Putkikatseella jäädään aina potentiaalista
Nykyisin mainostajan paratiisi näyttäytyy kohdentamistarkkana paikkana, jossa huokeammalla budjetilla onnistutaan kohdentamaan niin tarkkaan ja laajasti kuin vain halutaan. Paratiisin vaarana kuitenkin on, että kohderyhmäajattelun palvonta vie täysin mukanaan eikä kasvupotentiaalia muisteta paikantaa siinä sivussa.
Liiallisella kohdennuksella ammutaan omaan jalkaan
Digissä tehtävä mainonta on hyvä keino, kun halutaan tavoittaa täsmälleen tietty joukko, tietyn kanavan kautta. Digimainontaa käytetäänkin usein kuluttajien kustannustehokkaan aktivoinnin saavuttamiseksi, sillä siellä onnistuneen kohdennuksen myötä ei euroja pääse kulumaan hukkakontakteihin.
Kuitenkin tarkalla kohdennuksella on myös varjopuolensa. Liiallisen kohdennuksen tielle hurahtaminen voi pahimmillaan tarkoittaa ostovoiman loppumista kokonaan, etenkin Suomen mittakaavassa. Eihän voida olettaa, että yksi ainoa kohderyhmä ostaisi koko ajan enemmän. Siispä kohdennetun mainonnan rinnalla olisi hyvä havitella muutakin kuin vain yrityksen pääasiallista kohderyhmää.
Massamedioilla mahdollistetaan uusasiakashankintaa
Uusien asiakkaiden tavoittaminen on todennäköisempää, kun mainostetaan massamedioissa. Niiden hyöty liittyykin suurien kuluttajamäärien tavoittamiseen lyhyessä ajassa, mutta myös hukkakontaktien muodostumiseen. Hukkakontaktit, toisin kuin nimi antaa olettaa, ovat yritykselle arvokkaita ja potentiaalintäyteisiä. He ovat niitä kuluttajia, jotka ostavat harvoin tai satunnaisesti. Osa heistä voi olla myös sellaisia, jotka eivät ole ikinä kuullutkaan mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta.
Televisio on massamedioiden tähti
Vaikka lineaarisen television katselu itsessään hiipuu, määrällisesti television katselu silti kasvaa. Tämän mahdollistaa kiinnostavat digisisällöt, joita katsotaan koko ajan enemmissä määrin ja digin kokonaiskehityksen ansiosta, milloin ja missä vain. Mainostajalle tämä tarkoittaa vanhemman väestön lisäksi myös haasteellisen kohderyhmän, 15–24-vuotiaiden, tehokasta tavoittavuutta. He nimittäin kuluttavat yhtä lailla tv-sisältöjä, mutta tekevät sen vain puhelimellaan, silloin kun heille sopii.
Televisio on edelleen suuressa roolissa kuluttajien illoissa. Arjesta halutaan palautua viihteen ja kiinnostavien videosisältöjen parissa. Sohvalle, television eteen jumitutaan työpäivän ja harrastuksien jälkeen eikä se sulkeudu ennen nukkumaanmenoa. Televisiossa mainos saakin ansaitsemansa näkyvyyden toistojen kera.
Ei tule unohtaa, että tunnemediana televisio saa aikaan monenlaisia reaktioita ja luo vahvoja muistijälkiä sekä monipuolista keskustelua. On siis varma, että onnistunut televisiomainos painuu pitkiksi ajoiksi mieleen ja vaikuttaa siten myös kauppareissujen ostopäätöksiin.
Tv on bränditurvallinen ja laadukas kanava. Aina, kun mainostaja mainostaa televisiossa, kuluttajalle iskostuu päähän kuva yrityksen vakavaraisuudesta ja rehtiydestä. Puhutaan niin sanotusta tv:n glamourista. Lisäksi tv:n vahvuus on tavoittaa kuluttaja juuri sillä hetkellä, kun tämä on vastaanottavaisimmillaan lempisisältönsä parissa. Yrityksellä on näin parempi tilaisuus päästä luomaan positiivisia brändimielikuvia itsestään.
Turvallisuutta ja tavoittavuutta Sanoman TV- tuotteilla
Sanomalla tv-mainonnan ostaja saa aina kontaktitakuun, joka toimii ostotakuuna etukäteen luvatuille kontakteille. Tarvittaessa puuttuvat kontaktit korvataan asiakkaalle kontaktitakuupaloina joko pidennetyn kampanjan voimin tai talletetaan pankkiin myöhempää käyttöä varten. Radio- ja printtimainonta eivät pysty samaan takuuseen. Tämä tekee televisiosta mainostajalle turvallisimman mainosvälineen.
On myös hyvä pitää mielessä, että kontekstikohdennus on television valttikortti. Se nimittäin vaikuttaa positiivisemmalla tavalla brändin tunnettuuteen ja kuluttajan harkinnan nousuun kuin perinteisesti digiverkostoissa käytetty datakohdennus. Siispä etenkin Sanoman tarjoamat ohjelmaostot ovat harkitsemisenarvoisia tuotevaihtoehtoja, edellyttäen mainostettavan tuotteen tai palvelun yhteensopivuutta pyörivän ohjelman kanssa. Tällä keinoin voidaan tavoittaa juuri sellainen joukko kuluttajia, jolla on jo ostohousut jalassa.
Niille, jotka ovat huolissaan nuoremman väestön tavoittavuudesta, vastaus löytyy Sanoman Total TV -ratkaisuista. Konseptissa yhdistyvät niin lineaarinen tv kuin Ruutu-videoverkosto. Tuotteella tavoitetaan vanhempi väestö, joka viihtyy perinteisen television edessä ohjelman pyörimisen aikaan, mutta myös nuorempi, joka haluaa katsoa ohjelmat silloin kun heille sopii.
Kirjoittaja toimii Sanomalla Satakunnan aluemyynnissä.