Digimainonnan aineisto-ohjeet
Mainosmuotojen aineisto-ohjeet
-
Display-mainonta
- Dynaaminen mainonta
-
HTML5
-
HS monikanavaiset ratkaisut
-
Näköislehtien välisivumainonta
-
Tapetti
-
Tulospohjainen mainonta
-
Videomainonta
- Rich Media
Yleisimmät mainosmuodot ja kilotavurajat
Mainosmuoto | Leveys x Korkeus | Ensilatauksen kilo-tavuraja |
---|---|---|
Digikokosivu | 620x891 px | 300 kt |
Paraati | 980x400 px + 300x300 px tai 600x600px | 300 kt |
Pystyparaati | 300 x 600 px | 300 kt |
Boksi | 600 x 500 px tai 300 x 250 px | 300 kt |
Tapetti + paraati | 1600x1200 px + 980 x 400 px | 300 kt |
Dynaaminen tapetti 250 | 1600 x 1200 px / 250 | 300 kt |
Dynaaminen tapetti 400 | 1600 x 1200 px / 400 | 300 kt |
Videotapetti + paraati | 800 x 600 px + 980 x 400 px | 300 kt |
AL, SK Digietusivu | 718 x 841 px (desktop & mobiili) | 300 kt |
AL, SK Digikokosivu | 620x891 px | 300 kt |
AL, SK puolikas ja pienet | 600x500 px | 300 kt |
718 x 841 px (desktop & mobiili) + 1436 x 1682 px (tablet) |
300 kt 2 Mt |
|
HS Digikokosivu | 620x891 px | 300 kt |
HS Digipuolikassivu | 600x500 px | 300 kt |
HS Digipienet | 600x500px | 300 kt |
HS Digikokosivuliite | 620x891 px / kuva (4 siv. 1-4 kpl/ 8 siv. 1-8 kpl) | 300 kt |
Kilotavurajat ovat ehdottomia emmekä valitettavasti voi niissä joustaa.
Kilotavurajoja ei voi kiertää käyttämällä loadereita tai kolmannen osapuolen tagiä. Kilotavuraja saa ylittyä vain käyttäjän aktivoinnista (esim. mouseover tai klikkaus).
Aineiston toimitus
Kampanjan aloitus |
Digi, Video, CPC, Supla, natiivituotteet |
Interaktiiviset videot, dynaamiset tuotteet |
HS monikanavaiset tuotteet |
---|---|---|---|
Maanantaina |
Torstaina klo 12 |
Ed. maanantaina klo 12 |
Perjantaina klo 12 |
Tiistaina |
Perjantaina klo 12 |
Ed. tiistaina klo 12 |
Maanantaina klo 12 |
Keskiviikkona |
Maanantaina klo 12 |
Ed. keskiviikkona klo 12 |
Tiistaina klo 12 |
Torstaina |
Tiistaina klo 12 |
Ed. Torstaina klo 12 |
Keskiviikkona klo 12 |
Perjantaina |
Keskiviikkona klo 12 |
Ed. Perjantaina klo 12 |
Torstaina klo 12 |
Lauantaina |
Torstaina klo 12 |
Maanantaina klo 12 |
Perjantaina klo 12 |
Sunnuntaina |
Torstaina klo 12 |
Tiistaina klo 12 |
Perjantaina klo 12 |
Digimainonta: display ja näköislehdet
- Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua: GIF, JPG, PNG, HTML5-bannerimainokset, kolmannen osapuolen tagimateriaalit sekä näköislehti- ja mobiiliaineistot
- Aineistomäärä max 5 aineistoa per koko
- Aineiston toimitus 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua: Erikoismainosmuodot
- Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje
- Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse: digitrafiikki@sanoma.com
Supla
- Aineistontoimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua
- Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje
- Aineistomuoto mp3: 48kHz normal stereo, 128 kbps. Variable bitrate ei käy.
- Suplaan ei saa mukaan klikkiseurantaa, mutta impressioseuranta on mahdollinen
- Äänentason tulee noudattaa EBU R128 ohjeistusta seuraavin poikkeuksin:
- Integrated Loudness –21db LUFS
- Maximum True Peak level –2db
- Maximum Momentary Loudness -18 LUFS
Tulospohjainen mainonta (CPC)
- Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua
- Aineistomäärä max 5 aineistoa per koko
- Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje
- Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse: digitrafiikki@sanoma.com
Instream-videomainonta
- Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua: kaikki perus instream videomainokset (SG-koodi, mp4, VAST)
- Aineiston toimitus 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua: Interaktiivisten spottien tuotantoaineistot
- Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje
- Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse: tvradiovideotrafiikki@sanoma.com
HTML5-aineistoista huomioitavaa
Kilotavurajan laskeminen: kaikki mainokseen liittyvät tiedostot lasketaan mukaan.
Mainoksen ensilatauksen requestien maksimimäärä on 15.
Vältä turhia ensilatauksen jälkeen tapahtuvia latauksia. Jos se on mainoksen kannalta välttämätöntä, jälkilataus voi olla kilotavurajoiltaan maksimissaan samansuuruinen kuin ensilataus.
Käyttäjän aktivoinnista (esim. mouseover tai klikkaus) tapahtuva jälkilataus voi olla suurempi.
Lue lisää HTML5-aineistojen ohjeista
Mainoksen ulkoasu – mieti mitä haluat viestiä
Käytä vähän tekstiä ja muotoile selkeä viesti.
Käytä tarpeeksi isoa fonttikokoa ja helposti luettavaa fonttia.
Valitse kuvat bannerimallin mukaan (sivuttain kuvattu auto sopii paremmin vaakamalliseen paraatipaikkaan kuin pystymalliseen torniin).
Muista kuvan tekijänoikeudet: sinulla on oltava lupa kuvan julkaisuun.
Älä sijoita banneriin liikaa elementtejä. Mieti, mikä bannerissa saa katseen kiinnittymään. Tasapaksuus jää usein huomaamatta.
Vältä paljon yksityiskohtia ja sävyjä sisältävien kuvien käyttöä. Ne kasvattavat tiedostokokoa tai vastaavasti ovat huonolaatuisia kun tiedostokokoa pienennetään sallittuun kilotavumäärään.
Käytä harkiten ohuita kirjasintyyppejä ja linjoja, sillä ne saattavat näkyä huonosti.
Bannerista on käytävä selkeästi ilmi, että kyseessä on mainos ja kuka on mainostaja.
Bannerimainos ei saa näyttää sisältönostolta, eli natiivimainokselta. Natiivimainokselle tunnuksenomaista on, että siinä on seuraavat elementit: otsikko, ingressi, kuva sekä mahdollisesti ”Lue lisää” kehote. Natiivimainoksille on omat aineisto-ohjeet (kts. sivun yllä).
Medialla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen, mikäli katsoo sen tarpeelliseksi.
Canvaksella tehdyt animaatiot eivät toimi kunnolla iOS alustalla, emmekä suosittele niiden käyttöä, jos kampanja näkyy meidän iOS sovelluksissamme.