Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Markkinoija – opi vaikuttajamarkkinoinnin mokista

Vaikuttajamarkkinointi ei ole rakettitiedettä, Ria Vaahto kirjoittaa.
Opi-vaikuttajamarkkinoinnin-mokista-Ria-kuva.jpg
2.9.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

Vaikuttajamarkkinointi on haastavaa – turha sitä on kieltää. Se on yksi nopeimmin muuttuvista markkinointiviestinnän osa-alueista ja on luonteensa puolesta suoraan avoinna kritiikille – julkisille kommenteille, alapeukuille ja meemeille. Tietysti kaikki markkinointi voi kirvoittaa palautetta, mutta vaikuttajamarkkinointi tapahtuu pitkälti juuri palautekanavissa, kuten sosiaalisessa mediassa, ja me kaikki tiedämme, että nykypäivänä palaute on välitöntä.

Teknologian, erilaisten sosiaalisen median alustojen ja niiden taustalla olevien algoritmien kehitys myös tarkoittaa, että vaikuttajamarkkinoinnin perässä on välillä vaikea pysyä.

Vaikuttajamarkkinointi on myös ollut aikamoisessa myllytyksessä viime aikoina niin meillä Suomessa kun maailmallakin. Runsas uutisointi ei aina varsinaisesti ole lisännyt luottamusta alaan. 

Esimerkiksi tänä kesänä julkaistu InfluencerDB:n tutkimus on sitä mieltä, että vaikuttajamarkkinoinnin vaikuttavuus on laskussa, erityisesti mitä enemmän seuraajia vaikuttajalla on. 

Toisaalta esimerkiksi Helsingin Sanomissa on uutisoitu, että monilla tileillä seuraajat voi olla myös ostettuja botteja.Seuraajamäärien liioittelu ja keinotekoinen kasvattaminen on yleistynyt yhä enemmän.

Mainostajatkin ovat reagoineet jo vahvasti tähän. Esimeriksi iso kansainvälinen mainostaja Unilever ilmoitti ottavansa tiukemman linjan ja lopettavansa yhteistyön niiden tahojen kanssa, joiden epäilee ostaneen seuraajia tai liioitelleen lukujaan.

Vaikuttajamarkkinointi ei siis todellakaan ole helppoa. Mutta on hienoa, että siitä voi aina oppia lisää. Kun jotain menee vikaan, vain yksi epäonnistuu, mutta parhaassa tapauksessa kaikki oppivat. 

Tässä muutama esimerkki. 

ESIMERKKI 1: Fyre-festivaalit

Fyre-festivaalien oli tarkoitus olla Bahamalla järjestetty ekslusiivinen luksusfestari. Homma ei kuitenkaan sujunut aivan suunnitellusti ja lopulta koko festarit peruttiin – valitettavasti kuitenkin vasta siinä vaiheessa, kun iso ihmisistä oli jo saarella ja tilanne riistäytynyt käsistä.

Fyre-festivaaleista onkin puhuttu totaalisena epäonnistumisena, ja sen on sanottu olevan yksi viime vuosien isoimmista katastrofeista vaikuttajamarkkinoinnin saralla. 

Itse olen kuitenkin täysin toista mieltä. Mielestäni kyse ei suinkaan ollut epäonnistumisesta. 

Sen sijaan Fyre osoitti kuinka tehokasta vaikuttajamarkkinointi voi olla. Yhdellä mainosvideolla, jolla esiintyi sen hetken kuumimpia nimiä, kuten Bella Hadid ja Kendall Jenner, ja sillä, että he postasivat Instagramiin oransseja neliöitä, saatiin luotua niin voimakas mielikuva, että myytiin jotain mitä ei itse asiassa ollut edes olemassa – festari, jota ei ollut, myytiin loppuun.

Se, missä epäonnistuttiin, oli tuotekehitys ja tapahtumatuotanto – ei mainonta tai varsinkaan vaikuttajamarkkinointi.

Mitä tästä voidaan oppia? Tärkeintä on varmistaa, että koko markkinointiketju on kunnossa. Myös tuotekehitys on yksi markkinoinnin tärkeimmistä kulmakivistä.

Mahtavallakaan mainoksella tai vaikuttajakampanjalla ei myydä pidemmän päälle huonoa tuotetta, joka ei pysty lunastamaan sille mainonnassa asetettuja lupauksia. Siksi onkin tärkeä varmistaa, että mainonta ja tuote ovat linjassa keskenään ja tukevat toinen toistaan. 

ESIMERKKI 2: Kendall Jenner ja juomajätti

Toinen muutaman vuoden takainen case on erään juomajätin kampanja, jossa Kendall Jenner oli kasvona. 

Kampanja perustui pitkälti mainosfilmiin, jossa kaduille kerääntyy ihmisiä julistamaan yhteisöllisyyden sanomaa. Väkijoukko törmää virkapukuisiin, vakavailmeisiin poliiseihin, jotka estävät heidän kulkunsa. Kendall nappaa juomatölkin käteensä ja vie sen yhdelle poliiseista, joka ottaa sen vastaan, maistaa ja puhkeaa hymyyn. Kaikki jännitteet häviävät. Ihmisjoukko ratkeaa laulamaan ja tanssimaan. Lopussa rakentuu ihanan yhteisöllinen mielikuva, mutta tästä huolimatta mainoksen vastaanotto oli huono. Miksi?

Tästä itse asiassa voitaisiin ottaa hurjasti oppeja. Yksi tärkeimmistä on brand matchin tärkeys. Brand match tulisi varmistaa jokaisella tasolla – sekä brändin ja yleisön välillä, brändin ja vaikuttajan välillä että myös brändin ja vaikuttajan yleisön välillä.

On epätodennäköistä, että esimerkiksi Kendall Jennerin 115 miljoonasta seuraajasta kovinkaan iso osa on kansalaisoikeusaktivisteja.

Toisaalta Jenner ei myöskään itse sopinut tässä esittämäänsä rooliin. Jenner ei ole tunnettu poliittisuudesta tai hyväntekeväisyydestä. Päinvastoin, hän edustaa hyvin etuoikeutettua, valkoista ja kaunista nuorta aikuista, joka ei todellakaan sopinut tähän kuvastoon.

Jos Jenner olisi ollut tunnettu poliittisesta aktivismista, tilanne olisi voinut olla toisenlainen. 

Tämän takia brand match onkin niin tärkeä, sillä se, mitä vaikuttamamarkkinoinnissa ostetaan, on vaikuttajan brändi ja hänen suhde seuraajiinsa. Tässä esimerkissä vaikuttajan brändi ei tukenut ideaa, eikä idea resonoinut hänen seuraajien keskuudessa.

Toki joskus sillä, että vaikuttaja on tunnettu jostakin täysin toisesta yhteydestä, voi olla myös positiivinen vaikutus.

Huomioarvo voi olla korkea, jos yhdistetään kaksi yllättävää asiaa toisiinsa. Näin kävi esimerkiksi silloin, kun Stella Artois otti Sarah Jessica Parkerin kasvokseen. Tuloksena oli yksi odotetuimmista Super Bowl -mainoksista.

Jos tälle tielle lähtee, kannattaa keskittyä ennemminkin huomion herättämiseen kuin yritykseen rakentaa kovin syväluotaavaa yhteistyötä. Pitkää yhteistyötä ajatellen yhteensopimattomuus voi nimittäin muodostua ongelmaksi kummankin kannalta - sekä brändin että vaikuttajan. 

ESIMERKKI 3: Mitä mitata ja miksi?

Paljon on uutisoitu seuraajista, seuraajamääristä, boteista sekä nyt myös Instagramin uudesta kokeilusta piilottaa tykkäykset näkyvistä. Tämä testaus on käytössä jo joissakin maissa ja todennäköisesti laajenee tulevaisuudessa.

Iso osa kaupallisesta yhteistyöstä on kuitenkin keskittynyt seuraamaan juuri näitä numeerisia mittareita – eikä ihmekään, sillä se on ollut tähän asti helppoa. Seuraajat, sivulataukset, katselukerrat, tykkäykset – nämä ovat kaikki termejä, jotka jokainen ymmärtää ja jotka usein ovat myös helposti ja julkisesti löydettävissä palveluista. Pahimmassa tapauksessa vaikuttaja valitaankin vain näiden numeroiden mukaan. 

Iso osa kampanjoista keskittyy mittaamaan sitä mitä pystytään helposti mittaamaan, mutta mitä tämä kertoo kampanjan onnistumisesta?

Mikä oikeastaan on investoinnin ja hyödyn suhde, ja miten kokonaisuus vaikuttaa mielikuviin tai muihin brändimittareihin? Siksi yksi tärkeä oppi onkin miettiä ensin mitä tekee, sitten mitä mittaa ja lopuksi ennen kaikkea miksi. 

Tämä on tärkeää erityisesti sen takia, että pelkästään numeroita tuijottamalla voi tehdä aivan vääriä johtopäätöksiä. Huonokin viesti voi levitä laajalle, kuten esimerkiksi yllä olevat esimerkit osoittivat. Samalla ne ovat kuitenkin myös hyviä esimerkkejä siitä, kuinka pelkkä tavoittavuus ei vielä takaa positiivista brändivaikutusta. 

Jos näitä esimerkkejä katsoo puhtaasti tavoittavuusnäkökulmasta, voidaan puhua mielettömistä menestyskampanjoista, jotka tavoittavuuden ja jopa engagementin lukujen osalta toimivat erittäin tehokkaasti.

Jos kaikki tämä tuntuu musertavalta, ei kannata luopua toivosta. Kun alkaa hengästyttää, on hyvä muistaa viimeinen ja tärkein oppi – kyse ei kuitenkaan ole mistään rakettitieteestä.  

Itse asiassa vaikuttajamarkkinoinnissa pätee aivan samat periaatteet kuin markkinointiviestinnässä yleisesti. Jos varmistaa, että tekee mahdollisimman hyvää mainontaa, mitä todennäköisemmin tekee samoja perusperiaatteita seuraamalla myös hyvää vaikuttajamarkkinointia.

Kirjoittaja toimii Sanomalla luovana strategina.

Katso myös:

Rian esitys MarkkinointiKollektiivin Vaikuttajamarkkinointi-tapahtumassa >

Markkinoija, älä mokaa vaikuttajamarkkinoinnissa! >

Tagit

Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Miksi Suomessa ei uskota markkinointiin?

    Emme vieläkään täysin ymmärrä, mitä tuloksia markkinoinnilla voidaan saavuttaa, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland