Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Innosta enemmän, tyrkytä vähemmän

Miksi markkinoinnin ROI laskee, vaikka edukseen erottuminen on helpompaa kuin koskaan, pohtii Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.
22.11.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Markkinointiviestinnän panostukset ovat pysyneet käytännössä ennallaan viimeiset viisitoista vuotta. Kaikki markkinassa ovat kiinnittäneet huomiota mainosvälineiden digitalisoitumiseen. Samaan aikaan on tapahtunut myös paljon vähemmän puhuttu, mutta yhtä suuri markkinointiviestinnän sisällön muutos.

Vuonna 2023 yritykset käyttävät Suomessa noin 10 % markkinointiviestinnästään innostamiseen (brändiin), noin 15 % uuteen tietoon (tuotteeseen) ja peräti 75 % suoraan myyntiaktivointiin. 

Uuden osta osta! -markkinointitavan seurauksena yritykset pelaavat suurelta osin keskenään nollasummapeliä, ilman että tuotekategorian haluttavuus tai hintapreemio kokonaismarkkinassa sanottavammin paranee. Iso osa markkinoinnin tuotosta nojaa kuitenkin korkeamman haluttavuuden nostamaan hintapisteeseen. Siksi markkinoinnin ROI kokonaismarkkinan tasolla laskee, vaikka kilpavarustelu myyntiaktivointiin auttaakin yritysten välisessä kilpailussa.

Vasta viime vuosina digitaalisessa markkinoinnissa on kiinnitetty kasvavaa huomiota pitempiin kontaktiaikoihin ja muistijälkeen. Yksistään hakukonemainonta on lähes neljännes suomalaisista markkinointiviestintäeuroista. Nämä välttämättömän digitaalisen löydettävyyden eurot on siepattu innostamisesta ja uuden tarjoamisesta pois kylmän rauhallisesti, vaikka niiden käyttötarve ja hyöty onkin kovin erilainen. 

Suomessa tehdään vuodessa vain kymmenenkunta todella isosti erottuvaa uudenlaista brändilähtöä. Loput brändimainonnasta on pientä tai ylläpitävää. Edukseen erottuminen on helpompaa kuin koskaan aiemmin, vaikka päinvastaistakin kuulee väitettävän.

Positiivisessa markkinaosuuskierteessä olevat yritykset ovat vaivihkaa siirtäneet panoksiaan puhtaan taktisesta tekemisestä brändin vahvistamiseen.

Innostavuudestaan kiinnostuneet yritykset ovat valinneet kilpailuetunsa

Maailmanlaajuisesti innostamismarkkinoinnissa voi havaita päätrendejä.

Klassiset ja ikoniset brändit sekoittavat tarinassaan taitavasti menneisyyttä ja nykyaikaa. Onnistumisessa keskeistä on kyky inhimillistää ja osin särkeä vanhaa brändiä osuvalla ja tuoreuttavalla tavalla. Vuoden kovin markkinointi-ilmiö Barbie on tästä loistava esimerkki. 

Superpremiumissa on päätyönä perustella ylellisyyttä nuoriin vetoavalla tavalla, mitä toki auttaa se, että nuoret kuluttajaryhmät ovat kaikkein bränditietoisin ikäryhmä. 

Edullisen hinnan brändit pyrkivät hakemaan kasvua ja samaistumista hyvätuloisemmista kuluttajaryhmistä, balansoimalla laatua hintaan. Samaan aikaan ne avaavat tilaa vielä riisutummille halpabrändeille.

Vastuuton liiketoiminta käy yhä vaikemmaksi, ja vastuullisuudella briljeeraaminen vaikeutuu. Aikomukset ja korulauseet eivät vakuuta, hähmäisiin tai kokonaisvastuullisuuden näkökulmasta epäolennaisiin lupauksiin tartutaan hanakasti ja mutkikkaat vastuullisuusviestit jäävät ymmärtämättä. Paradoksaalisesti vastuullisuuden merkitys kuluttajapäätöksissä korostuu eniten ylellisimmissä ja vähiten välttämättömissä hankinnoissa, joissa vastuullisuus antaa hyvän tekosyyn tehdä hankinta.

Uudistajabrändit nojaavat status quon toisinajatteluun, ja seuraavina vuosina näemme todennäköisesti taas kymmenen vuoden takaisen kaltaisen uudistajabrändien vahvan aallon.

Elämme benchmarkin kulta-aikaa

Markkinoinnin panostusratkaisut nojaavat useimmilla viimeisten vuosien aikana lyhyessä myynnissä toimineiden ratkaisujen keskiarvoihin. Vaikka tarve tehdä ja kokeilla uusia juttuja tunnistetaan, on helpompaa panostaa sittenkin vielä vuosi viime metrien myyntiaktivointiin ja karsia muu.

Luovia ratkaisuja perustellaan matriisimaisella täyttövastuulla, että myös näin kuuluu tehdä. Vahvan oman tarinan luomisen sijaan vilkuillaan kursorisesti, mitä reilu vuosi sitten maailmalla tehtyä on Cannesissa palkittu. Ei ehkä ole sattumaa, että suomalaisen mainostoimiston tekemistä mainoksista eniten pokaaleja tänä vuonna palmujen alla pokkasi McDonalds.

Jos yritykseltä puuttuu vahva visio, jolla markkinointia johdetaan, siitä tulee kasvua tavoittelematon muita kopioiva ajopuu. Ajopuu on sopeutuja, jolle markkinointi näyttäytyy kasvun luomisen sijaan kulueränä. Jos myyntitavoitteista jäädään jälkeen, syy löytyy helposti epävakaista markkinoista.

Viestintä on osa erottuvaa asiakaskokemusta

Ihminen on olento, joka ostaa useimmiten omasta näkökulmastaan parasta, halvinta tai tutuinta. Usean yrityksen on vaikea tunnistaa, mihin näistä heidän kilpailuetunsa perustuu. Moni yritys sanoo erottuvansa asiakaskokemuksellaan, mutta kysyttäessä suomalaisilta asiakaskokemuksellaan edukseen erottuvia yrityksiä, lista jää verrattain lyhyeksi. Tehokasta itsepalvelua tarjoavat S-ryhmä, Elisa ja Verkkokauppa.com olivat lokakuun ostoaiekyselyssä useimmin hyvästä ja erottuvasta palvelusta mainittuja yrityksiä. Omista lähtökohdistaan taitavinta markkinointia sisämarkkinalla tekevien suomalaisyritysten listaa dominoivat lisäksi hintakulmalla toimivat kaupan yritykset, kuten Tokmanni ja Puuilo.

Viestinnän, palvelun ja asiakaskokemuksen erottaminen toisistaan on usein keinotekoista. Coca-Colakaan ei maistuisi korvien välissä lainkaan samalta, jos sitä ei olisi brändätty niin voimakkaasti. Tuote kuin tuote paranee käyttökokemukseltaan, jos tarina auttaa kiinnittämään huomiota haluttuihin asioihin.

Suomalaiset ja eurooppalaiset menestystarinat ovat huvenneet

Innostamisen laiminlyönnin seurauksena eurooppalaiset firmat ovat muuttumassa harvinaisuuksiksi maailman sadan halutuimman brändin ja sadan menestyvimmän yrityksen listoilla. Puolen tusinaa ranskalaista muotibrändiä, muutama saksalainen teollisuusjätti ja Ikea listalle vielä ponnistaa. Vapautuvan tilan ottavat haltuunsa erityisesti kiinalaisyritykset sekä menestymiskykynsä säilyttäneet jenkit.

Yhdysvaltalaiset yritykset käyttävätkin tuotteidensa menekinedistämiseen absoluuttisesti enemmän rahaa kuin väestöpohjaltaan kaksinkertainen Eurooppa. Vaikka menestyvimmät brändit hakevat tulonsa ympäri maapalloa, brändien menestys paitsi aikaansaa myös heijastaa niiden kotimarkkinoiden muuttuvaa vaurautta.

Onko meillä kansakuntana halua vaurastua? 

Elämä on Suomessa peli, jonka voittaa se, joka elää vanhimmaksi. Yhteiskuntamme suuri päämäärä on muuttunut vuosikymmenien mittaan paremman elintason tavoittelusta väestön pitkäikäisyyskilpailuksi. 

Sitä saa, mitä tilaa. Talouden alakuloa on jatkunut Suomessa 15 vuotta, ja Anssi Järvisen sanoin työelämään on kasvanut kokonainen ikäluokka nollakasvunatiiveja. Otollisen maaperän heille loivat toki jo edellisen ikäluokan kvartaalitalousjohtajat. Onneksi halu parempaan on vihdoin ainakin oraana kaikkein nuorimmissa kasvamassa. Kuluttaja-asenteissa pessimismin syvin kuoppa ohitettiin jo loppusyksystä 2022.

Menestyvien ja vastuullisten yritysten Suomi uudistaa maailmaa paremmin kuin kituuttava virkamies-Suomi. 

Ensimmäinen askel yritysten menestykseen on asiakaslähtöisesti ajateltu kilpailuetu, ja seuraava askel rohkea visionäärinen markkinointitapa. Jos huomaat ajattelevasi yrityksen KPI-lukuja useammin kuin asiakkaita, kannustan arvon työmyyrää pysähtymään ja miettimään, voisiko asiat nähdä toisinkin. Ostovoimakurimuksesta huolimatta Suomesta on yhä mahdollista tunnistaa kokonaisia kategorioita, joissa olisi välitön 20–30 % kulutuksen nousuvara, puhumattakaan yksittäisten yritysten kasvuvarasta. Ja vientiyrityksille ei ole kiinni kuin itäraja.

Kari Tervonen on maailman suurimpiin markkinoinnin asiantuntijayrityksiin kuuluvan Omnicom Media Groupin (ToinenPHD, OMD, Hearts & Science) Suomen Insight & Foresight -johtaja

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland