Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Effie-kilpailun 20. juhlavuosi Suomessa

Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards pidetään Suomessa nyt 20. kerran. Ilmoittautuminen kilpailuun on nyt avoinna, ja osallistumisen ensimmäinen deadline on 7.10.2021.
Effie 20 artikkelikuva
13.9.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Kilpailua ohjaa ja tuomarointia valvoo ohjausryhmä, jossa on kokeneita markkinoinnin ammattilaisia toimistoista, markkinoijista, mediasta ja tutkimusyrityksistä.

Poikkeusoloista huolimatta Effie Awards Finland järjestettiin viime vuonna Suomessa, vaikka osa Effien partnerimaista siirsi kilpailua. Vuoden 2020 Grand Effie Finlandin voittaja oli S-ryhmän & BONDin  Antti Tapani.

Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki pitää tämän vuoden Effietä käänteentekevänä vuotena.

”Tänä vuonna tulemme näkemään brändejä ja toimistoja, jotka ovat onnistuneet löytämään tulevaisuuden suunnan ja yhdessä luoneet oman menestysreseptinsä. Kilpailutyöt on tehty uudessa normaalissa, jota elämme, ja ne toimivat loistavina suunnannäyttäjinä myös muille.”

Uudet kilpailukategoriat

Effie Awards Finlandissa kisataan viidessä pääsarjassa, joissa on useampia alakategorioita. Tänä vuonna kilpailuun on tullut kuusi uutta alakategoriaa. Ohjausryhmän valitsemat erikoissarjan uudet alakategoriat ovat Non-Profit, Vaikuttajamarkkinointi, Performance-markkinointi ja Sosiaalinen media. Tuotteet ja palvelut -pääsarjan uutena alakategoriana on Yritys-, tuote- tai palveluinnovaatio. Kauppa & kuluttaja -pääsarjan uutena alakategoriana on Asiakaskokemus.

Kilpailun tuomarointi

Effie järjestetään 42. maassa, ja kaikissa maissa noudatetaan samaa tuomarointitapaa ja ohjeita. Effie Awards -kilpailun tuomarointia ohjaa ohjausryhmä. Kaksi tuomaristoa arvioi kilpailun työt.  Tuomaristoon kutsutaan sekä markkinoinnin kokeneita että nuoria ammattilaisia toimistoista ja asiakasorganisaatioista. Kisatyöt toimitetaan nimettöminä. Tämän vuoden päätuomari on SEKin luova johtaja Suvi Lähde. Ohjausryhmää johtaa Bob The Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo.

Ohjausryhmä toimii kaksi vuotta kerrallaan. Ohjausryhmän tehtävä on kehittää Effie-kilpailua siihen suuntaan, joka edistää markkinoinnin osaamista ja vaikuttavuutta Suomessa. Ohjausryhmän työtä johtava Miska Rajasuo on tuomaroinut Effie-kilpailua useita kertoja, ja hän oli vuoden 2018 kilpailun päätuomari. Bob The Robot on voittanut useita Effie-palkintoja ja myös Grand Effien vuonna 2019.

Tuomariston työtä ohjaa kilpailun vuoden 2021 päätuomari, SEKin luova johtaja Suvi Lähde. Hänen työnsä on palkittu ja tunnustettu niin kotimaissa kuin kansainvälisissä kisoissa, kuten Cannesissa, Eurobestissä, Vuoden Huipuissa ja European Design Awardsissa. Hän on toiminut myös tuomarina lukuisissa alan kilpailuissa kuten Effie Awards Irelandissa, Effie Awards Europessa ja Golden Drumissa. Hän on ollut rakentamassa Suomen suurimpia brändejä, luonut brändistrategioita ja konsepteja sekä kampanjoita kansainväliseen ja kotimaan markkinaan. SEK on vuosien varrella voittanut useita kotimaisia Effie-palkintoja sekä hopeaa myös Euro Effiessä.

”Kaikista kisoista Effie on yksi vaativimmista – samalla lajina se on palkitsevin. Kisassa ei selviä voittajana virtaviivaisella olemuksella tai räjähtävällä nopeudella, vaan johdonmukaisella työllä. Jo lähdössä on tiedettävä, mikä on tavoite ja osattava rakentaa strategiansa sen mukaan. Maalissa juhlitaan voittajia, jotka ovat onnistuneet tekemään oman ennätyksensä ja vaikuttaneet yleisönsä. 

Siitä Effien palkitsevuus syntyykin. Yhdestä suorituksesta, johon kiteytyy pitkä uurastus. Kun case on saatu aukottomasti kasaan, näyttäytyy myös tehty työ uudessa valossa ja sen arvo kasvaa niin tekijöidensä silmissä kuin koko toimialalla. Effie on siis paljon muutakin kuin entryt ja voittajat. Se on luovaa, strategista ajattelua, jota tulisi vaalia kisakauden ulkopuolellakin”, Suvi Lähde SEKiltä kommentoi.

Vuoden 2021 ohjausryhmään kuuluvat

Minna Hämäläinen, markkinointijohtaja, Neste
Mika Häyrinen, toimitusjohtaja, IPG Mediabrands Finland
Kati Kivimäki, toimitusjohtaja, Mall of Tripla
Tommi Kortesniemi, luova johtaja, Sherpa
Anna Lehtisalo, toimitusjohtaja, Villivisio
Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland
Rainer Lindqvist, markkinointijohtaja, Kotipizza Group
Tommy Mäkinen, luova johtaja, Folk Finland
Jani Niipola, freelance toimittaja ja kirjailija
Miska Rajasuo, toimitusjohtaja, Bob The Robot
Pauli Waroma, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Lääkärikeskus Aava
Satu Yrjänen, toimitusjohtaja, Kantar TNS

Sanoma jatkaa kumppanina

Sanoma Media Finland jatkaa jo seitsemättä vuotta Effie Finlandin pääyhteistyökumppanina.

“Suomen suurimpana mediatalona tiedostamme roolimme ja vastuumme alalla. Omalta osaltamme viemme eteenpäin markkinointia Suomen taloutta eteenpäin ajavana voimana. Effie on hyvä tapa osoittaa markkinoinnin tuloksellisuus ja rooli liiketoiminnan strategiassa. Poikkeuksellisia tuloksia saa aikaan tekemällä poikkeuksellisia tekoja. Sellaisia toivon näkeväni kisatöissä. Jatkamme suurella ylpeydellä kisan pääyhteistyökumppanuutta tänäkin vuonna”, kommentoi johtaja Karri Ahonen Sanoman B2B-yksiköstä. 

Ilmoittautuminen on käynnistynyt osoitteessa

Effie.fi

Tagit

Effie

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointiteot

    Vuoden 2025 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 38 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Annika Payn KONEelta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    27.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Tokmannin Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    13.2.2025
    Lue lisää
  • Effie 2024 -finaaliin 21 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    18.12.2024
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
  • Menestyminen mainostoimistossa vaatii huippu-urheilijan mentaliteettia, ja pääsy Effien shortille on kuin paikka olympialaisissa

    Jos on valmistautunut Effieen koko vuoden kuin huippu-urheilija, jäljellä on enää the näytönpaikka. Hetki, johon kiteytyvät kaikki ne tunnit, keskustelut ja tunteet, joita huippusuoritukseen vaaditaan, Elina Bono kirjoittaa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden 2024 tuloksellisimmat markkinointikampanjat

    Vuoden 2024 Effie Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 39 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Elli Tuominen Kuriolta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
  • Grand Effien voittanut kampanja nosti McDonald’sin työpaikkahakemusten määrän kaikkien aikojen ennätykseen

    McDrip-kampanja iski suoraan Z-sukupolven mielenkiinnon kohteisiin ja arvoihin.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.2.2024
    Lue lisää
  • Effie Finland oli Cannes-menestyjä McDripin juhlaa

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 22. kerran.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    16.2.2024
    Lue lisää
  • Effie 2023 -finaaliin 25 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2023 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 25 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    15.12.2023
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland