Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus


Leevi Parsama,
hallituksen puheenjohtaja
Digital Commerce Finland
AI ja aito asiakasymmärrys
AI on verkkokaupan suurin trendi. Se tulee muuttamaan digitaalisen kaupan kaikkia osa-alueita ja toimintoja. Itse nostan AI:n rinnalle strategiseen keskiöön asiakkaat. Ne, jotka valjastavat omat AI-agenttinsa tehokkaimmin analysoimaan ketkä ovat yrityksen parhaita asiakkaita ja miksi he ostavat juuri meiltä, ovat kaupan seuraavan kasvuvaiheen menestyjiä.
Syvällinen asiakasymmärrys, ostamisen tunnemotivaatiot sekä kovat muuttujat: data & eurot, ovat yksi tärkeimpiä keinoja pärjätä koko ajan kovenevassa kilpailussa globaaleja jättiläisiä vastaan. Pitää osata olla asiakkaille aidosti merkityksellinen, luoda omaleimaista sisältöä, tuoda innovatiivisia palveluja sekä tehdä ostamisesta helppoa ja sujuvaa. Eli kykyä johtaa asiakaskokemusta systemaattisesti ja innostavasti.
Kun tämän lisäksi tunnistaa omat kilpailuedut sekä osaa luoda kokonaisuudesta oman konseptin, jota johdetaan tiedolla 24/7, on jo vahvasti voittajien joukoissa.

Michael Ovitz,
Marketing Director
Delivery Hero Finland Oy, Foodora
Päivittäistavaroiden pikakuljetuksille tulossa ennätysvuosi
Päivittäistavaroiden kotiinkuljetus tulee näkemään uusia ennätyslukemia tänä vuonna. Kiinnostus alle 30 minuutin päivittäistavaroiden kotiinkuljetukseen tulee kasvamaan voimakkaasti koko maassa, niin isoissa kuin pienissä kaupungeissa. Alkoholituotteiden kotiinkuljetukseen liittyvän lainsäädännön muutokset tulevat myös olemaan toimialan kannalta mielenkiintoisia.
Yhteistyö ravintoloiden ja kuljetuspalveluiden kanssa syvenee entisestään: kampanjoita rakennetaan entistä tiiviimmin yhdessä ja dialogia tuotteistuksista, hinnoittelusta, jopa uusien ravintoloiden potentiaalisista lokaatioista kuljetusdataan perustuen käydään enemmän kuin koskaan ennen.

Henriikka Raussi,
Head of Marketing,
Foodello Oy, Fiksuruoka.fi
Vastuullisuus on valttia verkkokaupassa
Temujen vastavoimaksi on nousemassa yhä vahvemmin verkkokaupat, jotka toimivat niin vastuullisesti kuin suinkin on mahdollista.
Valikoiman lisäksi huomio kiinnittyy kuljetuksista syntyviin päästöihin, pakkausmateriaaleihin, vihreään koodaamiseen eli green codingiin ja yleisesti toiminnan läpinäkyvyyteen.
Vihreät arvot eivät ole jokaisen asiakkaan tärkein oston ajuri etenkään meillä Suomessa, vaan hinnat ohjaavat vahvasti ostopäätöksiä. Silti kiinnostus kestävämpiä valintoja kohtaan on laajaa. Hintatietoisuus ja vastuullisuus nähdään kuitenkin valitettavan usein toisensa poissulkevina, mutta myös vastuullisia valintoja on mahdollista tarjota edullisesti. Vastuullinen toimista onkin planeetan kannalta ratkaisevaa, ja sen kuuluisi olla pikemminkin perusasia kuin trendi.

Hanna-Mari Jäntti,
Senior Growth Marketing Manager,
yli 10 vuoden kokemus globaalien brändien mainonnan ja verkkokaupan kehittämisestä toimisto- ja brändimaailmassa mm. Publicis Groupe, Amazon, Burberry ja Meta
Ekosysteemiajattelu ja kumppanuudet
Vuosi 2025 tuo mukanaan merkittävän siirtymän yksittäisistä toimijoista kohti laajempia ekosysteemejä. Globaalit brändit eivät enää toimi pelkästään itsenäisinä yksikköinä, vaan rakentavat yhteistyöverkostoja, jotka yhdistävät markkinointia ja asiakaskokemusta sekä tuotantoa ja logistiikkaa saumattomaksi kokonaisuudeksi.
Yritykset yhdistävät voimansa luodakseen täysin integroidun asiakaspolun: markkinoinnin ja median alustat, maksupalvelut ja jakelukumppanit toimivat yhdessä tarjotakseen asiakkaille nopeamman ja sujuvamman ostokokemuksen. Tämä ei ole vain kustannustehokasta, vaan se vahvistaa asiakasuskollisuutta tarjoamalla vaivatonta arvoa jokaisessa ostamisen vaiheessa.
Tekoälyä hyödynnetään saumattoman ekosysteemin rakentamiseen, jossa kaikki osapuolet – yritykset, kumppanit ja asiakkaat – hyötyvät. Esimerkiksi yritykset kehittävät AI:n tukemana uusia logistiikkaratkaisuja, jotka eivät vain nopeuta toimituksia vaan myös pienentävät hiilijalanjälkeä – asia, joka on yhä tärkeämpi vastuullisuutta arvostaville kuluttajille. Tämä saattaa asettaa paineita pienemmille toimijoille, mutta samalla avaa lukuisia mahdollisuuksia erottautua tarjoamalla räätälöityjä palveluita ja paikallista asiantuntemusta.

Kati Ilomäki,
Paid Search & Programmatic Specialist,
Suomen Digimarkkinointi Oy
Monikanavaisuus, tekoäly ja strateginen ymmärrys
Vuoden 2025 keskeisiä trendejä verkkokaupoille ovat monikanavaisuus, tekoäly ja strategiset kilpailuedut.
Ensimmäiset signaalit tekoälytyökalujen tuomasta kävijäliikenteestä verkkosivuille on huomattu analytiikasta viime vuonna. Monikanavaisuus on elinehto menestyksekkäälle kaupankäynnille: Tuotemainonnalla tehdään uusiasiakashankintaa ja kausialennusten promootioita. SEO ja sähköpostimarkkinointi puolestaan varmistavat pitkäjänteisen ja ilmaisen liikenteen.
Tärkeintä on asiakkaan elinkaariarvon kasvattaminen eli keskioston määrän ja ostotiheyden maksimointi. Usein vasta asiakkaan toinen osto on kaupalle kannattava.
Kaikki lähtee kilpailuetujen, erottautumistekijöiden ja oman kohderyhmän strategisesta ymmärryksestä. Kun nämä ovat selvillä, kanavien painotus ja markkinointikonseptin määrittely onnistuvat tehokkaasti.

Reetta Sinelampi,
Chief Business Development Officer,
Sortter Oy, sortter.fi
Digitaalinen lainanmyöntö ja vastuullisuus korostuvat finanssialalla
Digitaalinen lainanmyöntö on jo normi: finanssi- ja lainatuotteet haetaan, vertaillaan ja yhdistetään verkossa. Modernit finanssituotteet ovat saatavilla tilanteissa, joissa niille on tarvetta.
Vuonna 2025 myös vakuudellinen lainananto digitalisoituu.
Embedded finance tuo finanssituotteet laajemmin saataville mahdollistaen uusien liiketoimintamallien syntymisen.
Vastuullisuus on yhä tärkeämpää: vastuullista ja luotettavaa toimijaa suositaan. Näin myös voitetaan markkinaosuuksia sekä kumppanuuksia.
AI tuo vastuullisuuteen oman nyanssinsa. Innovointi yhdistettynä AI:n mahdollisuuksiin tarjoaa etumatkaa. On viisasta määrittää markkinan suuntaa seuraamisen sijaan. Sama pätee myös regulaatioon.
Informaation virrassa ja kilpaillulla toimialalla reiluudella ja toiminnan läpinäkyvyydellä on erityinen sijansa. Nämä ovat arvoja, joihin tulevaisuuden asiakas nojaa yhä vahvemmin.

Mia Lähdesalmi,
Marketing Strategist,
Sanoma Media Finland
Elämyksellinen yhteisöalusta, jossa asiakas on tähti
Vuonna 2025 yksi verkkokauppojen menestyksen avaimista on entertainment-vetoinen sisältöstrategia sekä yhteisöllisyyden luominen, mikä sitouttaa ja tuo asiakkaat yhteen ja tekee ostokokemuksesta elämyksellisen. Pelillistäminen, live shopping ja toimituksellinen sisältö nousevat keskeisiksi keinoiksi houkutella ja viihdyttää asiakkaita. Tekoäly luo tähän valtavasti uusia mahdollisuuksia: sen avulla voidaan luoda personoituja tuotesuosituksia, stailausvinkkejä ja kohdennettua sisältöä, joka puhuttelee yksilöllisesti eri asiakasryhmiä.
Yhteisöllisyyden luominen, esimerkiksi brändilähettilään tai mukaansatempaavan videosisällön avulla lisää kaupan vetovoimaa ja uskottavuutta. Verkkokaupan jalkautuminen asiakkaan arkeen erilaisten tapahtumien sponsorina tai järjestäjänä on myös yhteisöllisyyden luomisessa ja sitouttamisessa tärkeää.
Verkkokauppa ei siis ole pelkkä ostospaikka, vaan alusta elämyksille ja yhteisöllisyydelle, jossa asiakas muuttuu passiivisesta ostajasta aktiiviseksi brändin lähettilääksi.
Katso myös:
Kuusi oivallusta Euroopan verkkokaupoista – Näin kehität omaasi!
