Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
      • Verkkokauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B markkinointi
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Kaikki toimialat
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2025
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.
22.1.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Leevi Parsama,
hallituksen puheenjohtaja
Digital Commerce Finland

AI ja aito asiakasymmärrys

AI on verkkokaupan suurin trendi. Se tulee muuttamaan digitaalisen kaupan kaikkia osa-alueita ja toimintoja. Itse nostan AI:n rinnalle strategiseen keskiöön asiakkaat. Ne, jotka valjastavat omat AI-agenttinsa tehokkaimmin analysoimaan ketkä ovat yrityksen parhaita asiakkaita ja miksi he ostavat juuri meiltä, ovat kaupan seuraavan kasvuvaiheen menestyjiä.  

Syvällinen asiakasymmärrys, ostamisen tunnemotivaatiot sekä kovat muuttujat: data & eurot, ovat yksi tärkeimpiä keinoja pärjätä koko ajan kovenevassa kilpailussa globaaleja jättiläisiä vastaan. Pitää osata olla asiakkaille aidosti merkityksellinen, luoda omaleimaista sisältöä, tuoda innovatiivisia palveluja sekä tehdä ostamisesta helppoa ja sujuvaa. Eli kykyä johtaa asiakaskokemusta systemaattisesti ja innostavasti.  

Kun tämän lisäksi tunnistaa omat kilpailuedut sekä osaa luoda kokonaisuudesta oman konseptin, jota johdetaan tiedolla 24/7, on jo vahvasti voittajien joukoissa.  

Michael Ovitz, 
Marketing Director
Delivery Hero Finland Oy, Foodora

Päivittäistavaroiden pikakuljetuksille tulossa ennätysvuosi

Päivittäistavaroiden kotiinkuljetus tulee näkemään uusia ennätyslukemia tänä vuonna.  Kiinnostus alle 30 minuutin päivittäistavaroiden kotiinkuljetukseen tulee kasvamaan voimakkaasti koko maassa, niin isoissa kuin pienissä kaupungeissa. Alkoholituotteiden kotiinkuljetukseen liittyvän lainsäädännön muutokset tulevat myös olemaan toimialan kannalta mielenkiintoisia.

Yhteistyö ravintoloiden ja kuljetuspalveluiden kanssa syvenee entisestään: kampanjoita rakennetaan entistä tiiviimmin yhdessä ja dialogia tuotteistuksista, hinnoittelusta, jopa uusien ravintoloiden potentiaalisista lokaatioista kuljetusdataan perustuen käydään enemmän kuin koskaan ennen.

Henriikka Raussi,
Head of Marketing, 
Foodello Oy, Fiksuruoka.fi

Vastuullisuus on valttia verkkokaupassa

Temujen vastavoimaksi on nousemassa yhä vahvemmin verkkokaupat, jotka toimivat niin vastuullisesti kuin suinkin on mahdollista. 
 
Valikoiman lisäksi huomio kiinnittyy kuljetuksista syntyviin päästöihin, pakkausmateriaaleihin, vihreään koodaamiseen eli green codingiin ja yleisesti toiminnan läpinäkyvyyteen.  
 
Vihreät arvot eivät ole jokaisen asiakkaan tärkein oston ajuri etenkään meillä Suomessa, vaan hinnat ohjaavat vahvasti ostopäätöksiä. Silti kiinnostus kestävämpiä valintoja kohtaan on laajaa. Hintatietoisuus ja vastuullisuus nähdään kuitenkin valitettavan usein toisensa poissulkevina, mutta myös vastuullisia valintoja on mahdollista tarjota edullisesti. Vastuullinen toimista onkin planeetan kannalta ratkaisevaa, ja sen kuuluisi olla pikemminkin perusasia kuin trendi. 

Hanna-Mari Jäntti, 
Senior Growth Marketing Manager,
yli 10 vuoden kokemus globaalien brändien mainonnan ja verkkokaupan kehittämisestä toimisto- ja brändimaailmassa mm. Publicis Groupe, Amazon, Burberry ja Meta

Ekosysteemiajattelu ja kumppanuudet

Vuosi 2025 tuo mukanaan merkittävän siirtymän yksittäisistä toimijoista kohti laajempia ekosysteemejä. Globaalit brändit eivät enää toimi pelkästään itsenäisinä yksikköinä, vaan rakentavat yhteistyöverkostoja, jotka yhdistävät markkinointia ja asiakaskokemusta sekä tuotantoa ja logistiikkaa saumattomaksi kokonaisuudeksi.

Yritykset yhdistävät voimansa luodakseen täysin integroidun asiakaspolun: markkinoinnin ja median alustat, maksupalvelut ja jakelukumppanit toimivat yhdessä tarjotakseen asiakkaille nopeamman ja sujuvamman ostokokemuksen. Tämä ei ole vain kustannustehokasta, vaan se vahvistaa asiakasuskollisuutta tarjoamalla vaivatonta arvoa jokaisessa ostamisen vaiheessa.

Tekoälyä hyödynnetään saumattoman ekosysteemin rakentamiseen, jossa kaikki osapuolet – yritykset, kumppanit ja asiakkaat – hyötyvät. Esimerkiksi yritykset kehittävät AI:n tukemana uusia logistiikkaratkaisuja, jotka eivät vain nopeuta toimituksia vaan myös pienentävät hiilijalanjälkeä – asia, joka on yhä tärkeämpi vastuullisuutta arvostaville kuluttajille. Tämä saattaa asettaa paineita pienemmille toimijoille, mutta samalla avaa lukuisia mahdollisuuksia erottautua tarjoamalla räätälöityjä palveluita ja paikallista asiantuntemusta.

Kati Ilomäki,
Paid Search & Programmatic Specialist,
Suomen Digimarkkinointi Oy

Monikanavaisuus, tekoäly ja strateginen ymmärrys

Vuoden 2025 keskeisiä trendejä verkkokaupoille ovat monikanavaisuus, tekoäly ja strategiset kilpailuedut.

Ensimmäiset signaalit tekoälytyökalujen tuomasta kävijäliikenteestä verkkosivuille on huomattu analytiikasta viime vuonna. Monikanavaisuus on elinehto menestyksekkäälle kaupankäynnille: Tuotemainonnalla tehdään uusiasiakashankintaa ja kausialennusten promootioita. SEO ja sähköpostimarkkinointi puolestaan varmistavat pitkäjänteisen ja ilmaisen liikenteen.

Tärkeintä on asiakkaan elinkaariarvon kasvattaminen eli keskioston määrän ja ostotiheyden maksimointi. Usein vasta asiakkaan toinen osto on kaupalle kannattava. 

Kaikki lähtee kilpailuetujen, erottautumistekijöiden ja oman kohderyhmän strategisesta ymmärryksestä. Kun nämä ovat selvillä, kanavien painotus ja markkinointikonseptin määrittely onnistuvat tehokkaasti. 

Reetta Sinelampi,
Chief Business Development Officer,
Sortter Oy, sortter.fi

Digitaalinen lainanmyöntö ja vastuullisuus korostuvat finanssialalla

Digitaalinen lainanmyöntö on jo normi: finanssi- ja lainatuotteet haetaan, vertaillaan ja yhdistetään verkossa. Modernit finanssituotteet ovat saatavilla tilanteissa, joissa niille on tarvetta. 
Vuonna 2025 myös vakuudellinen lainananto digitalisoituu.  

Embedded finance tuo finanssituotteet laajemmin saataville mahdollistaen uusien liiketoimintamallien syntymisen.

Vastuullisuus on yhä tärkeämpää: vastuullista ja luotettavaa toimijaa suositaan. Näin myös voitetaan markkinaosuuksia sekä kumppanuuksia.

AI tuo vastuullisuuteen oman nyanssinsa. Innovointi yhdistettynä AI:n mahdollisuuksiin tarjoaa etumatkaa. On viisasta määrittää markkinan suuntaa seuraamisen sijaan. Sama pätee myös regulaatioon.  

Informaation virrassa ja kilpaillulla toimialalla reiluudella ja toiminnan läpinäkyvyydellä on erityinen sijansa. Nämä ovat arvoja, joihin tulevaisuuden asiakas nojaa yhä vahvemmin. 

Mia Lähdesalmi,
Marketing Strategist,
Sanoma Media Finland

Elämyksellinen yhteisöalusta, jossa asiakas on tähti

Vuonna 2025 yksi verkkokauppojen menestyksen avaimista on entertainment-vetoinen sisältöstrategia sekä yhteisöllisyyden luominen, mikä sitouttaa ja tuo asiakkaat yhteen ja tekee ostokokemuksesta elämyksellisen. Pelillistäminen, live shopping ja toimituksellinen sisältö nousevat keskeisiksi keinoiksi houkutella ja viihdyttää asiakkaita. Tekoäly luo tähän valtavasti uusia mahdollisuuksia: sen avulla voidaan luoda personoituja tuotesuosituksia, stailausvinkkejä ja kohdennettua sisältöä, joka puhuttelee yksilöllisesti eri asiakasryhmiä. 

Yhteisöllisyyden luominen, esimerkiksi brändilähettilään tai mukaansatempaavan videosisällön avulla lisää kaupan vetovoimaa ja uskottavuutta. Verkkokaupan jalkautuminen asiakkaan arkeen erilaisten tapahtumien sponsorina tai järjestäjänä on myös yhteisöllisyyden luomisessa ja sitouttamisessa tärkeää.  

Verkkokauppa ei siis ole pelkkä ostospaikka, vaan alusta elämyksille ja yhteisöllisyydelle, jossa asiakas muuttuu passiivisesta ostajasta aktiiviseksi brändin lähettilääksi.

Katso myös: 

Kuusi oivallusta Euroopan verkkokaupoista – Näin kehität omaasi!

Trendit 2025

Tietopankki markkinoinnin ammattilaisille

Lue lisää

Tagit

Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Sanoma B2B:n uusi mainonnan konsepti korostaa markkinointiviestinnän tuloksellisuuden merkitystä

    ”Tuloksellinen markkinointi on yhteistyötä, tavoitteiden ymmärtämistä sekä jatkuvaa mittaamista ja kehittämistä”, sanoo Director, B2B Marketing Leena Koskinen.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.6.2025
    Lue lisää
  • Yhdistä taktinen markkinointi brändimarkkinointiin – näin saat parhaat tulokset

    Tuloksellinen markkinointi perustuu nykyisten ostajien tavoittamiseen ja uusien asiakkaiden houkutteluun. Taktisen markkinoinnin ja brändimarkkinoinnin keinoja yhdistelmällä voit kasvattaa markkinointiin sijoitetun pääoman tuottoa jopa 90 %.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Voiko tylsästä aiheesta tehdä mielenkiintoista markkinointia?

    No todellakin voi! Jenni Lieto nostaa kolme keinoa Sanoma Content Studion sisältömarkkinointiwebinaarista.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Miksi Suomessa ei uskota markkinointiin?

    Emme vieläkään täysin ymmärrä, mitä tuloksia markkinoinnilla voidaan saavuttaa, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut

    Toista kertaa järjestetyssä eCom Awards -palkintogaalassa palkittiin verkkokauppoja 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupan tittelin nappasi Nanso yli 200 ehdokkaan joukosta. Vuoden kasvuyrityksinä palkittiin Hetkinen, Alpa ja Oura.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.5.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

    Uutismedia tarjoaa mainostajille luotettavuutta ja turvallisuutta vaihtoehtona sosiaaliselle medialle, kirjoittaa Team Lead, Digital Sales Minna Kruhse.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Uutismedia Vastuullisuus
    Julkaistu
    7.5.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista verkkokauppamarkkinointia datan avulla

    Sanoman datayhteistyö ja oman asiakasdatan hyödyntäminen kiihdyttävät yhdessä verkkokaupan asiakasuskollisuutta ja myynnin kasvua. Verkkokaupan markkinointistrategi Mia Lähdesalmi ja Datan Business Manager Veli-Matti Nurmela avaavat, miten dataa kannattaa hyödyntää.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    29.4.2025
    Lue lisää
  • Miten tekoälypersoonat muuttavat markkinoinnin maailmaa?

    Tekoäly mullistaa ostokäyttäytymisen verkossa. Spark Foundryn Marcos Angelides kertoi Get Tomorrow -tapahtuman esityksessään, miten tekoälypersoonilla voi vauhdittaa markkinoinnin tuloksellisuutta.

    Tagit

    Get Tomorrow Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    28.4.2025
    Lue lisää
  • Mitä mielenterveystalouden aikakausi tarkoittaa brändeille?

    Tutki kohderyhmääsi ja selvitä, mikä heitä ilahduttaa, stressaa tai mietityttää, Whetston-ajatushautomon Thimon de Jong sanoo.

    Tagit

    Get Tomorrow Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    25.4.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland