Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
      • Verkkokauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B markkinointi
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Kaikki toimialat
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2025
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Suunnittelijan työkalut
  3. Aineisto- ja varaustiedot

Natiivimainonnan aineisto- ja toimitusohjeet

Sanomalehdet

Aikakauslehdet

Sisällölliset liitteet

Natiiviartikkeli digikanaviin

Natiivinosto (CPM, CPC)

Natiivimainonnan ohjeistus sanomalehtiin

Julkaisuohjeet koskevat natiivimainontaa, joka muistuttaa ulkoasultaan lehden toimituksellista sisältöä. Ohjeistuksen tarkoituksena on helpottaa mainonnan suunnittelua ja varmistaa kaupallisen sisällön erottumisen toimituksellisesta sisällöstä. Tämä on lehden, lukijan sekä mainostajan etu.

Natiivimainonnan ohjeistus koskee kaikkia Sanoman uutismedioita.

Kehys

  • Leveys 5 mm (14 pt.)
  • Väri mainostajan valinnan mukainen ja värin tulee selkeästi erottua lehden sivusta.  Natiivimainoksissa ei voi käyttää median brändivärejä. Mainostaja voi kuitenkin vapaasti käyttää omia brändivärejään, silloinkin kun ne muistuttavat sen median värejä, jossa ilmoitus julkaistaan.

MAINOS-sana

  • Tulee olla kehyksen vasemmassa ylälaidassa ja oikeassa alalaidassa.
  • Kirjoitetaan isoilla kirjaimilla ja lihavoidulla päätteettömällä fontilla (esim Arial Bold. / Helvetica Bold).
  • Fontin pistekoko 12 pt.
  • Väri tulee olla musta tai valkoinen, riippuen siitä kumpi erottuu kehyksen väristä paremmin.
  • Natiivimainoksiin, jotka selkeästi erottuvat toimituksellisesta sisällöstä esimerkiksi taustavärillä tai pohjakuvalla, riittää MAINOS-sanat ylä- ja alalaidassa yllä olevien ohjeiden mukaisesti. Näihin ei tarvita kehystä.

Epäselvät tapaukset tai kehyksen puuttuminen

Epäselvissä tapauksissa pyydämme toimittamaan aineiston nähtäväksi vuorokautta (1 työpäivä) ennen aineistoaikataulua. Lehden toimitus tekee päätöksen tarvitaanko kehyksiä vai ei. Mikäli natiivimainoksesta puuttuu kehykset, palautetaan aineisto lähettäjälle ja pyydetään tekemään muutokset. Mikäli aineiston toimittajaa ei tavoiteta, niin Sanoman aineistopalvelulla on oikeus lisätä kehykset aineistoon. Näissä tapauksissa käytämme tummanharmaita kehyksiä (C0, M0, Y0, K70) ja valkoista MAINOS-sanaa.

Esimerkkejä:

Mainokseen tulee lisätä kehys ja MAINOS-sanat, kun sen sisältö muistuttaa toimituksellista sisältöä.

natiivimainonta aineistot

Mainos ei vaadi kehystä, vain MAINOS-sanat vasempaan yläkulmaan ja oikeaan alakulmaan. Mainoksen väri- ja kuvapohja erottavat sisällön toimituksellisesta sisällöstä.

natiivimainonta aineistot

Mainos on julkaisukelpoinen silloin, kun mainoksissa on jo kuvapohja.  

natiivimainonta aineistot

Natiivimainonnan ohjeistus aikakauslehtiin

Julkaisuohjeet koskevat natiivimainontaa, joka muistuttaa ulkoasultaan lehden toimituksellista sisältöä ja sisältää toimituksellisen aineiston tyyppistä leipätekstiä. Ohjeistuksen tarkoituksena on helpottaa mainonnan suunnittelua ja varmistaa kaupallisen sisällön erottuminen toimituksellisesta sisällöstä. Mainoksesta on myös selkeästi erotuttava kenen puolesta markkinoidaan. Tämä on lehden, lukijan sekä mainostajan etu.

Natiivimainonnan ohjeistus koskee medioita: Aku Ankka, ET, ET Terveys, Gloria, Glorian Koti, Glorian ruoka & viini, HS Kuukausliite HS Meidän perhe, Hyvä Terveys, Kodin Kuvalehti, Matka, Me Naiset, Suuri Käsityö, Tiede, Tiede Luonto.

MAINOS-sana

  • MAINOS-sana on selkeästi nähtävillä materiaalissa sivun toisessa ylänurkassa vaakasuorassa. Mikäli mainokselle on ostettu määräpaikka, MAINOS on sijoitettava sivun ulkoreunaan määräpaikan tai vahvistetun taittotoiveen mukaisesti. Mikäli lehteen ei ole ostettu määräpaikkaa, kannattaa MAINOS-sana sijoittaa vasempaan ylänurkkaan.
  • Aukeamalla MAINOS tulee olla kummassakin ylänurkassa vaakasuorassa.
  • MAINOS kirjoitetaan isoilla kirjaimilla. Fontin pistekoko 12 pt.
  • Mainoksen nimessä tai otsikoinnissa ei saa käyttää lehtibrändin nimeä ilman yhteistyötä tai päätoimittajan tietoa.

Fontit ja rakenne

  • Mainoksen fonttien tulee olla selkeästi mediasta erottuvia. Asiakkaan brändifontteja voidaan hyödyntää.
  • Natiivimainoksen kuvankäyttöä, kappalejakoa tai kappaleiden leveyttä ei ole määritelty. Mainostajan täytyy varmistaa, että hänellä on kaupalliset käyttöoikeudet kaikkiin kuviin koko julkaisun ajaksi.
  • Mainostajan nimen ja logon tulee olla ilmoituksessa selkeästi näkyvillä (ilmoituksen alaosassa tai muussa soveltuvassa paikassa).
  • Lehtibrändin omia värejä tulee välttää. Asiakkaan brändivärejä voidaan hyödyntää.

Kaiken natiivimainonnan täytyy noudattaa hyvää markkinointitapaa, ja ottaa huomioon kyseisen toimialan säädökset ja ohjeistukset. Hyvän markkinointitavan mukaisesti mainonta ei saa olla harhaanjohtavaa, väkivalta ei ole hyväksyttävää, sukupuoleen tai syntyperään perustuvaa syrjintää ei sallita ja lapsen etu on otettava huomioon.

  • Lue lisää hyvän tavan vastaisesta markkinoinnista: Finlex, Kuluttajan suojalaki, luku 2, 1-3 §, https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038

Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota eri toimialojen omiin säädöksiin, kuten esimerkiksi:

Lapsille suunnattuun mainontaan:

  • Mainonta ei saa käyttää hyväkseen alaikäisen kokemattomuutta eikä pyrkiä sivuuttamaan vanhempien mahdollisuutta toimia täysipainoisesti lapsensa kasvattajana.
  • Lue lisää lapsille suunnatusta mainonnasta: https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/lapsi-kuluttajana/  

Terveysväittämiä sisältävään mainontaan:

  • Mainonta voi sisältää vain hyväksyttyjä terveysväittämiä. Terveysväittämien käyttö edellyttää, että väite täyttää väiteasetuksessa asetetut edellytykset ja että sen käyttö on hyväksytty etukäteen.
  • Lue lisää terveys- ja lääkemainonnan ohjeista: https://www.laaketeollisuus.fi/media/tiedostot/laaketeollisuuden-eettiset-ohjeet-2019.pdf

Lopullisen päätöksen materiaalin julkaisusta tekee aina kyseisen tuotteen päätoimittaja. Mikäli materiaali ei vastaa aineisto-ohjeita, päätoimittaja voi ehdottaa siihen muutoksia tai kieltäytyä julkaisemasta materiaalia. Mikäli muutokset ovat tarpeen, palautetaan aineisto lähettäjälle ja pyydetään tekemään muutokset. Tämän vuoksi pyydämme toimittamaan aineiston nähtäväksi hyvissä ajoin ennen aineistoaikataulua, viimeistään kaksi arkipäivää ennen aineistopäivää. Jos epäselvää tapausta ei ehditä muokata, päätoimittaja voi kieltäytyä julkaisemasta sitä.

Natiivimainonnan ohjeistus sisällöllisiin liitteisiin

Julkaisuohjeet koskevat sisältöliitteitä, jotka julkaistaan Sanoman aikakaus- tai sanomalehtien välissä irtoliitteenä tai osana lehden sisältöä monisivuisena kokonaisuutena. Sisällöllisillä liitteillä tarkoitetaan kokonaisuutta joka voi koostua yhdestä tai useammasta sisällöllisestä ilmoituksesta, eli natiivimainoksesta tai advertoriaalista. Ulkoasultaan sisältökokonaisuus muistuttaa lehden toimituksellista artikkelia, otsikon, palstoituksen ja fonttien osalta. Sisältökokonaisuudessa voidaan käsitellä esimerkiksi tuotteen tai palvelun hyötyjä artikkelimaiseen tapaan.

Ohjeistuksen tarkoituksena on helpottaa mainonnan suunnittelua ja varmistaa kaupallisen sisällön erottumisen toimituksellisesta sisällöstä. Tämä on lehden, lukijan sekä mainostajan etu. Tämä ohjeistus koskee kaikkia Sanoman sanoma- ja aikakauslehtien välissä jaettavia sisältöliitteitä sekä lehden sisällä julkaistavia monisivuisia kokonaisuuksia.

Lopullisen päätöksen materiaalin julkaisusta tekee aina kyseisen lehden päätoimittaja. Pyydämme toimittamaan aineiston kokonaisuudessaan nähtäväksi hyvissä ajoin ennen aineistoaikataulua, viimeistään kaksi arkipäivää ennen aineistopäivää. Mikäli materiaali ei vastaa aineisto-ohjeita, päätoimittaja voi ehdottaa siihen muutoksia tai kieltäytyä julkaisemasta materiaalia. Mikäli muutokset ovat tarpeen, palautetaan aineisto muutostoiveineen lähettäjälle. Jos aineistoa ei ehditä muokata aikataulujen puitteissa, pidätämme oikeuden olla julkaisematta aineistoa.

Sisältöliitteet tulee erottaa journalistisesta materiaalista

  • Sisältöliite tulee erottaa journalistisesta sisällöstä merkitsemällä se sanalla ”mainosliite”
  • ”Mainosliite”-merkintä tulee olla sivun oikeassa yläkulmassa, jokaisella mainosliitteen sivulla (ei vain kannessa).
  • Mainosliite kirjoitetaan versaaleilla, pistekoko 12.
  • Mainostajan tulee lisäksi näkyä aina logolla tai muulla tavalla merkittynä lisäksi heti julkaisun kannessa.
  • Liitteen fonttien tulee olla selkeästi erilaisia kuin mediassa, jossa liite julkaistaan. Esimerkiksi Helsingin Sanomissa ei hyväksytä päätteellisiä fontteja.
  • Sisältöliitteiden kappalejakoa, kappaleiden leveyttä tai kuvan käyttöä ei ole määritelty.
  • Liitteessä ei saa käyttää lehtibrändin nimeä tai logoa ilman erikseen sovittua yhteistyötä tai päätoimittajan lupaa.

Kaiken mainonnan täytyy noudattaa hyvää markkinointitapaa, ja ottaa huomioon kyseisen toimialan säädökset ja ohjeistukset. Hyvän markkinointitavan mukaisesti mainonta ei saa olla harhaanjohtavaa, väkivalta ei ole hyväksyttävää, sukupuoleen tai syntyperään perustuvaa syrjintää ei sallita ja lapsen etu on otettava huomioon.

  • Lue lisää hyvän tavan vastaisesta markkinoinnista: Finlex, Kuluttajan suojalaki, luku 2, 1-3 §

Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota eri toimialojen omiin säädöksiin, kuten esimerkiksi:

Lapsille suunnattuun mainontaan:

  • Mainonta ei saa käyttää hyväkseen alaikäisen kokemattomuutta eikä pyrkiä sivuuttamaan vanhempien mahdollisuutta toimia täysipainoisesti lapsensa kasvattajana.
  • Lue lisää lapsille suunnatusta mainonnasta >>

Terveysväittämiä sisältävään mainontaan:

  • Mainonta voi sisältää vain hyväksyttyjä terveysväittämiä. Terveysväittämien käyttö edellyttää, että väite täyttää väiteasetuksessa asetetut edellytykset ja että sen käyttö on hyväksytty etukäteen.
  • Lue lisää terveys- ja lääkemainonnan ohjeista >>

Alkoholimainontaan:

  • Mainontaa ei saa kohdentaa alaikäisille, eikä sen yhteydessä saa kuvata alaikäisiä.
  • Mainonta, jonka avulla luodaan vaikutelma siitä, että alkoholi parantaa henkistä tai ruumiillista suorituskykyä, tuottaa menestystä seurassa tai lisää sukupuolista vetovoimaa on kielletty.
  • Mainonsta, jossa että alkoholin käytön avulla voitaisiin poistaa henkisiä tai ruumiillisia ongelmia, parantaa sairauksia, lievittää pahaa oloa tai sairauden oireita on kielletty.
  • Alkoholin yhdistäminen ajamiseen tai ajoneuvon kuljettamiseen on kielletty.
  • Lue lisää alkoholimainonnan ohjeista >> 

TAUSTAA: Journalistin ohjeet 16. pykälä edellyttää, että mainonnan ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selkeänä, ja piilomainonta on torjuttava. Julkisen Sanan Neuvosto antoi vuonna 2015 erikseen suosituksen journalistisen ja kaupallisen aineiston erottamiseksi toisistaan. Taustalla oli journalistin ohjeiden horjuva tulkinta, kun mediassa on ryhdytty käyttämään kaupallisesta aineistosta ilmaisuja ja termejä, jotka eivät avaudu kyllin selkeästi. Tällainen epäjohdonmukainen käytäntö voi horjuttaa yleisön luottamusta viestimiin.

Natiiviartikkelin ohjeistus digikanaviin

Hyvä natiiviartikkeli on:
  1. Lisäarvoa tuottava

Laadukas natiiviartikkeli herättää lukijan uteliaisuuden. Kerro jutussa jotain, mitä yleisö ei vielä tiedä. Pelkkää tuotetietoa on helppo löytää muualtakin verkosta.

  1. Inhimillinen

Omalla nimellään ja kasvoillaan esiintyvä haastateltava tuo juttuun samaistumispintaa. Haastateltava voi olla esimerkiksi alan asiantuntija tai tyytyväinen asiakas.

  1. Rehellinen

Natiiviartikkelin sisällön täytyy noudattaa hyvää markkinointitapaa: älä harhaanjohda lukijaa ja vältä liioittelua. Huomioi myös toimialakohtaiset säädökset.

  1. Median tyylin mukainen

Hyvä natiivi sulautuu median tyyliin. Onko kyseessä uutismedia vai kevyt lifestyle-lehti? Katso mallia kieliasuun, muotoiluun ja äänensävyyn mediasta, jossa natiivi julkaistaan.

Sanoman eri medioissa on keskenään erilaisia tyylejä. Natiiveissa on tarkoitus käyttää kunkin median toimituksellista tyyliä. Tässä alapuolella on yksi esimerkki diginatiivista Ilta-Sanomissa.

Väliotsikot eivät aina ole välttämättömiä. Esimerkiksi Helsingin Sanomien tyylissä niitä ei käytetä, vaan tekstijaksojen erotuksena ovat alkukorostukset. Ne tarkoittavat lauseen ensimmäisen sanan kirjoittamista versaalilla. Lisäksi Helsingin Sanomissa on repliikkiviivojen tilalla ovat sitaattimerkit.

Teethän haastateltaville selväksi, että tuotettava sisältö on mainontaa – ei journalistista sisältöä – ja sitä käytetään kaupallisiin tarkoituksiin. Heille pitää olla selkeää, kenen nimiin mainontaa tehdään.

Haastateltavien ja kuvattavien oikeuksiin kuuluu tietää, missä kontekstissa he esiintyvät ja missä mainos julkaistaan. Huolehdithan, että haastateltavat saavat nähtäväkseen ja hyväksyttäväkseen lopullisen materiaalin ennen julkaisua.

Asiakas sitoutuu tekemään kaikessa kommunikaatiossaan selväksi, että toimii erillisenä yrityksenä, joka tuottaa sisältöä tai ostaa sisällöntuotantoa omaan markkinointiinsa, joka julkaistaan Sanoman mediassa. Asiakas ei saa esiintyä viestinnässään Sanoman tai sen brändien edustajana.

Mikäli materiaalissa on haastateltu tai kuvattu henkilöä, asiakkaan tulee toimittaa tekstimateriaalin mukana haastatellun / kuvatun henkilön yhteystiedot (sähköposti, puhelinnumero), jotta Sanoma voi vahvistaa lopullisen materiaalin julkaisun myös siinä esiintyvillä henkilöillä.

Teksti on kirjoitettava artikkelimuotoon. Materiaalin on oltava suomenkielistä ja täyttää oikeinkirjoitussäännöt. Julkaistavaksi materiaaliksi ei kelpaa lehdistötiedote, tuote- tai markkinointiteksti. Tuotteen nimeä ei tulisi mainita artikkelin otsikossa. Tekstissä ei tulisi käyttää lyhenteitä (esim., mm., tms.). Lisäksi tekstin pitäisi huomioida mediakanavan puhuttelutyyli aineistoa laadittaessa – onko kyseessä faktoihin nojaava uutismedia vai kevyempi ja viihdyttävä lifestyle-media.

Mikäli artikkeli sisältää linkkejä, materiaalin mukana tulee toimittaa www-osoite, johon linkit ohjaavat. 

Otsikko: Max 90 merkkiä

Ingressi: Max 150 merkkiä

Leipäteksti: Ei rajoituksia – muista, että pidempi ei ole aina parempi! Suositusmitta: noin 3000 merkkiä.

Tekstimateriaali voidaan toimittaa word- tai txt –tiedostona, tai suoraan sähköpostin tekstikentässä.

Artikkelin yhteydessä tulee olla ainakin yksi pääkuva.

  • Artikkelin pääkuvan tulee olla korkearesoluutioinen vaakakuva. Kuvassa ei tule olla tekstiä tai logoa. Pelkkä tuotekuva ei toimi artikkelin pääkuvana.
  • Kuva voidaan etsiä myös Sanoman kuvapankista tai Sanoma voi järjestää kuvaukset.
  • Mikäli kuvia halutaan myös artikkelitekstin sekaan, lisäkuvia voidaan toimittaa pääkuvan lisäksi toivottu määrä. Suositus: max 5 kuvaa.
  • Asiakkaan on varmistettava, että kaikilla kuvilla on voimassa olevat kaupalliset käyttöoikeudet koko kampanjan ajan.

Kuviin liittyvät tekniset speksit

  • Pääkuva: kuvasuhde 16:9, min. 1920 x 1080 px
  • Muut mahdolliset kuvat: Pysty- tai vaaka, leveys min. 1000 px
  • Tiedostomuodot: vain JPG

Mikäli artikkeliin halutaan upottaa video, videota varten tulee toimittaa valmis upotuslinkki tai alkuperäinen videotiedosto, joka ajetaan Sanoman järjestelmistä. Sallittuja upotusalustoja ovat esim. Youtube ja Vimeo.

Sanomalta saat myös tuotannon videomateriaaliin!

Videoon liittyvät tekniset speksit

  • Formaatti: MP4, flv, mp4, mpg, wmv, mov
  • Videon koko: 1920 x 1080 pikseliä
  • 25 kuvaa sekunnissa
  • Stereo audio 44.1 kHz tai 48kHz
  • Äänentasot: EBU R128 -standardin mukaisesti -23 LUFS
  • Video bitrate: 8,000 – 16,000 kbps
  • Audio bitrate: 384 kbps
  • Tiedoston maksimikoko: 2 GB

Mahdolliset tagit tulee toimittaa yhdessä muun materiaalin kanssa. Tageissä on huomioitava GDPR-rajoitukset.

Kiinteän näkyvyyden natiivikampanjoissa natiiviartikkelisivulle ohjaavissa nostoissa ei ole sallittua käyttää klikki- tai impressiotageja.

Impressioseurannat ovat sallittuja natiiviartikkeleissa, jos ne tulevat Adform-mainonnanhallintajärjestelmän kautta. Seurantaa varten tarvitaan impressiotagin bn-arvo. Artikkelin linkeissä voi olla klikkiseuranta ns. url-parametrin kautta, jossa liikenne ohjautuu suoraan asiakkaan sivuille.

Näyttöpohjaisissa CPM-/CPC-natiivikampanjoissa mainonnanhallinnan kautta ajettavat klikki- ja impressiotagit ovat sallittuja artikkelisisältöön ohjaavissa natiivinostoissa.

Haluamme varmistaa, että Sanoman medioissa on läpinäkyvästi kerrottu kuluttajille tekoälyn käytöstä.

  • Merkitsemme natiiviartikkelit, joissa on käytetty generatiivista tekoälyä sisällön luomiseen läpinäkyvästi artikkelin lopussa olevalla merkinnällä: ”Artikkelin tuotannossa on käytetty apuna tekoälyä.”
  • Katsomme, että tekoälyä on käytetty artikkelin tuotannossa silloin, kun:
    • Kuvat tai osa kuvista on tuotettu generatiivisella tekoälyllä. Kuvatekstissä lähteenä on mainittu tekoäly / tekoälytyökalu. Jos natiiviartikkelin nostokuva on luotu tekoälyllä, se merkitään suoraan kuvaan.
    • Artikkelin teksti, osa tekstistä tai kappale on tuotettu generatiivisella tekoälyllä.
    • Artikkelin otsikko on tuotettu generatiivisella tekoälyllä.
  • Asiakkaan vastuulla on ilmoittaa, mikäli heidän oma materiaalinsa, joka julkaistaan Sanoman alustalla, on tuotettu tekoälyllä. Ohjeistus pätee sekä Sanoman tuottamiin sisältöihin että asiakkaan toimittamiin sisältöihin.
  • Saatamme käyttää tekoälyä osana ideointiprosessia, tiedon hakua, ja otsikkotestaamista ilman, että tätä on erikseen merkitty lopputuotteeseen. Artikkelien audioversiot ja lyhennelmät tehdään automaattisesti tekoälyllä, eikä tätä erikseen mainita.
  • Kerromme mainostaja-asiakkaalle aina etukäteen, jos hänen sisältönsä tuottamiseen hyödynnetään tekoälyä.
  • Sisällön tarkistaa ja validoi aina ihminen, eli kampanjan luova tuottaja.

Diginatiivit merkitään aina mainos-merkinnällä erotukseksi journalistisesta sisällöstä.

Lisäksi loppuyrityksen/brändin nimi, jonka lukuun markkinoidaan, tulee aina käydä ilmi julkaisusta. Merkintä on muotoa "MAINOS: Mainostajan nimi".

Päätoimittaja päättää aina lopullisesta materiaalin julkaisusta. Jos yllä olevia aineisto-ohjeita ei ole seurattu tai aineistossa on muita ongelmia tai puutteita, päätoimittaja voi kieltäytyä julkaisemasta aineistoa sellaisenaan.​

Natiiviartikkelin sisältöön liittyvät materiaalit (logo, artikkelikuvat tai -videot, taustamateriaalit ja tekstit, linkit, tägit) toimitetaan sähköpostitse suoraan kampanjan tuottajalle tai osoitteeseen luovat.tuotannot@sanoma.com.

Materiaalit tulee toimittaa sovitun aikataulun puitteissa tai viimeistään 2 viikkoa ennen sovittua julkaisua.

Natiivinoston aineisto-ohjeet

Ohjeistus tulospohjaisen (CPC), näyttöpohjaisen (CPM) ja ohjelmallisen natiivinoston aineistotuotantoon.

1. Ohjaa lukija sisältöihin tuotesivun sijaan.

2. Varmista, että lukija päätyy mainoksen otsikon mukaiseen sisältöön.

3. Kirjoita mainoksen sisältö valitun median sisällön mukaiseksi.

4. Muista että keskiössä on kiinnostava sisältö, mainonnan ei kannata olla aktiivisesti myyvää.

5.  Hyödynnä median laajaa tavoittavuutta saadaksesi lisää lukijoita asiakkaan sisällöille.

1. Otsikossa ei käytetä pisteitä. Kysymysmerkki, ajatusviiva ja kaksoispiste ovat ok, huutomerkkiä voi käyttää harkitusti.

2. Otsikon ja ingressin tulee olla kieliopillisesti oikein ja hyvää suomea. Lyhenteet ja prosenttimerkit kirjoitetaan auki.

3. Emme suosittele tuotenimen käyttöä otsikossa ja ingressissä;
brändi mainitaan nostossa joka tapauksessa.

4. Kuvan tulee olla mediaympäristön mukainen ja yhteensopiva otsikon kanssa (ei esimerkiksi tuote tai logo).

5. Klikin tulee ohjata artikkelinomaiseen sisältöön, joka on linjassa otsikon ja ingressin kanssa (ei esimerkiksi tuotekatalogiin, yrityksen sivuston etusivulle tai verkkokauppaan).

6. Herätä kiinnostus otsikolla – klikkiotsikoiden aika on jo ohi.

Natiivinosto (näyttö- ja tulospohjainen)

Kuva 600x314, max 300 kt

Otsikko max 90 merkkiä

Otsikossa ei käytetä pisteitä. Kysymysmerkki, ajatusviiva tai kaksoispiste ovat ok. Huutomerkkien käyttöä emme suosittele.

Esimerkiksi: Tunnetko arkiruokien suolapommit? TAI Moni syö tietämättään liikaa suolaa päivittäin TAI  Ensimmäinen pyörä on kuin ensirakkaus – katso motoristien upeat kuvat

Tekstin laatijan on hyvä perehtyä siihen, miten samantyyppisiä aiheita on otsikoitu ja kuvitettu valitussa mediassa aiemmin.

Ingressi (kuvausteksti) max 150 merkkiä

Otsikon ja ingressin tulee olla kieliopillisesti oikein ja hyvää suomea

Sisällön tulee lunastaa otsikon lupaus.

Mainostaja: Mainostajan nimi kuten se halutaan esittää nostossa. Max 32 merkkiä.

Tulospohjaiseen natiiviin lisätään automaattisesti aktivointitekstinä "Lue lisää". Tätä ei tarvitse toimittaa erikseen.

Yksi linkki, koko mainos toimii linkkialueena

Klikin tulee ohjata sisältöön, joka on linjassa otsikon ja ingressin kanssa (ei esimerkiksi tuotekatalogiin, yrityksen sivuston etusivulle tai verkkokauppaan).

Lue lisää tulospohjaisesta natiivinostosta

Lue lisää näyttöpohjaisesta natiivinostosta

Tämä ohjeistus koskee kampanjoita, joissa natiivinostosta (näyttöpohjainen cpm-nosto tai tulospohjainen cpc-nosto) ohjataan valmiiseen sisältöön. Jos artikkeli tuotetaan kampanjan yhteydessä Sanoman digimedioiden sivuille, teemme myös natiivinoston.

Aineistolinkki

Lähetämme vahvistuneesta kampanjasta sähköpostiisi aineistolinkin mainosmateriaalin toimittamista varten. Aineistolinkki on kampanjakohtainen ja on voimassa koko kampanjan keston ajan.

Sähköposti lähetetään osoitteesta: noreply@admaterial.sanoma.com  ja viestin otsikko muodostuu seuraavasti "Kampanja ID - mainostajan nimi - Ad material upload - aloituspäivä".

Esimerkki: SMF-48939 Grocery store Finland Oy – Ad material upload - 12-11-2020.

Aineistolinkin kautta pääset sivustolle, jonka kautta voit toimittaa kampanjaasi mainosmateriaalin. Linkki avaa sinulle suoraan ensimmäisen julkaisupäivän kampanjarivin. Mikäli olet toimittamassa aineistoja monimedialliseen kampanjaan löydät kullekin mediatyypille omat kampanjarivit. Tunnistat rivit niiden edessä olevasta aineistolajista (esimerkiksi Native). 

Kun olet valinnut haluamasi julkaisupäivän klikkaamalla kampanjariviä mille haluat toimittaa aineiston, seuraa alla olevia ohjeita.

Tiedostojen lisäys ja lähetys

  1. Aktivoi aineiston jättö painike (Klikkaa tästä avataksesi natiivikampanjasi).

  2. Raahaa tiedostot rajatulle alueelle tai lisää tiedostot klikkaamalla tiedostovalikko auki.

  3. Landing page -kenttään tulee lisätä URL, johon bannerista ohjataan klikattaessa

  4. Advertiser name -kenttään lisätään asiakkaan nimi

  5. Headline -kenttään lisätään otsikko

  6. Lead -kenttään tulee teksti

  • Lisää tarvittaessa Tracking -kenttään impressioseuranta

  • Natiivi-CPC-mainokseen tulee automaattisesti mukaan aktivointiteksti "Lue lisää"

  7. Paina lopuksi Tallenna (Submit), joka lähettää aineistot Sanomille käsiteltäviksi.

Lisäaineistoja pääset lisäämään klikkaamalla Lisää aineisto -painiketta.

natiivi_aineistot_toimitus.png

Kampanjan käsittely

  • Aineistosivulla voit seurata kampanjan etenemistä

  • Kampanja on valmis, kun se on statuksessa Valmis / Completed.

 

natiivi_aineistot_toimitus_2.png

Aineiston vaihto

Voit tarvittaessa vaihtaa kampanjan aineiston lataussivun kautta.  Poista kampanjan alta vanha tiedosto ja lataa tilalle uusi tiedosto.

Adform

DV360

Xandr

Parameters

Specs

Parameters

Specs

Parameters

Specs

Landing page

required

Landing page

required

Landing page

required

Headline

Max. 90

Long headline

Max. 50*

Title

Max. 90

Description

Max. 150 (tuotenostossa ei pakollinen) 

Long body text

Max 150*

Body Text

Max. 150 (tuotenostossa ei pakollinen)

Icon image

Optional

Logo

Min 100 x 100

Icon

Optional

Thumbnail image

1200 x 628

Thumbnail image

1200 x 628

Image

1200 x 628 

Call to action**

Max. 15 (vain tuotenostossa)

Call to action**

Max. 15 (vain tuotenostossa)

Call to action**

Max. 20 (vain tuotenostossa)

Brand name

required, max. 32

Advertiser name

Max. 25

Sponsored by

required, max. 32

*Suosittelemme jättämään lyhyen otsikon ja lyhyen body textin tyhjäksi, ja käyttämään sen sijaan long headlinea sekä long body textiä.

** CTA näytetään vain tuotenostossa. Natiivinostossa CTA:ta ei näytetä lainkaan vaikka se olisi DSP:ssä asetettuna (pl. IS app jossa käytetään defaultia "lue lisää").

Hyvin tehty natiivinosto käyttää valitulle mediaympäristölle tyypillisiä keinoja ja muistuttaa toimituksellisia nostoja.

Lue lisää ohjelmallisesta natiivinostosta

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland