Miten Sanoma Ad Manageria voi hyödyntää B2B-markkinoinnissa?
B2B-markkinoinnin kohderyhmänä ovat yritykset ja organisaatiot. B2B-markkinointi ei kuitenkaan eroa kuluttajamarkkinoinnista siinä määrin kuin voisi luulla. Myös yrityksissä ostopäätöksiä tekevät ovat ihmisiä, joiden ostomotiiveissa yhdistyvät tunne ja järki.
B2B-brändi voi kasvattaa tunnettuuttaan toimimalla vastoin kategorian normeja ja ammentaa enemmän kuluttajamarkkinoinnin kentästä. Asiallisuuden ja rationaalisuuden sijaan kannattaa herättää tunteita ja käyttää mainonnassa erottuvia keinoja: olla innostava, inspiroiva, luottamusta herättävä sekä ajan hermolla.
Jatkuva näkyvyys kannattaa varmistaa
Mainonnalla on B2B-markkinoinnissa tärkeä rooli: viestien ruuhkasta on helpompi erottua, kun yrityksesi brändi on tuttu, ja siitä on jo ennestään olemassa luotettava mielikuva.
”Lainalaisuudet B2B- ja kuluttajamarkkinoinnissa ovat pitkälti samat: varmista yrityksesi tunnettuus ja harkinta sekä mieti keinot, joilla kannustat ostoon”, toteaa markkinointipäällikkö Anna Schoschkoff Sanoman B2B-markkinoinnista.
Jos tunnettuus puuttuu, myyntiä voi olla vaikea kasvattaa.
”Jos B2B-päättäjä ei tunne yritystä, hän harvemmin valitsee sen mukaan kilpailutukseen tai päätyy yrityksen verkkosivuille. Tämän takia brändimarkkinointiin panostaminen on B2B-yritykselle tärkeää.”
B2B-brändin rakentamisessa tulee olla tasapaino pitkäaikaisen brändinrakennuksen ja lyhyen ajan aktivoinnin välillä. Ei kannata keskittyä pelkästään nykyisiin, paljon ostaviin asiakkaisiin, vaan panostaa myös täysin uusiin, joissa voi olla tulevaisuuden potentiaalia.
Jatkuva näkyvyys kannattaa varmistaa. Pitkäjänteinen markkinointityö maksaa itsensä takaisin.
”Valtaosa B2B-päättäjistä ei ole ostoaikeissa juuri sillä hetkellä, kun he näkevät mainontaasi. Panostamalla jatkuvaan näkyvyyteen ja brändin rakennukseen tuotteesi tai palvelusi on mielessä, kun ostoikkuna aukeaa”, Schoschkoff vinkkaa.
Kohdentamalla tavoitat potentiaaliset asiakkaasi
Sanoma Ad Managerissa voit kohdentaa mainontaasi Sanoman digiverkostossa asiakkaittesi toimialan tai yrityksen henkilöstömäärän ja liikevaihdon mukaan tavoittaaksesi potentiaaliset ostajat. Kohdennusvaihtoehdoksi voi lisäksi valita ''B2B-päättäjät'' sekä ''johtajat ja ylemmät toimihenkilöt”. Voit myös käyttää asiakasrekisteriäsi nykyisen asiakaskuntasi tavoittamiseen Sanoman mediaympäristössä tai sulkea kampanjasta pois nykyiset asiakkaasi. Look-a-like-yleisöjä hyödyntämällä tavoitat nykyasiakkaittesi kaltaiset kohderyhmät.
Kontekstikohdennusta käyttämällä näyt sellaisten sisältöjen yhteydessä, jotka tukevat viestiäsi ja joita tavoittelemasi kohderyhmä seuraa.
Keinoja tavoittaa potentiaalinen asiakaskunta on monia, mutta viestin sisältö on tärkein.
”Kerro kiinnostavasti viesti, jonka haluat välittää. Meiltä saat siihen tarvittaessa apua”, Schoschkoff sanoo.
Jo lyhyellä sparrailulla saadaan kampanjastasi parhaat tehot irti.