Effie-kilpailu yhtenäistyy globaalisti

Effie Awards Finland palkintokuva
Effie Awards -kilpailun tuomarointi muuttuu. Tuomarointia ohjaa ohjausryhmä, tuomaristoja on kaksi ja kisatyöt toimitetaan nimettöminä. Tämän vuoden päätuomari on Folk Finlandin luova johtaja Tommy Mäkinen. Ohjausryhmää johtaa Bob The Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo.

Effie Awards Finland 2020 järjestetään myös tänä vuonna. Jotkut Effiepartner-maat ovat siirtäneet kilpailun poikkeuksellisten aikojen vuoksi ensi vuoteen.

"Myös vaikeina aikoina ja eritoten silloin on syytä markkinoida. Markkinaosuuksia nostavat parempien aikojen palattua ne, jotka ovat pitäneet brändinsä ostajien mielessä. Maailma ei voi pysähtyä vaan elämä jatkuu."

Tarja Virmala, toimitusjohtaja, MTL

Effien säännöt muuttuvat

Effie järjestetään yli 40 maassa ja kaikissa maissa ryhdytään noudattamaan samaa tuomarointitapaa ja samoja ohjeita. Muutosten tavoitteena on varmistaa kilpailun puolueettomuus ja oikeudenmukaisuus sekä varmistaa sen taso. Kilpailutyöt voidaan myös hylätä, mikäli ne eivät täytä Effien edellytyksiä.

Kilpailua ohjaa ja tuomarointia valvoo ohjausryhmä, jossa tulee olla kokeneita markkinoinnin ammattilaisia toimistoista, markkinoijista, mediasta ja tutkimusyrityksistä.

Kaikki kilpailutyöt toimitetaan nimettöminä eikä toimiston nimi saa löytyä mistään kilpailumateriaaleista. Tällä pyritään takaamaan tuomaroinnin puolueettomuus.

Tuomaristoja on useita

Kaikki kilpailuun tulleet työt tarkistetaan ennen tuomarointia, jotta ne täyttävät kilpailun vaatimukset. Osallistujia pyydetään tarvittaessa täydentämään työtään. Kilpailutyö voi osallistua neljään kategoriaan aiemman kahden sijasta.

Kilpailun ensimmäisellä ja toisella kierroksella on omat tuomaristot. Ensimmäisen kierroksen tuomaristot antavat pisteet kaikille töille ja ohjausryhmä valitsee työt loppukilpailuun tuomareiden antamien pisteiden perusteella. Finalisteja valitaan vain kilpailun sääntöjen sallima määrä.

Toisen kierroksen tuomaristot tuomaroivat finalistityöt ja ohjausryhmä valitsee voittajat annettujen pisteiden perusteella niin, ettei säädetty voittajien määrä ylity.

Säännöissä on rajattu, kuinka monta työtä tuomarilla voi tuomaroitavana olla ja kuinka monen tuomarin kutakin työtä tulee arvioida. Molemmilla kierroksilla tuomaristo jaetaan ryhmiin. Tuomaristo voi antaa myös finalisti-tunnustuksen, mikäli työ ei yllä pisterajoihin, mutta on palkitsemisen arvoinen.

Effie Worldwide haluaa varmentaa, että kilpailun taso pysyy kaikissa maissa korkeana ja että tuomarointi on oikeudenmukaista. Toinen tavoite on laajentaa piiriä, joka on valitsemassa maan parhaita markkinointitekoja, Tarja Virmala sanoo.

Ohjausryhmä nimittää tuomaristot molemmille kierroksille. Tuomaristo kutsutaan sen jälkeen, kun tiedetään kilpailuun tulevien töiden määrä eli lokakuussa.

Miska Rajasuo johtaa ohjausryhmää, Tommy Mäkinen tuomaristoa

Bob The Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo johtaa ohjausryhmän työtä. Ohjausryhmä toimii kaksi vuotta kerrallaan.

"Effien uusi, kansainvälinen tuomarointitapa tuo lisähaasteita järjestäjille, mutta osallistujille uudistus on positiivinen. Entryihin paneudutaan entistäkin syvemmin ja useamman tuomarin voimin. Uskon myös, että uudistukset edesauttavat ehdotonta puolueettomuutta ja lisäävät luottamusta siihen, että kaikki entryt ovat samalla lähtöviivalla."

Miska Rajasuo, toimitusjohtaja, Bob The Robot

Ohjausryhmän tehtävä on kehittää Effie-kilpailua ja päättää myös uusista kategorioista.

Tuomaristoon kutsutaan sekä markkinoinnin kokeneita että nuoria ammattilaisia toimistoista ja asiakasorganisaatiosta.

Miska Rajasuo on tuomaroinut Effie-kilpailua useita kertoja ja oli vuoden 2018 päätuomari. Bob The Robot on voittanut Effiestä useita palkintoja ja Grand Effien vuonna 2019.

Tuomariston työtä ohjaa kilpailun vuoden 2020 päätuomari, Folk Finlandin luova johtaja, Tommy Mäkinen.

"Elämme poikkeuksellista vuotta, mutta yksi asia ei ole muuttunut. Kuten ennenkin, eri toimistojen ja asiakkaiden sisäisissä viestiketjuissa on jo ehditty pohtia, että ”Tästä ja tästä voisi saada hyvän Effie-casen.” Turhan usein se jää kuitenkin vain pohdinnaksi, joka hautautuu muiden kiireiden alle ja asia nousee takaisin pöydälle vasta, kun palkinnot on jo jaettu. Sitten harmitellaan porukalla, että ”Tästä olisi kyllä saanut hyvän Effie-casen.” Näiden ajankohtaisten työnäytteiden niputtamisen aika on nyt, ei joskus myöhemmin. Ja kyllä, niiden koostaminen vie oman aikansa. Ei oksentamalla kaikkea, vaan tiivistämällä ja keskittymällä olennaiseen. Se siinä on kaikkein vaikeinta, mutta toisaalta myös palkitsevinta."

Tommy Mäkinen, luova johtaja, Folk Finland

Tommy Mäkinen on kautta aikain menestyneimpiä suomalaisia mainonnan suunnittelijoita, jonka kaapista löytyy kaksi Cannesin leijonaa sekä kymmeniä muita tunnustuksia kotimaasta ja kansainvälisiltä kentiltä. Mäkisen edustama mainostoimisto Folk Finland on palkittu tai ollut finalistina Effiessä 2012 alkaen joka vuosi; yhteensä 16 eri kampanjalla 10 eri mainostajalle.

Ohjausryhmään kuuluvat:

  • Minna Hämäläinen, markkinointijohtaja, Neste
  • Mika Häyrinen, toimitusjohtaja, IPG Mediabrands Finland
  • Kati Kivimäki, toimitusjohtaja, Mall of Tripla
  • Tommi Kortesniemi, luova johtaja , Sherpa
  • Anna Lehtisalo, toimitusjohtaja, Villivisio
  • Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland
  • Rainer Lindqvist, markkinointijohtaja, Kotipizza Group
  • Tommy Mäkinen, luova johtaja, Folk Finland
  • Jani Niipola, toimituspäällikkö, Alma Media
  • Miska Rajasuo, toimitusjohtaja, Bob The Robot
  • Pauli Waroma, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Lääkärikeskus Aava
  • Satu Yrjänen, toimitusjohtaja, Kantar TNS

Sanoma jatkaa kumppanina

Sanoma Media Finland jatkaa jo kuudetta vuotta Effie Finlandin pääyhteistyökumppanina.

"Tänä poikkeuksellisen vuotena markkinointi on tärkeämpää kuin koskaan. Markkinoinnin tehtävänä on ollut luoda, ylläpitää ja elvyttää kysyntää vaikeimpina aikoina, mitä moni toimiala on koskaan kokenut. Tässä tehtävässä onnistuneet markkinointiteot ansaitsevat kaiken tunnustuksen ja arvostuksen. Tuloksellisuutta mittaava Effie on tähän kisa paikoillaan. Jatkamme suurella ylpeydellä kisan yhteistyökumppanuutta."

Karri Ahonen, johtaja, Sanoma Media Finland

Effie-kilpailusta

Effie on maailman laajin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki. Effie-kilpailun säännöt ja ohjeet laaditaan Effie Wordwide -organisaatiossa. Se valvoo, että kilpailu viedään läpi kaikissa maissa samoja sääntöjä noudattaen. Kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa 19. kertaa järjestettävän maakohtaisen kilpailun lisenssin omistaa Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry.

Lisätietoja
Tarja Virmala, MTL ry, 040 048 4693
Miska Rajasuo, Bob The Robot, 050 371 0267
Tommy Mäkinen, Folk Finland, 050 310 0672