Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

10 vuotta verkkokauppaa: suomalaisten nettishoppailun muutokset

Älypuhelin on kymmenen vuoden aikana vähitellen vallannut yhä suuremman osan vapaa-ajastamme ja mediankäytöstämme. Seuraava muutos saattaa olla verkkokaupan laajeneminen uusille aloille, dentsun Maria Riala kirjoittaa.
Maria Riala artikkelikuva
30.10.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Älypuhelin on kymmenen vuoden aikana vähitellen vallannut yhä suuremman osan vapaa-ajastamme ja mediankäytöstämme. Seuraava muutos saattaa olla verkkokaupan laajeneminen uusille aloille, dentsun Maria Riala kirjoittaa.

Palaa hetkeksi mielessäsi vuoteen 2010. Missä olit silloin töissä ja oliko sinulla älypuhelin? Dentsun Consumer Connection System (CCS) -kuluttajatutkimuksen mukaan vuonna 2010 alle kolmasosa suomalaisista käytti älypuhelinta. Tänä vuonna osuus on 95 prosenttia.

Älypuhelin onkin yksi suurimmista muutoksista suomalaisten mediankäytössä 10 vuoden aikana, mikä on myös mahdollistanut sen, että internet kulkee mukana ostoksilla. Nyt sitä käytetään ahkerammin kuin koskaan tiedon etsimiseen.

Enää ei osteta sikaa säkissä

Kymmenen vuotta sitten vain kuusi prosenttia etsi säännöllisesti puhelimella tietoa tuotteista ja palveluista. Osuus on kymmenessä vuodessa yli viisinkertaistunut 40 prosenttiin. Tämä vaikuttaa väistämättä sekä markkinointiin laajemmin että ostosten tekoon prosessina. Jos esimerkiksi vastaava tuote löytyy halvemmalla jostain muualta, on kuluttajan helppo valita halvempi vaihtoehto.

Tiedonhaku onkin markkinoijan näkökulmasta oleellinen osa verkko-ostamista. CCS-tutkimuksemme näyttää kuitenkin, että kategorialla on suuri merkitys:

  • Hakukone on keskeisin tiedonhakukanava esimerkiksi autojen ja kuluttajaelektroniikan kohdalla.
  • Brändien omat sivut ovat suosittuja esimerkiksi kosmetiikan, ruoan ja viihteen (kuten pääsylippujen) osalta.
  • Useiden sivustojen käyttö vertailuun on yleisintä urheilutarvikkeiden ja -vaatteiden sekä vaatteiden ja kenkien kohdalla.
  • Sosiaalisen median rooli tiedonhaussa on vielä hyvin pieni, sillä vain muutama prosentti turvautuu tietoisesti siihen ostopäätöstä tehdessään.

Tiedonhaku on siis syytä ottaa huomioon, kun miettii omia markkinointipanostuksiaan ja verkkokauppastrategiaa.

Mitä suomalaiset ostavat verkosta ja miksi?

CCS-tutkimuksestamme käy ilmi, että myös verkko-ostoksissa on suuria eroja tuotekategorioiden välillä. Esimerkiksi matkustukseen liittyvät ostokset ja pelien ostaminen tapahtuu pääasiassa verkossa. Vaatteita, kenkiä ja kosmetiikkaa taas ostetaan edelleen suurimmaksi osaksi kivijalkakaupoista.

Suurin syy ostaa verkosta CCS:n mukaan on helppous ja hinta. Ostoksia voi tehdä mihin aikaan vaan ja se on kätevää. Hintoja voi verrata helposti ja ne ovat edullisempia.

Näiden syiden merkitys on varmasti korostunut korona-aikana, kun moni on rajoittanut liikkumistaan. Kasvua koronakevään aikana ei kuitenkaan tapahtunut CCS:n mukaan kuin kahdessa kategoriassa: ruoka ja kosmetiikka. Tämä selittynee sillä, että kulutus yleisesti laski selvästi kevään aikana. Vaikka korona saikin monet kokeilemaan ruoan verkkokauppaa, niin vielä jää nähtäväksi, jääkö muutos pysyväksi.

Pidemmät trendit voittavat nopeat johtopäätökset

Vuosi 2020 ei unohdu helposti, mutta todennäköisesti kuluttajat palaavat kuitenkin normaaliin. Mediankäytössä on esimerkiksi jo selvää, että pitkän aikavälin trendeihin suhteutettuna muutokset koronan aikana olivat häviävän pieniä.

Jo keväällä yli miljoonalla suomalaisella oli lista asioista, joita he aikovat toteuttaa, kun rajoitukset poistuvat. On helppo ennustaa, että kriisin pitkittyessä yhä useammalla kertyy mieleen haaveita, jotka toteutetaan sitten, kun se on mahdollista. Minulla ainakin on niitä!

Pidemmän aikavälin muutoksia ei kannatakaan aliarvioida. Älypuhelin on kymmenen vuoden aikana vähitellen vallannut yhä suuremman osan vapaa-ajastamme ja mediankäytöstämme. Seuraava muutos saattaa olla verkkokaupan laajeneminen uusille aloille. Johtopäätöksiä ei kuitenkaan kannata vetää muutaman kuukauden muutosten pohjalta. Verkkokaupan osalta kannattaa tiedostaa, että suomalaiset ovat hyvin hintatietoisia ja arvostavat verkkokaupassa myös kätevyyttä. Onnistuneessa verkkokaupassa näiden tulee siis olla kunnossa.

Seuraava suuri muutos saattaa olla myös jotain aivan muuta, kuten vaikkapa älykaiutinten leviäminen Suomeen. Kuluttajadatan valossa suositukseni markkinoijalle onkin miettiä toimenpiteitä pidemmällä aikavälillä ja strategialähtöisesti, eikä reagoida jokaiseen heikkoon signaaliin.  

Consumer Connection System -kuluttajatutkimus

Tutkimusta on tehty vuodesta 2010 lähtien. CCS edustaa 16–74-vuotiasta väestöä ja yli 5 000 suomalaista vastaa kysymyksiin muun muassa elämäntilanteestaan, asenteistaan, arvoistaan ja mediankäytöstään. Uusin CCS tehtiin alkuvuodesta 2020, ennen koronaa. Teimme lisäksi toukokuussa 2020 täydentävän kyselyn CCS:n vastaajille. Tämän tarkoituksena oli selvittää kuluttajakäytöksen muutoksia koronan ensimmäisen aallon aikana.

Lisätietoja CCS-tutkimuksesta löytyy täältä.

Kuluttajakäyttäytymistä käsittelevän webinaarimme pääset katsomaan täällä.

Maria Riala työskentelee dentsulla Insight Leadina.

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland