Toimivaa markkinointia rakennetaan yhteistyöllä, suunnitelmallisuudella ja asiantuntijatiedolla
Markkinointi on parhaimmillaan hienoa ja innostavaa. Jos yhä useammat yritykset ajattelisivat näin ja ottaisivat tämän ajatuksen ohjenuorakseen, näkisimme varmasti entistä enemmän luovempia ja puhuttelevampia mainoskampanjoita, joista yleisö innostuu ja kertoo eteenpäin.
Markkinointi nähdään aivan liian usein vain irrallisena osana liiketoiminnasta. Siihen panostamiseen ei haluta satsata eikä siihen löydetä tarvittavia resursseja. Mainonnan tarjoamista mahdollisuuksista ei tiedetä, eikä sen tuottavuuteen uskota.
Liiketoiminnalle onnistutaan tuottamaan kestävää kasvua markkinoinnin keinoin suunnitelmallisuudella ja tekemällä yhteistyötä oikean kumppanin kanssa. Meidän kanssamme yrityksesi mainoskampanjoiden toteuttamisessa auttavat monipuoliset ja kehittyneet työkalut. Kun hyppäät tiiviiseen yhteistyöhön ammattitaitoisten myyjiemme kanssa, voit luottaa siihen, että markkinoinnistasi saadaan toimivaa, kannattavaa ja nousujohteista.
Tukeva pohja
Olemme Suomen suurin mediatalo, mutta teemme myös laajaa tutkimustyötä sekä tarjoamme arvokasta asiantuntijatietoa, jota hyödynnämme kampanjoiden suunnittelussa.
Tutkimme muun muassa eri toimialoja ja kohderyhmiä, jotta voimme tarjota asiakkaillemme yhä parempia ja toimivampia työkaluja markkinointiin. Tarjoamme mainonnan vaikuttavuus- ja bränditutkimuksia myös asiakastarpeen mukaan räätälöityinä. Tämä helpottaa markkinoinnin suunnittelua ja parantaa mainonnan toimivuutta.
Tutkimus- ja mediaryhmäkohtaisilla asiantuntijoillamme on syvällistä tietoa ja ymmärrystä. He toimivat aktiivisesti myyjiemme taustatukena ja hyppäävät mielellään mukaan myös suunnittelupalavereihin.
Vinkit tuloksellisten mainoskampanjoiden rakentamiseen:
1. Tavoitteet kirkkaiksi
Mainonnan kuuluu tuottaa tulosta ja liikevaihdon kasvua. Siksi mainoskampanjoiden taustalla tulee olla ennalta määritellyt tavoitteet. Vain näin mediapaletit, kohderyhmät ja mainonnan sisällöt saadaan koottua toimivaksi kokonaisuudeksi.
Tavoitteiden asettaminen voidaan aloittaa pohtimalla mitä haasteita, mahdollisuuksia ja kilpailuetuja yrityksellä on. Markkinoinnin tavoitteiden tulee näkyä punaisena lankana jokaisen mainoksen taustalla eli olla ohjenuorana kaikelle markkinointiviestinnälle, jota lähdetään tekemään. Tärkeää on miettiä, mitä kohderyhmän käyttäytymisessä tai asenteissa pitäisi muuttua, jotta liiketoiminnalliset tavoitteet saavutetaan.
2. Kohdentaminen, kyllä vai ei?
Kampanjaa suunnitellessa on miettiä kannattaako kohdentamista tehdä ja jos kannattaa, niin kuinka suurissa määrin. Kampanjan tavoitellut kohderyhmät ja markkinoinnin tavoitteet vaikuttavat päätöksiin. Kohdennettaessa mainonnan peitto vähenee, mutta sen kustannustehokkuus voi kasvaa.
Tavoitteista riippumatta Sanomalta löytyy laajat mahdollisuudet kohdentamiseen. Kohdentaa voidaan esim. alueellisesti, kiinnostuksen kohteiden, kontekstin ja/tai elämänvaiheen mukaan. Kohdentamista voi hyödyntää myös niin, että eri kohderyhmiä puhutellaan eri mainosviestein.
3. Valitse oikeat mediat
Mediankäyttö on pirstaloitunut, joten kampanjoiden mediavalintoihin täytyy kiinnittää entistä enemmän huomiota. Ihmiset kohtaavat päivän aikana jopa tuhansia. Joukosta erottuakseen vain systemaattiset ja kohderyhmää nerokkaasti puhuttelevat kampanjat menestyvät. Nykyään mainonta tarvitsee useimmiten useamman kuin yhden median hyödyntämistä.
Mediavalintoja suunnitellessa tulee huomioida myös asiakkaan ostopolku. Sanomalta löytyy parhaiten soveltuvat mediaratkaisut niin tunnettuuden rakentamiseen, harkintaan, sitouttamiseen, ostoon aktivoimiseen ja ylläpitoon. Pelkkä tunnettuuden rakentaminen ei vielä välttämättä riitä asiakkaan aktivoitumiseen ja ostopäätöksen tekemiseen. Asiakas ei ehkä ole kokenut kuuluvansa kohderyhmään tai mainonta ei ole puhutellut häntä henkilökohtaisesti. Ostoon pitää aktiivisesti ohjata muistuttamalla oikeissa hetkissä ja konteksteissa, joka voidaan nähdä myös osana asiakaspalvelua.
4. Säväytä sisällöillä
Tärkeä osa kampanjasuunnittelua on itse sisällöt. Sisällön tulee olla toimiva tavoiteltavalle kohderyhmälle, muuten kampanja alisuorittaa oikeista mediavalinnoista ja kohdentamisista huolimatta.
Sisältöjen suunnittelu lähtee siitä, että mikä on se viesti, jota halutaan antaa ulospäin. Mainonnan kuuluisi herättää mielikuvia tunteita ja ajatuksia. Sisällöntuotannossa vaaditaan rohkeutta ideoida kampanjoita, jotka kiinnostavat ja jopa koukuttavat.
Sanoma tarjoaa laadukkaat sisällöntuotannot kaikkiin ratkaisuihimme. Kun tehdään monimediallista kokonaisuutta, otamme suunnittelussa huomioon, että mediat ja sisällöt tukevat toinen toistaan ja puhuvat samaa kieltä keskenään.
5. Tulosten arviointi
Kampanjoiden toimivuus on monen asian summa. Raporteilta nähdään, miten kampanjat ovat suorittaneet ja millaisia kohderyhmiä ne ovat kiinnostaneet. Oikeasti kampanjan toimivuus määritellään vasta asiakkaan kanssa käydyn dialogin pohjalta: ovatko asiakkaan kampanjalle määritellyt tavoitteet toteutuneet vaikkapa yhteydenottojen tai kauppojen määrässä.
Raporttien tulokset yhdessä asiakkaan lukujen kanssa antavat oivaa suuntaa yhteistyön jatkolle. Tarvitaanko seuraavaan kampanjaan muutoksia medioissa, kohderyhmissä, kohdentamisessa, toistossa vai sisällöissä?
Tuloksia kannattaa tarkastella lyhyen aikavälin lisäksi myös pidemmällä aikavälillä. Jos keskittyy aina pelkästään yksittäisen kampanjan takaisin tuottamiin euroihin, jää brändin ja pitkän aikavälin kasvu jalkoihin.
Luottokumppani sinulle
Iso talo ja sen mukaiset on meiningitkin. Tästä kaikesta huolimatta haluamme olla juuri se yksinkertainen ja helposti lähestyttävä luottokumppani. Meillä myyjät toimivat linkkinä asiakkaaseen ja siten myös pitävät kokonaisuuden naruista kiinni. Asiakkaalla on siis aikaa keskittyä omaan liiketoimintaansa. Markkinoinnin suunnittelusta saati sen toteuttamisesta ei tarvitse stressata.
Kirjoittaja toimii Sanomalla Satakunnan myyntitiimissä osana Sales Enablementia.