Grand Effien voittanut kampanja nosti McDonald’sin työpaikkahakemusten määrän kaikkien aikojen ennätykseen
McDonald'sin haasteena oli saada tarpeeksi uusia työntekijöitä. Haastetta lähdettiin taklaamaan McDrip-kampanjalla. VAIN-vaatemerkin suunnittelija Jimi Vain loi McDonald’sin käytetyistä työvaatteista malliston, jonka vaatteita oli saatavilla vain McDonald’sin työtekijöille. Teko herätti valtavasti huomiota sosiaalisen median kanavissa. Työpaikkahakemukset lisääntyivät 63 %:lla ja nousivat McDonald’sin kaikkien aikojen ennätykseen.
Kolme leijonaa Cannesista pokannut kampanja on saanut myös yli 800 mediaosumaa.
”Raakaa, aitoa, tosi vahvasti VAINin näköistä”, kuvailee Nord DDB Helsingin luova johtaja Kalle Wallin lopputulosta.
Nord DDB:n tiimi on tehnyt jo vuosia tiivistä yhteistyötä McDonald’sin kanssa.
”Tämä on yhteistyön huipentuma. Meillä on pitkä ja välitön suhde, johon on saatu askel askeleelta enemmän rohkeutta. Emme mieti ideoita katakombeissa ja tule asiakkaalle ison presen kanssa, vaan viemme heille raakoja juttuja ja rupeamme yhdessä duunaamaan”, Wallin kuvaa työskentelytapaa.
McDrip-kampanjan idean itu syntyi, kun Nord DDB teki McDonald’sille kampanjaa yhdessä räppäri Cledoksen kanssa. Suunnittelija Jimi Vain oli mukana Cledoksen kaveriporukassa taustalla. Idusta syntyi vähitellen ajatus, jota lähdettiin toteuttamaan.
”Kun luottamus on hyvää, saadaan aikaan hienoja tuloksia”, Wallin summaa.
Kolmikannassa on mukana tiiviisti myös mediatoimisto OMD.
Markkinointi toimii kasvun ajurina
”Nord DDB mainostoimistona tietää haasteemme. Olemme sopineet, että kehittelevät meille luovia ajatuksia siitä, miten pystymme ratkaisemaan bisneshaasteemme mahdollisimman järkevällä tavalla”, kertoo McDonald’sin Suomen markkinointijohtaja Mats Nyström.
Yhteisten palaverien otsikko on Creative Ideas to Generate Fame. Mainetta tämä kampanja on totisesti tuonut. Se oli McDonald’sin palkituin työ Cannesissa globaalisti.
”Pidän erittäin tärkeänä sitä, että tunnen toisemme hyvin ja palavereissa on vapautunut tunnelma. Jokainen pystyy kertomaan mielipiteensä, eikä niitä ammuta alas. Haluan, että ihmiset ovat eri mieltä ja tuovat erilaisia näkemyksiä esiin, jotta löydämme kuningasajatuksen”, Nyström kuvailee.
Tulokset puhuvat puolestaan.
”Core-tiimin kanssa on tehty töitä pitkään, ja vuodesta 2019 olemme pärjänneet huomattavan paljon paremmin erilaisissa markkinointialan kilpailuissa.”
Tulos näkyy myös myyntikäyrissä.
”Olemme viimeisten vuosien aikana kasvaneet Suomessa reippaasti kilpailijoita enemmän. Nousimme vuonna 2020 markkinajohtajaksi Suomessa ja olemme pitäneet tämän ykköspaikan. Tracking-tutkimuksemme mukaan markkinaosuutemme on tällä vuosikymmenellä kasvanut kovasti kilpaillulla pikaruokamarkkinalla 27 %, kun muiden osuus on pysynyt ennallaan tai laskenut. Markkinointi toimii meillä isona kasvun ajurina”, Nyström kertoo.
”Iso kiitos rohkeudesta ja luottamuksesta meidän McDonald’s-yrittäjillemme, että pääsimme toteuttamaan tämän hienon kampanjan.”
Kuva: Voittoisa McDrip-kampanjan tekijätiimi. Edessä Kalle Wallin ja Mats Nyström.
Kuvaaja: Petri Mast
Katso myös:
Effie Finland oli Cannes-menestyjä McDripin juhlaa