Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Grand One -kilpailun voittajatöissä tuetaan vanhemmuutta ja ratkaistaan liiketoiminnan haasteita

Mannerheimin lastensuojeluliitto, Kespro ja OP Ryhmä nappasivat gaalan pääpalkinnot – Kian rohkea toteutus palkittiin vuoden verkkomainoksena.
28.3.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Mannerheimin lastensuojeluliitto tukee vanhempia varoittamalla vaarallisista somehaasteista

Grand Prix- palkinnon Kampanjat-sarjassa voitti Mannerheimin lastensuojeluliiton Vaaralliset somehaasteet.

Mannerheimin lastensuojeluliitossa tehdään mediakasvatustyötä.

”Yksi toimintamme pääasioista on vanhemmuuden tuki. Totesimme, että vanhemmat eivät ole täysin kartalla siitä, minkälaisia somehaasteita nuoret kohtaavat. Vanhempien kannattaisi olla kiinnostuneempia siitä, mitä heidän lapsensa verkossa tekevät”, kertoo Mannerheimin lastensuojeluliiton viestintä- ja varainhankintajohtaja Leena Poutanen.

”Mainostoimisto kannusti meitä rohkeuteen. Otimme yhteyttä äitiin, joka oli menettänyt oman poikansa somehaasteen seurauksena. Hänen kanssaan kävimme hyviä keskusteluja ja saimme tosielämän tarinan kampanjan pohjalle. Vaikka somehaasteet alkavat hauskoina hassutuksina, ne saattavat päätyä hengenvaarallisiin tilanteisiin.”

Vaaralliset somehaasteet -palvelu kertoo, millaisia somehaasteita on käynnissä ja vanhemmat voivat myös itse ilmoittaa palveluun havainnoistaan. 

”Näin pystymme evästämään vanhempia siihen, mistä heidän kannattaa puhua omien nuorten kanssa”, Poutanen kertoo. 

Palveluun rekisteröityi jo heti alkuvaiheessa 14 000 vanhempaa.

Somehaasteita etsii palvelun alustalle rakennettu tekoälytoteutus, jonka avulla pystytään seuraamaan somehaasteita reaaliajassa. 

”Tämän hankkeen paras saavutus on vanhemmuuden tuki. Pystymme auttamaan vanhempia olemaan ajan tasalla ja kartalla siitä, mitä nuorten elämässä tapahtuu”, Poutanen sanoo.  

Kespro auttaa ravintoloita menestymään reseptipalvelullaan

Grand Prix- palkinnon Palvelut-sarjassa voitti Keskon Kespro ravintoloille suunnatulla reseptipalvelullaan.

”Tarve palvelulle oli tiedossa jo ennen korona-aikaa. Tunnistimme sen, että ravintoloilla on kannattavuuden osalta tiukkaa. Raaka-aineilla on tosi iso merkitys myyntikatteen varmistamisessa. Halusimme auttaa tässä”, kertoo Kespron palveluliiketoiminnasta vastaava johtaja Taiju Jaatinen.

”Paras onnistuminen tämän matkan aikana on ollut palaute, jota olemme saaneet asiakkailtamme. Olemme saaneet impulsiivisia kommentteja: ihanaa, että joku auttaa tai miksi haluatte auttaa meitä? Tämä on itselleni paras palkinto työstä”, Jaatinen sanoo. 

”Isona yrityksenä meidän täytyy olla se, joka auttaa tätä markkinaa, näyttää sille suuntaa ja pitää huolen siitä, että pienet ravintolat ovat myös jatkossa tuottamassa elämyksiä suomalaisille. Meillä on tähän tietotaitoa, osaamista ja ennen kaikkea halua auttaa meidän asiakkaitamme pärjäämään paremmin.”

Vuoden yritys OP Ryhmä näkyi eri kategorioissa monipuolisilla töillä

Vuoden yrityksen OP Ryhmän työt palkittiin useassa eri kategoriassa kunniamaininnalla. Tuomaristo antoi OP Ryhmälle erityistä kiitosta kohderyhmäymmärryksestä. Erityyppiset asiakkaat ja käyttäjät on huomioitu suunnittelussa niin palveluiden kuin kampanjoiden osalta, saavutettavuutta unohtamatta.

”Yritämme ymmärtää laaja-alaisesti suomalaisia ja asiakkaitamme. Voimme ratkoa tunnistettuja haasteita erilaisten keinojen, kuten markkinoinnin, viestinnän tai muotoilun kautta. Laaja-alaisuus on yksi onnistumisemme avaimista”, kertoo OP Ryhmä Head of Group Marketing Markus Nieminen. 

Kian rohkea toteutus rikkoi automainonnan konventioita ja toi erinomaisia liiketoiminnallisia tuloksia

Paras verkkomainos -kategorian voiton nappasi Kia. Uuden EV3-sähköautomallin lanseerauksen myötä haluttiin lähteä muuttamaan Kian brändimielikuvaa. 

”Kian mielikuva ei ehkä ole vielä siellä, missä tuotteiden laatu jo on. Meidän täytyy parantaa mielikuvaamme, nousta ylemmäs kategoriassa saavuttaa uusia asiakkaita ja tehdä asioita rohkeasti, haastaa markkinaa ja tulla ihan uudella tavoin esille”, kertoo Astara Finlandin  markkinointi- ja viestintäjohtaja Niina Ahokas.

Kian mainokseen kerättiin premium-automerkkien fanitavaraa Tori.fi:stä, ja ne laitettiin sellaisenaan Helsingin Sanomien etusivulle, sosiaaliseen mediaan ja jälleenmyyjille jaettavaksi.

Vaikka mainos julkaistiin keskellä joululomia, kuhina alkoi välittömästi. Some ja uutismedia täyttyivät Kia-maininnoista.

”Liiketoiminnan mittarit ovat kehittyneet nopeammin kuin osasimme odottaa. Tuplasimme markkinaosuutemme sähköautomarkkinassa, ja lisäksi kaikki brändimittarimme kehittyneet aivan järjettömän hyvin”, Ahokas iloitsee. 

”Helsingin Sanomien etusivu aivan loistava. Se on edelleen statement-media, joka kyllä huomataan.” 

Sanoma Ad Manager sponsoroi Paras verkkomainos -kategoriaa. Sanoma luovutti voittajalle lisäpalkintona 10 000 euron lahjakortin digimarkkinoinnin itseostokanava Sanoma Ad Managerissa käytettäväksi.

Kuvateksti: OP Ryhmä palkittiin Grand One -gaalassa vuoden yrityksenä. Kuva: Tusman Studio

Katso tuomariston perustelut

Tagit

Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut

    Toista kertaa järjestetyssä eCom Awards -palkintogaalassa palkittiin verkkokauppoja 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupan tittelin nappasi Nanso yli 200 ehdokkaan joukosta. Vuoden kasvuyrityksinä palkittiin Hetkinen, Alpa ja Oura.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.5.2025
    Lue lisää
  • Viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping ovat menestystekijöitä verkkokaupoille − K-Citymarket kasvatti verkkomyyntiä live shoppingilla jopa 80 %

    Verkkokaupan menestyksen tärkeimmiksi tekijöiksi ovat nousseet erottuvat sisältöstrategiat ja asiakaslähtöinen viestintä. Euroopassa suosituiksi tulleet trendit, kuten viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping, ovat saaneet jalansijaa myös Suomessa – ja tulokset puhuvat puolestaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Natiivimainonta Uutismedia
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
  • Pienen ja aloittavan yrityksen markkinointi: näin mainonta auttaa asiakashankinnassa

    Aloittavan yrityksen markkinointi tähtää asiakashankintaan. Se onnistuu, kun perusasiat ovat hallussa. Lue, miten pienen yrityksen markkinointi ja mainonta kannattaa aloittaa!

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland