Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Arvopohjainen markkinointi kannattaa

Voiko sananvapautta käyttää suomalaisen uutismedian mainonnassa? Onko se jotain, jolla differoida brändiä maassa, jossa lehdistö on vapaata ja media tunnustettu neljänneksi valtiomahdiksi, Heidi Björklöf kysyy.
Heidi Björklöf artikkelikuva
3.5.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Markkinoinnin perusoppeihin kuuluu huomauttaa, että brändimielikuvia ei kannata vahvistaa mainostamalla ns. hygieniatekijöitä – eli asioita, joita jokaisen alan toimijan tekemiseen automaattisesti sisältyy.

Toisaalta vallalla on vahvasti myös näkemys, että arvopohjainen markkinointi kannattaa. Voin vahvistaa tämän väitteen paikkansapitävyyden brändimittareidemme ja myynnin baselinen kasvun kautta. Me teemme Sanoman uutismedioissa paljon arvoista ammentavaa markkinointia. Markkinointiviestien kärjiksi nostamme erityisesti meitä ja potentiaalisia asiakkaitamme yhdistävät arvot. Arvojen markkinoinnin pitää olla totta. Ja arvon toteuttamisella pitää olla ihmisille – asiakkaille ja henkilökunnalle – jokin merkitys.

Helsingin Sanomissa arvot näkyvät äärimmäisen vahvasti kaikessa tekemisessä. Kun aloitin noin vuosi sitten nykyisessä roolissani, kollegani, vastaava päätoimittaja Kaius Niemi piti ensitöikseen luennon integriteetistä ja lahjoitti 475-sivuisen teoksen HS:n historiasta (sekä uhkauksen pitää pistarit – jotka muuten piti). Tuon opuksen luettuani voin sanoa, että sananvapaus on todella jotain, joka on HS:n brändissä sisällä. Journalistimme ovat paljon enemmän kuin toimittajia, he ovat sananvapauden taistelijoita ja yhteiskunnan epäkohtien paljastajia. HS:n institutionaalinen asema luo meille mahdollisuuden ja vastuun toimia merkittävien yhteiskunnallisten keskusteluiden käynnistäjänä. HS:ssa ollaan hyvän puolella, pahaa vastaan. Puolustetaan heikompia, pidetään vallassa olevia valppaina ja paljastetaan yhteiskunnallisesti tärkeitä asioita.

Mutta miten muotoilla tuo kaikki viestiksi, joka koskettaisi asiakkaitamme? Lisäisi pitoa tai kasvattaisi halukkuutta tilata sisältöämme? Tiedämme joka tapauksessa, että nykyiset ja potentiaaliset lukijamme arvostavat vapaata yhteiskuntaa ja yhteiskunnallisesti vaikuttavia brändejä.

Sananvapauden päivänä halusimme nostaa keskusteluun lehdistövapauden huolestuttavan tilanteen Euroopassa. Ja mitäpä sitä kainostelemaan – halusimme kertoa myös työstä, jota teemme auttaaksemme kollegoita esimerkiksi Unkarissa. Sananvapaus ja sen puolustaminen ovat asioita, joiden pitäisi olla meille kaikille äärettömän tärkeitä. Puolustamalla lehdistön sananvapautta autamme samalla demokratian toteutumista.

Markkinoinnin tehtävä on tarjota viestit vaikuttavassa muodossa. Nostamamme asia on tärkeä, mutta miten tehdä siitä vaikuttava? Joskus tarvitaan suklaata puuron sekaan, jotta puuro maistuu kaikille. Me päätimme viihteellistää sananvapausviestimme dokumentin keinoin. Syntyi Vaientamattomat – Riku Rantalan ja Tunna Milonoffin minidokkari, jossa kerrotaan sananvapauden huolestuttavasta tilasta Euroopassa ja siitä työstä, mitä teemme auttaaksemme. Se mikä tapahtui HS:lle 117 vuotta sitten, on arkipäivää Euroopassa tänään.

Toivottavasti viesti menee läpi. Parhain palkinto meille olisi aiheen nouseminen keskusteluun ja lisäapu ongelman ratkaisemiseksi. Mielelläni näkisin myös valituissa kriittisissä brändimittareissa värähdyksiä haluttuun suuntaan. Tiedän kuitenkin sen, ettei yksittäinen teko tai stuntti riitä. Emotionaaliset rakenteet ja systemaattinen pitkäkestoinen brändimainonta luovat kestäviä muistirakenteita, jotka kasvattavat kysynnän perustasoa ja vähentävät hintaherkkyyttä, kun taas stunteilla voidaan vaikuttaa vain hetkellisesti brändiattribuutteihin.

Kyseessä ei kuitenkaan ole yksittäinen stuntti, vaan osa HS:n merkitystä luovien tekojen kokonaisuutta, joka pitää kriittiset aiheet keskustelussa. Muistatteko aiemmat tekomme sananvapauden puolesta? Minä muistan – vaikka en ollut vielä niitä tekemässä. Olen todella iloinen, että nyt olen. Rakastan brändejämme siksi, että ne elävät ja hengittävät arvojensa mukaan.  Se näkyy kaikessa toiminnassamme – myös markkinoinnissa.

Kirjoittaja vastaa Sanoman uutis- ja featuremedian portfoliokehityksestä ja markkinoinnista.

Tagit

Omakynä Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoman kesälehdissä tavoitat yhteensä lähes miljoona kesää suunnittelevaa kuluttajaa

    Kesälehdet ovat lukijoiden suosikkisisältöjä ja toimivat tärkeimpinä inspiraation ja tiedon lähteinä kesän suunnitelmiin. Mainokset kuuluvat oleellisena osana sisältöön ja tarjoavat vinkkejä loman suunnitteluun.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Uutismedian etusivu on voittajan valinta – Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan etusivut 2026 ovat nyt varattavissa

    Monikanavainen etusivu on ohittamaton mainospaikka. Etusivulla synnytät puheenaiheita ja saat aikaan toimintaa.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • HS Koulutusliite ja Aamulehden Opinnot ja Ura -teema tavoittavat opiskelijat ja heidän vanhempansa

    HS Koulutusliite ilmestyy 23.1.2026 ja Aamulehden Opinnot & Ura -teema 27.1.2026. Koulutukseen ja uravalintoihin liittyviä asioita käsitellään näissä liitteissä monipuolisesti ja kiinnostavista näkökulmista.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmediamme tavoittaa nyt 90 % suomalaisista – ”Näiden lukujen perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan merkityksellistä sisältöä lukijoidemme moninaisiin tarpeisiin”

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä ja näköislehtiä luetaan yhä enemmän. Alueidensa tavoittavimmissa medioissa panostetaan paikallisuuteen ja Lasten uutisissa ilahdutaan suosiosta nuoremmassa kohderyhmässä.

    Tagit

    Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland