Digimainonta on täynnä mahdollisuuksia
Nykyisin vain esillä oleva toimija erottautuu satojen muiden joukosta ja pääsee kurottautumaan yhdeksi kuluttajan parhaimmista vaihtoehdoista. Digimainonta mahdollistaa sen, että kuluttajan mielessä ja ajatuksissa ollaan juuri hänelle osuvalla viestillä, juuri oikeaan aikaan.
Voidaan osua napakymppiin
Digiympäristöissä mainoksia voidaan kohdentaa monipuolisesti eri kohderyhmille esimerkiksi demografian, sijainnin, kiinnostuksen kohteiden ja käyttäytymisen mukaan.
Kohdentaminen mahdollistaa juuri sellaisten kuluttajien tavoittamisen, jotka todennäköisesti hyötyvät mainonnasta enemmän kuin häiriintyvät siitä. Oikeaan kohderyhmään osuvan mainonnan avulla tavoitetaan heti laadukkaampi, ostohaluisempi yleisö.
Voidaan kehittyä ketterämmin
Digimainontaa voi lähteä kokeilemaan lyhyellä ajanjaksolla ja laajemmilla kohdennuksilla. Parhaimmillaan ensimmäinen kokeilu aloittaa oppimismatkan, jossa tulokset mainoksen näkijöistä ja sen klikkaajista tuovat aina uudenlaista sekä tarkempaa tietoa. Kerätyn datan pohjalta voidaankin tehdä ketteriä suunnanmuutoksia jo heti seuraavan kampanjan kanavavalintoihin, kohdennukseen tai mainonnan viesteihin. Myös matkan varrella on mahdollista reagoida ongelmakohtiin ja esimerkiksi aineistoja muokata sen mukaan, minkä huomataan kohdeyleisölle toimivan.
Voidaan olla esillä enemmän
Pitkäaikainen esillä olo ja viestin toistaminen onnistuvat digimainonnan avulla myös pienemmillä toimijoilla. Oikein tehdyn kohdennuksen avulla vain laadukkaista kontakteista maksetaan ja hukkakontaktit jäävät minimiin eivätkä siten tuo lisähintaa kampanjalle. Lisäksi jatkuva tuloksien pohjalta oppiminen auttaa käyttämään mainosrahaa aina tarkemmin ja tarkemmin juuri oikean kuluttajajoukon tavoitteluun.
Voidaan viestiä monipuolisemmin
Digimainonta tarjoaa monipuoliset keinot vaikuttaa kuluttajiin. Digissä tehtävä mainonta voi olla taktista ja nopeasti kuluttajia aktivoivaa eli myyntiä kasvattavaa. Viesti voi kuitenkin olla myös mielikuvia muokkaava eli vaikuttaa kuluttajaan enemmän brändillisesti.
Voidaan tehdä täysin itsenäisesti
Digimainonnan helppous todistetaan Sanoman Ad Manager -itseostopalvelussa. Sen helppokäyttöisyyden ansiosta digimainontaa voi tehdä täysin itse viikonpäivästä tai vuorokaudenajasta huolehtimatta. Ad Manager tarjoaa kohdennusmahdollisuuksia alueelliseen kuin myös intuitiiviseen kohdennukseen. Kohdennuksen voi myös halutessaan jättää Ad Managerin hoidettavaksi.
Voidaan tehdä myös yhdessä!
Digimainonnan aloittamisesta ja sen kohdennuksissa onnistumisesta ei kannata tehdä itselleen liian suurta mörköä. Usein on vain uskallettava ottaa ensimmäinen harppaus ja lähteä selvittämään rohkeasti, mitä digimainonnalla on tarjota omaan asiakasryhmään. Onneksi tarvittavan avun ja rohkaisun tarjoamme Sanomalla. Kuuntelemme tarpeita ja keskustelemme vaihtoehdoista. Vannomme aidon yhteistyön nimeen, jossa yhdessä tekemisellä ja molemminpuolisella tuella onnistutaan varmasti. Olemme kuin matkan karttureita, jotka neuvovat suuntaa, vaikka yhdessä ajetaankin eteenpäin.
Kirjoittaja toimii Sanomalla Satakunnan aluemyynnissä.