Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.
15.1.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Leevi Parsama,
hallituksen puheenjohtaja
Digital Commerce Finland

AI ja aito asiakasymmärrys

AI on verkkokaupan suurin trendi. Se tulee muuttamaan digitaalisen kaupan kaikkia osa-alueita ja toimintoja. Itse nostan AI:n rinnalle strategiseen keskiöön asiakkaat. Ne, jotka valjastavat omat AI-agenttinsa tehokkaimmin analysoimaan ketkä ovat yrityksen parhaita asiakkaita ja miksi he ostavat juuri meiltä, ovat kaupan seuraavan kasvuvaiheen menestyjiä.  

Syvällinen asiakasymmärrys, ostamisen tunnemotivaatiot sekä kovat muuttujat: data & eurot, ovat yksi tärkeimpiä keinoja pärjätä koko ajan kovenevassa kilpailussa globaaleja jättiläisiä vastaan. Pitää osata olla asiakkaille aidosti merkityksellinen, luoda omaleimaista sisältöä, tuoda innovatiivisia palveluja sekä tehdä ostamisesta helppoa ja sujuvaa. Eli kykyä johtaa asiakaskokemusta systemaattisesti ja innostavasti.  

Kun tämän lisäksi tunnistaa omat kilpailuedut sekä osaa luoda kokonaisuudesta oman konseptin, jota johdetaan tiedolla 24/7, on jo vahvasti voittajien joukoissa.  

Michael Ovitz, 
Marketing Director
Delivery Hero Finland Oy, Foodora

Päivittäistavaroiden pikakuljetuksille tulossa ennätysvuosi

Päivittäistavaroiden kotiinkuljetus tulee näkemään uusia ennätyslukemia tänä vuonna.  Kiinnostus alle 30 minuutin päivittäistavaroiden kotiinkuljetukseen tulee kasvamaan voimakkaasti koko maassa, niin isoissa kuin pienissä kaupungeissa. Alkoholituotteiden kotiinkuljetukseen liittyvän lainsäädännön muutokset tulevat myös olemaan toimialan kannalta mielenkiintoisia.

Yhteistyö ravintoloiden ja kuljetuspalveluiden kanssa syvenee entisestään: kampanjoita rakennetaan entistä tiiviimmin yhdessä ja dialogia tuotteistuksista, hinnoittelusta, jopa uusien ravintoloiden potentiaalisista lokaatioista kuljetusdataan perustuen käydään enemmän kuin koskaan ennen.

Henriikka Raussi,
Head of Marketing, 
Foodello Oy, Fiksuruoka.fi

Vastuullisuus on valttia verkkokaupassa

Temujen vastavoimaksi on nousemassa yhä vahvemmin verkkokaupat, jotka toimivat niin vastuullisesti kuin suinkin on mahdollista. 
 
Valikoiman lisäksi huomio kiinnittyy kuljetuksista syntyviin päästöihin, pakkausmateriaaleihin, vihreään koodaamiseen eli green codingiin ja yleisesti toiminnan läpinäkyvyyteen.  
 
Vihreät arvot eivät ole jokaisen asiakkaan tärkein oston ajuri etenkään meillä Suomessa, vaan hinnat ohjaavat vahvasti ostopäätöksiä. Silti kiinnostus kestävämpiä valintoja kohtaan on laajaa. Hintatietoisuus ja vastuullisuus nähdään kuitenkin valitettavan usein toisensa poissulkevina, mutta myös vastuullisia valintoja on mahdollista tarjota edullisesti. Vastuullinen toimista onkin planeetan kannalta ratkaisevaa, ja sen kuuluisi olla pikemminkin perusasia kuin trendi. 

Hanna-Mari Jäntti, 
Senior Growth Marketing Manager,
yli 10 vuoden kokemus globaalien brändien mainonnan ja verkkokaupan kehittämisestä toimisto- ja brändimaailmassa mm. Publicis Groupe, Amazon, Burberry ja Meta

Ekosysteemiajattelu ja kumppanuudet

Vuosi 2025 tuo mukanaan merkittävän siirtymän yksittäisistä toimijoista kohti laajempia ekosysteemejä. Globaalit brändit eivät enää toimi pelkästään itsenäisinä yksikköinä, vaan rakentavat yhteistyöverkostoja, jotka yhdistävät markkinointia ja asiakaskokemusta sekä tuotantoa ja logistiikkaa saumattomaksi kokonaisuudeksi.

Yritykset yhdistävät voimansa luodakseen täysin integroidun asiakaspolun: markkinoinnin ja median alustat, maksupalvelut ja jakelukumppanit toimivat yhdessä tarjotakseen asiakkaille nopeamman ja sujuvamman ostokokemuksen. Tämä ei ole vain kustannustehokasta, vaan se vahvistaa asiakasuskollisuutta tarjoamalla vaivatonta arvoa jokaisessa ostamisen vaiheessa.

Tekoälyä hyödynnetään saumattoman ekosysteemin rakentamiseen, jossa kaikki osapuolet – yritykset, kumppanit ja asiakkaat – hyötyvät. Esimerkiksi yritykset kehittävät AI:n tukemana uusia logistiikkaratkaisuja, jotka eivät vain nopeuta toimituksia vaan myös pienentävät hiilijalanjälkeä – asia, joka on yhä tärkeämpi vastuullisuutta arvostaville kuluttajille. Tämä saattaa asettaa paineita pienemmille toimijoille, mutta samalla avaa lukuisia mahdollisuuksia erottautua tarjoamalla räätälöityjä palveluita ja paikallista asiantuntemusta.

Kati Ilomäki,
Paid Search & Programmatic Specialist,
Suomen Digimarkkinointi Oy

Monikanavaisuus, tekoäly ja strateginen ymmärrys

Vuoden 2025 keskeisiä trendejä verkkokaupoille ovat monikanavaisuus, tekoäly ja strategiset kilpailuedut.

Ensimmäiset signaalit tekoälytyökalujen tuomasta kävijäliikenteestä verkkosivuille on huomattu analytiikasta viime vuonna. Monikanavaisuus on elinehto menestyksekkäälle kaupankäynnille: Tuotemainonnalla tehdään uusiasiakashankintaa ja kausialennusten promootioita. SEO ja sähköpostimarkkinointi puolestaan varmistavat pitkäjänteisen ja ilmaisen liikenteen.

Tärkeintä on asiakkaan elinkaariarvon kasvattaminen eli keskioston määrän ja ostotiheyden maksimointi. Usein vasta asiakkaan toinen osto on kaupalle kannattava. 

Kaikki lähtee kilpailuetujen, erottautumistekijöiden ja oman kohderyhmän strategisesta ymmärryksestä. Kun nämä ovat selvillä, kanavien painotus ja markkinointikonseptin määrittely onnistuvat tehokkaasti. 

Reetta Sinelampi,
Chief Business Development Officer,
Sortter Oy, sortter.fi

Digitaalinen lainanmyöntö ja vastuullisuus korostuvat finanssialalla

Digitaalinen lainanmyöntö on jo normi: finanssi- ja lainatuotteet haetaan, vertaillaan ja yhdistetään verkossa. Modernit finanssituotteet ovat saatavilla tilanteissa, joissa niille on tarvetta. 
Vuonna 2025 myös vakuudellinen lainananto digitalisoituu.  

Embedded finance tuo finanssituotteet laajemmin saataville mahdollistaen uusien liiketoimintamallien syntymisen.

Vastuullisuus on yhä tärkeämpää: vastuullista ja luotettavaa toimijaa suositaan. Näin myös voitetaan markkinaosuuksia sekä kumppanuuksia.

AI tuo vastuullisuuteen oman nyanssinsa. Innovointi yhdistettynä AI:n mahdollisuuksiin tarjoaa etumatkaa. On viisasta määrittää markkinan suuntaa seuraamisen sijaan. Sama pätee myös regulaatioon.  

Informaation virrassa ja kilpaillulla toimialalla reiluudella ja toiminnan läpinäkyvyydellä on erityinen sijansa. Nämä ovat arvoja, joihin tulevaisuuden asiakas nojaa yhä vahvemmin. 

Mia Lähdesalmi,
Marketing Strategist,
Sanoma Media Finland

Elämyksellinen yhteisöalusta, jossa asiakas on tähti

Vuonna 2025 yksi verkkokauppojen menestyksen avaimista on entertainment-vetoinen sisältöstrategia sekä yhteisöllisyyden luominen, mikä sitouttaa ja tuo asiakkaat yhteen ja tekee ostokokemuksesta elämyksellisen. Pelillistäminen, live shopping ja toimituksellinen sisältö nousevat keskeisiksi keinoiksi houkutella ja viihdyttää asiakkaita. Tekoäly luo tähän valtavasti uusia mahdollisuuksia: sen avulla voidaan luoda personoituja tuotesuosituksia, stailausvinkkejä ja kohdennettua sisältöä, joka puhuttelee yksilöllisesti eri asiakasryhmiä. 

Yhteisöllisyyden luominen, esimerkiksi brändilähettilään tai mukaansatempaavan videosisällön avulla lisää kaupan vetovoimaa ja uskottavuutta. Verkkokaupan jalkautuminen asiakkaan arkeen erilaisten tapahtumien sponsorina tai järjestäjänä on myös yhteisöllisyyden luomisessa ja sitouttamisessa tärkeää.  

Verkkokauppa ei siis ole pelkkä ostospaikka, vaan alusta elämyksille ja yhteisöllisyydelle, jossa asiakas muuttuu passiivisesta ostajasta aktiiviseksi brändin lähettilääksi.

Katso myös: 

Kuusi oivallusta Euroopan verkkokaupoista – Näin kehität omaasi!

Trendit 2025

Tietopankki markkinoinnin ammattilaisille

Lue lisää

Tagit

Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland