Mobiilin aineisto-ohjeet

Mobiilimainosdemo >

Aineiston toimitus >

Mobiilin mainosmuodot

Huomioitavaa mobiiliaineistoissa

  • Klikki voi ohjata kampanjasivun sijaan myös sovelluskauppaan tai puhelinnumeroon (click to call)
  • Sanoma raportoi impressiot, klikit ja pyyhkäisyt
  • Useamman kuvan/sivun aineistoissa jokaisella kuvalla voi olla oma URL/klikkiseuranta
  • Mainoksessa voi käyttää 3. osapuolen impressio- ja klikkiseurantoja
  • On erittäin suositeltavaa, että kampanjasivu on suunniteltu mobiilikäyttöön.
  • Huom. tulospohjaisessa CPC-mainonnassa tulee käyttää 300x250 kokoisia aineistoja . Tulospohjaisen mainonnan aineisto-ohjeet >

Mobiiliparaati (suorat kampanjat, responsiivinen)

mobiiliparaati aineisto
  • Mitat: 600x600 
  • Tiedostomuodot: JPG, PNG, HTML5 (HTML5 aineisto tulee olla joko responsiivinen tai kiinteän kokoisena 300x300)
  • Kilotavurajat: 65 kt (kuva-aineistot), 80kt (HTML5 aineiston ensilataus)
  • Ei voida ajaa 3. osapuolen tagin kautta
  • Lisäosa: Katso lista mahdollisuuksista
  • Huomioi kuva-aineistoja tehdessäsi: 600x600 px aineisto skaalataan puhelimen näytön leveyden mukaan, joten kannattaa suunnitella aineisto niin, että se näyttää hyvältä myös pienemmillä näytöillä (min. 300x300 px).

Mobiiliparaati (3rd party tagit & ohjelmallinen)

Mobiiliboksi (suorat kampanjat, responsiivinen)

mobiiliboksi
  • Mitat 600 x 500 px
  • Sallitut tiedostomuodot: JPG, PNG, HTML5 (HTML5-aineisto responsiivisena tai kiinteän kokoisena 300x250)
  • Kilotavurajat: 65 kt (kuva-aineistot), 80kt (HTML5 aineiston ensilataus)
  • 3rd party tagit: Ei voida ajaa 3. osapuolen tagin kautta
  • Lisäosa: OK. Katso lista mahdollisuuksista
  • Huomioi kuva-aineistoja tehdessäsi: 600x500 px aineisto skaalataan puhelimen näytön leveyden mukaan, joten kannattaa suunnitella aineisto niin, että se näyttää hyvältä myös pienemmillä näytöillä (min. 300x250 px).

Mobiiliboksi (3rd party tagit, ohjelmallinen ja tulospohjainen)

Swipe-mainokset, video, parallax

Katso esimerkkejä eri mobiilimainostoteutuksista - tutustu mobiilimainosdemoon »

Spincube

spin cube
  • Tarvittavat kuvat: 4-10 kuvatiedostoa
  • Aineiston mitat: 600 x 600 px
  • Tiedostomuodot: JPG, PNG
  • Kilotavurajat: 65 kt / kuva
  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.
  • 3rd party tagit: Spin Cuben tyylinen mainosmuoto on mahdollista ajaa Adform tagin kautta. Katso lisätiedot
  • Lisäosa: OK. Katso lista mahdollisuuksista
  • Esimerkki: Katso demo »
  • Spin Cube käynnistyy nopealla pyörähdyksellä (auto spin), joka ohjaa käyttäjää mainoksen pyyhkäistävyyteen. Voit halutessasi myös erikseen kehottaa käyttäjää pyyhkäisemään mainosta copy-tekstissäsi.
    Mainokseen voi valita autorotaation, jolloin mainoksen sivu vaihtuu automaattisesti muutaman sekunnin välein. Autorotaatio päättyy, kun mainosta pyyhkäistään. Jos haluat käyttää autorotaatiota mainoksessa, mainitse aineiston toimituksen yhteydessä AUTO ROTATION.

Slider

slider
  • Tarvittavat kuvat: 4-10 kuvatiedostoa
  • Aineiston mitat: 600 x 600 px
  • Tiedostomuodot: JPG, PNG
  • Kilotavurajat: 65 kt / kuva
  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.
  • 3rd party tagit: Sliderin tyylinen mainosmuoto on mahdollista ajaa Adform tagin kautta. Katso lisätiedot
  • Lisäosa: OK. Katso lista mahdollisuuksista
  • Esimerkki: Katso demo »
  • Mainoksessa on nopea alkuanimaatio, joka ohjaa käyttäjää mainoksen pyyhkäistävyyteen. Voit halutessasi myös erikseen kehoittaa käyttäjää pyyhkäisemään mainosta copy-tekstissäsi.
    Mainokseen on mahdollista lisätä autorotaatio, jolloin mainoksen sivu vaihtuu automaattisesti muutaman sekunnin välein. Autorotaatio päättyy, kun mainosta pyyhkäistään. Jos haluat käyttää autorotaatiota mainoksessa, mainitse aineiston toimituksen yhteydessä AUTO ROTATION.

Korttipakka

korttipakka
  • Tarvittavat kuvat: 4-10 kuvatiedostoa
  • Aineiston mitat: 600 x 600 px
  • Tiedostomuodot: JPG, PNG
  • Kilotavurajat: 65 kt / kuva
  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.
  • 3rd party tagit: Ei voida ajaa 3. osapuolen tagin kautta
  • Lisäosa: OK. Katso lista mahdollisuuksista
  • Esimerkki: Katso demo »
  • Mainoksessa on nopea alkuanimaatio, joka ohjaa käyttäjää mainoksen pyyhkäistävyyteen. Voit halutessasi myös erikseen kehoittaa käyttäjää pyyhkäisemään mainosta copy-tekstissäsi.
    Tämä mainosmuoto toimii useimmissa älypuhelimissa. Laitteissa, jotka eivät tue 3D-efektiä, mainos näytetään Sliderina.

Flipboard

flipboard
  • Tarvittavat kuvat: 2-10 kuvatiedostoa
  • Aineiston mitat: 600 x 600 px
  • Tiedostomuodot: JPG, PNG
  • Kilotavurajat: 65 kt / kuva
  • Jokaisessa kuvassa voi olla oma URL/klikkiseuranta.
  • 3rd party tagit: Ei voida ajaa 3. osapuolen tagin kautta
  • Lisäosa: OK. Katso lista mahdollisuuksista
  • Esimerkki: Katso demo »
  • Mainoksessa on nopea alkuanimaatio, joka ohjaa käyttäjää mainoksen pyyhkäistävyyteen. Voit halutessasi myös erikseen kehoittaa käyttäjää pyyhkäisemään mainosta copy-tekstissäsi.
    Mainokseen on mahdollista lisätä autorotaatio, jolloin mainoksen sivu vaihtuu automaattisesti muutaman sekunnin välein. Autorotaatio päättyy, kun mainosta pyyhkäistään. Jos haluat käyttää autorotaatiota mainoksessa, mainitse aineiston toimituksen yhteydessä AUTO ROTATION.

Parallax (mobiiliparaati)

(IS.fi, menaiset.fi, vauva.fi, kodinkuvalehti.fi)

Taustakuva + overlay

  • Taustakuva: Koko 750x1700px (200kt, jpg, png)
  • Overlay-kuva: 600x600  läpinäkyvä png (100 kt)

Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua. 

 

Mobiilin erikoisratkaisut

Kun haluat käyttää jotain mobiilin erikoisratkaisua kampanjassasi:

  • Briefaa myyjäsi kampanjasta.
  • Briefiin perustuen alamme työskennellä mockupin parissa, josta näkee miltä itse mainos tulisi näyttämään ja miten se toimisi.
  • Mockup esitetään sinulle ja jatkamme mainoksen työstämistä kunnes olet tyytyväinen ratkaisuun.
  • Saatuamme hyväksynnän mockupille toimitamme mainoksesta aineisto-ohjeet, eli mitä materiaaleja tarvitsemme sinulta valmiin mainoksen rakentamiseksi.
  • Toimitamme mainoksesta toimivan demon hyväksyttäväksi.
  • Kun demo on hyväksytty, kampanja voidaan käynnistää.
  • Huomioithan, että tarvitsemme mockupin hyväksynnän jälkeen varsinaiselle tuotannolle aikaa noin 2 vkoa.

Store Locator (lisäosa)

store lokator

Katso demo »

Toimipaikkalista

  • Liitä aineiston mukaan toimipaikkalista. Lataa Excel-pohja »
  • Pakolliset tiedot: toimipaikan nimi, katuosoite, postinumero, postitoimipaikka
  • Valinnaiset tiedot: toimipaikan puh., toimipaikan leveysaste & pituusaste
  • POI-kuva (valinnainen), PNG kuva 70x70px. Kartassa on mahdollista käyttää asiakkaan omaa POI-kuvaa osoittamaan toimipaikkoja, esim. logoa.

Kuvat

  • Kuvatiedostojen osalta katso kyseisen mainosmuodon ohjeet, johon haluat liittää Store Locatorin.
  • Suosittelemme lisäämään kuva-aineistoon kehoitteen, joka aktivoi klikkaamaan kartan auki, kuten “Etsi sinua lähin kauppa”.

Seurannat

  • Sanoma raportoi impressiot, klikit karttaan ja toimipaikkaan
  • Tätä mainosmuotoa ei voi ajaa 3. osapuolen tagin takaa, mutta 3. osapuolen impressio- ja klikkiseurantoja voi käyttää.

Dynaaminen mainos

Dynaamisia feedeja voi hyödyntää mainoksessa hyvin monella tapaa ja on räätälöitävissä juuri sinun tarpeisiisi. Pidäthän mielessä, että räätälöityjen mainosratkaisuiden rakentamiseen kuluu hieman enemmän aikaa. Räätälöidyt mainosratkaisut on suunniteltava ja testattava huolella, emmekä halua aloittaa kampanjaa ennen kuin olemme (ja sinä olet) täysin tyytyväisiä lopputulokseen. Tätä mainosmuotoa ei voi ajaa 3. osapuolen tagin takaa.
Esimerkki dynaamisesta mainoksesta »

3. osapuolen tagit mobiilissa

  • Sanoma hyväksyy 3. osapuolen tageja mobiilikampanjoissa seuraavilta vendoreilta: Adform, DoubleClick, Medialets, Sizmek.
    Teknisesti voi olla mahdollista ajaa myös muiden vendoreiden tageja. Otathan ajoissa yhteyttä mainonnanhallintaan tagin/aineiston testaamista varten.
  • Tagien tulee olla SSL (HTTPS) yhteensopivia.
  • Tagin takaa ajettava aineisto voi olla kuva tai kevyesti animoitu HTML5-aineisto. Kevyt animointi tarkoittaa maksimissaan 15 sekunnin animaatiota. Ei rich interaktioita, kuten pyyhkäisyelementtejä tai laajenemista.
  • Tagin tulee olla kiinteän kokoinen mobiiliparaati 300x300 tai mobiiliboksi 300x250.
  • Responsiivisia 3. osapuolen tageja voi käyttää ainoastaan ennalta hyväksytyissä mainosmuodoissa (ks. taulukko alla).
  • Pyyhkäisyelementtejä voi käyttää 3. osapuolen tageissa ainoastaan ennalta hyväksytyissä mainosmuodoissa (ks. taulukko alla).
  • Huomioi, että HTML5 mainosten ohjeet koskevat myös tagin takaa ajettavia aineistoja.
  • Mainosten optimointi mahdollisimman kevyiksi on välttämätöntä, jotta varmistetaan nopea latautuminen myös hitaammilla yhteysnopeuksilla ja laitteilla, joissa on heikompi prosessoriteho.
  • Testaa mainos iOS, Android ja Windows Phone alustoilla. Huolehdithan, että mainos toimii vähintään iOS8+, Android 4.4+ ja WP 8.1+ alustaversioissa. Ilmoita aineiston toimituksen yhteydessä jos mainos toimii vain jollain tietyillä alustoilla tai tietyillä laitteilla.
  • Tarkista aineistosi IAB:n HTML5 validaattorissa: html5.iabtechlab.com (Toimii myös 3. osapuolien tageilla!)
  • Sanoman mobiiliverkosto sisältää sivustoja, hybridi- ja natiivisovelluksia, joten mainoksen tulee toimia kaikissa ympäristöissä. Richmediamainokset tulisi olla MRAID-yhteensopivia, jotta ne toimivat oikein natiivisovelluksissa (esim. kampanjasivun avaaminen tulee toteuttaa sovelluksissa mraid.open funktiolla). Lue lisää: kuinka käyttää MRAIDia mainoksissa (pdf)

Sallitut 3. osapuolet tagit:

  • Kuva (Javascript tag)
    Vendorit: Adform, DoubleClick, Medialets, Sizmek
    Koko: 300x300, 300x250
    Kilotavuraja: 65kt
  • HTML5, simple animation (Javascript tag)
    Vendorit: Adform, DoubleClick, Sizmek
    Koko: 300x300, 300x250
    Ensilatauksen kilotavuraja: 80kt
    Huomiot: Huomioi HTML5 mainosten ohjeet. Pyyhkäisyelementit ei sallittuja.
    Tagin takaa ajettava html5 mobiiliaineisto voi olla myös responsiivinen (600x600 tai 600x500), mutta tägin tulee olla koossa 300x300 / 300x250.
     
  • MRAID Video, DIRECT
  • MRAID 3D Cube, DIRECT
  • MRAID Slider, DIRECT
    Vendorit: Adform
    Koko: 300x300, 300x250. Responsiivinen mainos, skaalautuu laitteen leveyden mukaan.
    Ensilatauksen kilotavuraja: 80kt
    Huomiot: Ei tule käyttää ohjelmallisessa!
     
  • MRAID 3D Cube, RTB
  • MRAID Slider, RTB
  • MRAID Video, RTB
    Vendorit: Adform
    Koko: 300x300, 300x250, kiinteä koko ohjelmalliseen.
    Ensilatauksen kilotavuraja 80kt.
Missing media.