Koronakriisi muuttaa suomalaisten ajankäyttöä

TV-katselu
Koronakriisi koettelee nyt yksilöitä, yrityksiä ja yhteiskuntaa. Tänä poikkeusaikana janoamme sekä ajantasaisia ja luotettavia uutisia että niiden vastapainoksi viihdettä.

Kukaan ei tiedä, miten kauan koronakriisi kestää. On kuitenkin selvää, että kriisi vaikuttaa pitkään ja monin tavoin. Suomalaisten elämä on viime päivien aikana muuttunut valtavasti. Koulu- ja työrutiinit on suurelta osin korvattu etätöillä ja -opiskeluilla. Harjoittelemme uusia tapoja tehdä töitä, ja yritämme saada arjen uudet rutiinit sujumaan. Haaste on kaikille yhteinen. Tunteet ovat pinnassa ja huoli selviytymisestä niin terveyden kuin talouden kannalta on mielen päällä. Poikkeustilanne on kasvattanut samalla solidaarisuutta: me selviämme tästä! Tasavallan presidentti Sauli Niinistön sanat fyysisestä etäisyydestä ja henkisestä läheisyydestä kolahtivat itse kuhunkin. Nyt todella näemme käytännössä, mitä tämä tarkoittaa.

Tänä poikkeusaikana janoamme sekä ajantasaisia ja luotettavia uutisia että niiden vastapainoksi viihdettä.  Tarvitsemme tiedon lisäksi eskapismia. Harrastuksilta ja työmatkoilta vapautunut aika näkyy kasvavana mediankulutuksena. Suomen johtavana mediatalona koemme vastuumme ja roolimme pysyvästi muuttuneessa yhteiskunnassa tärkeämpänä kuin koskaan. Tehtävämme tällä hetkellä on auttaa jokaista suomalaista pärjäämään tässä hetkessä.

Roolimme talousvaikuttajana on niin ikään tärkeä, sillä talouden pyörien täytyy pyöriä kriisin aikana, jotta pärjäämme myös sen jälkeen. Tarjoamme markkinoijille erikoisetuja muun muassa televisiosta auttaaksemme heidät tämän poikkeuksellisen ajan yli.  Markkinoijat voivat luottaa siihen, että he saavat meiltä kilpailukykyisen tarjouksen. Rakennamme yhdessä monimediallisen tarjoomamme avulla juuri tähän hetkeen sopivimmat ratkaisut. Luova palvelumme auttaa sopivan viestikärjen luomisessa, ja mediamme tarjoavat niille jakelukanavan, joka tavoittaa oikean kohderyhmän.

Viihteen merkitys arkielämässä korostuu. Isot viihdeohjelmat tarjoavat sitä yhteenkuuluvuuden tunnetta, josta eristyksessä muista jäämme paitsi. Kaupallisen TV:n katseluminuutit kasvoivat edelliseen viikkoon verrattuna 8 prosenttia (viikko 11 vs. viikko 10, kr 25−54-vuotiaat) ja viikonlopun katseluminuutit jopa 20 prosenttia. Sanoman TV-kanavilla vastaava kasvu viikonloppuna oli huikeat 27 %.* 

Viihde kiinnostaa niin ikään Ruudussa, jossa AVOD-sisältöjen starttimäärät kasvoivat 10 prosenttia verrattuna edellisen viikon (vko 11) alkuun ja SVOD:issa 24 prosenttia. Erityisesti elokuvat ovat kiinnostaneet - niiden katselu kasvoi samana vertailujaksona jopa 78 prosenttia (AVOD +SVOD). Viikon katsotuin ohjelma Ruudussa oli odotetusti viime vuoden suosikkireality Temptation Island Suomi 152 000 jaksostartilla.**

Kansalaisten tiedonjano näkyy merkittävänä käytön kasvuna IS.fi:ssä ja HS.fi:ssä. Edelliseen vuoteen verrattuna kasvua on ollut käynneissä keskimäärin 71 % ja sivunäytöissä 65 %. Kävijöitä on kiinnostanut koronauutisoinnin lisäksi erityisesti viihde- ja teemasisällöt.

Hesari vastasi nopeasti suomalaisten tarpeeseen pitämällä koronauutisoinnin kaikille avoimena ja ilmaisena. Esimerkiksi HS:n sovelluksissa vieraillaan nyt jopa kaksi kertaa niin paljon kuin normaalisti. 

*Lähde: Finnpanel Oy, tv-mittaritutkimus, kr 25-54. Viikko 11 2020 (huom. luvut vielä alustavia) vs vko 10 2020

**Lähde: Sanoman TAT-analytics

Vinkkejä ja sisältöä markkinoijalle kriisin aikana