Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Effie Finlandin ensikertalainen BOND pesi pöydän – nappasi Grand Effien, kaksi kultaa ja hopean

BONDin S-Ryhmälle toteuttama Antti Tapani -kampanja voitti Effie Awards Finland 2020 -kilpailun Grand Effien. Tuomaristo piti Antti Tapani -kampanjaa yksiselitteisesti tämän vuoden ykkösenä.
Effie2020-somejako.jpg
4.2.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Palkinnot tippuivat kahdesta eri sarjasta, ja yhteispisteissä työllä oli selkeä ero muihin kilpailutöihin. Tämä asukokonaisuus tuntui istuvan kaikille tuomareille.

Lisäksi kilpailussa palkittiin tuloksellista markkinointia kolmella kultaisella, kolmella hopeisella ja kuudella pronssisella Effie Awardsilla sekä yhdellä kunniamaininnalla. Kunniamaininta jaettiin kilpailussa ensimmäistä kertaa. 

”Effie 2020 on kuin läpileikkaus suomalaisesta päättäväisyydestä. Kun muissa Euroopan maissa kisaa ei juurikaan järjestetty, meillä järjestettiin ja siihen osallistuttiin. Eikä millä tahansa pulavuoden töillä, vaan laadukkailla ja monipuolisilla kokonaisuuksilla. Kilpailun tulokset kertovat, että Suomesta löytyy laaja-alaista osaamista ja reaktionopeutta useammallakin eri saralla ja toimialalla. Tekemisen tahtoa, jota edes pandemia ei ole pystynyt pysäyttämään”, sanoo kilpailun päätuomari ja Folk Finlandin luova johtaja Tommy Mäkinen.

”Poikkeuksellisen vuoden 2020 pääyhteistyökumppanuus oli meille Sanomalla suuri kunnia, nousihan markkinointi silloin merkityksellisemmäksi kuin koskaan aikaisemmin. Sillä ylläpidettiin, herätettiin ja elvytettiin kysyntää ennennäkemättömällä rohkeudella ja luovuudella uutta innovoiden ja vaikeaan tilanteeseen nopeasti reagoiden. Näimme markkinoinnin urotekoja, joilla päädytään alan historiankirjoihin. Onnea kaikille voittajille”, sanoo johtaja Karri Ahonen Sanoman B2B Solutions -yksiköstä.

Voittajatyöt perusteluineen ovat seuraavat:
 

GRAND EFFIE

Antti Tapani
S-Ryhmä & BOND, Carat Finland, Cocoa Media Productions, Juha Mustonen Photography, Sostyling

Yksiselitteisesti tämän vuoden ykkönen. Palkinnot kahdesta eri sarjasta ja yhteispisteissä selvä ero muihin kilpailutöihin. Tämä asukokonaisuus tuntui istuvan kaikille tuomareille.
 

ERIKOISSARJA

Kulta

Fortum Vipu
Fortum Oy &
TBWA\Helsinki

Malliesimerkki siitä, miten äkkiseltään muuttunut maailma tarjosi brändille mahdollisuuden kertoa itsestään ja innovaatiostaan. Ovi uusille ideoille oli raollaan, mutta sen kahvaan täytyi tarttua ripeästi. Hieno insight, konkreettinen toteutus ja kansainvälisen tason tulokset.

Hopea

We rise #together
Telia Finland Oyj & TBWA\Helsinki, OMD Finland

Miten isot voivat auttaa pieniä, ja miten siitä voisi olla hyötyä molemmille? Tuota kysymystä pyöriteltiin isoissa suomalaisissa firmoissa keväällä 2020. Kun muut vielä pyörittelivät, yksi kääri hihat ja ojensi kätensä näyttävästi. Ja voitti samalla pienyrittäjien luottamuksen puolelleen. 

Pronssi

Zero Exclusion
Mantsinen Oy, Neste Oyj & Kurio, MKTG (Finland)

Vanha viisaus. Keskity tuote-etuun ja tuo se esiin tavalla, joka tuntuu. Jos nostokurki on tarkka, miten tarkka se on? Voiko sillä maalata tauluja? Jos voi, niin alkaa olla ainekset kasassa kansainväliselle huomiolle.
 

POSITIIVINEN MUUTOS

Pronssi

Felicitas Mehiläinen – Henkilökohtuisesti
Mehiläinen Oy & Vapa Media, Dagmar, Nordic Morning

Monia koskettava ja arkakin aihe on nostettu esiin kunnioittavasi, mutta mieleenpainuvasti. Pienen budjetin kampanja, jossa on kuitenkin toimialan ajatusjohtajuuden tuntua. Hashtag, joka jakaa mielipiteitä, mutta jää kerralla mieleen.
 

MEDIA

Pronssi

We rise #together
Telia Finland Oyj & TBWA\Helsinki, OMD Finland

Kun koronakevät 2020 iski Suomeen, tuo isku osui erityisesti pienyrittäjien palleaan. Mikä sillä hetkellä olisi ollut hienompaa kuin se, että iso kotimainen yritys luovuttaa ostamansa mediatilat pienyritysten käyttöön? Ei juuri mikään.
 

KAUPPA & KULUTTAJA

Kulta

Kotimaista-pakkausuudistus
S-Ryhmä & BOND, Carat Finland, TBWA\Helsinki

Yli 350-osainen kokonaisuus, jota tehdessä moni muu olisi epäonnistunut tai ainakin tyytynyt vähempään. Kun brändistä pyyhitään pölyt, niin pyyhitään sitten kunnolla. Ihailtavan eheä toteutus ja oppikirjan mukaiset tulokset. Jos noin mallikkaita tuloksia oppikirjoissa edes esitellään.

Hopea

Antti Tapani
S-Ryhmä & BOND, Carat Finland, Cocoa Media Productions, Juha Mustonen Photography, Sostyling

Vahvaa ja ennakkoluulotonta tekemistä. Brändiyhteistyö, joka tuki molempien brändien tavoitetta ja sanomaa. Pieteetillä rakennettu, ovelasti ennakkotestattu ja tarkasti kohderyhmälleen tehty mittatilaustyö.

Pronssi

Lidl Plus – eli kuinka takkia kääntämällä taottiin miljoonia
Lidl Finland & Folk Finland, Virta Helsinki, Cocoa Mediaproductions, Miracle Sound Oy

Kun on tarpeeksi vahva brändi, voi se takkiakin kääntämällä olla linjakas ja itsensä näköinen. Selkeä haaste, jämäkkä toteutus ja näkyvät tulokset. Aavistuksen tarkemmin avatuilla tuloksilla olisi voinut taistella kirkkaammistakin mitaleista.

Pronssi

Niille, jotka eivät syö Mäkkärissä
Food Folk Finland Oy & OMD Finland Oy, Nord DDB Helsinki

Brändin jo aiemmin lanseeraama oivallinen strategia ja näkökulma, jolle korona-aika kääntyi vielä erikseen eduksi. Erityiskiitokset kampanjan luoville toteutuksille.
 

TUOTTEET & PALVELUT

Kulta

Antti Tapani
S-Ryhmä & BOND, Carat Finland, Cocoa Media Productions, Juha Mustonen Photography, Sostyling

Esimerkillinen kokonaisuus, jossa tuotekehitys ja markkinointi olivat yhtä. Enemmän kuin tuotekehitystä. Enemmän kuin markkinointia. Pitkäjänteistä ja tarkkaa tekemistä. Vahva asemointi ja vaikuttava toteutus myllertävässä muotikaupassa.

Hopea

HS Lasten uutiset – miten sanomalehti tavoitti uuden lukijasukupolven
Helsingin Sanomat & TBWA\Helsinki

Selkeä haaste, tarkka näkökulma ja johdonmukainen toteutus. Tärkeän aiheen nostaminen tapetille laadukkaasti ja tulosten valossa myös ilmeisen tehokkaasti. Hienoa, että uusikin sukupolvi saa vielä nauttia painomusteen tuoksusta sormissaan.

Pronssi

Piklas – eli miten perinteinen tarinankerronta veti ovi- ja ikkuna-asiakkaat verkkokauppaan
Piklas & Folk Finland, Gomp Helsinki Oy, Otto Tuotanto, Humina

Toimialalla, jolla kaikki näyttävät samalta, yksi onnistui erottumaan edukseen. Elämänmakuinen ja viihdyttävä kokonaisuus, selkeä konsepti. Kampanjan tulokset lyhyellä aikavälillä eivät kerro koko totuutta, niitä lunastetaan todennäköisesti vielä pitkään.
 

KUNNIAMAININTA

Eläköön Ravintola
Kotipizza & N2 Marketing, Dentsu Aegis Network (Finland)

Kahdessakin eri sarjassa palkintopallin kylkeä kolkutellut kisatyö. Monta eri täytettä, ketterä toimitus ja maistuvat tulokset. Kokonaisuuden kruunasi kilpailijoiden ja koko toimialan nostaminen samalle tarjottimelle.

Lisätiedot

Päätuomari Tommy Mäkinen, luova johtaja, Folk Finland, tommy.makinen@folkfinland.fi
Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland, Puh. 040 578 1974 / riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fi

Effie Awards Finland palkitsee vuosittain parasta suomalaista markkinointia. Kilpailun järjestää vuodesta 2021 alkaen Marketing Finland. Kilpailun kumppani on ollut jo usean vuoden ajan Sanoma Media Finland.

Effie Awards Finland

Marketing Finland

 

Tagit

Effie

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointiteot

    Vuoden 2025 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 38 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Annika Payn KONEelta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    27.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Tokmannin Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    13.2.2025
    Lue lisää
  • Effie 2024 -finaaliin 21 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    18.12.2024
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
  • Menestyminen mainostoimistossa vaatii huippu-urheilijan mentaliteettia, ja pääsy Effien shortille on kuin paikka olympialaisissa

    Jos on valmistautunut Effieen koko vuoden kuin huippu-urheilija, jäljellä on enää the näytönpaikka. Hetki, johon kiteytyvät kaikki ne tunnit, keskustelut ja tunteet, joita huippusuoritukseen vaaditaan, Elina Bono kirjoittaa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden 2024 tuloksellisimmat markkinointikampanjat

    Vuoden 2024 Effie Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 39 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Elli Tuominen Kuriolta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
  • Grand Effien voittanut kampanja nosti McDonald’sin työpaikkahakemusten määrän kaikkien aikojen ennätykseen

    McDrip-kampanja iski suoraan Z-sukupolven mielenkiinnon kohteisiin ja arvoihin.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.2.2024
    Lue lisää
  • Effie Finland oli Cannes-menestyjä McDripin juhlaa

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 22. kerran.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    16.2.2024
    Lue lisää
  • Effie 2023 -finaaliin 25 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2023 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 25 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    15.12.2023
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland