Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Alueellinen mainonta
  3. Satakunta

Putkikatseella jäädään aina potentiaalista

Mainonnan liiallinen kohdentaminen kuljettaa kauas kasvusta. Ne yritykset, jotka onnistuvat jatkuvassa uusasiakashankinnassa, pärjäävät, kirjoittaa myyntipäällikkö Jari Halme.
17.5.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Nykyisin mainostajan paratiisi näyttäytyy kohdentamistarkkana paikkana, jossa huokeammalla budjetilla onnistutaan kohdentamaan niin tarkkaan ja laajasti kuin vain halutaan. Paratiisin vaarana kuitenkin on, että kohderyhmäajattelun palvonta vie täysin mukanaan eikä kasvupotentiaalia muisteta paikantaa siinä sivussa.

Liiallisella kohdennuksella ammutaan omaan jalkaan

Digissä tehtävä mainonta on hyvä keino, kun halutaan tavoittaa täsmälleen tietty joukko, tietyn kanavan kautta. Digimainontaa käytetäänkin usein kuluttajien kustannustehokkaan aktivoinnin saavuttamiseksi, sillä siellä onnistuneen kohdennuksen myötä ei euroja pääse kulumaan hukkakontakteihin. 

Kuitenkin tarkalla kohdennuksella on myös varjopuolensa. Liiallisen kohdennuksen tielle hurahtaminen voi pahimmillaan tarkoittaa ostovoiman loppumista kokonaan, etenkin Suomen mittakaavassa. Eihän voida olettaa, että yksi ainoa kohderyhmä ostaisi koko ajan enemmän. Siispä kohdennetun mainonnan rinnalla olisi hyvä havitella muutakin kuin vain yrityksen pääasiallista kohderyhmää. 

Massamedioilla mahdollistetaan uusasiakashankintaa

Uusien asiakkaiden tavoittaminen on todennäköisempää, kun mainostetaan massamedioissa. Niiden hyöty liittyykin suurien kuluttajamäärien tavoittamiseen lyhyessä ajassa, mutta myös hukkakontaktien muodostumiseen. Hukkakontaktit, toisin kuin nimi antaa olettaa, ovat yritykselle arvokkaita ja potentiaalintäyteisiä. He ovat niitä kuluttajia, jotka ostavat harvoin tai satunnaisesti. Osa heistä voi olla myös sellaisia, jotka eivät ole ikinä kuullutkaan mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta. 

Televisio on massamedioiden tähti

Vaikka lineaarisen television katselu itsessään hiipuu, määrällisesti television katselu silti kasvaa. Tämän mahdollistaa kiinnostavat digisisällöt, joita katsotaan koko ajan enemmissä määrin ja digin kokonaiskehityksen ansiosta, milloin ja missä vain. Mainostajalle tämä tarkoittaa vanhemman väestön lisäksi myös haasteellisen kohderyhmän, 15–24-vuotiaiden, tehokasta tavoittavuutta. He nimittäin kuluttavat yhtä lailla tv-sisältöjä, mutta tekevät sen vain puhelimellaan, silloin kun heille sopii. 

Televisio on edelleen suuressa roolissa kuluttajien illoissa. Arjesta halutaan palautua viihteen ja kiinnostavien videosisältöjen parissa. Sohvalle, television eteen jumitutaan työpäivän ja harrastuksien jälkeen eikä se sulkeudu ennen nukkumaanmenoa. Televisiossa mainos saakin ansaitsemansa näkyvyyden toistojen kera.

Ei tule unohtaa, että tunnemediana televisio saa aikaan monenlaisia reaktioita ja luo vahvoja muistijälkiä sekä monipuolista keskustelua. On siis varma, että onnistunut televisiomainos painuu pitkiksi ajoiksi mieleen ja vaikuttaa siten myös kauppareissujen ostopäätöksiin.

Tv on bränditurvallinen ja laadukas kanava. Aina, kun mainostaja mainostaa televisiossa, kuluttajalle iskostuu päähän kuva yrityksen vakavaraisuudesta ja rehtiydestä. Puhutaan niin sanotusta tv:n glamourista. Lisäksi tv:n vahvuus on tavoittaa kuluttaja juuri sillä hetkellä, kun tämä on vastaanottavaisimmillaan lempisisältönsä parissa. Yrityksellä on näin parempi tilaisuus päästä luomaan positiivisia brändimielikuvia itsestään.

Turvallisuutta ja tavoittavuutta Sanoman TV- tuotteilla

Sanomalla tv-mainonnan ostaja saa aina kontaktitakuun, joka toimii ostotakuuna etukäteen luvatuille kontakteille. Tarvittaessa puuttuvat kontaktit korvataan asiakkaalle kontaktitakuupaloina joko pidennetyn kampanjan voimin tai talletetaan pankkiin myöhempää käyttöä varten. Radio- ja printtimainonta eivät pysty samaan takuuseen. Tämä tekee televisiosta mainostajalle turvallisimman mainosvälineen.

On myös hyvä pitää mielessä, että kontekstikohdennus on television valttikortti. Se nimittäin vaikuttaa positiivisemmalla tavalla brändin tunnettuuteen ja kuluttajan harkinnan nousuun kuin perinteisesti digiverkostoissa käytetty datakohdennus. Siispä etenkin Sanoman tarjoamat ohjelmaostot ovat harkitsemisenarvoisia tuotevaihtoehtoja, edellyttäen mainostettavan tuotteen tai palvelun yhteensopivuutta pyörivän ohjelman kanssa. Tällä keinoin voidaan tavoittaa juuri sellainen joukko kuluttajia, jolla on jo ostohousut jalassa.

Niille, jotka ovat huolissaan nuoremman väestön tavoittavuudesta, vastaus löytyy Sanoman Total TV -ratkaisuista. Konseptissa yhdistyvät niin lineaarinen tv kuin Ruutu-videoverkosto. Tuotteella tavoitetaan vanhempi väestö, joka viihtyy perinteisen television edessä ohjelman pyörimisen aikaan, mutta myös nuorempi, joka haluaa katsoa ohjelmat silloin kun heille sopii.

Kirjoittaja toimii Sanomalla Satakunnan aluemyynnissä.

Tagit

Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland