Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Kriisiviestintä koronan keskellä − selviytymisohje

Vaikka kaikki tuntuu pysähtyneen, media ei pysähdy, Erik Bäckman kirjoittaa.
Erik Bäckman
19.3.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Kun koronakriisi aiheuttaa häiriöitä yrityksesi toimintaan tai pakottaa toimenpiteisiin, joilla on ikävät seuraukset asiakkaille, työntekijöille tai muille tärkeille sidosryhmille, miettimisaikaa viestinnälle on masentavan vähän. Kriisiuutiset leviävät nopeasti sosiaalisessa mediassa ihmisten havainnoista ja kokemuksista, ja siinä tilanteessa yrityksen huonoin viesti on: ei mitään viestiä. Paraskaan kriisiviestintäkonsultti ei yleensä osaa auttaa löytämään järkevää vastausta kysymykseen ”miksi ette kertoneet tästä heti?”

Median kellotaajuus vaatii nopeasti tuotettuja juttuja. Kun sinun yritykselläsi ei ole viestiä tai vastauksia, toimittaja kysyy asiakkailta, työntekijöiltä, kumppaneilta, päättäjiltä, viranomaisilta. Jos he joutuvat vastaamaan ”en ole saanut firman johdolta mitään tietoa tästä”, voit olla varma, että he eivät jatkossa ole sinun puolellasi tässä asiassa.

Kun kriisi iskee, viesti heti. Jos mahdollista, viesti tärkeimmille sidosryhmille ja medialle yhtä aikaa. Näin kaikki ryhmät kertovat medialle samaa tietoa, ja kertovat myös, että heidät on pidetty ajan tasalla. Tämä vahvistaa heidän luottamustaan siihen, että heille ei jatkossa tule housut kintussa -tilanteita, joissa kysytään asiasta, joista heillä ei ole mitään tietoa.

”Mutta miten viestiä, kun meillä itselläkään ei ole täyttä tietoa tilanteesta?” Tämän tuskanhuudon olen kuullut monelta johtajalta ja asiantuntijalta kriisitilanteissa. Vastaus on: puutteellinenkin tieto riittää aluksi – tärkeämpää on pitää ihmiset ajan tasalla kuin antaa täysin varma kokonaiskuva ja ratkaisu. Kerro siis se mitä tiedät, miten se tieto on saatu, mitä nyt tehdään asian edistämiseksi ja milloin voidaan seuraavan kerran kertoa lisää. Näin katkaiset siivet huhuilta ja spekulaatioilta. Samalla rauhoitat kaikki eri sidosryhmät odottamaan lupaamaasi päivitystä.

Valmistaudu ja harjoittele

Tällainen nopea reagointi on kuin ensiapua tai palontorjuntaa – se ei onnistu ilman oikeita työkaluja, sovittua työnjakoa ja harjoittelua. Samat ihmiset eivät voi olla ratkomassa itse kriisiä ja hoitamassa viestintää. On oltava selkeä työnjako ja sovittu ja harjoiteltu yhteispeli niiden välillä, jotka hoitavat itse tilannetta ja niiden, jotka hoitavat siihen liittyvää viestintää. Jos suunnitelmat, työnjako ja yhteispeli on luotava tyhjästä, kriisiviestinnän hoitamisesta tulee todella raskasta.

Kriisiviestinnän ohjeistusten, prosessien ja työnjaon päivittäminen ja kriisiviestinnän harjoittelu voivat tuntua ikävältä ja tuottamattomalta työltä. Ne ovat kuitenkin elintärkeä investointi paitsi kriisitilanteiden varalta, myös yleiseen viestintäosaamiseen. Kriisin keskellä on osattava myös tehdä näkyväksi yrityksen vahvuudet ja osaaminen. Hyvin hoidettu kriisi vahvistaa yrityksen mainetta ja sitä kohtaan koettua luottamusta. Ja valitettavasti, ellet osaa kertoa, miten kriisiä hoidetaan, hoidat sitä huonosti.

”Apua, nyt mä joudun haastatteluun!”

Näin kokeneetkin johtajat usein ajattelevat. Tärkeintä on se, millä ajattelutavalla ja asenteella menet haastatteluun. Huonoin mahdollinen tapa on ajatella haastattelua suullisena tenttinä, jossa toimittajan jokaiseen kysymykseen on annettava mahdollisimman oikea ja seikkaperäinen vastaus. Paras mahdollinen tapa on ajatella haastattelua tilaisuutena antaa toimittajalle selkeä ja konkreettinen kokonaiskuva tilanteesta ja oman organisaation tekemisestä sekä toimintatavoista.

Kokonaiskuva on hyvä hahmottaa esimerkiksi tällaisen tarinallisen rakenteen avulla:

  • Toimintaympäristön muutospaine – Miten korona heiluttaa koko meidän toimialaamme?
  • Oman organisaation pyrkimys – Mikä on meille tärkein tavoite asiakkaiden ja henkilökunnan suuntaan?
  • Toiminta – Miten olemme varautuneet, mitä teemme nyt, miten arvioimme jatkoa?
  • Uusi todellisuus – Mitä positiivista olemme saaneet tai haluamme saada toiminnallamme aikaan asiakkaiden ja henkilökunnan kannalta, ehkä jopa yhteiskunnan?

Jokaiseen kohtaan on hyvä miettiä vähintään yksi konkreettinen esimerkki, avainluku tai suuruusluokka. Nämä ovat median perusraaka-ainetta, ja ne varmistavat, että viesti päätyy pala kerrallaan lopulliseen juttuun. Tällaisia tuoreita esimerkkejä ja avainlukuja liiketoiminnasta on oltava aina takataskussa.

Kun menet haastatteluun, sinulla on oltava tämä kokonaiskuva kirkkaana mielessä. Kun toimittaja esittää kysymyksen, pidät rauhassa reilun tauon, jonka aikana mietit, mikä osa kokonaiskuvasta on sopivin esittää vastauksena tähän kysymykseen, yhdellä konkreettisella esimerkillä,, avainluvulla tai suuruusluokalla kuvattuna. Jos suinkin mahdollista, harjoittele kokeneen sparrauskumppanin kanssa. Haastattelutekniikka on lihasmuistissa oleva asia, se ei siirry sinuun vain ohjeita lukemalla.

Jos kaiken härdellin keskellä on vaikea löytää motivaatiota puhua medialle, muistuta itsellesi: 

Ellet kerro ihmisille, miten kriisiä hoidetaan, hoidat sitä huonosti.

Erik Bäckman on Milttonin osakas ja strategiajohtaja. Hän on valmentanut tuhansia suomalaisia ja kansainvälisiä johtajia ja asiantuntijoita eri toimialoilta laivanrakennuksesta kyberpuolustukseen.

Vinkkejä ja sisältöä markkinoijalle kriisin aikana

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland