Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä
Hämmästyttävää, mutta totta. Digitaalisen median töiden Grand One -kilpailu kasvoi jokaisella merkittävällä mittarilla.
Kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 443 työtä. Luku on saatu laskemalla yhteen kaikkien kategorioiden työt. Sama työ lasketaan useampaan kertaan, jos se on ilmoitettu useampaan kategoriaan.
Uniikkeja töitä kisaan ilmoitettiin 223 kappaletta. Kaikissa töissä kasvua kertyi 22 prosenttia edellisvuoteen. Uniikeissa napsun enemmän, 24 prosenttia.
Kolmas tiiviisti seuraamamme mittari kertoo, kuinka monesta eri yrityksestä ilmoitettiin töitä mukaan. Tämä luku oli 113. Tässäkin mittari sojottaa yläviistoon – kasvua tuli 14 prosenttia.
Vuoteen 2023 verrattuna prosentit ovat vieläkin suurempia.
Miten ihmeessä? Eikö alalla menekään huonosti?
Kasvun takana kiinnostavat kategoriat & tekki & data
Kilpailukategoriat käydään läpi vuosittain. Uusia kategorioita lanseerataan, kun ala kehittyy ja muuttuu. Toisaalta osa kategorioista siirtyy autuaammille pisteidenmetsästysmaille.
Tänä vuonna mukana on kolme uutuutta: Paras saavutettavuus, Paras brändi-identiteetti ja Paras digitaalinen ulkomainos. Lisäksi etsimme kumppanin kanssa parasta freelancer-työtä.
Viime vuoteen verrattuna kategorioiden määrä kasvoi yhdellä. Tämä selittää kasvua vähän.
Uudet kategoriat ovat luonteeltaan sellaisia, että niihin ilmoitettiin töitä, jotka eivät sujahtaneet kovin hyvin olemassa oleviin kategorioihin. Tämä selittää kasvua vähän enemmän.
Kategoriapolitiikalla ja -käytännöillä on siis roolinsa – isoin merkitys on kuitenkin sillä, kuinka kiireisiä alan toimistot ovat.
Tämän vuoden kilpailussa näkyy erityisesti tekoäly- ja datakiire. Molemmat kisakategoriat –Paras AI:n tai muun uuden teknologian käyttö ja Paras datan käyttö – kasvoivat yli 50 prosenttia!
Mainospuolella kasvua valikoidusti
Grand One -kilpailun juuret ovat digitaalisessa markkinointiviestinnässä. Ja juuri sillä puolella viime vuodet ovat olleet erityisen haastavia.
Ilmoitetuista töistä on digimainontaa (kampanjoita, mainoksia, somea, sisältömarkkinointia…) normaalisti noin 60 prosenttia. Tänä vuonna luku oli 53 prosenttia.
Ja jos porataan aiheeseen tarkemmin, paljastuu lisää.
Kilpailun suosituin kategoria on aina ja ikuisesti ollut Paras kampanja. Siihen on viime vuosina ilmoitettu erittäin tasaisesti viitisenkymmentä työtä. Sääliksi on käynyt kategorian tuomareita!
Tänä vuonna töitä tuli neljäkymmentä.
Kahdeksasta vanhasta digimainoskategoriasta kuudessa luvut notkahtivat alaspäin. Näkyvät ne haastavat ajat siis myös Grand Onessa.
Ehkä jotain markkinatilanteesta kertoo sekin, että kaksi plussan puolelle jäänyttä mainoskategoriaa olivat Paras vaikuttajamarkkinointi ja Paras sisältömarkkinointi. Kummassakin silmäpareja haalitaan pääsääntöisesti muun kuin maksetun median avulla.
Varsinkin vaikuttajamarkkinointi yllätti kaikki – kategoriaan ilmoitettiin komeat 36 työtä. Vuosi sitten luku oli 19.
Mainospuolen uutuus, DOOH, oli lähes vaikuttajamarkkinoinnin kaltainen yllättäjä. Kategoria keräsi 20 työtä! Senkin vois siis listata kasvun moottoriksi.
Kirjoittaja on Rami Ahonen Grand One -kilpailun tuottaja. Grand One on Suomen suurin ja merkittävin digitaalisen median töille tarkoitettu kilpailu. Sanoma Media Finland on Grand One -kilpailun pääyhteistyökumppani.
Luovuutta ja digitaalisuutta − Grand Onessa pääset kisaamaan Suomen parhaiden parissa