Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Arvostetaan asiakasta ja panostetaan myös kuuloaistiin

Paljon vähemmän tunnettaisiin, koettaisiin ja muistettaisiin ilman ääntä. Yrityksen äänimaailmaa rakentaessa good-enough isn't good enough, Audiotecturen Aleksi Ranta kirjoittaa.
Aleksi Ranta artikkelikuva
8.12.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Elämme koko elämämme äänten ympäröimänä. Äänet vaikuttavat voimakkaasti meihin, vaikkemme kiinnittäisikään asiaan huomiota. Jo varhain lapsena koetut äänet jäävät mieleen ja luovat vahvoja muistikuvia. Järvenrantamökki, kuikka ja sauna. Ensimmäiset jännittyneet diskokappaleet lapsuudenystävien kanssa. Antero Mertarannan selostus jääkiekon MM-kisoissa vuonna 1995. Paljon vähemmän tunnettaisiin, koettaisiin ja jaettaisiin ilman ääntä.

Äänen voima on syvällä meissä. Ympäröivällä äänimaailmalla on tutkittu vaikutus tunnelmiin äänten tehostaessa niitä. Yritysten äänibrändäyksen merkitykseen ollaan Suomessa vasta heräämässä. Mainoksissa käytetyn musiikin ja tunnistettavien äänilogojen rinnalla on alettu kiinnittää huomiota siihen, millainen äänimaailma myymäläympäristöissä parantaa viihtyvyyttä ja luo haluttuja mielikuvia. Että ääntä voidaan hyödyntää myös kaupallisesti.

Parhaimmillaan oikeanlainen äänisuunnittelu voimistaa asiakkaan positiivista kokemusta, herättää miellyttäviä tunteita ja jättää muistijäljen, kuljettaa häntä läpi ostopolun. Tyypillisin tapa rakentaa äänimaailma on edelleen radion tai suoratoistopalvelun soittolista, jonka kautta asiakaskunnalle tarjotaan jotain, mitä ajatellaan heidän haluavan kuulla. Nuorelle kohderyhmälle päivän hittejä ja varttuneemmille jotain nostalgisempaa. Suoratoistopalveluissa on kuitenkin haasteensa.

“Good-enough isn´t good enough”, newyorkilainen säveltäjä Ryuichi Sakamoto sanoi uhmakkaasti pyytäessään saada rakentaa lempiravintolaansa soittolista itse. Hän ei kestänyt kuulla algoritmien satunnaiselle soittolistalle valitsemaa musiikkia nauttiessaan ateriastaan. New York Timesin artikkelissa Sakamoto painotti, että niin kuin hän haluaa syödä laadukasta huippukokin valmistamaa ruokaa, hän haluaa kuunnella musiikkia, jonka on valinnut ammattimuusikko. Näin hänen mielestään kunnioitetaan asiakasta, osoitetaan, että kuten kaikkeen muuhunkin, myös musiikkiin on panostettu. Ettei musiikista tingitä, että kuuloaistiakin arvostetaan.

Perinteisestä musiikista voidaan päästää myös kokonaan irti ja luoda yrityksille täysin uniikkeja, räätälöityjä äänimaisemia, joilla vaikutetaan entistä yksityiskohtaisemmin haluttuun tunnelmaan ja erotutaan muista toimijoista. Yhdistämällä myymälän äänimaisema yrityksen markkinointiin ja mainontaan, luodaan kokonaisvaltainen äänistrategia, yrityksen oma ääni-ilme.

Kun kiireen keskellä äänet sekoittuvat, niistä tulee melua. Stressihormonit reagoivat ja hiki nousee pintaan. Minimalistinen ja positiivissävytteinen äänimaailma myymälässä voi tarjota rauhaa siellä asioivalle. Kun olo rentoutuu, on mahdollista hidastaa askeleita ja viipyä pidempään. Kokisin mieluusti kauppareissun, joka äänimaailmansa ansiosta olisi vaikuttava ja kiinnostava, kokeellinen, jopa taiteellinenkin. Kulttuuri ja arkinen kaupassakäynti paketoituna samaan, parinkymmenen minuutin mittaiseen kokemukseen. Kuinka moni yritys tarjoaa asiakkailleen hektisen elämän hybridipakettia?

Muutama vuosi sitten olin mukana projektissa, jossa Alkon nostalgiamyymälään Töölöntorille räätälöitiin äänimaisema. Se koostui viinipulloja ja erilaisia lasi-elementtejä äänittämällä, vanhoja kaupunkiääniä ja Suomi-iskelmiä yhdistelemällä. Eräässä chicagolaisessa parkkihallissa taas on oivallettu käyttää ääniä, joiden avulla asiakkaan on helpompi muistaa, mihin autonsa on jättänyt. Kekseliäät, arkea helpottavat ideat rikastuttavat käyntikokemuksia ja niitä mieluusti kokisi useammin. Pankissa, hotellissa tai lentoasemalla. Ostoskeskuksessa tai ruokakaupassa.

Nykyteknologia ja oikeat tekijät mahdollistavat rajattomasti mieleenpainuvia ja persoonallisia ratkaisuja eri ympäristöissä, myös radiossa. Myymälän ulkopuolella soiva musiikki herättää aina huomiota, oli joulunaika tai ei. Äänilähteenä voi olla vaikka soiva ikkuna.

Aleksi Ranta on personoituun ääniarkkitehtuuriin erikoistuneen Audiotecturen säveltäjä ja konseptisuunnittelija.

Tagit

Audio & radio Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä, mainontaa ja budjettia

    Brändimainontaa vai taktista – tuo mainostajan ikuinen kysymys. Moni mainostaja valitsee taktisen kampanjan konkreettisten tulosten toivossa. Brändin tunnettuus on kuitenkin kaiken perusta ja kasvun edellytys.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Sponsorointi Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Alueellinen radiomainonta – löytämätön helmi?

    Alueellisilla radioilla on uskollinen kuulijakunta. Huomio on taattu kun napakka viesti ponnahtaa korviin oman suosikkiohjelman keskeltä.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Näin rakennat railakkaan radiospotin – mainonnan tuottajan kootut vinkit

    Tässä artikkelissa kokenut mainostuottaja jakaa vinkkejään railakkaan ja toimivan radiospotin luontiin.

    Tagit

    Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland