Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Brändiloikka – mikä ihana mahdollisuus

On brändiloikan vuoro. Meidän ei tule hyväksyä sitä, että kansainvälinen kilpailija, joka ei Suomesta tiedä tuon taivaallista, käy täällä imuroimassa vedetkin pattereista, Eka Ruola kirjoittaa.
Eka Ruola artikkelikuva
16.8.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Kukapa olisi reilu vuosi sitten arvannut, että kun viruksen neljäs aalto koittaa, saamme samalla lukea poikkeuksellisen myönteisiä uutisia talouden kehityksestä. Osakekurssit ovat koholla. Kauppa käy tietyillä aloilla kuin rajuilma. Toisilla taas ankara ontuminen on arkipäivää. Elvytystä tehdään tuhdisti läpi koko pallon. Virus viritti vauhtia. Monella osui digiloikka lankulle. Sitä luonnollisesti auttoi kotiinsa piiloutunut ihminen, joka läppäri sylissä kaipasi paitsi jokapäiväisen leipänsä myös sirkushuvinsa.

Uudessa maailmassa, on se sitten minkä näköinen tahansa, yksi asia on varma: kansainvälisten markkinoijien pomot haluavat bonarinsa. Tämän johdosta markkinointitoimenpiteet vyöryvät eteemme kaikkialta. Superbrändit eivät pysähdy, kaikkea muuta. Satsaukset kasvavat – sekä kanaviin että luovan tarinankerronnan nokkeluuteen.

Vanha viisaus ei pala tulessa vieläkään, mikäli brändisi Share of Voice ylittää markkinaosuutesi, kasvat. Jos brändisi perusta on vielä luotu poikkeuksellisen vahvaksi ja markkinointiviestinnän sisältö puhuttelee erityisen ponnekkaasti, kasvat kohisten. Tutkitusti. Tätä kun vielä tukee voimallinen analytiikka ja rimat ylittävä asiakaskokemus, niin bonarit saapuvat tilillesi.

On brändiloikan vuoro. Meidän ei millään muotoa tule hyväksyä sitä, että kansainvälinen kilpailija, joka ei Suomesta tiedä tuon taivaallista, käy täällä imuroimassa vedetkin pattereista. Asia ei ole edes erityisen monimutkainen. Lupaan ja vakuutan, että valmista on jo ennen lumia. Jos siis hetimiten kääräisee hihat. Tiukka lähtötilanteen analyysi: asiakkaat, kilpailijat, ympäristö, jakelu ja asiakaskokemus. Brändin missio, visio, merkitys ja lupaus. Viritys! Terävällä kynällä, vahvalla relevanssilla ja ajatuksella. Siitä hyppy tarinaan ja sen manifestiin. Taikapölytystä! Lopulta erottuva konseptuaalinen ajatus, josta johdettuna yllättävät dramatisoinnit oman, ansaitun ja ostetun media kautta ihmisten silmille, iholle ja sen alle. Tekemistä vaille valmis. Kuvetta siinä hieman pitää kaivaa, mutta ahkeralle ja älykkäälle eurot saapuvat monikertaisina takaisin. Esimerkiksi sopii vaikkapa Hartwallin Original Long Drink. Brändityö ja Vuoden harmain päivä -teko kohottivat markkinaosuutta merkittävästi, ja heinäkuussa Suomen harmain juoma uutisoi uusista osavaltioista Amerikan valloituksessa.

Hersytelläänpä ajatuksella, että onnistunut digiloikka on jo otettu, ja se on laittanut kelpo kasan asiakkaita kulkemaan kohti funnelin päässä olevaa valoa. Analytiikka pelittää ja asiakkaiden kuljettaminen kohti konversiota on oikeaoppisesti käytössä. Brändiloikka tähän perään virittää markkinointioperaation äärimmilleen. Asiakaskokemus sekä livenä että verkossa on tietenkin jatkuvan kehittämisen alla oleva toiminto, johon brändityö myös lyö laineitaan. Parhaimmassa tapauksessa brändityö pullauttaa ulos luovaa tarinankerrontaa, josta itseasiassa tulee osa asiakaskokemusta. Haaveeni on yksinkertainen ja selvä – suomalainen brändi voittaa pelin. Ja komeasti. Siksi herkeämättä peräänkuulutan sinivalkoisen markkinointivimman syntymistä ja vahvemman brändiajattelun siirtymistä leviämisvaiheeseen.

Lisäksi on ilmiselvää, että olemme tulleet nyt myös vastuullisen ostamisen vuosikymmenelle. Kohtaamme ensimmäistä kertaa aidosti tilanteen, jossa jo isohko joukko ihmisiä on valmiina maksamaan korkeampaa hintaa vastuullisemmasta tuotteesta. Esimerkiksi Unileverin Sustainable Living -brändit kasvoivat viime vuonna 50 % nopeammin kuin muut brändit ja vastasivat yli 60 % yrityksen kasvusta. Toki tämäkin asia pitää kommunikoinnilla brändiin liittää. Brändityön yhteydessä yrityksen vastuullisuusulottuvuuden kytkeminen sekä brändiin että kaikkeen viestintään tekee siitä elimellisen osan jokapäiväistä läsnäoloa.

Talouden myötätuuli tuskin tälläkään kertaa on tasaisesti puuskuttava puhuri. Mitä lie kulman takana. Vahvistetut brändit saavat parempaa suojaa myös finanssimaailman vuoristoradassa. Kun reipas ratio saa vierelleen tuhdin emootion, on loikka päätymässä pitkälle. Onnea ponnistukseen.

Kirjoittaja on  Nitro Groupin vastaava luova johtaja.

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland