Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Näkemyksiä markkinoinnista

Vaikuttavat natiivisisällöt – kolme näkökulmaa

Parhaimmillaan natiivisisällöillä saadaan aikaan merkittäviä vaikutuksia brändimielikuvaan. Myös taktinen ulottuvuus sopii luontevasti natiiviin, kirjoittaa Sanoman luovan tuotannon vetäjä Kati Heikinheimo.
Kati Heikinheimo
27.11.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

Natiivimainonta on muutaman vuoden sisällä vakiintunut oleelliseksi osaksi digimarkkinontia. Ohjaava natiivi on toimiva sisäänheittäjä mainostajan omaan mediaan.

Myös sisältönatiivilla, joka sijaitsee journalistisessa mediassa, on merkittävä rooli  monen mainostajan työkalupakissa. Ajatus oman brändin viestien solahtamisesta laadukkaiden mediaympäristöjen sisältöjen lomaan houkuttelee. Eikä turhaan: kampanjatutkimustemme mukaan sisältönatiivi luo poikkeuksetta hyviä brand lift -tuloksia.

Jotta sisältönatiivi toimisi toivotulla tavalla, se kannattaa tehdä fiksusti. Ohessa kolme näkökulmaa, joita kertaamme tuotantopuolella lähes päivittäin.  

1. Puhu median käyttämää kieltä kuin natiivi

Tavoittele lukijoita niillä sisällön tyyleillä, joita kyseinen media itse käyttää. Tämä ei tarkoita piilomainontaa; kaupallisuus merkitään selkeästi. Mutta mitä lähempänä äänensävy, muoto ja näkökulma on valitun median sisältöjä, sitä todennäköisemmin vastaanottaja tarttuu viestiin ja kokee sen luontevaksi osaksi lukukokemustaan.

Tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Asiakkaat kysyvät meiltä silloin tällöin, millainen olisi hyvä natiiviartikkeli tai -video esimerkiksi Hesariin tai Me Naisiin, jos he ovat aikeissa tuottaa sisällön itse. Valitettavasti ohjeistus ei ole tiivistettävissä pariin slideen. Sisällöntuottajan ammattitaidon rakentuminen kestää pitkään ja vaatii jatkuvaa ylläpitoa: medioiden kehityksen seuraamista itsenäisesti ja toimituksilta oppien sekä natiivikampanjoiden suorittamista havainnoiden.

2. Muista aina tärkein: vastaanottajan tarpeet ja toiveet

Jos investoit markkinointiin, sinulla on todennäköisesti kova tarve saada jokin tietty viesti kuuluviin. Taustalla on halu myydä lisää tuotteita, rekrytoida uusia työntekijöitä tai löytää uusia lahjoittajia järjestöllesi. Kaikessa mainonnassa, mutta aivan erityisesti natiivimainonnassa on olennaista, että viestiin linkittyy vastaanottajalle relevantti näkökulma.

Tämäkin vaatii usein aikamoista jumppaa. Kun oma asia on – ymmärrettävästi – maailman tärkein, sokeutuu lähes väistämättä sille, ettei se ole sitä kohderyhmälle. Tässä tarvitaan hyvää sparraajaa, joka pitää myös vastaanottajan puolta ja auttaa etsimään tarpeen tai ongelman, johon halutaan tarjota ratkaisu. Tai joka luotsaa löytämään ilmiön, johon viestin voisi linkittää. Tuote- tai firmaesittely harvemmin on kiinnostava uutinen, mutta siihen voi kätkeytyä sellainen, kun osataan kysyä oikeat kysymykset.

3. Älä odota taktisia tuloksia – ellet rikasta kampanjaa taktisilla elementeillä

Medioissa on selkeät ja toimivat mainospaikat, joissa voi markkinoida tuotteita ja palveluita hyvin taktisin tuloksin. Jos haluat myydä nopeasti ison määrän tuotteitasi, ilmoita siitä rehellisellä tarjousmainoksella somessa, telkkarissa, radiossa, lehdessä tai muussa kanavassa.

Jos haluat lisätä tunnettuutta, kasvattaa preferenssiä, surffata arvostetun median brändillä ja hemmotella kohderyhmää hyvällä sisältöelämyksellä, natiivimainonta on ehdottomasti harkinnan arvoinen vaihtoehto. Se tuskin saa montaakaan henkilöä ryntäämään myyntipisteisiisi, mutta se voi muuttaa mielikuvaa brändistäsi voimakkaasti. Tai auttaa tiedostamaan ongelman, johon juuri sinun yritykselläsi on ratkaisu.

Ei kuitenkaan ole mitään syytä valita vain toinen näistä tavoitteista. Sisältönatiivia voi hyvin täydentää haluamillasi taktisilla elementeillä. Yksi tapa on kohdistaa kampanjan natiivisisältöjä lukeneille bannerimainontaa, johon sisältyy puhtaasti myynnillinen viesti.
 

Kati Heikinheimo on työskennellyt 12 vuotta sisältömarkkinoinnin parissa. Hän toimii tällä hetkellä Sanoman B2B:ssä luovan tuotantotiimin vetäjänä.

Lue lisää:

Natiivimainonta – Ole osa sisältöjä, joiden parissa vietetään aikaa

Tagit

Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • 17 shorttia Sanoma Content Studion töille kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan työt ovat ehdolla kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Voitto ja kaksi shorttia Terveystalolle ja Sanoma Content Studiolle arvostetussa kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Kansainvälinen Content Marketing Institute (CMI) on julkistanut vuoden 2025 Content Marketing Awards -kilpailun voittajat.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    15.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland