Digimainonnan aineisto-ohjeet

Mainosmuotojen aineisto-ohjeet

Yleisimmät mainosmuodot ja kilotavurajat

Mainosmuoto Leveys x Korkeus Ensilatauksen kilo-tavuraja
Digikokosivu 620x891 px 250 kt
Paraati 980x400 px + 300x300 px tai 600x600px 250 kt
Pystyparaati 300 x 600 px 250 kt
Boksi 600 x 500 px tai 300 x 250 px 100 kt
     
Tapetti + paraati 1600x1200 px + 980 x 400 px 300 kt
Dynaaminen tapetti 250 1600 x 1200 px / 250 300 kt
Dynaaminen tapetti 400 1600 x 1200 px / 400 300 kt
Videotapetti + paraati 800 x 600 px + 980 x 400 px 300 kt
     
AL,  SK Digietusivu 718 x 841 px (desktop & mobiili) 250 kt
AL, SK Digikokosivu 620x891 px 250 kt
AL, SK  puolikas ja pienet 600x500 px 100 kt
     

HS Digietusivu 

718 x 841 px (desktop & mobiili) + 
1436 x 1682 px (tablet) 
250 kt
2 Mt
HS Digikokosivu 620x891 px 250 kt
HS Digipuolikassivu 600x500 px 100 kt
HS Digipienet 600x500px 100 kt
HS Digikokosivuliite 620x891 px / kuva (4 siv. 1-4  kpl/ 8 siv. 1-8 kpl) 150 kt / kuva

 

Kilotavurajat ovat ehdottomia emmekä valitettavasti voi niissä joustaa.
Kilotavurajoja ei voi kiertää käyttämällä loadereita tai kolmannen osapuolen tagiä. Kilotavuraja saa ylittyä vain käyttäjän aktivoinnista (esim. mouseover tai klikkaus).

Aineiston toimitus

Kampanjan aloitus

Digi, Video, CPC, Supla, natiivituotteet

Interaktiiviset videot, dynaamiset tuotteet

HS monikanavaiset tuotteet 

Maanantaina

Torstaina klo 12

Ed. maanantaina klo 12

Perjantaina klo 12

Tiistaina

Perjantaina klo 12

Ed. tiistaina klo 12

Maanantaina klo 12

Keskiviikkona

Maanantaina klo 12

Ed. keskiviikkona klo 12

Tiistaina klo 12

Torstaina

Tiistaina klo 12

Ed. Torstaina klo 12

Keskiviikkona klo 12

Perjantaina

Keskiviikkona klo 12

Ed. Perjantaina klo 12

Torstaina klo 12

Lauantaina

Torstaina klo 12

Maanantaina klo 12

Perjantaina klo 12

Sunnuntaina

Torstaina klo 12

Tiistaina klo 12

Perjantaina klo 12

Digimainonta: display ja näköislehdet

  • Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua: GIF, JPG, PNG, HTML5-bannerimainokset, kolmannen osapuolen tagimateriaalit sekä näköislehti- ja mobiiliaineistot
  • Aineistomäärä max 5 aineistoa per koko
  • Aineiston toimitus 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua: Erikoismainosmuodot
  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta.  Aineiston toimitusohje
  • Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse:  digitrafiikki@sanoma.com

Supla

  • Aineistontoimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua
  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta.  Aineiston toimitusohje
  • Aineistomuoto mp3: 48kHz normal stereo, 128 kbps. Variable bitrate ei käy.   
  • Suplaan ei saa mukaan klikkiseurantaa, mutta impressioseuranta on mahdollinen
  • Äänentason tulee noudattaa EBU R128 ohjeistusta seuraavin poikkeuksin:
    • Integrated Loudness –21db LUFS
    • Maximum True Peak level –2db
    • Maximum Momentary Loudness -18 LUFS

Tulospohjainen mainonta (CPC)

  • Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua
  • Aineistomäärä max 5 aineistoa per koko
  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta.  Aineiston toimitusohje
  • Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse:  digitrafiikki@sanoma.com

Instream-videomainonta

  • Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua: kaikki perus instream videomainokset (SG-koodi, mp4, MOV, VAST)
  • Aineiston toimitus 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua: Interaktiivisten spottien tuotantoaineistot
  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje
  • Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse:  tvradiovideotrafiikki@sanoma.com

HTML5-aineistoista huomioitavaa

Kilotavurajan laskeminen: kaikki mainokseen liittyvät tiedostot lasketaan mukaan.
Mainoksen ensilatauksen requestien maksimimäärä on 15.
Vältä turhia ensilatauksen jälkeen tapahtuvia latauksia. Jos se on mainoksen kannalta välttämätöntä, jälkilataus voi olla kilotavurajoiltaan maksimissaan samansuuruinen kuin ensilataus.
Käyttäjän aktivoinnista (esim. mouseover tai klikkaus) tapahtuva jälkilataus voi olla suurempi.

Lue lisää HTML5-aineistojen ohjeista

Mainoksen ulkoasu – mieti mitä haluat viestiä
 

Käytä vähän tekstiä ja muotoile selkeä viesti.

Käytä tarpeeksi isoa fonttikokoa ja helposti luettavaa fonttia.

Valitse kuvat bannerimallin mukaan (sivuttain kuvattu auto sopii paremmin vaakamalliseen paraatipaikkaan kuin pystymalliseen torniin).

Muista kuvan tekijänoikeudet: sinulla on oltava lupa kuvan julkaisuun.

Älä sijoita banneriin liikaa elementtejä. Mieti, mikä bannerissa saa katseen kiinnittymään. Tasapaksuus jää usein huomaamatta.

Vältä paljon yksityiskohtia ja sävyjä sisältävien kuvien käyttöä. Ne kasvattavat tiedostokokoa tai vastaavasti ovat huonolaatuisia kun tiedostokokoa pienennetään sallittuun kilotavumäärään.

Käytä harkiten ohuita kirjasintyyppejä ja linjoja, sillä ne saattavat näkyä huonosti.

Bannerista on käytävä selkeästi ilmi, että kyseessä on mainos ja kuka on mainostaja.

Bannerimainos ei saa näyttää sisältönostolta, eli natiivimainokselta. Natiivimainokselle tunnuksenomaista on, että siinä on seuraavat elementit: otsikko, ingressi, kuva sekä mahdollisesti ”Lue lisää” kehote. Natiivimainoksille on omat aineisto-ohjeet (kts. sivun yllä).

Medialla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen, mikäli katsoo sen tarpeelliseksi.

Canvaksella tehdyt animaatiot eivät toimi kunnolla iOS alustalla, emmekä suosittele niiden käyttöä, jos kampanja näkyy meidän iOS sovelluksissamme.