

2 Mt

HS Digikokosivu

620 x 891 px

300 kt

HS Digipuolikassivu

600 x 500 px

300 kt

HS Digipienet

600 x 500px

300 kt

HS Digikokosivuliite

620 x 891 px / kuva (4 siv. 1-4  kpl/ 8 siv. 1-8 kpl)

300 kt

Kilotavurajat ovat ehdottomia emmekä valitettavasti voi niissä joustaa.
Kilotavurajoja ei voi kiertää käyttämällä loadereita tai kolmannen osapuolen tagiä. Kilotavuraja saa ylittyä vain käyttäjän aktivoinnista (esim. mouseover tai klikkaus).

Mainosaineistoa suunnitellessa on hyvä huomioida, että Chrome -selainten Heavy Ad Intervention rajoittaa mainosaineiston näkymistä erityisesti videota sisältävissä display-mainoksissa ja outstream-videoissa, jos aineistoa ei ole toteutettu aineisto-ohjeiden mukaisesti.
Chrome-selaimet rajoittavat mainosaineiston näkymistä seuraavien ehtojen täyttyessä:

  • Aineisto lataama paino ylittää 4 MB. Koskee mainoksen kokonaispainoa, eli kaikkia sen lataamia elementtejä (esim. kuvat, videot, scriptit, mittapikselit, fontit jne.)

  • Aineisto käyttää prosessoria 15 sekunnin ajan 30 sekunnin kuluessa.

  • Aineisto käyttää prosessoria kaiken kaikkiaan 60 sekunnin ajan.

Näyttöpohjainen display-mainonta (CPM)

Formaatti

  • jpg, png, 3rd party tag (iframe), HTML5

  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena 

  • Aineistoihin voi toimittaa omat klikki-/ impressioseurannat.

Aineiston koot

  • 620 x 891 px (300 kt)

Huom.  3rd party tag -aineistot:  Sisältö voi olla kevyesti animoitua. Medialla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen, mikäli katsoo sen tarpeelliseksi.

Aineistojen toimitus

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje.

Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse:  digitrafiikki@sanoma.com

Formaatti

  • jpg, png, 3rd party tag, HTML5

  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena

  • Aineistoon voi toimittaa omat klikki-/ impressioseurannat.

  • Canvaksella tehdyt animaatiot eivät toimi kunnolla iOS alustalla, emmekä suosittele niiden käyttöä, jos kampanja näkyy meidän iOS sovelluksissamme.

Aineiston koot

  • 300x600px (.jpg, .png, tag, HTML5)

  • Kilotavuraja 300 kt

Aineistojen toimitus

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje

Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse:  digitrafiikki@sanoma.com

 

Kuva 600x314, max 80 kt

Otsikko max 90 merkkiä

Otsikossa ei käytetä pisteitä. Kysymysmerkki, ajatusviiva tai kaksoispiste ovat ok. Huutomerkkien käyttöä emme suosittele.

Esimerkiksi: Tunnetko arkiruokien suolapommit? TAI Moni syö tietämättään liikaa suolaa päivittäin TAI  Ensimmäinen pyörä on kuin ensirakkaus – katso motoristien upeat kuvat

Tekstin laatijan on hyvä perehtyä siihen, miten samantyyppisiä aiheita on otsikoitu ja kuvitettu valitussa mediassa aiemmin.

Ingressi (kuvausteksti) max 150 merkkiä

Otsikon ja ingressin tulee olla kieliopillisesti oikein ja hyvää suomea

Sisällön tulee lunastaa otsikon lupaus.

Mainostaja: Mainostajan nimi kuten se halutaan esittää nostossa. Max 32 merkkiä.

Tulospohjaiseen natiiviin lisätään automaattisesti aktivointitekstinä "Lue lisää". Tätä ei tarvitse toimittaa erikseen.

Yksi linkki, koko mainos toimii linkkialueena

Klikin tulee ohjata sisältöön, joka on linjassa otsikon ja ingressin kanssa (ei esimerkiksi tuotekatalogiin, yrityksen sivuston etusivulle tai verkkokauppaan).

 

Formaatti

  • jpg, png, 3rd party tag, HTML5

  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena

  • Aineistoon voi toimittaa omat klikki-/ impressioseurannat.

  • Canvaksella tehdyt animaatiot eivät toimi kunnolla iOS alustalla, emmekä suosittele niiden käyttöä, jos kampanja näkyy meidän iOS sovelluksissamme.

Aineiston koot

  • 300x250px (tag, HTML5)

  • 600x500px (.jpg, .png)

  • Kilotavuraja 300 kt

  • Huomioi kuva-aineistoja tehdessäsi: 600x500 px aineisto skaalataan puhelimen näytön leveyden mukaan, joten kannattaa suunnitella aineisto niin, että se näyttää hyvältä myös pienemmillä näytöillä (min. 300x250 px)

Aineistojen toimitus

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje

Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse:  digitrafiikki@sanoma.com

Desktopiin sekä mobiiliin omat aineistot

Desktop

  • 980 x 400px 

  • Tiedostomuodot: JPG, PNG, HTML5, 3rd party tag

  • Kilotavuraja 300 kt

  • Max 5kpl per koko

  • Aineistoon voi toimittaa omat klikki-/ impressioseurannat.

Mobiili

  • JPG, PNG: 600x600px  tai 300x300px

  • HTML5, Javascript -tagi: 300x300px

  • Kilotavuraja 300 kt

  • Max 5kpl per koko

  • Aineistoon voi toimittaa omat klikki-/ impressioseurannat.

Huom! HTML5 aineisto voi olla joko responsiivinen tai kiinteän kokoisena 300x300. Mainospaikka skaalautuu päätelaitteen leveyden mukaan.

Aineistojen toimitus

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje

Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse:  digitrafiikki@sanoma.com

Desktop

Tapetin koko on kaikissa medioissa 1600 x 1200 px, kilotavuraja 300kt.

Tiedostomuodot: jpg, png tai gif (ei animoitu)

Tapetti keskitetään sivulle jos ei mediakohtaisissa asemointiohjeissa ole muuta mainittu

Tapetti ei voi latautua tagin takaa eikä se ole klikattava.

Tapetti myydään ainoastaan paraatipaikan yhteyteen! 

Paraatimainoksen mitat 980x400 pikseliä, tiedostomuotona joko jpg, gif, png (kilotavuraja 300 kt), html5 (kilotavuraja 300 kt) tai iframe -tagi.

Huomioi aina HTML5-aineistojen linkitysten https-vaatimukset. Paraatimainos saa latautua kolmannen osapuolen tagin takaa.

Tapetin toteutuksen tulee olla hillitty ja se on hyväksytettävä medialla viimeistään 5 päivää ennen kampanjan alkua.

Medialla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen, mikäli katsovat sen tarpeelliseksi.

Huomioithan, että 1600×1200-kokoinen tapetti ei skaalaudu näyttöresoluution mukaan, joten pienemmissä näytöissä osa sisällöstä voi jäädä näkymättä.

Kts. mediakohtainen asemointiohje

Aineistojen toimitus

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje.

Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse:  digitrafiikki@sanoma.com

Kampanjan aineistona voi olla paraati, pystyparaati tai digikokosivu tai erilaiset yhdistelmät näistä. Paras tavoittavuus saavutetaan käyttämällä kaikkia kolmea mainosmuotoa. 

Digikokosivu
  • jpg, png, 3rd party tag (iframe), HTML5 

  • Aineisto ei voi olla mp4

  • 620 x 891 px (300 kt)

Tarkemmat ohjeet: Digikokosivu

Paraati

Desktop

  • 980 x 400px 

  • Tiedostomuodot: JPG, PNG, HTML5, 3rd party tag, vaakavideo mp4 (kts ohje)

  • Kilotavuraja 300 kt

  • Max 5kpl per koko

Mobiili

  • JPG, PNG: 600x600px  tai 300x300px

  • HTML5, Javascript -tagi: 300x300px

  • Kilotavuraja 300 kt

  • Max 5kpl per koko

Tarkemmat ohjeet: Paraati

Pystyparaati
  • jpg, png, 3rd party tag, HTML5, vaakavideo mp4 (kts ohje)

  • Canvaksella tehdyt animaatiot eivät toimi kunnolla iOS alustalla, emmekä suosittele niiden käyttöä, jos kampanja näkyy meidän iOS sovelluksissamme.

  • 300x600px 

  • Kilotavuraja 300 kt

Tarkemmat ohjeet: Pystyparaati

  • Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua: GIF, JPG, PNG, HTML5-bannerimainokset, kolmannen osapuolen tagimateriaalit sekä näköislehti- ja mobiiliaineistot
     

  • Aineistomäärä max 5 aineistoa per koko
     

  • Aineiston toimitus 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua: Erikoismainosmuodot
     

  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta.  Aineiston toimitusohje
     

  • Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse:  digitrafiikki@sanoma.com

Tulospohjainen display-mainonta (CPC)

Tulospohjaisessa mainonnassa mainosten rooli korostuu entisestään. Mainoksen tulee olla selkeästi rakennettu ja omaa kohderyhmääsi puhutteleva. Huomioi alla olevat asiat kun suunnittelet mainoksia tulospohjaiseen kampanjaan:

Oikeanlainen mainosviesti on tehokas tapa kohdentaa mainontaa omalle kohderyhmällesi

  • Puhuttele mainosviestillä oikeaa kohderyhmää.

  • Esitä asiasi selkeästi ja yksinkertaisesti ja vie kaikki ylimääräinen tieto laskeutumissivuille.

Mainosversioita voi olla useampi per mainosformaatti. Sopiva mainosversioiden määrä riippuu kampanjan rakenteesta, budjetista sekä kampanja-ajasta.

  • Järjestelmän automaattinen optimointi valitsee käyttöönsä parhaiten toimivat mainosversiot. Emme voi taata tasaista näkyvyyttä kaikille mainosversioille.

Mainoskoot:

  • 600 x 500 (jpg, png) / 300 x 250 (tag, html5)

  • 200 x 600

  • 468 x 400

Jotta kampanja käynnistyy, tulee järjestelmään olla syötettynä vähintään yksi mainosversio jokaista vaadittua kokoa kohden. Pelkkään mobiiliin kohdennettuun kampanjaan tarvitaan ainoastaan 600 x 500 (jpg, png) / 300 x 250 (tag, html5) koko.

Vaatimukset ja rajoitukset aineistolle:

  • Mainoksessa tulee olla yrityksen nimi ja logo selkeästi esillä

  • Mainoksen tulee ohjata klikkiin

  • Hyvä aktivointi kertoo mainoksen näkijälle mitä häneltä toivotaan klikin jälkeen.

    • Lue lisää >

    • Osta nyt >

    • Osallistu kilpailuun >

  • Bannereiden painorajat löytyvät täältä

  • Sallitut mainosmuodot: JPEG, GIF, PNG , 3rd party tag, HTML5 (Huom! Sanoman HTML5-ohjeistus)

  • Ei “harhaanjohtavia toiminnallisuuksia”

  • Ei ääntä

  • Animoiduissa mainoksissa animointi saa kestää max. 10 sekuntia, jonka jälkeen animaation tulee päättyä

  • Ei nopeasti vilkkuvaa tai muuten häiritsevää animointia

  • Tiedoston nimessä ei saa olla välimerkkejä, välilyöntejä eikä ääkkösiä

Aineistojen toimittaminen

  • Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua

  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta.  Aineiston toimitusohje

  • Jos aineiston toimituksessa ilmenee ongelmia, olethan yhteydessä sähköpostitse:  digitrafiikki@sanoma.com

HUOM! Otamme vastaan ainoastaan yllä olevat vaatimukset täyttäviä aineistoja.

Sanoma RON CPC-paketin tuotekuvaus

(Sanoma RON pl. HS)

Aineisto-ohje ja aineistojen toimitus:

  • Somenosto voidaan toteuttaa joko kuvalla tai videolla.

  • Somenosto voidaan toteuttaa myös karusellina.

  • Täytä aineistolomake ja toimita se sekä pääkuva tai video ja logo varauksen jälkeen toimitetulla aineistolinkillä.

  • Aineistojen toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Aineistolomakkeet:

  • Yksittäinen kuva tai video: aineistolomake

  • Karuselli: aineistolomake

Mainoksen pääkuva:

Kuvasuhde

Suositellut kuvakoot

Tiedoston tyyppi

Tiedoston koko

1.91:1

min 600 x 315 px
max 1200 x 630 px

.jpg

max. 250 kb

1:1

min 600 x 600 px
max 1200 x 1200 px

.jpg

max. 250 kb

 

Tai video:

Kuvasuhde

Suositellut kuvakoot

Tiedoston tyyppi

Tiedoston koko

16:9 (vaaka)

320 x 180 – 720 x 405

mp4

max. 4 mb

1:1 (neliö)

320 x 320 – 720 x 720

mp4

max. 4 mb

4:5 (vertikaali) 

256 x 320 – 576 x 720

mp4

max. 4 mb

 

Muut videon ominaisuudet:

  • Kesto: max. 30s

  • Kuvataajuus: 25 kuvaa sekunnissa

  • Ääni: 44,1 KHz tai 48 KHz

  • Äänenvoimakkuus: -23 LUFS (+/- 1,0) EBU R128 mukaisesti

  • Moov-osa tiedoston alkuun

Logo:

  • Logon kuva, max. 50 kb (sama kuin Facebookissa)

Somenoston tuotekuvaus

Aineisto-ohje:

  • Kuva koossa 600 x 314 px, max 300 kt

  • Yksi linkki, koko mainos toimii linkkialueena 

  • Otsikko, max 90 merkkiä

  • Kuvausteksti, max 150 merkkiä

  • Mainostaja (mainostajan nimi kuten se halutaan esittää nostossa) max 32 merkkiä

  • Aktivointi max 20 merkkiä, esimerkiksi:

    • "Osta nyt!"

    • "Tilaa lehti"

    • "Hae nyt"

Tuotenoston kuvaus

  • Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua
     

  • Aineistomäärä max 5 aineistoa per koko
     

  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta.  Aineiston toimitusohje
     

  • Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse:  digitrafiikki@sanoma.com

HTML5-aineistot

Voit käyttää mitä työkalua haluat, Notepad++,CofeeCup, Sublime, Notepad, jne. HTML5 mainos on kuin HTML-sivu, mutta pieni ja kevyt sellainen. Voit käyttää mainoksen rakentamiseen myös HTML5 animointityökaluja, kuten esimerkiksi Adobe Edge ja Google Web Designer.

  1. Aineistossa on oltava yksi kokoava html-tiedosto (index.html)
     

  2. Aineisto voi koostua kansiorakenteesta, jossa esimerkiksi tyylitiedostot ja kuvat sijaitsevat omissa kansioissaan.
     

  3. HTML5-aineisto tulee toimittaa pakattuna tiedostona (.zip). sisältäen kaikki mainokseen liittyvät tiedostot.
     

  4. Klikit tulee avautua uuteen selaimeen (_blank).
     

  5. Käytä mainoskohtaisia uniikkeja tunnisteita, luokkia, muuttujia ja funktioita.
     

  6. Aineiston tyylimäärittelyjen margin-arvoksi tulee asettaa 0, jotta bannerin ulkoreunoille ei ilmesty ylimääräisiä reunaviivoja.
     

  7. Käytä mieluiten tuplalainausmerkkejä (").
     

  8. Huomioi, että mainos julkaistaan median sivulla/sovelluksessa iframen sisällä. Tarkistathan, että klikkiseuranta on tehty ohjeistuksemme mukaisesti.
     

  9. HTML oletusmerkistö on UTF-8
     

  10. Tiedostokoon laskeminen: Kaikki mainokseen liittyvät tiedostot - kuvat, skriptitiedostot, fontit, tyylitiedostot - tulee laskea mainoksen tiedostokokoon mukaan.
     

  11. Pidä tiedostojen määrä järkevänä, jokainen yksittäinen tiedostolataus kuormittaa ja pidentää mainoksen/sivun latausta. Mainoksen ensilatauksen requestien määrä tulee olla 15.
     

  12. Mainoksessa saa olla äänet vain käyttäjän aktivoinnista.

Voit käyttää mainoksen toteuttamiseen animointityökaluja. Huomioi, että aineistoon tulee sijoittaa clickTAG, jotta mainoksen klikit välittyvät mainospalvelimelle.

Olemme luoneet yksityiskohtaiset ohjeet klikkiseurantojen lisäämiseen. Yleisohjeen lisäksi löydät omat ohjeet Adobe Edgelle ja Google Web Designerille sekä HTML5-materiaaleille, jotka on toteutettu Adobe Flashilla.

1) Sanoma Click API

Lisää seuraava koodin pätkä html-koodisi head-osioon:

<script src="https://sn.sanoma.fi/js/ClicksApi.js"></script>

2) Klikkitagien määrittäminen

Esimerkki 1: Kaksi esimerkkiä clickTagin määrittämisestä jos klikkiseuranta/laskeutumissivun URL lisätään suoraan HTML-koodiin:

<a href="javascript:void(0);" onclick="SanomaClicksApi.openClickUrl('https://yourlinkgoeshere'); return false;">Click here</a>

Esimerkki 2: Kaksi esimerkkiä clickTAGn määrittämisestä jos klikkiseuranta/laskeutumissivun URL määritellään mainospalvelimen puolella. Mikäli "clickTAG" jätetään pois, käytetään Xandr oletustagia

<a href="javascript:void(0);" onclick="SanomaClicksApi.openClickTag('clickTAG'); return false;">Click here</a>

<a href="javascript:void(0);" onclick="SanomaClicksApi.openClickTag(); return false;">Click here</a>

Lataa  ohje: Adobe Edge

Lataa ohje: Google Web Designer

Paranna ensilatausta
  • Käytä inline CSS tyylejä ja HTML:ää, jotta mainoksen alkunäkymä latautuisi mahdollisimman nopeasti.

  • Rajoita ensilatauksen riippuvuuksia renderöinnin estäviin .js ja .css tiedostoihin.

  • Lataa interaktiiviset elementit viivästetysti tai toissijaisena latauksena.

  • Raskaat tiedostot tulisi ladata vasta käyttäjän aktivoinnista (esim. video)

  • Vältä kaikkia turhia latauksia.

  • Tehostaaksesi mainoksen latautumista yhdistä tiedostot aina kun mahdollista, kuten JavaScript-kirjastot, HTML, CSS.  

  • Parantaaksesi visuaalista ensikokemusta tarkista laite ja yhteysnopeus ja tarjoa optimaalisin vaihtoehto. Näytä esimerkiksi hitaammilla yhteysnopeuksilla kevyempi versio mainoksesta, jotta käyttökokemus olisi mahdollisimman hyvä.

Kuvatiedostot
  • Optimoi kaikki kuvat

  • Esilataa kuvat kun tarpeellista

  • Yhdistä kuvat kun mahdollista (sprite sheet)

  • Käytä sprite sheetejä useamman kuvan ja animaation näyttämiseen

Vältä näitä
  • Mainoksessa ei saa käyttää häiritsevän nopeita/vilkkuvia animaatioita grafiikassa, tekstissä eikä taustan elementeissä.

  • Vältä animaatioita, jotka syövät prosessoritehoja. (20% keskimääräinen prosessoritehon kuormitus hyväksytään, pysyvät 70% piikit hylätään.)

  • Vältä tai vähennä:

    • eval() käyttöä välttääksesi turvallisuusriskit

    • Vältä globaaleja muuttujia

    • luuppien ja ajastimien käyttöä (tyhjennä/peruuta setInterval ja setTimeout heti, kun se on suoritettu)

    •  setInterval

    •  setTimeout

    •  requestAnimationFrame

  • Minimoi DOM yhteydet

  • Vältä jQueryn käyttöä - jQuery ei ole suositeltavaa HTML5 mainoksissa, sillä sen suorituskyky on huono varsinkin mobiililaitteissa. Lisäksi jQuery on tarpeettoman raskas, suurinta osaa kirjaston funktioista ei tarvita. Sen sijaan voit käyttää kevyempiä JS-kirjastoja, kuten GreenSock, Vanilla Javascript tai Zepto JavaScript

 

Voit käyttää mainoksen toteuttamiseen animointityökaluja, kuten esimerkiksi Adobe Edge ja Google Web Designer. Huomioi, että aineistoon tulee sijoittaa clickTAG, jotta mainoksen klikit välittyvät mainospalvelimelle.

Olemme luoneet yksityiskohtaiset ohjeet klikkiseurantojen lisäämiseen. Yleisohjeen lisäksi olemme kasanneet omat ohjeet klikkiseurantojen lisäämiseen Adobe Edgelle ja Google Web Designerille sekä HTML5-materiaaleille, jotka on toteutettu Adobe Flashilla tai käännetty HTML5-muotoon Swiffylla.

Kilotavurajan laskeminen: kaikki mainokseen liittyvät tiedostot lasketaan mukaan.

Mainoksen ensilatauksen requestien maksimimäärä on 15.
Vältä turhia ensilatauksen jälkeen tapahtuvia latauksia. Jos se on mainoksen kannalta välttämätöntä, jälkilataus voi olla kilotavurajoiltaan maksimissaan samansuuruinen kuin ensilataus.

Käyttäjän aktivoinnista (esim. mouseover tai klikkaus) tapahtuva jälkilataus voi olla suurempi.

Katso myös:

IAB HTML5 validaattori

Näköislehtien välisivumainokset

Pystyorientaatio: 1536 x 2008 px (retina)
Vaakaorientaatio: 2048 x 1496 px (retina)

  • Hyvälaatuinen jpg tai png-kuva, pysty- ja vaakakuvien yhteenlaskettu maksimitiedostokoko on 5 MB

  • Aineistokuvia tarvitaan kaksi, mutta kampanjalle voi toimittaa vain yhden linkkiohjauksen

  • Aineistoon lisätään koko kuva-alueen kokoinen linkkialue

  • Aineistoihin ei saa liitettyä impressiopikseliseurantaa, impressiot ja klikit raportoidaan omalla raportilla

  • Aineistoja ei pysty ajamaan rotaatiossa

  • Ei tag-aineistoja

  • Mainos näytetään erikokoisilla mobiili- ,tablet- ja desktop- laitteilla. Kuva-aineisto skaalautuu automaattisesti erikokoisille näytöille. Reunoille lisätään automaattisesti mustaa marginaalia, jos laitteen näytöllä on erilainen kuvasuhde. 

Mainosnäkymät toimivat samalla tavalla kuin laitteiden selain, eli mainokset toteutetaan HTML5, CSS ja Javascript -tekniikoilla vastaavalla tavalla kuin responsiiviset verkkosivustot. Mainos voi sisältää esimerkiksi videoita, animaatioita, useita linkkejä ja klikkailtavia elementtejä. Mainosnäkymä voi jatkua alas, jolloin käyttäjä scrollaa sitä alaspäin kuten verkkosivua.

Aineisto toimitetaan zip-tiedostona, joka sisältää index.html:n ja mainoksen vaatimat kuva-, CSS- ja Javascript-elementit. Mahdolliset videot voi streamata mainokseen. Zip-tiedoston maksimitiedostokoko on 5 MB, ei tag-aineistoja.

Katso tarkemmat tekniset ohjeet ja ohjeet testaamiseen

  • Videotiedosto mp4-formaatissa (max. 500 MB)

  • Videon taustalle tuleva poster-kuva jpg- tai png-tiedostona

    • poster-kuvan kuvasuhteen tulisi olla suunnilleen
      sama kuin videossa

    • poster-kuva näytetään, jos videota ei voida toistaa esimerkiksi käyttäjän ollessa offline-tilassa

  • Taustakuvat pysty- ja vaakaorientaatiossa
    hyvälaatuisina png- tai jpg-tiedostoina

    • pystykuva: 1536 x 2008 px

    • vaakakuva: 2048 x 1496 px

  • Linkki kampanjasivustolle

Mainos toimii käyttäjän laitteella sekä pysty- että vaakaorientaatiossa. Video-player sijoitetaan mainokseen keskiosaan mainostajan toimittamien taustakuvien päälle. Taustakuvassa olevat teksti- ja kuvaelementit kannattaa sijoittaa taustakuviin niin, etteivät ne peity täysin videon alle.

  • Pystyorientaatiossa videon leveys on noin 95 % taustakuvasta

  • Vaakaorientaatiossa videon leveys on noin 80 % taustakuvasta

 

Tekstit
  • Otsikko: Max 80 merkkiä

  • Ingressi: Max 180 merkkiä

  • Leipäteksti: Ei rajoituksia – muista, että pidempi ei ole aina parempi!

    • Tyylikeinoina voidaan käyttää otsikoita, listoja, lainauksia ja linkkejä.

    • Tekstimateriaali voidaan toimittaa word- tai txt –tiedostona.

Kuvat ja videot
  • Pääkuva: kuvasuhde 16:9, min. 1920 x 1080 px

  • Muut mahdolliset kuvat: Pysty- tai vaaka,
    leveys min. 1300 px, maksimissaan 5. kuvaa

  • Tiedostomuodot: vain JPG

  • Kuvaateksti: Maksimimerkkimäärä 200.

    • Osana kuvatekstiä sen lopussa on hyvä mainita kuvan krediitit, esim. Kuva: Kuvaajan nimi tai mikäli kyseessä on kuvituskuva kuvapankista esim. Kuva: Shutterstock

  • Merkitse leipätekstiin mihin kohtaan haluat minkäkin kuvan:

    • Esimerkki: Kuva - tiedotonimi.jpg

  • Videot voidaan upottaa linkkaamalla esim. Youtubesta tai Vimeosta.

  • Kuva (jpg) jokaista sivua kohden

  • Pelkästään pystyorientaatio: 1536 x 2008 px

  • Kuvien yhteenlaskettu maksimikoko 8 MB

  • Liitteen maksimi sivumäärä 16 sivua

  • Jokaisella sivulla voi olla oma linkkinsä (ilmoita mikä linkki millekin sivulle)

  • Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua: GIF, JPG, PNG, HTML5-bannerimainokset, kolmannen osapuolen tagimateriaalit sekä näköislehti- ja mobiiliaineistot
     

  • Aineistomäärä max 5 aineistoa per koko
     

  • Aineiston toimitus 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua: Erikoismainosmuodot
     

  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta.  Aineiston toimitusohje
     

  • Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse:  digitrafiikki@sanoma.com

Tapettiaineistot

  • Jos haluat paraatin ja tapetin sulautuvan saumattomasti yhdeksi kokonaisuudeksi, kannattaa paraati luoda läpinäkyvällä taustalla. Näin muutamien pikseleiden heitot eri sivupohjissa eivät aiheuta saumoja tapetin ja paraatin välille.
     

  • Tapetin tärkeimmät elementit, kuten logot, tarjoukset ja tekstit, kannattaa laittaa riittävän ylös ja lähelle sivun sisältöä (ei kuitenkaan ihan kiinni sisältöön), jotta tapetti toimii mahdollisimman hyvin eri kokoisilla näytöillä. Pienimmillä näytöillä tapetin ala ja ulkoreunat jäävät ruudun ulkopuolelle.
     

  • Koska tapettimainoksessa paraati näkyy vain sivun alussa, mainoksen teho paranee, kun tärkein viesti on näkyvillä myös tapetissa, sivun reunoilla. Dynaamisessa tapetissa viesti voi ilmestyä reunoille kun käyttäjä selaa sivua alemmas.
     

  • Tapettiaineiston koon saa pienemmäksi, kun jättää sisällön taakse jäävän alueen tyhjäksi. Kannattaa kuitenkin jättää vähän marginaalia, jotta aineisto ei ole liian herkkä pienille leveyden vaihteluille.
     

  • Ohjelmallisesti ostetun tapetin ohjeet löytyvät täältä.

  • Tapettiin kuuluu paraati 980x400px sekä tapetti 1600x1200px.

  • Tapetin ja paraatin yhteispainoraja on 300kt.

  • Tapettiaineisto toimitetaan aina kuvana (.jpg, .png)

  • Paraatin ja tapetin yhdistelmässä tapettiosio ei ole klikattava.

  • Paraatiaineiston voi toimittaa kuva-, tagi- tai HTML5-aineistona.

  • Taustaväri mahdollinen, ilmoita hexa-koodina.

  • Tapetti keskitetään sivulle jos ei mediakohtaisissa asemointiohjeissa ole muuta mainittu

  • Medialla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen, mikäli katsovat sen tarpeelliseksi.

  • Huomioithan, että 1600×1200 -kokoinen tapetti ei skaalaudu näyttöresoluution mukaan, joten pienemmissä näytöissä, viewportin leveys alle 1207 px, osa sisällöstä voi jäädä näkymättä.

Mediakohtaiset tapettien asemointiohjeet:

Uutissivustot

  • Sisällön leveys on 980px, mutta keskitys tapahtuu 1190px leveyden mukaan. Jos taustakuva on kovin leveä, se ei näy kokonaisena niille joilla on pienemmät näytöt.

  • Huomioitavaa taustakuvan suunnittelussa: taustakuva keskitetään sivulle niin, että kuviteltu sisältö on 1190px, mutta koska sisällön näkyvä leveys on 980px, niin oikealle puolelle jää enemmän tilaa tapetin kuvalle. Tapettia ei ole mahdollista kohdistaa millään muulla tavalla.

Katso mallipohja tästä

Lataa tästä PSD-pohja (Psd-pohjan saat ladattua kopioimalla linkin osoitteen uuteen välilehteen.)

Lifestyle: Hyvaterveys.fi, Kodinkuvalehti.fi, Etlehti.fi, Tiede.fi, Vauva.fi, Soppa365.fi 

  • Vinkki: Sisältöalueen (1250 px) voit täyttää valkoisella, jotta saat tapetin kilotavurajoitusten mukaiseksi. Ei kuitenkaan liian tiukkaa rajausta jotta sallii pienen asemointiheiton. Tapetti keskitetään sivulle liitteenä olevan PSD-tiedoston mukaisesti.

Katso mallipohja tästä

Lataa tästä PSD-pohja (Psd-pohjan saat ladattua kopioimalla linkin osoitteen uuteen välilehteen.)

  • Koko: 1600 x 1200 px

  • Kilotavuraja: 300 kt

  • HTML5 tai JPG/PNG

  • Dynaaminen tapetti koostuu yhdestä tiedostosta. Dynaamisen tapetin yhteydessä ei toimiteta erillistä paraatiaineistoa

  • Koko tapetin ja paraatin alue on klikattava.

  • Tapetin toteutuksen tulee olla hillitty ja rauhallinen. Animaation tulee loppua 5 sekunnin jälkeen. 

  • Medialla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen, mikäli tämä katsotaan käyttökokemuksen kannalta tarpeelliseksi.

  • Taustaväri mahdollinen, ilmoita hexa-koodina.

  • Huomioithan, että 1600×1200 -kokoinen tapetti ei skaalaudu näyttöresoluution mukaan, joten pienemmissä näytöissä, viewportin leveys alle 1207 px, osa sisällöstä voi jäädä näkymättä.

  • Dynaamista tapettia ei voida ajaa kolmannen osapuolen tagin kautta.

  • HTML5 dynaaminen tapetti toimii suurimmassa osassa selaimia. On kuitenkin huomioitava, että se ei toimi Internet Explorer 9:ssä tai sitä vanhemmissa selaimissa eikä selaimissa, joista puuttuu HTML5-tuki. Backup-kuva ei ole mahdollinen.

  • Klikkiseurannan lisääminen: löydät tarkemmat ohjeet täältä

  • Ohjelmallisesti ostetun tapetin ohjeet löytyvät täältä.

Toimita seuraavat elementit/tiedot trafiikille:

  • Mainoksen HTML-sivun URL, jos mainos hostataan esim. mainostajan tai mainostoimiston palvelimella TAI zip-tiedosto, joka sisältää mainoksen HTML-sivun ja sen käyttämät kuva-, skripti- ja tyylitiedostot

  • Tapetin ympärille jäävän tilan taustavärin koodi (esim. ”#30821b”) tai malli taustaväristä

  • Tieto käytetäänkö lukittua vai skrollaavaa tapettivaihtoehtoa

  • Kolmannen osapuolen seurantapikselin osoite (valinnainen)

Dynaamisen tapetin asemointi

Uutissivustot

  • Dynaaminen tapetti voi olla lukittu tai skrollaava

  • Sisällön leveys on 980 px, mutta keskitys tapahtuu 1190 px leveyden mukaan (ks. PSD-pohja).

  • Vinkki: Voit täyttää sisältöalueen (980 px) valkoisella, jotta saat tapetin kilotavurajoitusten mukaiseksi. Ei kuitenkaan liian tiukkaa rajausta jotta sallii pienen asemointiheiton. 
    Katso mallipohja tästä
    Lataa tästä PSD-pohjat 
    (Psd-pohjan saat ladattua kopioimalla linkin osoitteen uuteen välilehteen.)

Lifestyle: Hyvaterveys.fi, Kodinkuvalehti.fi, Menaiset.fi, Etlehti.fi, Tiede.fi, Vauva.fi, Soppa365.fi ja Akuankka.fi

  • Dynaaminen tapetti voi olla lukittu

  • Sivustojen sisällön leveys on 1250px. Vinkki: Sisältöalueen (1250 px) voit täyttää valkoisella, jotta saat tapetin kilotavurajoitusten mukaiseksi. Ei kuitenkaan liian tiukkaa rajausta jotta sallii pienen asemointiheiton. 

  • Tapetti keskitetään sivustolle liitteenä olevan PSD-tiedoston mukaisesti
    Katso mallipohja tästä
    Lataa tästä PSD-pohja 
    (Psd-pohjan saat ladattua kopioimalla linkin osoitteen uuteen välilehteen.)

Toteutus koostuu videosta, jonka tulisi olla kokoa 800x600px (media asettaa sen koko sivun kokoiseksi) sekä videon päälle tulevasta 980x400px paraatimainoksesta. Se kannattaa tehdä osittain läpinäkyväksi, jolloin video pyörii sen alla.

Paraati

  • Koko: 980x400 px

  • Tiedostomuoto: jpg, png, HTML5 (max 250kt)

  • Paraati voi olla osittain läpinäkyvä (png tai html5)

  • Paraati on klikattava

Tapetti (video)

  • 800x600 px kokoinen video

  • Tiedostokoko: enintään 3,5 Mt 

  • Kuvataajuus: 25 fps 

  • Tiedostomuoto: mp4 

  • Koodekki: H.264/MPEG-4 AVC

  • Ei ääntä

  • Tapetin alue on klikattava 

Videotaustasta:

  • Video venytetään kattamaan koko taustan, video käynnistyy automaattisesti ja toistetaan luupilla.

  • Video voidaan asettaa pysähtymään käyttäjän scrollatessa alas. Oikeaan yläkulmaan tulee pause-/play-nappula.

  • Video lähtee heti pyörimään kun käyttäjä menee sivustolle (videossa ei voi olla ääntä).

Rich Media -mainonta

Formaatti

  • Staattinen kuva (jpg)

  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena

  • Aineistoihin voi toimittaa omat klikki-/ impressioseurannat.

  • Liitteessä olevien kuvien suositeltu kappalemäärä: 3-10 kpl / liite

Aineiston koot

  • Desktop ja mobiili 620 x 891 px (150 kt / kuva)

Aineistojen toimitus

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje

Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia, olkaa yhteydessä sähköpostitse: digitrafiikki@sanoma.com

Ajetaan digikokosivun paikoilla, mainospaikkakoko 620x891

Taustakuva + overlay

  • Taustakuva: Koko 750x1700px (200kt, jpg, png). Varsinaisen sisällön tulee olla 750x952 kokoisella alueella yläreunasta alkaen.

  • Overlay-kuva: 620x891 läpinäkyvä png (100 kt). Varsinaisen sisällön tulee olla keskitettynä 620x787 px kokoiselle alueelle keskelle kuvaa.

  • Fall back -kuva: 620x891 (100 kt)

  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena 

TAI

Pelkkä taustakuva

  • Taustakuva: Koko 750x1700px (200kt, jpg, png). Varsinaisen sisällön tulee olla 750x952 kokoisella alueella yläreunasta alkaen.

  • Fall back -kuva: 620x891 (100 kt)

  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena 

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua. 

Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje

Ajetaan digikokosivun paikoilla, mainospaikkakoko 620x891

Video + overlay (suositeltu)

  • ·Taustavideossa ei tulisi olla logoja tai mainoksen viestin kannalta oleellista informaatiota, vaan nämä sijoitetaan overlay-kuvaan. 

  • Videon koko 1080x1920, tiedostomuoto MP4

  • Max 4Mt

  • Overlayssa on logo, CTA jne. Varsinaisen sisällön tulee olla keskitettynä 620x787 px kokoiselle alueelle keskelle kuvaa.

  • Overlay-kuva: 620x891 läpinäkyvä png (100 kt).

  • Fall back -kuva: 620x891 (100 kt)

  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena 

TAI

Pelkkä video

  • Video kooossa 1080x1920, tiedostomuoto MP4

  • Max 3,5 Mt

  • Fall back -kuva: 620x891 (100 kt)

  • Videon tärkeä sisältö kuten logo, CTA, copy pitää olla safe-arean sisällä, joka on 900x1300px kokoinen alue videon keskellä.

  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena 

Materiaali voidaan toteuttaa myös äänien kanssa, mutta on hyvä huomioida, että mainokset starttaavat automaattisesti ilman ääniä ja käyttäjä voi halutessaan laittaa äänet itse päälle.

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua. 

Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje

Näkyy desktop- sekä mobiiliparaatipaikoilla

Kuvat

  • 5-10 kuvaa, koko 600x600 px, 100kt / kuva

  • Tiedostomuoto: JPG, PNG

Seurannat

  • Sanoma raportoi impressiot, klikit ja pyyhkäisyt

  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.

  • Mainoksessa voi käyttää 3. osapuolen impressio- ja klikkiseurantoja

  • Tätä mainosmuotoa ei voi ajaa 3. osapuolen tagin takaa

Tämä mainosmuoto toimii useimmissa älypuhelimissa. Laitteissa, jotka eivät tue 3D-efektiä, mainos näytetään Sliderina.

Aineistojen toimitus

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje.

Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse:  digitrafiikki@sanoma.com

(Myydään digikokosivuna)

Tarina on rich media-formaatti, jossa voi kertoa tarinan hyödyntäen viittä kuvaa tai videota. Se käynnistyy autoplayllä ilman ääniä ja pyörii loopiina.

Täydennä aineistolomakkeeseen miten haluat mainoksen rakentaa ja toimita lomake aineistojen kanssa aineistolinkin kautta.

Toimitettavat materiaalit:

2-5 kuva ja tai videoaineistoa.

  • Kuva 375x667 px,max. 250kt, .jpeg.

  • Videon aineisto-oheet

    • Tiedostomuoto: MP4

    • Tiedostokoko: max 3,5Mt

    • Moov-osa tiedoston alkuun (Fast Start / Progressive download)

    • Pituus: max 15 s, suositus 5-10 s

    • Kuvasuhde: 9:16

  • Aineistolomake ja siihen tarvittavat tiedot

  • Logo 50x50px, max 50kt. .jpeg,

  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena 

Materiaali voidaan toteuttaa myös äänien kanssa, mutta on hyvä huomioida, että mainokset starttaavat automaattisesti ilman ääniä ja käyttäjä voi halutessaan laittaa äänet itse päälle.

Aineistojen toimitus

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua. Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje


Swipe-mainokset

  • Tarvittavat kuvat: 4–10 kuvatiedostoa

  • Aineiston mitat: 600 x 600 px

  • Tiedostomuodot: JPG, PNG

  • Kilotavurajat: 100kt/kuva

  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.

Mainokseen voi valita autorotaation, jolloin mainoksen sivu vaihtuu automaattisesti muutaman sekunnin välein. Autorotaatio päättyy, kun mainosta pyyhkäistään. Jos haluat käyttää autorotaatiota mainoksessa, mainitse 

spin cube
  • Tarvittavat kuvat: 4–10 kuvatiedostoa

  • Aineiston mitat: 600 x 600 px

  • Tiedostomuodot: JPG, PNG

  • Kilotavurajat: 100kt/kuva

  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.

Mainokseen on mahdollista lisätä autorotaatio, jolloin mainoksen sivu vaihtuu automaattisesti muutaman sekunnin välein. Autorotaatio päättyy, kun mainosta pyyhkäistään. Jos haluat käyttää autorotaatiota mainoksessa, mainitse aineiston toimituksen yhteydessä AUTO ROTATION.

slider
  • Tarvittavat kuvat: 4-10 kuvatiedostoa

  • Aineiston mitat: 600 x 600 px

  • Tiedostomuodot: JPG, PNG

  • Kilotavurajat: 100kt/kuva

  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.

  • Mainoksessa on nopea alkuanimaatio, joka ohjaa käyttäjää mainoksen pyyhkäistävyyteen. Voit halutessasi myös erikseen kehottaa käyttäjää pyyhkäisemään mainosta copy-tekstissäsi.

korttipakka
  • Tarvittavat kuvat: 2–10 kuvatiedostoa

  • Aineiston mitat: 600 x 600 px

  • Tiedostomuodot: JPG, PNG

  • Kilotavurajat: 100kt/kuva

  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.

  • Mainoksessa on nopea alkuanimaatio, joka ohjaa käyttäjää mainoksen pyyhkäistävyyteen. Voit halutessasi myös erikseen kehottaa käyttäjää pyyhkäisemään mainosta copy-tekstissäsi.

Mainokseen on mahdollista lisätä autorotaatio, jolloin mainoksen sivu vaihtuu automaattisesti muutaman sekunnin välein. Autorotaatio päättyy, kun mainosta pyyhkäistään. Jos haluat käyttää autorotaatiota mainoksessa, mainitse aineiston toimituksen yhteydessä AUTO ROTATION.

flipboard

Aineiston toimitus

Kampanjan aloitus

Digi, Video, CPC, Supla, natiivituotteet

Interaktiiviset videot, dynaamiset tuotteet

HS monikanavaiset tuotteet 

Maanantaina

Torstaina klo 12

Ed. maanantaina klo 12

Perjantaina klo 12

Tiistaina

Perjantaina klo 12

Ed. tiistaina klo 12

Maanantaina klo 12

Keskiviikkona

Maanantaina klo 12

Ed. keskiviikkona klo 12

Tiistaina klo 12

Torstaina

Tiistaina klo 12

Ed. Torstaina klo 12

Keskiviikkona klo 12

Perjantaina

Keskiviikkona klo 12

Ed. Perjantaina klo 12

Torstaina klo 12

Lauantaina

Torstaina klo 12

Maanantaina klo 12

Perjantaina klo 12

Sunnuntaina

Torstaina klo 12

Tiistaina klo 12

Perjantaina klo 12

Aineistojen toimitus Suplaan

Videoaineistojen toimitus

Vinkkejä mainoksen ulkoasun suunnitteluun

Näillä ohjeilla pääset alkuun digiaineiston suunnittelussa – ota talteen vinkit!

  • Käytä vain vähän tekstiä ja muotoile selkeä viesti.
     

  • Käytä tarpeeksi isoa fonttikokoa ja helposti luettavaa fonttia.
     

  • Valitse kuvat bannerimallin mukaan (sivuttain kuvattu auto sopii paremmin vaakamalliseen paraatipaikkaan kuin pystymalliseen torniin).
     

  • Muista kuvan tekijänoikeudet: sinulla on oltava lupa kuvan julkaisuun.
     

  • Älä sijoita banneriin liikaa elementtejä. Mieti, mikä bannerissa saa katseen kiinnittymään. Tasapaksuus jää usein huomaamatta.
     

  • Vältä paljon yksityiskohtia ja sävyjä sisältävien kuvien käyttöä. Ne kasvattavat tiedostokokoa tai vastaavasti ovat huonolaatuisia kun tiedostokokoa pienennetään sallittuun kilotavumäärään.

  • Käytä harkiten ohuita kirjasintyyppejä ja linjoja, sillä ne saattavat näkyä huonosti.
     

  • Bannerista on käytävä selkeästi ilmi, että kyseessä on mainos ja kuka on mainostaja.
     

  • Bannerimainos ei saa näyttää sisältönostolta, eli natiivimainokselta. Natiivimainokselle tunnuksenomaista on, että siinä on seuraavat elementit: otsikko, ingressi, kuva sekä mahdollisesti ”Lue lisää” kehote. Natiivimainoksille on omat aineisto-ohjeet (kts. sivun yllä).
     

  • Medialla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen, mikäli katsoo sen tarpeelliseksi.
     

  • Canvaksella tehdyt animaatiot eivät toimi kunnolla iOS alustalla, emmekä suosittele niiden käyttöä, jos kampanja näkyy meidän iOS sovelluksissamme.

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
010 80 80 85 *

Arkisin klo 8-16

Uudet mainostajat
010 321 9400  **
Arkisin klo 9-15

* 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Evästekäytännöt
  • Responsible Disclosure Statement

©2023 Sanoma Media Finland