Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Effie-kilpailu yhtenäistyy globaalisti

Effie Awards -kilpailun tuomarointi muuttuu. Tuomarointia ohjaa ohjausryhmä, tuomaristoja on kaksi ja kisatyöt toimitetaan nimettöminä. Tämän vuoden päätuomari on Folk Finlandin luova johtaja Tommy Mäkinen. Ohjausryhmää johtaa Bob The Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo.
Effie palkinnot artikkelikuva.jpg
3.9.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Effie Awards Finland 2020 järjestetään myös tänä vuonna. Jotkut Effiepartner-maat ovat siirtäneet kilpailun poikkeuksellisten aikojen vuoksi ensi vuoteen.

"Myös vaikeina aikoina ja eritoten silloin on syytä markkinoida. Markkinaosuuksia nostavat parempien aikojen palattua ne, jotka ovat pitäneet brändinsä ostajien mielessä. Maailma ei voi pysähtyä vaan elämä jatkuu."

Tarja Virmala, toimitusjohtaja, MTL

Effien säännöt muuttuvat

Effie järjestetään yli 40 maassa ja kaikissa maissa ryhdytään noudattamaan samaa tuomarointitapaa ja samoja ohjeita. Muutosten tavoitteena on varmistaa kilpailun puolueettomuus ja oikeudenmukaisuus sekä varmistaa sen taso. Kilpailutyöt voidaan myös hylätä, mikäli ne eivät täytä Effien edellytyksiä.

Kilpailua ohjaa ja tuomarointia valvoo ohjausryhmä, jossa tulee olla kokeneita markkinoinnin ammattilaisia toimistoista, markkinoijista, mediasta ja tutkimusyrityksistä.

Kaikki kilpailutyöt toimitetaan nimettöminä eikä toimiston nimi saa löytyä mistään kilpailumateriaaleista. Tällä pyritään takaamaan tuomaroinnin puolueettomuus.

Tuomaristoja on useita

Kaikki kilpailuun tulleet työt tarkistetaan ennen tuomarointia, jotta ne täyttävät kilpailun vaatimukset. Osallistujia pyydetään tarvittaessa täydentämään työtään. Kilpailutyö voi osallistua neljään kategoriaan aiemman kahden sijasta.

Kilpailun ensimmäisellä ja toisella kierroksella on omat tuomaristot. Ensimmäisen kierroksen tuomaristot antavat pisteet kaikille töille ja ohjausryhmä valitsee työt loppukilpailuun tuomareiden antamien pisteiden perusteella. Finalisteja valitaan vain kilpailun sääntöjen sallima määrä.

Toisen kierroksen tuomaristot tuomaroivat finalistityöt ja ohjausryhmä valitsee voittajat annettujen pisteiden perusteella niin, ettei säädetty voittajien määrä ylity.

Säännöissä on rajattu, kuinka monta työtä tuomarilla voi tuomaroitavana olla ja kuinka monen tuomarin kutakin työtä tulee arvioida. Molemmilla kierroksilla tuomaristo jaetaan ryhmiin. Tuomaristo voi antaa myös finalisti-tunnustuksen, mikäli työ ei yllä pisterajoihin, mutta on palkitsemisen arvoinen.

Effie Worldwide haluaa varmentaa, että kilpailun taso pysyy kaikissa maissa korkeana ja että tuomarointi on oikeudenmukaista. Toinen tavoite on laajentaa piiriä, joka on valitsemassa maan parhaita markkinointitekoja, Tarja Virmala sanoo.

Ohjausryhmä nimittää tuomaristot molemmille kierroksille. Tuomaristo kutsutaan sen jälkeen, kun tiedetään kilpailuun tulevien töiden määrä eli lokakuussa.

Miska Rajasuo johtaa ohjausryhmää, Tommy Mäkinen tuomaristoa

Bob The Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo johtaa ohjausryhmän työtä. Ohjausryhmä toimii kaksi vuotta kerrallaan.

"Effien uusi, kansainvälinen tuomarointitapa tuo lisähaasteita järjestäjille, mutta osallistujille uudistus on positiivinen. Entryihin paneudutaan entistäkin syvemmin ja useamman tuomarin voimin. Uskon myös, että uudistukset edesauttavat ehdotonta puolueettomuutta ja lisäävät luottamusta siihen, että kaikki entryt ovat samalla lähtöviivalla."

Miska Rajasuo, toimitusjohtaja, Bob The Robot

Ohjausryhmän tehtävä on kehittää Effie-kilpailua ja päättää myös uusista kategorioista.

Tuomaristoon kutsutaan sekä markkinoinnin kokeneita että nuoria ammattilaisia toimistoista ja asiakasorganisaatiosta.

Miska Rajasuo on tuomaroinut Effie-kilpailua useita kertoja ja oli vuoden 2018 päätuomari. Bob The Robot on voittanut Effiestä useita palkintoja ja Grand Effien vuonna 2019.

Tuomariston työtä ohjaa kilpailun vuoden 2020 päätuomari, Folk Finlandin luova johtaja, Tommy Mäkinen.

"Elämme poikkeuksellista vuotta, mutta yksi asia ei ole muuttunut. Kuten ennenkin, eri toimistojen ja asiakkaiden sisäisissä viestiketjuissa on jo ehditty pohtia, että ”Tästä ja tästä voisi saada hyvän Effie-casen.” Turhan usein se jää kuitenkin vain pohdinnaksi, joka hautautuu muiden kiireiden alle ja asia nousee takaisin pöydälle vasta, kun palkinnot on jo jaettu. Sitten harmitellaan porukalla, että ”Tästä olisi kyllä saanut hyvän Effie-casen.” Näiden ajankohtaisten työnäytteiden niputtamisen aika on nyt, ei joskus myöhemmin. Ja kyllä, niiden koostaminen vie oman aikansa. Ei oksentamalla kaikkea, vaan tiivistämällä ja keskittymällä olennaiseen. Se siinä on kaikkein vaikeinta, mutta toisaalta myös palkitsevinta."

Tommy Mäkinen, luova johtaja, Folk Finland

Tommy Mäkinen on kautta aikain menestyneimpiä suomalaisia mainonnan suunnittelijoita, jonka kaapista löytyy kaksi Cannesin leijonaa sekä kymmeniä muita tunnustuksia kotimaasta ja kansainvälisiltä kentiltä. Mäkisen edustama mainostoimisto Folk Finland on palkittu tai ollut finalistina Effiessä 2012 alkaen joka vuosi; yhteensä 16 eri kampanjalla 10 eri mainostajalle.

Ohjausryhmään kuuluvat:

  • Minna Hämäläinen, markkinointijohtaja, Neste
  • Mika Häyrinen, toimitusjohtaja, IPG Mediabrands Finland
  • Kati Kivimäki, toimitusjohtaja, Mall of Tripla
  • Tommi Kortesniemi, luova johtaja , Sherpa
  • Anna Lehtisalo, toimitusjohtaja, Villivisio
  • Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland
  • Rainer Lindqvist, markkinointijohtaja, Kotipizza Group
  • Tommy Mäkinen, luova johtaja, Folk Finland
  • Jani Niipola, toimituspäällikkö, Alma Media
  • Miska Rajasuo, toimitusjohtaja, Bob The Robot
  • Pauli Waroma, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Lääkärikeskus Aava
  • Satu Yrjänen, toimitusjohtaja, Kantar TNS

Sanoma jatkaa kumppanina

Sanoma Media Finland jatkaa jo kuudetta vuotta Effie Finlandin pääyhteistyökumppanina.

"Tänä poikkeuksellisen vuotena markkinointi on tärkeämpää kuin koskaan. Markkinoinnin tehtävänä on ollut luoda, ylläpitää ja elvyttää kysyntää vaikeimpina aikoina, mitä moni toimiala on koskaan kokenut. Tässä tehtävässä onnistuneet markkinointiteot ansaitsevat kaiken tunnustuksen ja arvostuksen. Tuloksellisuutta mittaava Effie on tähän kisa paikoillaan. Jatkamme suurella ylpeydellä kisan yhteistyökumppanuutta."

Karri Ahonen, johtaja, Sanoma Media Finland

Effie-kilpailusta

Effie on maailman laajin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki. Effie-kilpailun säännöt ja ohjeet laaditaan Effie Wordwide -organisaatiossa. Se valvoo, että kilpailu viedään läpi kaikissa maissa samoja sääntöjä noudattaen. Kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa 19. kertaa järjestettävän maakohtaisen kilpailun lisenssin omistaa Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry.

Lisätietoja
Tarja Virmala, MTL ry, 040 048 4693
Miska Rajasuo, Bob The Robot, 050 371 0267
Tommy Mäkinen, Folk Finland, 050 310 0672

Tagit

Effie

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointiteot

    Vuoden 2025 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 38 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Annika Payn KONEelta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    27.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Tokmannin Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    13.2.2025
    Lue lisää
  • Effie 2024 -finaaliin 21 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    18.12.2024
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
  • Menestyminen mainostoimistossa vaatii huippu-urheilijan mentaliteettia, ja pääsy Effien shortille on kuin paikka olympialaisissa

    Jos on valmistautunut Effieen koko vuoden kuin huippu-urheilija, jäljellä on enää the näytönpaikka. Hetki, johon kiteytyvät kaikki ne tunnit, keskustelut ja tunteet, joita huippusuoritukseen vaaditaan, Elina Bono kirjoittaa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden 2024 tuloksellisimmat markkinointikampanjat

    Vuoden 2024 Effie Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 39 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Elli Tuominen Kuriolta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
  • Grand Effien voittanut kampanja nosti McDonald’sin työpaikkahakemusten määrän kaikkien aikojen ennätykseen

    McDrip-kampanja iski suoraan Z-sukupolven mielenkiinnon kohteisiin ja arvoihin.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.2.2024
    Lue lisää
  • Effie Finland oli Cannes-menestyjä McDripin juhlaa

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 22. kerran.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    16.2.2024
    Lue lisää
  • Effie 2023 -finaaliin 25 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2023 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 25 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    15.12.2023
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland