”Heitä pelko huithemmettiin”
Vaikuttavan markkinoinnin tekeminen lähtee liikkeelle yrityksen tahtotilasta. Markkinointilähtöisen kulttuurin ylläpitäminen vaatii Ville Torisevan mukaan vaivannäköä.
Pia Dahlman kehottaa kysymään Simon Sinekin Golden Circle -teorian why-kysymyksen: miksi yritys on olemassa? Miksi tulemme töihin joka aamu ja miksi olemme ainutlaatuisia?
”Ilman rohkeutta ja luovuutta ei voi tehdä vaikuttavaa markkinointia. Hajuton ja mauton ei liikauta ketään mihinkään suuntaan. Kaiken tekemisen ei tarvitse olla riskinottoa, mutta pitää löytyä paukkuja riskin ottamiseen”, Dahlman sanoo.
”Pienillä, yrittäjävetoisilla yrityksillä on usein draivia ja halua toimia rohkeasti”, Toriseva toteaa. ”Usein pelätään olla rohkeita. Ilman rohkeutta syntyy pelkoa, ja kun syntyy pelkoa, ei tehdä mitään.”
Mittarit todentavat luovuuden, ja ne voivat olla yritykselle voimavara ja selkänoja siihen, että uskalletaan tehdä rohkeita päätöksiä ja räväkämpää markkinointia.
”Yritämme tehdä markkinointia, joka vaikuttaa jollain tavoin ihmiseen. Ihmiset eivät tee päätöksiä järjellä, ne tehdään tunteella. Hyvät brändit ovat sellaisia, joista ihmiset haluavat puhua, ja jopa kuluttaa aikaa niiden mainonnan parissa”, Pia Dahlman sanoo.
Folk on tehnyt 10 vuoden ajan yhteistyötä Lidlin kanssa. Kesäkampanjaan on sidottu viimeisen 5 vuoden ajan kesäbiisi. Lidlin kesäbiiseillä on YouTubessa yhteensä yli 10 miljoonaa kuuntelukertaa. Tämän vuoden kesäbiisistä on tullut jo paljon toiveita ja arvailuja siitä, kuka on artisti.
”On mahtavaa, miten ihmiset ovat ottaneet kesäbiisit omikseen”, Dahlman sanoo.
Ville Toriseva kannustaa heittämään pelon huithemmettiin.
”Sellaista markkinointia ei olekaan, joka menee joka kerta sukkana sisään. Lidl ja Folk ovat tehneet tätä duunia vuosikausia. On löytynyt voittava konsepti, jota kannattaa uusia. Toivoisin, että luotto markkinointiin ja sen rohkeuteen juurtuisi vahvemmin yrityksiin. Meillä kaikilla kaupallisilla toimijoilla on vastuu siitä, että tämän valtakunnan pyörät pyörivät. Halvaantuminen on pahinta, mitä tällä hetkellä voi tehdä.”
Katso keskustelu kokonaisuudessaan videolta.