Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Miten varmistamme jälleenrakennusvaiheen onnistumisen? On asiakaskeskeisen liiketoiminnan aika

Ainoa tapa ymmärtää itsessämme ja ympärillämme tapahtuvaa muutosta on ihmisten seuraaminen herkeämättä ja suurella uteliaisuudella, Anna-Riikka Hovi-Taunila avaa asiakaskeskeisen pelitaktiikan rakentamisen askeleita.
Annis-Hovi-Taunila.jpg
2.9.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Korona yllätti ja iski valtavalla voimalla terveyteen, talouteen ja meidän jokaisen elämään. Maaliskuusta lähtien olemme olleet uudessa tilanteessa, joka jatkuu edelleen ja muuttaa ennakkoon varoittamatta muotoaan. Eikä kukaan tiedä, miten tai milloin tämä tulee päättymään tai kuinka kauan toipuminen kestää.

Silti elämme arkeamme tässä ja nyt. Haluamme yksilöinä ja yrityksinä menestyä ja suunnitella tulevaa vuotta 2021, jolta moni odottaa paljon. Emme halua emmekä voi jäädä odottamaan uutta aikaa, joka joskus saapuu. Jos haluamme vahvoina ulos tästä kriisistä, on seuraava uusi rohkeasti rakennettava itse. Nyt heti.

Ainoa tapa ymmärtää itsessämme ja ympärillämme tapahtuvaa muutosta on ihmisten seuraaminen herkeämättä ja suurella uteliaisuudella, eli käytännössä seurata jatkuvasti arvojen, motiivien, elämän, vapaa-ajan ja kulutuksen muutosta.

Asiakas on jo jokaisen yrityksen strategian keskiössä. Tiedämme siis, mitä olemme tavoittelemassa. Seuraavaksi tarvitaan pelitaktiikka, joka systemaattisesti tekee eläväksi sen, miten saavutamme strategiassa asetut tavoitteet.

Tässä vinkkini voittavan asiakaskeskeisen pelitaktiikan rakentamiseen.

1. Rakenna asiakkaiden tarpeista ponnistava monikanavainen asiakaskokemus

Vuonna 2020 asiakaskokemuksen on arvioitu ohittavan hinnan ja tuotteen merkityksen brändien erottuvuustekijänä. Korona vauhdittaa ja vahvistaa tätä muutosta entisestään. Suomalaisten käyttäytyminen muuttuu isoin harppauksin monikanavaisemmaksi myös vanhemmissa sukupolvissa.  

43 prosenttia suomalaisista on viimeisen kahden kuukauden aikana hyödyntänyt mobiili- tai digitaalisia palveluita asioissa, joissa he ovat aiemmin käyttäneet asiakaspalvelua tai fyysisiä kanavia.*

Ostokäyttäytyminen muuttuu monesta suunnasta. Rajoitteet ja elämän keskittyminen kotiin vauhdittivat digitaalisten työkalujen käytön osaamista, ja verkko-ostamisesta on tullut monelle jo rutiini. Toisen aallon pelko jarruttaa kesällä jo vauhtiin päässyttä yksityisen kulutuksen toipumista. Työn murros muuttaa monen liikkumista arjessa.

Joka viides on vähentänyt käymistään myymälöissä paikan päällä. Tämä näkyy niin verkkokaupan kasvuna kuin lisääntyneenä tapana tehdä isompia ostoksia 1−2 kertaa viikossa isommissa myymälöissä ja hypermarketeissa. Täydennysostot tehdään yhä useammin lähellä olevista myymälöistä ja kivijalkakaupoista.

Digitaalinen asiakaskokemus tulee jatkossa olemaan liiketoiminnalle yhä merkittävämpää. Ja siksi tärkeintä on rakentaa yksi yhtenäinen monikanavainen asiakaskokemus.

2. Tuo vastuullisuus ja paikallisuus kiinteäksi osaksi brändiä

Merkityksellisyys kasvaa, ja kriisit vahvistavat ihmisten tarvetta syvemmälle tarkoitukselle. 27 prosenttia suomalaisista on lisännyt sellaisten yritysten ja brändien suosimista, joiden kanssa he jakavat saman arvomaailman.

Paikallisuus ja lähellä tuotettu on ollut jo pitkään kasvava trendi, ja koronakriisi on monella tavalla vaikuttanut tämän trendin vahvistumiseen. Meistä 37 prosentille on entistä tärkeämpää tietää tuotteiden ja palveluiden alkuperä.  

Paikallisuuden ja tuttuuden arvostuksen kasvua vauhdittavat tässä ajassa korostuvat yhteisölliset ja pysyvyyden arvot, jotka kääntävät katseitamme lähellä oleviin asioihin. Ihmisillä riittää nyt myös enemmän tahtoa epäkohtien tunnistamiseen ja aloitteellisuuteen yhteisen hyvän eteen.

3. Mukaudu ketterästi: Aseta sormet pulssille ja mukaudu uuteen arvomaailmaan koko brändilläsi.

Parhaimmillaan brändi on kasvun ja innovaatioiden vauhdittaja, joka vahvistaa sekä työntekijöiden että asiakkaiden lojaliteettia. Vahva brändi ilmentyy systemaattisesti kaikissa kohtaamispisteissä koko asiakkaan matkan ajan. 

Suomalaisten arvomaailmassa yhteisöllisyyden – universalismi ja avarakatseisuus – ja pysyvyyden – turvallisuus ja yhdenmukaisuus – sekä itseohjautuvuuden arvot ovat koronan aikana vahvistuneet.

Varmista, että brändisi elää ajassa niin, että se tuottaa todellista arvoa asiakkailleen ja erottuu kilpailukentästä oivaltavasti.

4. Kiihdytä tuotteiden ja palvelujen innovointia, pidä ihminen keskiössä

Kriisissä ihmisten arvot, rutiinit ja käyttäytyminen muuttuvat valtavalla voimalla. Monet vanhat ja totutut tavat jäävät pois ja korvautuvat uusilla. Digiloikka on tapahtunut työpaikkojen ja toimialojen lisäksi myös monille henkilökohtaisesti.  

Syntyy aivan uusia tarpeita, joita tyydyttämään tarvitaan uusia tuotteita ja palveluja – ja viritettyjä paketointeja olemassa olevista tuotteista ja palveluista.

Koska vain muutos on pysyvää ja siksi kiinnostavaa, seuraamme The Next New -raporteissa tilannetta, kun akuutista kriisistä ja shokkivaiheesta siirrytään mukautumisen aikaan. Ja jossain vaiheessa myös koronan jälkeiseen aikaan.

Anna-Riikka Hovi-Taunila, Group COO

anna-riikka.hovi-taunila@hasanpartners.fi

The Next new -tutkimuksen kolmas kierros tehtiin Norstatin paneelissa 13.−19.8.2020. Kohderyhmänä oli Suomen 18−74-vuotias väestö (N=1011). Kaksi edellistä kierrosta on tehty maalis-huhtikuussa ja toukokuussa.

 

*Eniten muutos näkyy:

  • ruuan ostamisessa
  • kodin tavaroiden sekä vaatteiden/kenkien ostamisessa
  • yhteydenpidossa työajalla ja etätyössä
  • ruoan tilaamisessa ravintolasta
  • pankkiasioinnissa
  • etäterveydenhoidossa
  • yhteydenpidossa ystäviin/sukulaisiin
  • viranomaisten palveluiden käyttämisessä (esim. Kela, Vero).

Tagit

Vieraskynä Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Markkinoija, muista boomerit!

    Vanhemmilla ikäluokilla on paljon ostovoimaa.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    24.3.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Näin puhuttelet Z-sukupolvea

    Väestöön verrattuna Z-sukupolven mediakäytössä korostuvat vahvimmin video, audio sekä suoratoistopalvelut. Myös some tavoittaa kohderyhmän keskivertoa paremmin.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    26.2.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland