Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Digiveijareiden taikaministeriötä ei pidä päästää liian helpolla

On perin juurin kummallista, että digimarkkinoinnin ympärillä leijuu edelleen monimutkaisuuden ja mystisyyden ilmapiiri, kirjoittaa ToinenPHD:n Jani Halme.
Jani Halme artikkelikuva
22.3.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Internet on jo verrattain vanha keksintö. Vaikkapa tämä Helsingin Sanomat on eri muodoissaan ollut luettavissa netissä jo neljännesvuosisadan. Aikamme digimahdeista Google käy kolmatta vuosikymmentään ja Facebook on sekin ollut markkinoilla jo kaksi vuosikymmentä. 

Digimarkkinoinnin ympärillä leijuu mystisyyden ilmapiiri

Vielä pidempään on ollut olemassa digitaalista markkinointia. Onkin perin juurin kummallista, että digimarkkinoinnin ympärillä leijuu edelleen monimutkaisuuden ja mystisyyden ilmapiiri. Asia on saatu vaikuttamaan siltä, että vain valikoidut erikoisosaajat voivat ymmärtää sitä ja hallita sen voimia. Miten iankaikkisessa siitä ei vieläkään ole tullut ymmärrettävää, selkeää ja arkista tekemistä yrityksen markkinoinnissa? Koska asiaa on hämärrytetty. Joskus tahallaan, toisinaan tahattomasti.

Tarkastellaan vaikka kieltä, jota digimarkkinoinnin ammattilaiset mieluiten käyttävät. Siinä suositaan akronyymejä ja kirjainlyhenteitä. Harva digimarkkinoinnin ammattilainen on vilpittömästi pahoillaan, etteivät hänen käyttämänsä kolmikirjaimiset lyhenteet DMP:stä CTR:ään ja SSP:stä AWS:ään oikein avaudu muille. Oman asiantuntemuksen ainutkertaisuuden lumoa on vaikea tunnustaa ja vielä vaikeampi vastustaa.

Inhimilliseen pätemisen houkutukseen yhdistyy usein maailmaa uudistavan tienraivaajan asenne. Digitaalinen markkinointi vetää puoleensa progressiivisia ihmisiä. Painetaan etukenossa vastatuuliseen tulevaisuuteen ja raahataan siinä samalla kehitystä vastaan jäkistelevää perinneorganisaatiota perässä.

Onko digimarkkinointi kryptoihmisten pyörittämä taikaministeriö?

Ammattislangin käyttö on ymmärrettävää ja pioneerihenki ihailtavaa. Ongelmat alkavat silloin, jos digitaalisen markkinoinnin annetaan olla oma, erillinen kryptoihmisten pyörittämä taikaministeriö. Silloin se irtautuu kuin huomaamatta yrityksen markkinoinnin muusta arjesta ja tekemisestä. Tämä johtaa väistämättä tehottomuuteen, lillukanvarsien viljelemiseen ja digitaalisten mahdollisuuksien hukkaamiseen. Selkein merkki tästä on se, kun digi-ihmisten sallitaan toistuvasti käyttää omia, muusta markkinoinnista eroavia mittareita. Harmittomimmillaan se on hupsua, vakavimmillaan kyse on oman erikoissepän roolin suojaamiseksi nostettu savuverho.

Digiväki esittelee edelleen liikaa niitä kaikkein helpoimmin mitattavia, usein varsin taktisia asioita. Tämä johtaa herkästi tunnepuolen ja tunnettuuden väheksymiseen ja sitä kautta brändin arvon hitaaseen mutta vääjäämättömään näivettymiseen. Sivustolle ohjatuilla kävijöillä, kasaan kerätyillä liideillä, hakukoneosumilla, sähköpostin avausprosenteilla tai videon katsomismäärillä ole mitään itseisarvoa. Ne ovat vain välitavoitteita. Hyödylliseksi ne muodostuvat vasta, jos ne todistettavasti ja toisteisesti vaikuttavat ihmisen käyttäytymiseen. 

Mutuvetoiselle uskomusmarkkinoinnille ei ole tarvetta

Väitän, että meiltä digialan ammattilaisilta pitää vaatia enemmän. Meidän pitää pystyä osoittamaan selviä syy-seuraussuhteita käytettävien keinojen ja yrityksen tavoitteiden välille. Oli kyse sitten euroista, brändin tunnettuuteen tai arvostukseen liittyvistä muuttujista. Mutuvetoiselle uskomusmarkkinoinnille ei ole enää tarvetta. 

Kaiken markkinoinnin on oltava investointi, joka johtaa ennakoitavaan tuottoon. Eri ratkaisujen toimivuuteen ja tavoitteisiin sopivien budjettitasojen löytämiseen on olemassa hyvin kehittyneitä, tekoälyyn nojaavia järjestelmiä. Slangiksi ne ovat digiattribuutiomalleja. Attribuutio tarkoitaa ihmisen toiminnan tai tapahtumien selittämistä. Haetaan vastauksia siihen, mikä aiheutti tietyn käyttäytymisen ja miksi niin tapahtui. 

Yrityksen johdon tulee olla samaan aikaan utelias uudelle ja kyetä kyseenalaistamaan meidän digimarkkinoinnin ammattilaisten puheet. Perustelujen kysyminen, vaikka sitten jankkaamalla, ei ole todiste digikärryiltä putoamisesta tai vanhojen aikojen kaipuusta. Se on hyvää liikkeenjohtoa. 2020-luvunkaan digimarkkinoinnissa kun ei ole sellaisia elementtejä tai ominaisuuksia, joita ei normaalijärkinen ihminen ymmärtäisi. 

Osaamisestaan varma ja ajassa aidosti kiinni oleva digitaalisen median ammattilainen ei keskity uusien järjestelmien itsearvoiseen käyttämiseen, ketteriin menetelmiin tai termibriljeeraamiseen. Hän puhuu häpeilemättömän rohkeasti ihmisistä ja heihin vaikuttamisesta. Hän puhuu liiketoimintatavoitteista ja niiden saavuttamisesta. Hän puhuu sanoilla, jotka ymmärrät.

Kirjoittaja on markkinointiyhtiö ToinenPHD:n luova johtaja sekä kolumnisti.

Kuva:  Mikko Nikkinen

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland