Markkinoija, älä mokaa vaikuttajamarkkinoinnissa!
1. Älä ole turhan trendikäs
Mitä yhteistä on sosiaalisella medialla, sisällöllä ja vaikuttajamarkkinoinnilla? Kaikki kolme ovat olleet viime vuosien markkinoinnin muoti-ilmiöitä, joiden on pahimmillaan annettu ymmärtää korjaavan kaikki mainostajan markkinointiviestintähaasteet. Vaikuttajamarkkinointi on kuuma juttu, johon useat mainostajat kertovat, että aikovat panostaa entistä enemmän myös tulevaisuudessa. Ei kannata kuitenkaan juosta hypen perässä ja hakea brändilähettilästä, koska kaverikin tekee niin. Sen sijaan olisi paikallaan miettiä, mihin tavoitteisiin juuri vaikuttajamarkkinoinnilla pyritään pääsemään ja mikä asema sillä on omassa markkinointisuunnitelmassa.
2. Muista pitkä pinna
Kuten monien muoti-ilmiöiden kohdalla, myös vaikuttajamarkkinointia tekee monen mieli testata. Se kaikille sallittakoon, mutta kannattaa muistaa, että yksi blogipostaus tai tubevideo ei vielä tarkoita tuloksia. Fiksu mainostaja varmistaa, että vaikuttajamarkkinointi ei jää vain irrallisiksi kampanjakohtaisiksi lähdöiksi, vaan integroituu myös muuhun pitkäjänteiseen tekemiseen. Silloin saa myös vaatia vaikuttavuutta.
3. Älä puhu palturia
Sanotaan, että usein on puhe siitä, mistä puute – näin vaikuttajamarkkinoinninkin kohdalla on tuntunut olevan. Iso osa keskustelusta on keskittynyt lähinnä kaupallisten yhteistöiden merkitsemisiin, eikä ihme, sillä selkeistä yhtenäisistä käytännöistä on ollut puutetta. Niin kuluttajansuojalain kuin Mainonnan eettisen neuvoston lausumat aiheesta voivat olla vaikeasti tulkittavissa. Toivon mukaan aihe on kuitenkin pian puhuttu puhki, ja voidaan siirtyä seuraavaan – katsomaan isompaa kuvaa ja keskittymään kokonaisuuteen, jossa merkitsemiset ovat vain pieni osa moniulotteista asiaa. Olisi aika nostaa keskustelu uudelle tasolle, ja se on meidän jokaisen omalla vastuullamme.
4. Luota sokeasti silloinkin, kun sattuu
Yhä useammin mainonnassa on kysymys hyppäämisestä tuntemattomaan. Koskaan ei voi etukäteen tietää, toimiiko suunniteltu toimenpide, mutta nykyään usein täytyy päästää irti sen liiallisesta kontrollista ja luottaa kumppaniin – oli kyse sitten mainostoimistosta tai vaikuttajasta. Vaikuttajapiireissä on jopa vakiintunut käytäntö puhua erikseen mainoksesta, eli mainostajan valmiiksi määritellystä viestistä, ja kaupallisesta yhteistyöstä, jolla viitataan mainostajan ja vaikuttajan yhteistyössä syntyneeseen markkinointitekoon. Vaikka lain edessä mainos ja kaupallinen yhteistyö tarkoittavat samaa, kuvaa tämä hyvin muuttunutta asenneilmapiiriä ja sitä, kuinka vaikeaa välillä on höllätä otetta. Valmis viesti ei sovi kenenkään suuhun, joten parhaat tulokset syntyvät, kun antaa vaikuttajan puhua omalla äänellään.
Vaikuttajamarkkinointiin keskittynyt IAB Finlandin julkaisema Vaikuttajamarkkinoinnin opas julkaistiin viikolla 9. Rian vetämä työryhmä on ollut kirjoittamassa opasta, joka on ladattavissa IAB:n verkkosivuilta >