Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Suunnittelijan työkalut
  3. Aineisto- ja varaustiedot

Digimainonnan aineisto-ohjeet

 

Yleisimmät mainosmuodot ja kilotavurajat

Lue lisää

Näyttöpohjainen display-mainonta (CPM)

Lue lisää

Tulospohjainen display-mainonta (CPC)

Lue lisää

Feed-pohjainen display-mainonta

Lue lisää

Rich Media -mainonta

Lue lisää

HTML5-aineistot

Lue lisää

Tapettiaineistot

Lue lisää

Monikanavaiset ratkaisut

Lue lisää

Näköislehtien välisivumainokset

Lue lisää

Natiivimainonta

Lue lisää

Videomainonta

Lue lisää

Mainonnan ohjeistukset

Lue lisää
Katso myös

Digiaineistojen toimittaminen
Aineistotoimituksen aikataulu


Huom! Mainosten ulkoasut saattavat hieman vaihdella sivustoittain, ja esim. HS käyttää mobiiliympäristössä mainosten ympärillä marginaaleja jolla on vaikutuksia mainoksen ulkoasuun. Marginaaleja ei kuitenkaan näytetä seuraavissa mainosmuodoissa; natiivi- ja nostotuotteet, topscroll, midscroll, liukuva kokosivu ja tapetti.

Yleisimmät mainosmuodot ja kilotavurajat

MainosmuotoAineiston kokoEnsi­latauksen kilotavu­raja

Digikokosivu

620 x 891 px

300 kt

Paraati

980 x 400 px +
300 x 300 px tai 600 x 600 px

300 kt

Pystyparaati

300 x 600 px

300 kt

Boksi

600 x 500 px

300 kt

 

 

 

Tapetti + paraati

1600 x 1200 px + 
980 x 400 px

300 kt

Dynaaminen tapetti 250

1600 x 1200 px / 250

300 kt

Dynaaminen tapetti 400

1600 x 1200 px / 400

300 kt

Videotapetti + paraati

800 x 600 px + 
980 x 400 px

300 kt

 

 

 

AL, SK etusivu - kuva

1080 x 1920 px + 1920 x 1200 px

300 kt

AL, SK etusivu - video

1080 x 1920 px + 1920 x 1080 px

4 Mt

AL, SK Digikokosivu

620 x 891 px

300 kt

AL, SK  puolikas ja pienet

600 x 500 px

300 kt

 

 

 

HS etusivu - kuva

1920 x 1200 px + 1080 x 1920 px (desktop & mobiili) 

300 kt

HS etusivu - video

1920 x 1080 px + 1080 x 1920 px (desktop & mobiili)

4 Mt

HS Digikokosivu

620 x 891 px

300 kt

HS Digipuolikassivu

600 x 500 px

300 kt

HS Digipienet

600 x 500px

300 kt

HS Digikokosivuliite

620 x 891 px/kuva (4 siv. 1-4  kpl/ 8 siv. 1-8 kpl)

300 kt

   

Topscroll - kuva

1080 x 1920 px + 1920 x 1200 px

300 kt

Topscroll - video

1080 x 1920 px + 1920 x 1080 px

4 Mt

Midscroll - kuva

1080 x 1920 px

300 kt

Midscroll - video

1080 x 1920 px

30 Mt

Kilotavurajat ovat ehdottomia emmekä valitettavasti voi niissä joustaa.
Kilotavurajoja ei voi kiertää käyttämällä loadereita tai kolmannen osapuolen tagia. Kilotavuraja saa ylittyä vain käyttäjän aktivoinnista (esim. mouseover tai klikkaus).

Mainosaineistoa suunnitellessa on hyvä huomioida, että Chrome -selainten Heavy Ad Intervention rajoittaa mainosaineiston näkymistä erityisesti videota sisältävissä display-mainoksissa ja outstream-videoissa, jos aineistoa ei ole toteutettu aineisto-ohjeiden mukaisesti.
Chrome-selaimet rajoittavat mainosaineiston näkymistä seuraavien ehtojen täyttyessä:

  • Aineisto lataama paino ylittää 4 MB. Koskee mainoksen kokonaispainoa, eli kaikkia sen lataamia elementtejä (esim. kuvat, videot, scriptit, mittapikselit, fontit jne.)

  • Aineisto käyttää prosessoria 15 sekunnin ajan 30 sekunnin kuluessa.

  • Aineisto käyttää prosessoria kaiken kaikkiaan 60 sekunnin ajan.

Näyttöpohjainen display-mainonta (CPM)

Formaatti
  • jpg, png (kaikki kampanjat)
    3rd party tag, HTML5 (ei saatavilla Ad Managerissa)
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Aineistoihin voi toimittaa omat klikki-/ impressioseurannat. (ei saatavilla Ad Managerissa)

Huom. Sanoma Ad Managerin kautta vain jpg, png aineistot

Aineiston koot
  • 620 x 891 px
  • max. 300 kt

Huom. 3rd party tag -aineistot:  Sisältö voi olla kevyesti animoitua. Medialla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen, mikäli katsoo sen tarpeelliseksi.

Aineistojen toimitus
Aineistolinkki (muut kuin Ad Managerin kautta ostetut kampanjat):
  • Aineiston toimitus viim. 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje.
  • Jos aineiston toimituksessa aineistolinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse: digitrafiikki@sanoma.com
Sanoma Ad Manager:
  • Aineiston toimitus Ad Managerin mainoseditorin kautta kampanjan rakentamisen yhteydessä.
Formaatti
  • jpg, png (kaikki kampanjat)
    3rd party tag, HTML5 (ei saatavilla Ad Managerissa)
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Aineistoon voi toimittaa omat klikki-/ impressioseurannat.
  • Canvaksella tehdyt animaatiot eivät toimi kunnolla iOS alustalla, emmekä suosittele niiden käyttöä, jos kampanja näkyy meidän iOS sovelluksissamme.

Huom! Sanoma Ad Managerin kautta vain jpg, png aineistot

Aineiston koot
  • 300x600px (.jpg, .png, tag, HTML5)
  • max. 300 kt
Aineistojen toimitus
Aineistolinkki (muut kuin Ad Managerin kautta ostetut kampanjat):
  • Aineiston toimitus viim. 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje.
  • Jos aineiston toimituksessa aineistolinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse: digitrafiikki@sanoma.com
Sanoma Ad Manager:
  • Aineiston toimitus Ad Managerin mainoseditorin kautta kampanjan rakentamisen yhteydessä.

 

Mainoksen elementit
  • Kuva: 600x314, max 300 kt
  • Otsikko: max 90 merkkiä
    • Otsikossa ei käytetä pisteitä. Kysymysmerkki, ajatusviiva tai kaksoispiste ovat ok. Huutomerkkien käyttöä emme suosittele.
      Esimerkiksi: Tunnetko arkiruokien suolapommit? TAI Moni syö tietämättään liikaa suolaa päivittäin TAI Ensimmäinen pyörä on kuin ensirakkaus – katso motoristien upeat kuvat
      Tekstin laatijan on hyvä perehtyä siihen, miten samantyyppisiä aiheita on otsikoitu ja kuvitettu valitussa mediassa aiemmin.

  • Ingressi (kuvausteksti): max 150 merkkiä
    • Otsikon ja ingressin tulee olla kieliopillisesti oikein ja hyvää suomea
      Sisällön tulee lunastaa otsikon lupaus.

  • Mainostaja: Mainostajan nimi kuten se halutaan esittää nostossa, ax 32 merkkiä.
  • Yksi linkki, koko mainos toimii linkkialueena.
    • Klikin tulee ohjata sisältöön, joka on linjassa otsikon ja ingressin kanssa (ei esimerkiksi tuotekatalogiin, yrityksen sivuston etusivulle tai verkkokauppaan).

Näyttöpohjaisessa natiivinostossa ei ole CTA-painiketta.

 

Formaatti
  • jpg, png, 3rd party tag, HTML5
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Aineistoon voi toimittaa omat klikki-/ impressioseurannat.
  • Canvaksella tehdyt animaatiot eivät toimi kunnolla iOS alustalla, emmekä suosittele niiden käyttöä, jos kampanja näkyy meidän iOS-sovelluksissamme.
Aineiston koot
  • 600x500px (.jpg, .png, tag, HTML5)
  • Kilotavuraja 300 kt
  • Huomioi kuva-aineistoja tehdessäsi: 600x500 px aineisto skaalataan puhelimen näytön leveyden mukaan, joten kannattaa suunnitella aineisto niin, että se näyttää hyvältä myös pienemmillä näytöillä (min. 300x250 px)
Aineistojen toimitus

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje

Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse: digitrafiikki@sanoma.com

Desktopiin sekä mobiiliin omat aineistot

Desktop
  • 980 x 400 px
  • Tiedostomuodot: JPG, PNG (kaikki kampanjat)
    HTML5, 3rd party tag (ei saatavilla Ad Managerissa)
  • Kilotavuraja 300 kt
  • Max 5kpl/koko
  • Aineistoon voi toimittaa omat klikki-/impressioseurannat. (ei koske Ad Manageria)
Mobiili
  • 600x600 px tai 300x300 px
  • Tiedostomuodot: JPG, PNG (kaikki kampanjat)
    HTML5, 3rd party tag (ei saatavilla Ad Managerissa)
  • Kilotavuraja 300 kt
  • Max 5 kpl/koko
  • Aineistoon voi toimittaa omat klikki-/impressioseurannat. (ei koske Ad Manageria)

Huom! HTML5 aineisto voi olla joko responsiivinen tai kiinteän kokoisena 600x600 tai 300x300. Mainospaikka skaalautuu päätelaitteen leveyden mukaan.

Aineistojen toimitus
Aineistolinkki (muut kuin Ad Managerin kautta ostetut kampanjat):
  • Aineiston toimitus viim. 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje.
  • Jos aineiston toimituksessa aineistolinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse: digitrafiikki@sanoma.com
Sanoma Ad Manager:
  • Aineiston toimitus Ad Managerin mainoseditorin kautta kampanjan rakentamisen yhteydessä.

Paraati+tapetti koostuu paraati ja tapetti mainospaikoista, aineistojen maksimikoko on yhteensä 300 kt

Paraati
  • 980x400 px
  • JPG, PNG (kaikki kampanjat)
    HTML5, 3rd party tag (ei saatavilla Ad Managerissa)
  • paraati ja tapetti aineistojen max. koko yhteensä 300 kt

Huomioi aina HTML5-aineistojen linkitysten https-vaatimukset. Paraatimainos saa latautua kolmannen osapuolen tagin takaa.

Tapetti
  • 1600x1200 px
  • JPG, PNG tai GIF (ei animoitu)
  • paraati ja tapetti aineistojen max. koko yhteensä 300 kt

Tapetti keskitetään sivulle jos ei mediakohtaisissa asemointiohjeissa ole muuta mainittu. Tapetti ei skaalaudu näyttöresoluution mukaan, joten pienemmissä näytöissä osa sisällöstä voi jäädä näkymättä.

Tapetti ei voi latautua tagin takaa eikä se ole klikattava.

Tapetti myydään ainoastaan paraatipaikan yhteyteen! 

Tapetin toteutuksen tulee olla hillitty ja se on hyväksytettävä medialla viimeistään 5 päivää ennen kampanjan alkua. Medialla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen, mikäli katsovat sen tarpeelliseksi.

Aineistojen toimitus
Aineistolinkki (muut kuin Ad Managerin kautta ostetut kampanjat):
  • Aineiston toimitus viim. 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje.
  • Jos aineiston toimituksessa aineistolinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse: digitrafiikki@sanoma.com
Sanoma Ad Manager:
  • Aineiston toimitus Ad Managerin mainoseditorin kautta kampanjan rakentamisen yhteydessä.

Kampanjan aineistona voi olla paraati, pystyparaati tai digikokosivu tai erilaiset yhdistelmät näistä. Paras tavoittavuus saavutetaan käyttämällä kaikkia kolmea mainosmuotoa. 

Yleiset ohjeet
  • Yksi linkki per mainos
  • Koko mainos toimii linkkialueena
Digikokosivu
  • 620 x 891 px (max. 300 kt)
  • JPG, PNG (kaikki kampanjat)
    3rd party tag (iframe), HTML5 (ei saatavilla Ad Managerissa)
  • Aineisto ei voi olla mp4

Tarkemmat ohjeet: Digikokosivu

Paraati

Desktop:

  • 980x400 px (max. 300 kt)
  • JPG, PNG (kaikki kampanjat)
    HTML5, 3rd party tag, MP4 (vaakavideo, kts. ohje) (ei saatavilla Ad Managerissa)
  • Max. 5 kpl/koko

Mobiili:

  • 600x600 px tai 300x300 px (max. 300 kt)
  • JPG, PNG (kaikki kampanjat)
    HTML5, 3rd party tag(ei saatavilla Ad Managerissa)
  • Max. 5 kpl/koko

Tarkemmat ohjeet: Paraati

Pystyparaati
  • 300x600 px (max. 300 kt)
  • JPG, PNG (kaikki kampanjat) 
    3rd party tag, HTML5, (video html5:na tai tagin takaa) (ei saatavilla Ad Managerissa)
  • Canvaksella tehdyt animaatiot eivät toimi kunnolla iOS alustalla, emmekä suosittele niiden käyttöä, jos kampanja näkyy meidän iOS sovelluksissamme.

Tarkemmat ohjeet: Pystyparaati

Voit käyttää topscrollissa kuva- tai videoaineistoa.

Huomioithan mainoksen sisällön asemoinnissa turva-alueen, jotta tärkein sisältö näkyy varmasti jokaiselle käyttäjälle (ks. asemointiohjeet)

Huomioitavaa
  • Seurannat: ainoastaan klikkiseuranta mahdollinen. Jotta käyttökokemus olisi mahdollisimman sujuva ja mainoksen lataus nopea, mainoskutsu ladataan sivustolle ennen consentia, anonyymina ja ilman cookieita. Tämän vuoksi impressioseuranta, joka asettaa evästeen ei ole sallittu.
  • Mainos voi näkyä kävijälle kerran päivän aikana.
  • Video näytetään looppaavana. Suosittelemme, että video on vähintään 3 sekunnin mittainen.
  • Videomateriaali on mahdollista toteuttaa äänillä, mutta huomioi, että mainos käynnistyy automaattisesti ilman ääniä ja vaatii aina käyttäjän valinnan äänen käytölle.
  • Mainos näytetään sivuston ja sovelluksen yläosassa headerin alapuolella ennen sivun sisältöä. Mainos varaa 100% käytettävissä olevan selainikkunan korkeudesta ja mainos skaalataan selainikkunan leveyden mukaan maksimissaan mainoksen leveyteen.
Topscroll kuvalla

Mobiili (pysty): 1080 x 1920 px
Desktop (vaaka): 1920 x 1200 px
Tiedostomuoto: JPG, PNG, max 300 kt

Aineistoille voi toimittaa omat klikkiseurannat.

Asemointiohjeet

Sisällön asemointi mobiilissa:
Mainoksen tärkein sisältö (logot, teksti, CTA) asemoidaan 1080x1340 px kokoiselle alueelle mainoksen yläreunasta alkaen.
Ulkopuolelle jäävä alue: 580px mainoksen alareunasta, johon ei tulisi sijoittaa tärkeää sisältöä (logo, teksti, CTA), sillä selainikkunan korkeudesta riippuen osa mainoksen alareunasta voi jäädä piiloon.

Sisällön asemointi desktopissa:
Mainoksen tärkein sisältö (logot, teksti, CTA, jne.) tulee asemoida 1920x840px kokoiselle alueelle mainoksen yläreunasta alkaen.
Ulkopuolelle jäävä alue: 360 px mainoksen alareunasta, johon ei tulisi sijoittaa tärkeää sisältöä, sillä selainikkunan korkeudesta riippuen osa mainoksen alareunasta voi jäädä piiloon. 

Aineiston vasemmassa ylänurkassa näytetään MAINOS-merkintä (tulee mainokseen automaattisesti).

Topscroll videolla

Mobiili (pysty): 1080 x 1920 px
Desktop (vaaka): 1920 x1200 px
Tiedostomuoto: MP4, max 4 Mt

Aineistoille voi toimittaa omat klikkiseurannat.

Asemointiohjeet

Sisällön asemointi mobiili:
Mainoksen tärkein sisältö (logot, teksti, CTA) asemoidaan 1080x1340 px kokoiselle alueelle mainoksen yläreunasta alkaen.
Ulkopuolelle jäävä alue: 580px mainoksen alareunasta, johon ei tulisi sijoittaa tärkeää sisältöä (logo, teksti, CTA), sillä selainikkunan korkeudesta riippuen osa mainoksen alareunasta voi jäädä piiloon.

Sisällön asemointi desktop:
Mainoksen tärkein sisältö (logot, teksti, CTA, jne.) tulee asemoida 1920x840px kokoiselle alueelle mainoksen yläreunasta alkaen.
Ulkopuolelle jäävä alue: 240 px mainoksen alareunasta, johon ei tulisi sijoittaa tärkeää sisältöä, sillä selainikkunan korkeudesta riippuen osa mainoksen alareunasta voi jäädä piiloon.

Aineiston vasemmassa ylänurkassa näytetään MAINOS-merkintä (tulee mainokseen automaattisesti).

  • Koko 1080x1920px
  • Kuva (JPG, PNG max 300 kt) 
    tai video (MP4, max 20sek, 30 Mt)
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Aineistoon voi toimittaa omat klikki-/ impressioseurannat
  • 3rd party tagit ei toistaiseksi mahdollisia
Sisällön asemointi

Mainoksen tärkeimmät elementit (esim. logo, CTA, tekstit) kannattaa sijoittaa mainosalueen keskelle ja välttää näiden osalta mainosalueen ylä- ja alalaitoja (10% ylä- ja alalaidasta)

Huomioi videon osalta:
  • Video näytetään looppaavana. Suosi lyhyitä videoita, suosituspituus 6 sekuntia.

  • Videomateriaali on mahdollista toteuttaa äänillä, mutta huomioithan, että video käynnistyy automaattisesti ilman ääntä ja äänet kuuluvat vain käyttäjän aktivoinnista.

  • Videon maksimipituus 20s, tiedostokoko max 30 Mt, tiedostomuoto MP4

  • 25 kuvaa sekunnissa

  • Stereo audio 44.1 kHz tai 48kHz

  • Äänentasot: EBU R128 -standardin mukaisesti -23 LUFS

  • Video bitrate: 8,000-16,000 kbps

  • Audio bitrate: 384 kbps

  • Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua: GIF, JPG, PNG, HTML5-bannerimainokset, kolmannen osapuolen tagimateriaalit sekä näköislehti- ja mobiiliaineistot
     
  • Aineistomäärä max 5 aineistoa per koko
     
  • Aineiston toimitus 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua: Erikoismainosmuodot
     
  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje
     
  • Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse: digitrafiikki@sanoma.com
Sanoma Ad Manager

Aineistot toimitetaan Ad Managerin mainoseditorin kautta kampanjan rakentamisen yhteydessä.

Tulospohjainen display-mainonta (CPC)

Tulospohjaisessa mainonnassa mainosten rooli korostuu entisestään. Mainoksen tulee olla selkeästi rakennettu ja omaa kohderyhmääsi puhutteleva. Huomioi alla olevat asiat kun suunnittelet mainoksia tulospohjaiseen kampanjaan:

Oikeanlainen mainosviesti on tehokas tapa kohdentaa mainontaa omalle kohderyhmällesi

  • Puhuttele mainosviestillä oikeaa kohderyhmää.
  • Esitä asiasi selkeästi ja yksinkertaisesti ja vie kaikki ylimääräinen tieto laskeutumissivuille.

Mainosversioita voi olla useampi per mainosformaatti. Sopiva mainosversioiden määrä riippuu kampanjan rakenteesta, budjetista sekä kampanja-ajasta.

  • Järjestelmän automaattinen optimointi valitsee käyttöönsä parhaiten toimivat mainosversiot. Emme voi taata tasaista näkyvyyttä kaikille mainosversioille.

CPC-paketti koostuu kolmesta valmiista bannerista.

Mainoskoot
  • 600 x 500 px, max. 300 kt
  • 200 x 600 px, max. 300 kt
  • 468 x 400 px, max. 300 kt
  • JPEG, PNG (kaikki kampanjat)
    GIF, 3rd party tag, HTML5 (ei saatavilla Ad Managerissa)

Jotta kampanja käynnistyy, tulee järjestelmään olla syötettynä vähintään yksi mainosversio jokaista vaadittua kokoa kohden. Pelkkään mobiiliin kohdennettuun kampanjaan tarvitaan ainoastaan 600 x 500 px koko.

Muut vaatimukset ja rajoitukset aineistolle
  • Mainoksessa tulee olla yrityksen nimi ja logo selkeästi esillä
  • Mainoksen tulee ohjata klikkiin
  • Hyvä aktivointi kertoo mainoksen näkijälle mitä häneltä toivotaan klikin jälkeen.
    • esim. "Lue lisää", "Osta nyt", "Osallistu kilpailuun"

  • Ei “harhaanjohtavia toiminnallisuuksia”
  • Ei ääntä
  • Animoiduissa mainoksissa animointi saa kestää max. 10 sekuntia, jonka jälkeen animaation tulee päättyä
  • Ei nopeasti vilkkuvaa tai muuten häiritsevää animointia
  • Tiedoston nimessä ei saa olla välimerkkejä, välilyöntejä eikä ääkkösiä
Aineistojen toimitus
Aineistolinkki (muut kuin Ad Managerin kautta ostetut kampanjat):
  • Aineiston toimitus viim. 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje.
  • Jos aineiston toimituksessa aineistolinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse: digitrafiikki@sanoma.com
Sanoma Ad Manager:
  • Aineiston toimitus Ad Managerin mainoseditorin kautta kampanjan rakentamisen yhteydessä.
Aineisto-ohje
  • Somenosto voidaan toteuttaa kuvalla, videolla tai useamman kuvan karusellina.
  • Mainoksen elementit:
    • Pääkuva(t) tai -video (kts. kuvakoot alta)

    • Mainostajan logo (kts. koko alta)

    • Mainostajan nimi (max. 25 merkkiä)

    • Otsikko (max. 50 merkkiä)

    • leipäteksti (max. 200 merkkiä)

    • Laskeutumissivun URL

    • CTA-aktivoinnin painike (tarvitaan vain CTA-mainokseen) *

* Mahdolliset CTA-painikkeen tekstit: Hae nyt, Varaa nyt, Soita nyt, Ota meihin yhteyttä, Lataa, Hae reittiohjeet, Lue lisää, Hae esitysajat, Pyydä tarjous, Lähetä viesti, Varaa aika, Tallenna, Näytä ruokalista, Osta nyt, Rekisteröidy, Katso lisää, Kuuntele nyt

Mainoksen pääkuva:
KuvasuhdeSuositellut kuvakootTiedoston tyyppiTiedoston koko

1.91:1

min 600 x 315 px
max 1200 x 630 px

jpg, png

max. 300 kt

1:1

min 600 x 600 px
max 1200 x 1200 px

jpg, png

max. 300 kt

tai video:
KuvasuhdeSuositellut kuvakootTiedoston tyyppiTiedoston koko

16:9 (vaaka)

320 x 180 – 720 x 405

mp4

max. 4 mb

1:1 (neliö)

320 x 320 – 720 x 720

mp4

max. 4 mb

4:5 (vertikaali) 

256 x 320 – 576 x 720

mp4

max. 4 mb

 Muut videon ominaisuudet:

  • Kesto: max. 30s

  • Kuvataajuus: 25 kuvaa sekunnissa

  • Ääni: 44,1 KHz tai 48 KHz

  • Äänenvoimakkuus: -23 LUFS (+/- 1,0) EBU R128 mukaisesti

  • Moov-osa tiedoston alkuun

Mainostajan logo
  • kuva 150 x 150 px, max. 50 kt (sama kuin Facebookissa)
Karuselli
  • Voit valita mainokseen 2–5 kuvaa, joihin voit päättää omat call to action -tekstit. Voit  myös ohjata lukijat eri laskeutumissivuihin kuvan mukaan.
  • Kuvasuhteiden tulee olla aina samat karusellissa. Suosittelemme 1:1 kuvasuhdetta.
Aineistojen toimitus
Aineistolinkki (muut kuin Ad Managerin kautta ostetut kampanjat):
  • Aineistojen toimitus viim. 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
  • Aineistot toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje.
  • Jos aineiston toimituksessa aineistolinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse: digitrafiikki@sanoma.com
Sanoma Ad Manager:
  • Aineiston toimitus Ad Managerin mainoseditorin kautta kampanjan rakentamisen yhteydessä.
Mainoksen elementit
  • Kuva: 600 x 314 px, max 300 kt
    • JPG, PNG
  • Yksi linkki, koko mainos toimii linkkialueena
  • Otsikko, max 90 merkkiä
  • Kuvausteksti, max 150 merkkiä
  • Mainostajan nimi (kuten se halutaan esittää nostossa), max 32 merkkiä
  • Aktivointi max 20 merkkiä, :
    • esim. "Osta nyt!", "Tilaa lehti", "Hae nyt"

    • Ad Managerista ostettaessa voit valita sopivimman valmiista kehotevaihtoehdoista.

Aineistojen toimitus
Aineistolinkki (muut kuin Ad Managerin kautta ostetut kampanjat):
  • Aineistojen toimitus viim. 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
  • Aineistot toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje.
  • Jos aineiston toimituksessa aineistolinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse: digitrafiikki@sanoma.com
Sanoma Ad Manager:
  • Aineiston toimitus Ad Managerin mainoseditorin kautta kampanjan rakentamisen yhteydessä.

 

Mainoksen elementit
  • Kuva: 600x314, max 300 kt
  • Otsikko: max 90 merkkiä
    • Otsikossa ei käytetä pisteitä. Kysymysmerkki, ajatusviiva tai kaksoispiste ovat ok. Huutomerkkien käyttöä emme suosittele.
      Esimerkiksi: Tunnetko arkiruokien suolapommit? TAI Moni syö tietämättään liikaa suolaa päivittäin TAI Ensimmäinen pyörä on kuin ensirakkaus – katso motoristien upeat kuvat
      Tekstin laatijan on hyvä perehtyä siihen, miten samantyyppisiä aiheita on otsikoitu ja kuvitettu valitussa mediassa aiemmin.

  • Ingressi (kuvausteksti): max 150 merkkiä
    • Otsikon ja ingressin tulee olla kieliopillisesti oikein ja hyvää suomea
      Sisällön tulee lunastaa otsikon lupaus.

  • Mainostaja: Mainostajan nimi kuten se halutaan esittää nostossa, ax 32 merkkiä.
  • Yksi linkki, koko mainos toimii linkkialueena.
    • Klikin tulee ohjata sisältöön, joka on linjassa otsikon ja ingressin kanssa (ei esimerkiksi tuotekatalogiin, yrityksen sivuston etusivulle tai verkkokauppaan).

Tulospohjaiseen natiivinostoon lisätään automaattisesti aktivointitekstinä "Lue lisää". Tätä ei tarvitse toimittaa erikseen.

 

  • Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua
     
  • Aineistomäärä max 5 aineistoa per koko
     
  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje
     
  • Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse: digitrafiikki@sanoma.com
Sanoma Ad Manager

Ad Managerilla tehtäviin kampanjoihin aineiston toimitus kampanjan rakentamisen yhteydessä Ad Managerin mainoseditorin kautta.

HTML5-aineistot

Voit käyttää mitä työkalua haluat, Notepad++,CofeeCup, Sublime, Notepad, jne. HTML5 mainos on kuin HTML-sivu, mutta pieni ja kevyt sellainen. Voit käyttää mainoksen rakentamiseen myös HTML5 animointityökaluja.

  1. Aineistossa on oltava yksi kokoava html-tiedosto (index.html)
     
  2. Aineisto voi koostua kansiorakenteesta, jossa esimerkiksi tyylitiedostot ja kuvat sijaitsevat omissa kansioissaan.
     
  3. HTML5-aineisto tulee toimittaa pakattuna tiedostona (.zip). sisältäen kaikki mainokseen liittyvät tiedostot.
     
  4. Klikit tulee avautua uuteen selaimeen (_blank).
     
  5. Käytä mainoskohtaisia uniikkeja tunnisteita, luokkia, muuttujia ja funktioita.
     
  6. Aineiston tyylimäärittelyjen margin-arvoksi tulee asettaa 0, jotta bannerin ulkoreunoille ei ilmesty ylimääräisiä reunaviivoja.
     
  7. Käytä mieluiten tuplalainausmerkkejä (").
     
  8. Huomioi, että mainos julkaistaan median sivulla/sovelluksessa iframen sisällä. Tarkistathan, että klikkiseuranta on tehty ohjeistuksemme mukaisesti.
     
  9. HTML oletusmerkistö on UTF-8
     
  10. Tiedostokoon laskeminen: Kaikki mainokseen liittyvät tiedostot - kuvat, skriptitiedostot, fontit, tyylitiedostot - tulee laskea mainoksen tiedostokokoon mukaan.
     
  11. Pidä tiedostojen määrä järkevänä, jokainen yksittäinen tiedostolataus kuormittaa ja pidentää mainoksen/sivun latausta. Mainoksen ensilatauksen requestien määrä tulee olla 15.
     
  12. Mainoksessa saa olla äänet vain käyttäjän aktivoinnista.

Voit käyttää mainoksen toteuttamiseen animointityökaluja. Huomioi, että aineistoon tulee sijoittaa clickTAG, jotta mainoksen klikit välittyvät mainospalvelimelle.

Olemme luoneet yksityiskohtaiset ohjeet klikkiseurantojen lisäämiseen.

1) Sanoma Click API

Lisää seuraava koodin pätkä html-koodisi head-osioon:

<script src="https://sn.sanoma.fi/js/ClicksApi.js"></script>

2) Klikkitagien määrittäminen

Esimerkki 1: Kaksi esimerkkiä clickTagin määrittämisestä jos klikkiseuranta/laskeutumissivun URL lisätään suoraan HTML-koodiin:

<a href="javascript:void(0);" onclick="SanomaClicksApi.openClickUrl('https://yourlinkgoeshere'); return false;">Click here</a>

Esimerkki 2: Kaksi esimerkkiä clickTAGn määrittämisestä jos klikkiseuranta/laskeutumissivun URL määritellään mainospalvelimen puolella. Mikäli "clickTAG" jätetään pois, käytetään Xandr oletustagia

<a href="javascript:void(0);" onclick="SanomaClicksApi.openClickTag('clickTAG'); return false;">Click here</a>

<a href="javascript:void(0);" onclick="SanomaClicksApi.openClickTag(); return false;">Click here</a>

Paranna ensilatausta
  • Käytä inline CSS tyylejä ja HTML:ää, jotta mainoksen alkunäkymä latautuisi mahdollisimman nopeasti.
  • Rajoita ensilatauksen riippuvuuksia renderöinnin estäviin .js ja .css tiedostoihin.
  • Lataa interaktiiviset elementit viivästetysti tai toissijaisena latauksena.
  • Raskaat tiedostot tulisi ladata vasta käyttäjän aktivoinnista (esim. video)
  • Vältä kaikkia turhia latauksia.
  • Tehostaaksesi mainoksen latautumista yhdistä tiedostot aina kun mahdollista, kuten JavaScript-kirjastot, HTML, CSS.  
  • Parantaaksesi visuaalista ensikokemusta tarkista laite ja yhteysnopeus ja tarjoa optimaalisin vaihtoehto. Näytä esimerkiksi hitaammilla yhteysnopeuksilla kevyempi versio mainoksesta, jotta käyttökokemus olisi mahdollisimman hyvä.
Kuvatiedostot
  • Optimoi kaikki kuvat
  • Esilataa kuvat kun tarpeellista
  • Yhdistä kuvat kun mahdollista (sprite sheet)
  • Käytä sprite sheetejä useamman kuvan ja animaation näyttämiseen
Vältä näitä
  • Mainoksessa ei saa käyttää häiritsevän nopeita/vilkkuvia animaatioita grafiikassa, tekstissä eikä taustan elementeissä.
  • Vältä animaatioita, jotka syövät prosessoritehoja. (20% keskimääräinen prosessoritehon kuormitus hyväksytään, pysyvät 70% piikit hylätään.)
  • Vältä tai vähennä:
    • eval() käyttöä välttääksesi turvallisuusriskit
    • Vältä globaaleja muuttujia
    • luuppien ja ajastimien käyttöä (tyhjennä/peruuta setInterval ja setTimeout heti, kun se on suoritettu)
    •  setInterval
    •  setTimeout
    •  requestAnimationFrame
  • Minimoi DOM yhteydet
  • Vältä jQueryn käyttöä - jQuery ei ole suositeltavaa HTML5 mainoksissa, sillä sen suorituskyky on huono varsinkin mobiililaitteissa. Lisäksi jQuery on tarpeettoman raskas, suurinta osaa kirjaston funktioista ei tarvita. Sen sijaan voit käyttää kevyempiä JS-kirjastoja, kuten GreenSock, Vanilla Javascript tai Zepto JavaScript

 

Voit käyttää mainoksen toteuttamiseen animointityökaluja. Huomioi, että aineistoon tulee sijoittaa clickTAG, jotta mainoksen klikit välittyvät mainospalvelimelle.

Olemme luoneet yksityiskohtaiset ohjeet klikkiseurantojen lisäämiseen. Katso kohta Klikkiseurannat HTML5-aineistossa.

Kilotavurajan laskeminen: kaikki mainokseen liittyvät tiedostot lasketaan mukaan.

Mainoksen ensilatauksen requestien maksimimäärä on 15.
Vältä turhia ensilatauksen jälkeen tapahtuvia latauksia. Jos se on mainoksen kannalta välttämätöntä, jälkilataus voi olla kilotavurajoiltaan maksimissaan samansuuruinen kuin ensilataus.

Käyttäjän aktivoinnista (esim. mouseover tai klikkaus) tapahtuva jälkilataus voi olla suurempi.

Katso myös

IAB HTML5 validaattori

Näköislehtien välisivumainokset

Pystyorientaatio: 1536 x 2008 px (retina)
Vaakaorientaatio: 2048 x 1496 px (retina)

  • Hyvälaatuinen jpg tai png-kuva, pysty- ja vaakakuvien yhteenlaskettu maksimitiedostokoko on 5 MB
  • Aineistokuvia tarvitaan kaksi, mutta kampanjalle voi toimittaa vain yhden linkkiohjauksen
  • Aineistoon lisätään koko kuva-alueen kokoinen linkkialue
  • Aineistoihin ei saa liitettyä impressiopikseliseurantaa, impressiot ja klikit raportoidaan omalla raportilla
  • Aineistoja ei pysty ajamaan rotaatiossa
  • Ei tag-aineistoja
  • Mainos näytetään erikokoisilla mobiili- ,tablet- ja desktop- laitteilla. Kuva-aineisto skaalautuu automaattisesti erikokoisille näytöille. Reunoille lisätään automaattisesti mustaa marginaalia, jos laitteen näytöllä on erilainen kuvasuhde. 

Mainosnäkymät toimivat samalla tavalla kuin laitteiden selain, eli mainokset toteutetaan HTML5, CSS ja Javascript -tekniikoilla vastaavalla tavalla kuin responsiiviset verkkosivustot. Mainos voi sisältää esimerkiksi videoita, animaatioita, useita linkkejä ja klikkailtavia elementtejä. Mainosnäkymä voi jatkua alas, jolloin käyttäjä scrollaa sitä alaspäin kuten verkkosivua.

Aineisto toimitetaan zip-tiedostona, joka sisältää index.html:n ja mainoksen vaatimat kuva-, CSS- ja Javascript-elementit. Mahdolliset videot voi streamata mainokseen. Zip-tiedoston maksimitiedostokoko on 5 MB, ei tag-aineistoja.

Katso tarkemmat tekniset ohjeet ja ohjeet testaamiseen

  • Videotiedosto mp4-formaatissa (max. 500 MB)
  • Videon taustalle tuleva poster-kuva jpg- tai png-tiedostona
    • poster-kuvan kuvasuhteen tulisi olla suunnilleen
      sama kuin videossa
    • poster-kuva näytetään, jos videota ei voida toistaa esimerkiksi käyttäjän ollessa offline-tilassa
  • Taustakuvat pysty- ja vaakaorientaatiossa
    hyvälaatuisina png- tai jpg-tiedostoina
    • pystykuva: 1536 x 2008 px
    • vaakakuva: 2048 x 1496 px
  • Linkki kampanjasivustolle

Mainos toimii käyttäjän laitteella sekä pysty- että vaakaorientaatiossa. Video-player sijoitetaan mainokseen keskiosaan mainostajan toimittamien taustakuvien päälle. Taustakuvassa olevat teksti- ja kuvaelementit kannattaa sijoittaa taustakuviin niin, etteivät ne peity täysin videon alle.

  • Pystyorientaatiossa videon leveys on noin 95 % taustakuvasta
  • Vaakaorientaatiossa videon leveys on noin 80 % taustakuvasta

Huomaa, että video ei ole klikattavissa, videon klikkaaminen pausettaa videon. Taustakuva on kokonaisuudessaan linkkialuetta.

 

Tekstit
  • Otsikko: Max 80 merkkiä
  • Ingressi: Max 180 merkkiä
  • Leipäteksti: Ei rajoituksia – muista, että pidempi ei ole aina parempi!
    • Tyylikeinoina voidaan käyttää otsikoita, listoja, lainauksia ja linkkejä.
    • Tekstimateriaali voidaan toimittaa word- tai txt –tiedostona.
Kuvat ja videot
  • Pääkuva: kuvasuhde 16:9, min. 1920 x 1080 px
  • Muut mahdolliset kuvat: Pysty- tai vaaka,
    leveys min. 1300 px, maksimissaan 5. kuvaa
  • Tiedostomuodot: vain JPG
  • Kuvaateksti: Maksimimerkkimäärä 200.
    • Osana kuvatekstiä sen lopussa on hyvä mainita kuvan krediitit, esim. Kuva: Kuvaajan nimi tai mikäli kyseessä on kuvituskuva kuvapankista esim. Kuva: Shutterstock
  • Merkitse leipätekstiin mihin kohtaan haluat minkäkin kuvan:
    • Esimerkki: Kuva - tiedotonimi.jpg
  • Videot voidaan upottaa linkkaamalla esim. Youtubesta tai Vimeosta.
  • Kuva (jpg) jokaista sivua kohden
  • Pelkästään pystyorientaatio: 1536 x 2008 px
  • Kuvien yhteenlaskettu maksimikoko 8 MB
  • Liitteen maksimi sivumäärä 16 sivua
  • Jokaisella sivulla voi olla oma linkkinsä (ilmoita mikä linkki millekin sivulle)

Näköislehden työpaikkailmoitusta varten toimitetaan yksi aineisto sekä kohde-URL, johon klikanneet ohjataan.

  • 1436 x 1436 px
  • jpg tai png
  • paino max. 500 kt
  • Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua: GIF, JPG, PNG, HTML5-bannerimainokset, kolmannen osapuolen tagimateriaalit sekä näköislehti- ja mobiiliaineistot
     
  • Aineistomäärä max 5 aineistoa per koko
     
  • Aineiston toimitus 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua: Erikoismainosmuodot
     
  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje
     
  • Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse: digitrafiikki@sanoma.com

Tapettiaineistot

  • Jos haluat paraatin ja tapetin sulautuvan saumattomasti yhdeksi kokonaisuudeksi, kannattaa paraati luoda läpinäkyvällä taustalla. Näin muutamien pikseleiden heitot eri sivupohjissa eivät aiheuta saumoja tapetin ja paraatin välille.
     
  • Tapetin tärkeimmät elementit, kuten logot, tarjoukset ja tekstit, kannattaa laittaa riittävän ylös ja lähelle sivun sisältöä (ei kuitenkaan ihan kiinni sisältöön), jotta tapetti toimii mahdollisimman hyvin eri kokoisilla näytöillä. Pienimmillä näytöillä tapetin ala ja ulkoreunat jäävät ruudun ulkopuolelle.
     
  • Koska tapettimainoksessa paraati näkyy vain sivun alussa, mainoksen teho paranee, kun tärkein viesti on näkyvillä myös tapetissa, sivun reunoilla. Dynaamisessa tapetissa viesti voi ilmestyä reunoille kun käyttäjä selaa sivua alemmas.
     
  • Tapettiaineiston koon saa pienemmäksi, kun jättää sisällön taakse jäävän alueen tyhjäksi. Kannattaa kuitenkin jättää vähän marginaalia, jotta aineisto ei ole liian herkkä pienille leveyden vaihteluille.
     
  • Ohjelmallisesti ostetun tapetin ohjeet löytyvät täältä.
  • Tapettiin kuuluu paraati 980x400px sekä tapetti 1600x1200px.
  • Tapetin ja paraatin yhteispainoraja on 300kt.
  • Tapettiaineisto toimitetaan aina kuvana (.jpg, .png)
  • Paraatin ja tapetin yhdistelmässä tapettiosio ei ole klikattava.
  • Paraatiaineiston voi toimittaa kuva-, tagi- tai HTML5-aineistona.
  • Taustaväri mahdollinen, ilmoita hexa-koodina.
  • Tapetti keskitetään sivulle jos ei mediakohtaisissa asemointiohjeissa ole muuta mainittu
  • Medialla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen, mikäli katsovat sen tarpeelliseksi.
  • Huomioithan, että 1600×1200 -kokoinen tapetti ei skaalaudu näyttöresoluution mukaan, joten pienemmissä näytöissä, viewportin leveys alle 1207 px, osa sisällöstä voi jäädä näkymättä.

Mediakohtaiset tapettien asemointiohjeet:

Uutissivustot
  • Sisällön leveys on 980px, mutta keskitys tapahtuu 1190px leveyden mukaan. Jos taustakuva on kovin leveä, se ei näy kokonaisena niille joilla on pienemmät näytöt.
  • Huomioitavaa taustakuvan suunnittelussa: taustakuva keskitetään sivulle niin, että kuviteltu sisältö on 1190px, mutta koska sisällön näkyvä leveys on 980px, niin oikealle puolelle jää enemmän tilaa tapetin kuvalle. Tapettia ei ole mahdollista kohdistaa millään muulla tavalla.
Katso mallipohja:
Paraati+tapetti uutismedia mallipohja
Lataa PSD-pohja:
paraati+tapetti uutismedia PSD, 491 kB
Lifestyle:
Hyvaterveys.fi, Kodinkuvalehti.fi, Etlehti.fi, Tiede.fi, Vauva.fi, Soppa365.fi
  • Vinkki: Sisältöalueen (1250 px) voit täyttää valkoisella, jotta saat tapetin kilotavurajoitusten mukaiseksi. Ei kuitenkaan liian tiukkaa rajausta jotta sallii pienen asemointiheiton. Tapetti keskitetään sivulle liitteenä olevan PSD-tiedoston mukaisesti.
Katso mallipohja:
paraati+tapetti lifestyle mallipohja
Lataa PSD-pohja:
paraati+tapetti lifestylemedia PSD, 463 kB
  • Koko: 1600 x 1200 px
  • Kilotavuraja: 300 kt
  • HTML5 tai JPG/PNG
  • Dynaaminen tapetti koostuu yhdestä tiedostosta. Dynaamisen tapetin yhteydessä ei toimiteta erillistä paraatiaineistoa
  • Koko tapetin ja paraatin alue on klikattava.
  • Tapetin toteutuksen tulee olla hillitty ja rauhallinen. Animaation tulee loppua 5 sekunnin jälkeen. 
  • Medialla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen, mikäli tämä katsotaan käyttökokemuksen kannalta tarpeelliseksi.
  • Taustaväri mahdollinen, ilmoita hexa-koodina.
  • Huomioithan, että 1600×1200 -kokoinen tapetti ei skaalaudu näyttöresoluution mukaan, joten pienemmissä näytöissä, viewportin leveys alle 1207 px, osa sisällöstä voi jäädä näkymättä.
  • Dynaamista tapettia ei voida ajaa kolmannen osapuolen tagin kautta.
  • HTML5 dynaaminen tapetti toimii suurimmassa osassa selaimia. On kuitenkin huomioitava, että se ei toimi Internet Explorer 9:ssä tai sitä vanhemmissa selaimissa eikä selaimissa, joista puuttuu HTML5-tuki. Backup-kuva ei ole mahdollinen.
  • Klikkiseurannan lisääminen: löydät tarkemmat ohjeet täältä
  • Ohjelmallisesti ostetun tapetin ohjeet löytyvät täältä.

Toimita seuraavat elementit/tiedot trafiikille:

  • Mainoksen HTML-sivun URL, jos mainos hostataan esim. mainostajan tai mainostoimiston palvelimella TAI zip-tiedosto, joka sisältää mainoksen HTML-sivun ja sen käyttämät kuva-, skripti- ja tyylitiedostot
  • Tapetin ympärille jäävän tilan taustavärin koodi (esim. ”#30821b”) tai malli taustaväristä
  • Tieto käytetäänkö lukittua vai skrollaavaa tapettivaihtoehtoa
  • Kolmannen osapuolen seurantapikselin osoite (valinnainen)

Dynaamisen tapetin asemointi

Uutissivustot
  • Dynaaminen tapetti voi olla lukittu tai skrollaava
  • Sisällön leveys on 980 px, mutta keskitys tapahtuu 1190 px leveyden mukaan (ks. PSD-pohja).
  • Vinkki: Voit täyttää sisältöalueen (980 px) valkoisella, jotta saat tapetin kilotavurajoitusten mukaiseksi. Ei kuitenkaan liian tiukkaa rajausta jotta sallii pienen asemointiheiton. 
Katso mallipohja:
iltasanomat dynaaminen tapetti malli
Lataa PSD-pohja:
Uutismedia dynaaminen tapetti -pohja PSD, 590 kB
Lifestyle:
Hyvaterveys.fi, Kodinkuvalehti.fi, Menaiset.fi, Etlehti.fi, Tiede.fi, Vauva.fi, Soppa365.fi ja Akuankka.fi
  • Dynaaminen tapetti voi olla lukittu
  • Sivustojen sisällön leveys on 1250px. Vinkki: Sisältöalueen (1250 px) voit täyttää valkoisella, jotta saat tapetin kilotavurajoitusten mukaiseksi. Ei kuitenkaan liian tiukkaa rajausta jotta sallii pienen asemointiheiton. 
  • Tapetti keskitetään sivustolle liitteenä olevan PSD-tiedoston mukaisesti
Katso mallipohja:
Uutismedia dynaaminen tapetti malli
Lataa PSD-pohja:
Lifestyle Dynamic Wallpaper PSD, 656 kB

Toteutus koostuu videosta, jonka tulisi olla kokoa 800x600px (media asettaa sen koko sivun kokoiseksi) sekä videon päälle tulevasta 980x400px paraatimainoksesta. Se kannattaa tehdä osittain läpinäkyväksi, jolloin video pyörii sen alla.

Paraati
  • Koko: 980x400 px
  • Tiedostomuoto: jpg, png, HTML5 (max 300kt)
  • Paraati voi olla osittain läpinäkyvä (png tai html5)
  • Paraati on klikattava
     
  • Huom! paraati ei voi olla tag-aineisto
Tapetti (video)
  • 800x600 px kokoinen video
  • Tiedostokoko: enintään 4 Mt 
  • Kuvataajuus: 25 fps 
  • Tiedostomuoto: mp4 
  • Koodekki: H.264/MPEG-4 AVC
  • Ei ääntä
  • Tapetin alue on klikattava 
Videotaustasta:
  • Video venytetään kattamaan koko taustan, video käynnistyy automaattisesti ja toistetaan luupilla.
  • Video voidaan asettaa pysähtymään käyttäjän scrollatessa alas. Oikeaan yläkulmaan tulee pause-/play-nappula.
  • Video lähtee heti pyörimään kun käyttäjä menee sivustolle (videossa ei voi olla ääntä).

Rich Media -mainonta

Formaatti
  • Staattinen kuva (jpg)
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Aineistoihin voi toimittaa omat klikki-/ impressioseurannat.
  • Liitteessä olevien kuvien suositeltu kappalemäärä: 3-10 kpl / liite
Aineiston koot
  • Desktop ja mobiili 620 x 891 px (150 kt / kuva)
Aineistojen toimitus

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje

Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia, olkaa yhteydessä sähköpostitse: digitrafiikki@sanoma.com

Liukuva Digikokosivu on näyttävä mainosmuoto, jossa parallax-efekti. Kun käyttäjä vierittää sivua, mainoksen taustakuva pysyy paikoillaan ja mahdollinen overlay liikkuu vierityksen mukana luoden kiinnostavan visuaalisen efektin.

Ajetaan digikokosivun paikoilla, mainospaikkakoko 620x891

Taustakuva + overlay
  • Taustakuva: Koko 750x1700px (200kt, jpg, png). Varsinaisen sisällön tulee olla 750x952 kokoisella alueella yläreunasta alkaen.
  • Overlay-kuva: 620x891 läpinäkyvä png (100 kt). Varsinaisen sisällön tulee olla keskitettynä 620x787 px kokoiselle alueelle keskelle kuvaa.
  • Fall back -kuva: 620x891 (100 kt)
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena 

TAI

Pelkkä taustakuva
  • Taustakuva: Koko 750x1700px (200kt, jpg, png). Varsinaisen sisällön tulee olla 750x952 kokoisella alueella yläreunasta alkaen.
  • Fall back -kuva: 620x891 (100 kt)
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
Aineiston toimitus

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua. 

Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje

Liukuva Digikokosivu videolla on näyttävä mainosmuoto, jossa parallax-efekti. Kun käyttäjä vierittää sivua, mainoksen taustavideo pysyy paikoillaan ja mahdollinen overlay liikkuu vierityksen mukana luoden kiinnostavan visuaalisen efektin.

Ajetaan digikokosivun paikoilla, mainospaikkakoko 620x891

Video + overlay (suositeltu)
  • ·Taustavideossa ei tulisi olla logoja tai mainoksen viestin kannalta oleellista informaatiota, vaan nämä sijoitetaan overlay-kuvaan. 
  • Videon koko 1080x1920, tiedostomuoto MP4
  • Max 3,5 Mt
  • Overlayssa on logo, CTA jne. Varsinaisen sisällön tulee olla keskitettynä 620x787 px kokoiselle alueelle keskelle kuvaa.
  • Overlay-kuva: 620x891 läpinäkyvä png (100 kt).
  • Fall back -kuva: 620x891 (100 kt)
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena 

TAI

Pelkkä video
  • Video kooossa 1080x1920, tiedostomuoto MP4
  • Max 3,5 Mt
  • Fall back -kuva: 620x891 (100 kt)
  • Videon tärkeä sisältö kuten logo, CTA, copy pitää olla safe-arean sisällä, joka on 900x1300px kokoinen alue videon keskellä.
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena 

Materiaali voidaan toteuttaa myös äänien kanssa, mutta on hyvä huomioida, että mainokset starttaavat automaattisesti ilman ääniä ja käyttäjä voi halutessaan laittaa äänet itse päälle.

Aineiston toimitus

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua. 

Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje

Näkyy desktop- sekä mobiiliparaatipaikoilla

Kuvat
  • 5-10 kuvaa, koko 600x600 px, 100kt / kuva
  • Tiedostomuoto: JPG, PNG
Seurannat
  • Sanoma raportoi impressiot, klikit ja pyyhkäisyt
  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.
  • Mainoksessa voi käyttää 3. osapuolen impressio- ja klikkiseurantoja
  • Tätä mainosmuotoa ei voi ajaa 3. osapuolen tagin takaa

Tämä mainosmuoto toimii useimmissa älypuhelimissa. Laitteissa, jotka eivät tue 3D-efektiä, mainos näytetään Sliderina.

Aineistojen toimitus

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje.

Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse: digitrafiikki@sanoma.com

(Myydään digikokosivuna)

Tarina on rich media-formaatti, jossa voi kertoa tarinan hyödyntäen viittä kuvaa tai videota. Se käynnistyy autoplayllä ilman ääniä ja pyörii loopiina.

Täydennä aineistolomakkeeseen miten haluat mainoksen rakentaa ja toimita lomake aineistojen kanssa aineistolinkin kautta.

Toimitettavat materiaalit:

2-5 kuva ja tai videoaineistoa.

  • Kuva 375x667 px,max. 250kt, .jpeg.
  • Videon aineisto-oheet
    • Tiedostomuoto: MP4
    • Tiedostokoko: max 3,5Mt
    • Moov-osa tiedoston alkuun (Fast Start / Progressive download)
    • Pituus: max 15 s, suositus 5-10 s
    • Kuvasuhde: 9:16
  • Aineistolomake ja siihen tarvittavat tiedot
  • Logo 50x50px, max 50kt. .jpeg,
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena 

Materiaali voidaan toteuttaa myös äänien kanssa, mutta on hyvä huomioida, että mainokset starttaavat automaattisesti ilman ääniä ja käyttäjä voi halutessaan laittaa äänet itse päälle.

Aineistojen toimitus

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua. Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje


Muut vaihtoehdot karusellille mobiilissa

  • Tarvittavat kuvat: 4–10 kuvatiedostoa
  • Aineiston mitat: 600 x 600 px
  • Tiedostomuodot: JPG, PNG
  • Kilotavurajat: 100kt/kuva
  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.

Mainokseen voi valita autorotaation, jolloin mainoksen sivu vaihtuu automaattisesti muutaman sekunnin välein. Autorotaatio päättyy, kun mainosta pyyhkäistään. Jos haluat käyttää autorotaatiota mainoksessa, mainitse 

spin cube
  • Tarvittavat kuvat: 4–10 kuvatiedostoa
  • Aineiston mitat: 600 x 600 px
  • Tiedostomuodot: JPG, PNG
  • Kilotavurajat: 100kt/kuva
  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.

Mainokseen on mahdollista lisätä autorotaatio, jolloin mainoksen sivu vaihtuu automaattisesti muutaman sekunnin välein. Autorotaatio päättyy, kun mainosta pyyhkäistään. Jos haluat käyttää autorotaatiota mainoksessa, mainitse aineiston toimituksen yhteydessä AUTO ROTATION.

slider
  • Tarvittavat kuvat: 4-10 kuvatiedostoa
  • Aineiston mitat: 600 x 600 px
  • Tiedostomuodot: JPG, PNG
  • Kilotavurajat: 100kt/kuva
  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.
  • Mainoksessa on nopea alkuanimaatio, joka ohjaa käyttäjää mainoksen pyyhkäistävyyteen. Voit halutessasi myös erikseen kehottaa käyttäjää pyyhkäisemään mainosta copy-tekstissäsi.
korttipakka
  • Tarvittavat kuvat: 2–10 kuvatiedostoa
  • Aineiston mitat: 600 x 600 px
  • Tiedostomuodot: JPG, PNG
  • Kilotavurajat: 100kt/kuva
  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.
  • Mainoksessa on nopea alkuanimaatio, joka ohjaa käyttäjää mainoksen pyyhkäistävyyteen. Voit halutessasi myös erikseen kehottaa käyttäjää pyyhkäisemään mainosta copy-tekstissäsi.

Mainokseen on mahdollista lisätä autorotaatio, jolloin mainoksen sivu vaihtuu automaattisesti muutaman sekunnin välein. Autorotaatio päättyy, kun mainosta pyyhkäistään. Jos haluat käyttää autorotaatiota mainoksessa, mainitse aineiston toimituksen yhteydessä AUTO ROTATION.

flipboard

Aineiston toimitus

Kampanjan aloitus

Digi, Video, CPC, Supla, natiivituotteet

Interaktiiviset videot, dynaamiset tuotteet

HS monikanavaiset tuotteet 

Maanantaina

Torstaina klo 12

Ed. maanantaina klo 12

Perjantaina klo 12

Tiistaina

Perjantaina klo 12

Ed. tiistaina klo 12

Maanantaina klo 12

Keskiviikkona

Maanantaina klo 12

Ed. keskiviikkona klo 12

Tiistaina klo 12

Torstaina

Tiistaina klo 12

Ed. Torstaina klo 12

Keskiviikkona klo 12

Perjantaina

Keskiviikkona klo 12

Ed. Perjantaina klo 12

Torstaina klo 12

Lauantaina

Torstaina klo 12

Maanantaina klo 12

Perjantaina klo 12

Sunnuntaina

Torstaina klo 12

Tiistaina klo 12

Perjantaina klo 12

Aineistojen toimitus Suplaan

Videoaineistojen toimitus

Vinkkejä mainoksen ulkoasun suunnitteluun

Näillä ohjeilla pääset alkuun digiaineiston suunnittelussa – ota talteen vinkit!

  • Käytä vain vähän tekstiä ja muotoile selkeä viesti.
     
  • Käytä tarpeeksi isoa fonttikokoa ja helposti luettavaa fonttia.
     
  • Valitse kuvat bannerimallin mukaan (sivuttain kuvattu auto sopii paremmin vaakamalliseen paraatipaikkaan kuin pystymalliseen torniin).
     
  • Muista kuvan tekijänoikeudet: sinulla on oltava lupa kuvan julkaisuun.
     
  • Älä sijoita banneriin liikaa elementtejä. Mieti, mikä bannerissa saa katseen kiinnittymään. Tasapaksuus jää usein huomaamatta.
     
  • Vältä paljon yksityiskohtia ja sävyjä sisältävien kuvien käyttöä. Ne kasvattavat tiedostokokoa tai vastaavasti ovat huonolaatuisia kun tiedostokokoa pienennetään sallittuun kilotavumäärään.
  • Käytä harkiten ohuita kirjasintyyppejä ja linjoja, sillä ne saattavat näkyä huonosti.
     
  • Bannerista on käytävä selkeästi ilmi, että kyseessä on mainos ja kuka on mainostaja.
     
  • Bannerimainos ei saa näyttää sisältönostolta, eli natiivimainokselta. Natiivimainokselle tunnuksenomaista on, että siinä on seuraavat elementit: otsikko, ingressi, kuva sekä mahdollisesti ”Lue lisää” kehote. Natiivimainoksille on omat aineisto-ohjeet (kts. sivun yllä).
     
  • Medialla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen, mikäli katsoo sen tarpeelliseksi.
     
  • Canvaksella tehdyt animaatiot eivät toimi kunnolla iOS alustalla, emmekä suosittele niiden käyttöä, jos kampanja näkyy meidän iOS sovelluksissamme.
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland