Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Koronavirus iski, mitä nyt?

Koronavirus on iskenyt pahasti Suomen talouteen ja yrityksiin. Minkä neuvon antaisit markkinoijalle varautumiseen viruksen varalle? Markkinoinnin asiantuntijat vastaavat.
Koronajuttu
18.3.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Tehdään terveydestä huolehtimisen lisäksi kaikkemme, jotta kauppa käy ja talouden rattaat pyörivät. Tämä on tilanne kaikille, ja mitä useampi markkinoija jättää vetämättä käsijarrusta, niin toivoa on. Nyt on aika kehittää uusia keinoja, ei hyperventiloida firmaa ja sen työntekijöitä tainnoksiin. Eteenpäin!

Jani Halme, luova johtaja, ToinenPHD

On tärkeää, että markkinoijina ja ihmisinä teemme parhaamme tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Markkinoijien on hyvä ymmärtää kohderyhmänsä tilanne sekä mielentila ja suhtautua siihen empaattisesti.

Kuluttajien käyttäytymiseen vaikuttaa vahvempi eristäytyminen ja se näkyy esimerkiksi kasvuna uutisten kuluttamisessa, digitaalisten kanavien ajankäytössä sekä fokuksessa omaan perheeseen ja lähipiiriin. Ihmisten eristäytyessä myös kaupankäynti siirtyy enemmän verkkoon. 

Kampanjoinnissa on tärkeää arvioida kampanjan relevanttius tässä hetkessä ja se, onko investointeja järkevämpää ohjata esimerkiksi brändiä rakentaviin tai digitaalista läsnäoloa vahvistaviin toimenpiteisiin. Nyt yrityksillä on myös hyvä mahdollisuus tehdä merkityksellisiä tekoja.

Reetta Peltola, Managing Director, Media, Dentsu Aegis Network

Epidemian alkuvaiheessa koronaviruksella on ollut ainakin kolmenlaisia vaikutuksia yritysten markkinointiin.

Yksi on varovaisuus. Erityisen huolellisesti varotaan käyttämästä tilannetta hyväksi tai muistuttamasta epidemiasta, eikä haluta kytkeä omaa kaupallista toimintaa epidemiaan ja ihmisten huoleen. Tämä johtaa normaalioloissa aivan tavallisten toimenpiteiden muuttamiseen tai peruuttamiseen.

Toinen on säästäminen. Useilla aloilla kysyntä pysähtyy kuin seinään, eikä yrityksillä ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin peruuttaa markkinointitoimenpiteet. Varovaisuusperiaatetta noudattaen ei myöskään haluta ”koronakampanjoida”.

Kolmas on avunanto. Jotkut organisaatiot kykenevät muuttamaan tuotteidensa ja palveluidensa ehtoja helpottaakseen epidemiasta kärsiviä. Toiset pystyvät hyödyntämään tuotantokapasiteettiaan valmistamalla epidemian hoidossa tarvittavia asioita.

Huonoin mahdollinen reaktio kansalliseen epidemiaan on kuitenkin lopettaa kaikki ja vetäytyä kuoreen. Kriisin vallitessa yritysten olemassaolon oikeutus punnitaan ja markkinoinnissa kannattaa keskittyä sen kertomiseen, mikä rooli yrityksellä on kriisin helpottamisessa ja millaista apua yritys voi kriisissä tarjota. Myös ihan perinteinen markkinointi kannattaa, koska asioita, ideoita ja vinkkejä tarvitaan aina, ihmiset ovat toimeliaita ja elämä jatkuu.

Teppo Juuvinmaa, Client Director, Milton Creative

Markkinointiviestien huolellinen harkinta korostuu: mikä on relevantti viesti tähän poikkeushetkeen, mikä taas kääntyy mauttomaksi tai aikaan sopimattomaksi. Jatkuva dialogi kuluttajien kanssa on nyt erityisen tärkeää. Pitää olla asioiden edellä ja luoda skenaarioita – se mikä tuntuu tänään ylireagoinnilta, voi huomenna olla jo järkevää.

Tietoa ja ymmärrystä pitää kerryttää nopeasti, ja sitä pitää hyödyntää päivätasolla ennustemallien rakentamisessa. Päätöksenteon pitää olla nopeaa. Kannattaa rakentaa jo vaiheistettuja suunnitelmia aikaan, jolloin koronatilanne helpottuu, vaikka emme osaakaan vielä arvioida milloin se tapahtuu.

Markkinointitiimin ja organisaation etätyöskentelyä tulee hyödyntää fiksusti: nyt voi olla hyvä hetki käyttää aikaa rauhalliseen strategiseen ajatteluun, uuden oppimiseen, kehityslinjojen työstämiseen – kaikkeen siihen, mihin normiarjessa ei koskaan jää tarpeeksi aikaa.

Ulla Aitio, COO, Dagmar

Kuluttajien käyttäytymisen muutos lähtee tällaisessa tilanteessa peruspsykologiasta, eivätkä ihmiset tässä suhteessa eroa eri markkinoilla toisistaan – tulemme pari viikkoa perästä muita Euroopan maita. Verkostomme kautta meillä on hyvä näkemys kehityssuunnasta. Markkinoijien ei kannata tehdä hätiköityjä päätöksiä, sillä tällaisessa kriisitilanteessa on myös mahdollisuuksia fiksuille toimijoille.

Perussääntönä voidaan pitää, että markkinointiviestintää ei kannata juuri koskaan lopettaa, mutta sitä voi tehdä eri lailla; muokata sisältökonsepteja ja -kulmia  sekä palveluita(esimerkiksi ilmaiset kotiinkuljetukset HoReCa-puolen lisäksi myös ruoan verkkokaupoista). Koska moni – usein kotimainen – mainostaja-asiakas leikkaa ensiksi markkinointibudjetista, niin kansainväliset yritykset kirivät sekä markkinaosuuksista että share of voicessa. Tässä on pelipaikka.

Mediavalikosta voidaan ennustaa, että TV:n, videon ja onlinen tavoittavuus ja somekulutus kasvavat, ulkomainonta supistuu ja printti ja radio todennäköisesti laskevat hieman. Toimialakohtaisesti panostukset eroavat merkittävästi.

Markus Grannenfelt, Managing Director, OMD Finland Oy

Kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta. Muun muassa asiakkaan toimiala vaikuttaa siihen mitä suosittelemme - yhtälailla suosituksiimme vaikuttavat toimenpiteiden tavoitteet. Esimerkiksi pitkäkestoiselle brändin rakentamiselle aika voi olla ihan otollista, mutta osa takaisesta mainonnasta mennee hukkaan.

Ennen kaikkea markkinoinnissa ja mainonnassa on erityisen tärkeää, miten kohderyhmille tällä hetkellä viestii, jos viestii. Tilanne kun on varsin poikkeuksellinen. Ja kun emme tiedä mitä tulevat päivät tuovat tullessaan, pitää vain uskoa tulevaan ja siihen, että avoimella keskustelulla ja yhdessä asioita ratkomalla pääsemme parhaimpaan mahdolliseen lopputulokseen.

Raisa Summanen, Senior Client Group Director,  Mediatoimisto Voitto

Oletamme kokemiemme tapahtumien – niin koronavirus kuin sen leviämisen hidastaminen – olevan hyvin merkittäviä, mutta myös tietyllä aikavälillä väliaikaisia shokkeja niin taloudelle kuin yhteiskunnallekin. Nämä tapahtuvat ovat meille kaikille uutta, joten ne luovat paljon epävarmuutta kuluttajien keskuuteen ja muutoksia kulutustottumuksiin, mutta kaiken muutoksen jälkeen paluu uuteen normaaliin on oletettavissa.

Kuluttajien mediakosketuspinnan näkökulmasta tämän shokin aikana kuluttajat viettävät enemmän aikaa TV:n ja digitaalisten näyttöjen ääressä. Nämä samat kuluttajat palaavat suurella todennäköisyydellä  entisiin kulutustottumuksiin suurimman muutoksen jälkeen, koska ihmisillä on tarve päästä takaisin normaaliin arkeen.

Mainostajan näkökulmasta reagointi tähän muutokseen on hyvin tuote- tai palvelukohtaista. Vaikuttavia tekijöitä ovat brändin tunnettavuus, kulutustottumukset ja myös mainostajan taloudellinen vakavaraisuus. Mainostajalla on nyt hyvä mahdollisuus rakentaa brändiä tähän muutoksen aikaan sopivalla sisällöllä, viestiä oman brändinsä merkityksellisyyttä yhteiskunnassa sekä luoda positiivista mielialaa.

Timo Petänen, COO, GroupM Finland

Talouden pyörät täytyy pitää pyörimässä. Tässä markkinointiviestinnällä on iso rooli. Toimialoittain on isoja eroja, mutta yhtä lailla jokainen miettii, miten kriisiin tulee reagoida niin markkinoinnissa kuin muussakin liiketoiminnassa. Kriisin hetkellä on tärkeää pitää mielessä, että yhdessä meissä on voimaa ja yhdessä tästä selvitään. Markkinoinnin tarpeet muuttuvat nyt nopeasti. Voimme yhdessä rakentaa monipuolisen tarjoomamme avulla juuri tähän hetkeen sopivimmat ratkaisut. Teemme kaikkemme Sanomalla auttaaksemme suomalaisia markkinoijia.

Tero Huovila, B2B-myynnistä vastaava johtaja, Sanoma Media Finland

Markkinoinnin asiantuntijat vastasivat kysymykseen viikon 12 aikana.

Vinkkejä ja sisältöä markkinoijalle kriisin aikana

Tagit

Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland