Grand One -kilpailun voittajatöissä tuetaan vanhemmuutta ja ratkaistaan liiketoiminnan haasteita

Mannerheimin lastensuojeluliitto tukee vanhempia varoittamalla vaarallisista somehaasteista
Grand Prix- palkinnon Kampanjat-sarjassa voitti Mannerheimin lastensuojeluliiton Vaaralliset somehaasteet.
Mannerheimin lastensuojeluliitossa tehdään mediakasvatustyötä.
”Yksi toimintamme pääasioista on vanhemmuuden tuki. Totesimme, että vanhemmat eivät ole täysin kartalla siitä, minkälaisia somehaasteita nuoret kohtaavat. Vanhempien kannattaisi olla kiinnostuneempia siitä, mitä heidän lapsensa verkossa tekevät”, kertoo Mannerheimin lastensuojeluliiton viestintä- ja varainhankintajohtaja Leena Poutanen.
”Mainostoimisto kannusti meitä rohkeuteen. Otimme yhteyttä äitiin, joka oli menettänyt oman poikansa somehaasteen seurauksena. Hänen kanssaan kävimme hyviä keskusteluja ja saimme tosielämän tarinan kampanjan pohjalle. Vaikka somehaasteet alkavat hauskoina hassutuksina, ne saattavat päätyä hengenvaarallisiin tilanteisiin.”
Vaaralliset somehaasteet -palvelu kertoo, millaisia somehaasteita on käynnissä ja vanhemmat voivat myös itse ilmoittaa palveluun havainnoistaan.
”Näin pystymme evästämään vanhempia siihen, mistä heidän kannattaa puhua omien nuorten kanssa”, Poutanen kertoo.
Palveluun rekisteröityi jo heti alkuvaiheessa 14 000 vanhempaa.
Somehaasteita etsii palvelun alustalle rakennettu tekoälytoteutus, jonka avulla pystytään seuraamaan somehaasteita reaaliajassa.
”Tämän hankkeen paras saavutus on vanhemmuuden tuki. Pystymme auttamaan vanhempia olemaan ajan tasalla ja kartalla siitä, mitä nuorten elämässä tapahtuu”, Poutanen sanoo.
Kespro auttaa ravintoloita menestymään reseptipalvelullaan
Grand Prix- palkinnon Palvelut-sarjassa voitti Keskon Kespro ravintoloille suunnatulla reseptipalvelullaan.
”Tarve palvelulle oli tiedossa jo ennen korona-aikaa. Tunnistimme sen, että ravintoloilla on kannattavuuden osalta tiukkaa. Raaka-aineilla on tosi iso merkitys myyntikatteen varmistamisessa. Halusimme auttaa tässä”, kertoo Kespron palveluliiketoiminnasta vastaava johtaja Taiju Jaatinen.
”Paras onnistuminen tämän matkan aikana on ollut palaute, jota olemme saaneet asiakkailtamme. Olemme saaneet impulsiivisia kommentteja: ihanaa, että joku auttaa tai miksi haluatte auttaa meitä? Tämä on itselleni paras palkinto työstä”, Jaatinen sanoo.
”Isona yrityksenä meidän täytyy olla se, joka auttaa tätä markkinaa, näyttää sille suuntaa ja pitää huolen siitä, että pienet ravintolat ovat myös jatkossa tuottamassa elämyksiä suomalaisille. Meillä on tähän tietotaitoa, osaamista ja ennen kaikkea halua auttaa meidän asiakkaitamme pärjäämään paremmin.”
Vuoden yritys OP Ryhmä näkyi eri kategorioissa monipuolisilla töillä
Vuoden yrityksen OP Ryhmän työt palkittiin useassa eri kategoriassa kunniamaininnalla. Tuomaristo antoi OP Ryhmälle erityistä kiitosta kohderyhmäymmärryksestä. Erityyppiset asiakkaat ja käyttäjät on huomioitu suunnittelussa niin palveluiden kuin kampanjoiden osalta, saavutettavuutta unohtamatta.
”Yritämme ymmärtää laaja-alaisesti suomalaisia ja asiakkaitamme. Voimme ratkoa tunnistettuja haasteita erilaisten keinojen, kuten markkinoinnin, viestinnän tai muotoilun kautta. Laaja-alaisuus on yksi onnistumisemme avaimista”, kertoo OP Ryhmä Head of Group Marketing Markus Nieminen.
Kian rohkea toteutus rikkoi automainonnan konventioita ja toi erinomaisia liiketoiminnallisia tuloksia
Paras verkkomainos -kategorian voiton nappasi Kia. Uuden EV3-sähköautomallin lanseerauksen myötä haluttiin lähteä muuttamaan Kian brändimielikuvaa.
”Kian mielikuva ei ehkä ole vielä siellä, missä tuotteiden laatu jo on. Meidän täytyy parantaa mielikuvaamme, nousta ylemmäs kategoriassa saavuttaa uusia asiakkaita ja tehdä asioita rohkeasti, haastaa markkinaa ja tulla ihan uudella tavoin esille”, kertoo Astara Finlandin markkinointi- ja viestintäjohtaja Niina Ahokas.
Kian mainokseen kerättiin premium-automerkkien fanitavaraa Tori.fi:stä, ja ne laitettiin sellaisenaan Helsingin Sanomien etusivulle, sosiaaliseen mediaan ja jälleenmyyjille jaettavaksi.
Vaikka mainos julkaistiin keskellä joululomia, kuhina alkoi välittömästi. Some ja uutismedia täyttyivät Kia-maininnoista.
”Liiketoiminnan mittarit ovat kehittyneet nopeammin kuin osasimme odottaa. Tuplasimme markkinaosuutemme sähköautomarkkinassa, ja lisäksi kaikki brändimittarimme kehittyneet aivan järjettömän hyvin”, Ahokas iloitsee.
”Helsingin Sanomien etusivu aivan loistava. Se on edelleen statement-media, joka kyllä huomataan.”
Sanoma Ad Manager sponsoroi Paras verkkomainos -kategoriaa. Sanoma luovutti voittajalle lisäpalkintona 10 000 euron lahjakortin digimarkkinoinnin itseostokanava Sanoma Ad Managerissa käytettäväksi.
Kuvateksti: OP Ryhmä palkittiin Grand One -gaalassa vuoden yrityksenä. Kuva: Tusman Studio