Sanoma luovat ratkaisut

Sanoma luovat ratkaisut


Luovuus lisää vaikuttavuutta

Yhdistämällä luovan ajattelun ja uudenlaiset tavat hyödyntää Sanoman laajalti tavoittavaa monikanavaista mediapalettia kaupallisiin tavoitteisiisi varmistat vaikuttavuuden ja läpimenon. Kiinnity Sanoman koko kansakuntaa puhuttaviin ilmiöihin – toimii.

Sanoma Creatives

Sanoma Creatives

Sanoma Creatives suunnittelee ja tuottaa markkinointiviestintää kaikkiin medioihin asiakkaan tavoitteiden mukaisesti

Kauttamme saat viestillesi lyömättömän läpimenovoiman. Käytössäsi ovat Sanoman laadukkaat ja luotettavat mediakanavat, jotka tavoittavat lähes viisi miljoonaa suomalaista viikoittain.

Tuomme luovat sisällöt kaikkiin kanaviin, mukaan lukien televisio, radio, uutis- ja aikakausmediat, some sekä asiakkaan omat mediat. In-house sisällöntuotantomme palvelee tarvittaessa – rakentuu kampanjasi sitten vahvalle tarinankerronnalle tai kohderyhmän taktiselle aktivoinnille.

Useat asiakkaamme valitsevat Sanoma Creativesin myös strategiseksi kumppanikseen, erityisesti silloin kun tarvitaan sisältökokonaisuuksien suunnittelua ja konseptointia.

Sanoma luovat ratkaisut

Luovat ratkaisut

Kuluttajanäkemys & luovat mediaratkaisut

”Haluamme, että hyvä kampanjakokonaisuus perustellaan näkemyksellä ja tiedolla. Pelkkä hyvä idea ei riitä.”

Sanoma Creativesin luovat ratkaisut perustuvat aina näkemykseen kuluttajien mediakäyttäytymisestä.

Sisältöyhteistyö

”Brändimme tarvitsee lisää tunnettuutta ja vetovoimaa, mutta budjettimme ei ole kovin suuri”

Sisältöyhteistyössä brändisi liittyy Sanoman tuottamiin yleisöjä puhutteleviin sisältöihin luovasti ja luontevasti.

Ilmiöt | Ohjemayhteistyöt | Promot

Case Kaalimato >>

Natiivimainonta

”Haluamme vaikuttaa yleisöön syvällisemmin ja meillä on aika paljon kerrottavaa”

Teet itse omaa yleisöä kiinnostavaa sisältöä Sanoman medioihin niiden puhuttelutapaa mukaillen.

Miniohjelmat | Digi- & printtinatiivit | Teemapaketit

Case Kismet >>

Osallistava

”Haluamme sitouttaa yleisöä vuoropuheluun ja osallistaa heidät myös tuottamaan sisältöä kampanjaamme”

Osana yhteistyötä sitoutetaan yleisöä brändiisi osallistavien  ja vuorovaikutteisten keinojen avulla.

Kyselyt | Kilpailut | Promootiot | Tapahtumat

Vaikuttajamarkkinointi

”Tarvitsemme hyvän brändin puolestapuhujan kanavalle ja someen. Olisi hyvä, jos fanit ja seuraajat kohtaisivat brändimme useammassa yhteydessä.”

Osana yhteistyötä käytetään Sanoman talentteja brändisi puolestapuhujana eri medioissa.

Talentit | Persoonat | Bloggarit

Sisältömarkkinointi

”Hyödynnämme hyviä sisältöjä myös omissa medioissamme”

Sisältömarkkinointi on omiin kanaviisi suunniteltavaa ja tuotettavaa kaupallista sisältöä.

Sisältöstrategiat | Suunnittelu | Tuotanto

Ajankohtaista

Natiivimainonta

Natiivimainonta – näin teet sen fiksummin

Sanoman natiivimainonnan tuotantotiimin vetäjä Kati Heikinheimo kokosi vinkkejä, joita noudattamalla pääsee jo pitkälle.​

Joko yrityksesi on kokeillut natiivimainontaa? Vastaus on yhä todennäköisemmin kyllä. Uudehko mainonnan muoto on vakiintunut yhdeksi tehokkaista markkinoinnin muodoista etenkin, kun halutaan kasvattaa brändin tunnettuutta tai preferenssiä. Sanomalla määrittelemme natiivimainonnan kaupalliseksi sisällöksi, joka on muodoltaan ja äänensävyltään mahdollisimman lähellä valitun median sisältöjä. Nämä mediat voivat olla printin, verkon, television, radion tai somen puolella – toki toistaiseksi natiivimainontaa tuotetaan pääosin printin ja verkon uutis- sekä lifestylemedioihin.

Tuotantopuolella olemme nähneet varsinaisen mainostaja-asiakkaiden ryntäyksen natiivin pariin. Ajatus oman brändin viestien solahtamisesta laadukkaiden mediaympäristöjen sisältöjen lomaan selvästikin innostaa. Jotta natiivimainonta toisi toivottuja tuloksia, se kannattaa tehdä fiksusti. Aina natiivimainonta ei ole paras valinta, vaan jokin muu markkinoinnin muoto voi toimia paremmin. Mutta kun natiivimainonnassa onnistutaan, lopputulos peittoaa parhaimmillaan median omat sisällöt sekä tavoittavuudeltaan että kiinnostavuudeltaan. Brand lift on taattu.

Kokosin oheen muutaman vinkin, joilla pääsee jo pitkälle. Monen mielestä kenties perusasioita, mutta niiden sisäistäminen on kokemukseni mukaan edelleen puolitiessä.Olemme tänä vuonna tuottaneet Sanoma Creativesilla yli 300 natiivimainoskampanjaa uutis- ja lifestylemedioihin – ja näitä samoja teemoja kerrataan lähes aina kampanjoiden suunnittelun ja analyysin yhteydessä.
 

1. Puhu median käyttämää kieltä kuin natiivi

Tavoittele lukijoita niillä sisällön tyyleillä, joita kyseinen media itse käyttää. Tämä ei tarkoita piilomainontaa; kaupallisuus tulee merkitä selkeästi. Mutta mitä lähempänä äänensävy, muoto ja näkökulma on valitun median sisältöjä, sitä todennäköisemmin vastaanottaja tarttuu viestiin ja kokee sen luontevaksi osaksi lukukokemustaan.

Tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Asiakkaat kysyvät meiltä silloin tällöin, millainen olisi hyvä natiiviartikkeli tai -video esimerkiksi Hesariin tai MeNaisiin, jos he ovat aikeissa tuottaa sisällön itse. Valitettavasti ohjeistus ei ole tiivistettävissä pariin slideen. Sisällöntuottajan ammattitaidon rakentuminen kestää pitkään ja vaatii jatkuvaa ylläpitoa: medioiden kehityksen seuraamista itsenäisesti ja toimituksilta oppien sekä natiivikampanjoiden suorittamista havainnoiden.
 

2. Muista aina tärkein: vastaanottajan tarpeet ja toiveet

Jos investoit markkinointiin, sinulla on todennäköisesti kova tarve saada jokin tietty viesti kuuluviin. Taustalla on halu myydä lisää tuotteita, rekrytoida uusia työntekijöitä tai löytää uusia lahjoittajia järjestöllesi. Kaikessa mainonnassa, mutta aivan erityisesti natiivimainonnassa, olennaista on, että viestiin linkittyy vastaanottajalle relevantti näkökulma.

Tämäkin vaatii usein aikamoista jumppaa. Kun oma asia on – ymmärrettävästi – maailman tärkein, sokeutuu lähes väistämättä sille, ettei se ole sitä kohderyhmälle. Tässä tarvitaan hyvää sparraajaa, joka pitää vastaanottajan puolta ja auttaa etsimään tarpeen tai ongelman, johon halutaan tarjota ratkaisu. Tai joka luotsaa löytämään ilmiön, johon viestin voisi linkittää. Tuote- tai firmaesittely harvemmin on kiinnostava uutinen, mutta siihen voi kätkeytyä sellainen, kun osataan kysyä oikeat kysymykset.
 

3. Älä odota taktisia tuloksia – ellet rikasta kampanjaa taktisilla elementeillä

Medioissa on selkeät ja toimivat mainospaikat, joissa voi markkinoida tuotteita ja palveluita hyvin taktisin tuloksin. Datan perusteella aika moni niitä bannereita klikkailee, vaikka kukaan ei myönnä sitä tekevänsä. Jos haluat myydä nopeasti ison määrän tuotteitasi, ilmoita siitä rehellisellä tarjousmainoksella somessa, telkkarissa, radiossa, lehdessä tai muussa kanavassa.

Jos haluat lisätä tunnettuutta, kasvattaa preferenssiä, surffata arvostetun median brändillä, hemmotella kohderyhmää hyvällä sisältöelämyksellä ja vielä välttää ad blockerit, natiivimainonta on ehdottomasti harkinnan arvoinen vaihtoehto. Se tuskin saa montaakaan henkilöä ryntäämään myyntipisteisiisi, mutta se voi muuttaa mielikuvaa brändistäsi voimakkaasti. Tai auttaa tiedostamaan ongelman, johon juuri sinun yritykselläsi on ratkaisu.

Ei kuitenkaan ole mitään syytä valita vain toinen näistä tavoitteista. Natiivikampanjaa voi hyvin täydentää haluamillasi taktisilla elementeillä. Yksi tapa on kohdistaa natiivisisältöjen lukijoille bannerimainontaa, johon sisältyy puhtaasti myynnillinen viesti.
 

Kati Heikinheimo on työskennellyt Sanomalla 10 vuotta sisältömarkkinoinnin parissa. Hän toimii tällä hetkellä Sanoma Creatives -yksikössä natiivituotantotiimin vetäjänä.

Ajankohtaista

Valio hiilijalanjälki artikkelikuva

Voiko maidon hiilijalanjäljen nollata? Valion älyartikkeli kertoi, miten se tapahtuu

Valio halusi viestiä vaikeasti hahmotettavasta aiheesta, maidon hiilijalanjäljestä, kiinnostavasti kuluttajille. Yhdeksi keinoksi valikoitui älyartikkeli HS.fi:ssä. Artikkeli tavoitti hyvin kuluttajat, ja sen interaktiivisten sisältöjen parissa vietettiin runsaasti aikaa.
Uutismedia
Digiratkaisut
Luovat ratkaisut
Voiko maidon hiilijalanjäljen nollata? Valion älyartikkeli kertoi, miten se tapahtuu
Atrian Grillaamo

Atria kohtasi kuluttajat kesän tapahtumissa nuotiopiirin äärellä

Atrian kesän kampanja oli monikanavainen kokonaisuus, jossa merkittävänä osana oli tapahtumayhteistyö. Atrian Grillaamo vieraili Radio Suomipopin Helsinki-päivän konsertissa ja Tikkurila-festivaaleilla.
Digiratkaisut
Audio & radio
Luovat ratkaisut
Tapahtumat
Atria kohtasi kuluttajat kesän tapahtumissa nuotiopiirin äärellä
Jone ja Kontiot

Rock-asennetta Kontioihin – kesän kampanja tavoitteli onnistuneesti uutta kohderyhmää

Nokian Jalkineiden Kontio halusi kesän kampanjassaan vahvistaa laatumielikuvaansa, aitoutta ja suomalaista designia. Kolmen suomalaisen klassikon, Kontion, Radio Rockin ja Jone Nikulan, yhdistelmällä lähdettiin tavoittelemaan nuorempia miehiä.
Digiratkaisut
Audio & radio
Luovat ratkaisut
Rock-asennetta Kontioihin – kesän kampanja tavoitteli onnistuneesti uutta kohderyhmää
Sanoma caset

Caset

Valio hiilijalanjälki case herokuva

Case Valio – Älyartikkeli maidon hiilijalanjäljestä erottui ja kiinnosti

Valio halusi viestiä kuluttajille maidon hiilijalanjäljen nollaamisesta vuoteen 2035 mennessä. Keinoksi valikoitu HS:n monikanavaisen etusivun ja IS:n digikokosivun lisäksi älyartikkeli, joka kiinnosti todella laajasti ja jonka parissa vietettiin runsaasti aikaa.
Valio
hesa aija hero

Case Meillä on töitä – Rauman seudun työantajamielikuvallinen brändikampanja

Meillä on töitä -kampanja toi näkyvyyttä Rauman seudun työpaikoille.
Meillä on töitä
Tankkaustarinat hero case

Case Tankkaustarinat – Brändin kirkastaminen

Tankkaustarinat-sarjan ympärille suunniteltiin monikanavainen mediakampanja. Natiiviartikkelit keräsivät runsaasti kiinnostuneita kävijöitä, ja sarja saavutti katsojatavoitteensa. 24−44 -vuotiaiden ja 25−54-vuotiaiden kohderyhmissä TRP-suorite oli ennustettua parempi.
Tankkaustarinat
Genelec-hero.jpg

Case Genelec – Tunnettuuden kasvattaminen

Kiinnostavat natiivisisällöt kasvattivat ja syvensivät Genelecin tunnettuutta The Voice of Finland –yhteistyön ohella.
Genelec
Hero-kuva Renault

Case Renault – Tunnettuuden kasvattaminen

Kesäkampanja kasvatti Renault Capturin tunnettuutta, harkintaa ja ostoaikomusta. Toteutus myös erottui muusta automainonnasta.
Renault
Case the other danish guy

Case the other danish guy – myyntimenestys alle yhdeksässä kuukaudessa

Tuntematon suomalainen alusvaatemerkki, the other danish guy (TODG), käynnisti Sanoman kanssa tiiviin yhteistyön maaliskuussa 2018. Aiemmin he olivat tehneet lähinnä tulospohjaista mainontaa Facebookissa, mutta se ei tuonut toivottuja myynnillisiä tuloksia. Oli siis aika kokeilla uutta strategiaa,
the other danish guy
Case Colonic Plus

Case Colonic Plus® – Tunnettuuden kasvattaminen

Colonic Plus® suoliston rauhoittaja -tuotteen monimediallinen kampanja rakentui natiiviartikkeleiden ympärille. Mainonnan vaikuttavuutta lisäsi viestin toistuminen eri kanavissa. Suoliston hyvinvointi kiinnosti aiheena lukijoita ja aktivoi heitä onnistuneesti: lähes 3000 vastaajaa halusi antaa oman
Colonic Plus®
Case Valio hero

Case Valio – Brändimielikuvan parantaminen

Valion Jouluksi kotiin -kampanjassa puhuteltiin kohderyhmää tarjoamalla opiskelijoille ja nuorille aikuisille mahdollisuus viettää joulu yhdessä perheen ja ystävien kanssa tarjoamalla kiireetön ja maksuton bussivuoro halki Suomen. Radiota, somea ja natiivimainontaa yhdistävä kampanja onnistui yli
Valio
Hero case Puuilo

Case Puuilo – Tunnettuuden kasvattaminen

Monipuoliset luovat sisällöt toivat vaikuttavuutta Puuilon kampanjaan. Aamulypsy-yhteistyö, datakohdennettu digimainonta ja ilmoitukset Hesarissa takasivat uudelle myymälälle onnistuneet avajaiset.
Puuilo
Case K-Citymarket

Case K-Citymarket – Preferenssin kasvattaminen

Verkkosisältöjen kävijämäärissä mitattuna K-Citymarketin pikkujoulukampanja oli yksi Sanoman menestyksekkäimmistä natiivimainonnan kokonaisuuksista.
K-Citymarket
Case If Verkkokäyttäytymisdatan avulla räätälöityvää sisältöä

Case If Vahinkovakuutus Oyj – Verkkokäyttäytymisdatan avulla räätälöityvää sisältöä

Luovalla ratkaisulla saatiin kerrottua tietoturvan tärkeydestä mielenkiintoisesti ja kiinnostusta herättävästi.
If Vahinkovakuutus Oyj
K-supermarket vihannestiskin yllättäjät

Case K-Supermarket – Vihannestiskin yllättäjät

K-Supermarketin imagoa ruoan edelläkävijänä ja asiantuntijana vahvistettiin hyödyntämällä ajankohtaista satokausi-teemaa natiivimainonnassa, tarjoamalla hyötytietoa ja vinkkejä arjen helpottamiseksi. Näin saatiin aikaan välitöntä tarvetta kokeilla itselle tuntemattomia kategorian tuotteita juuri nyt
K-Supermarket