Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Jokainen matka on omanlaisensa

Brändistä on huolehdittava kokonaisvaltaisesti joka päivä. Meillä markkinoinnin tekijöillä on valtava vastuu huolehtia siitä, että jokainen kohtaamispiste on nykyisten ja tulevien asiakkaidemme huomion arvoinen, kirjoittaa VR:n Johanna Jäkälä.
Johanna Jäkälä VR artikkelikuva
25.5.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Brändistä on huolehdittava kokonaisvaltaisesti joka päivä. Meillä markkinoinnin tekijöillä on valtava vastuu huolehtia siitä, että jokainen kohtaamispiste on nykyisten ja tulevien asiakkaidemme huomion arvoinen, kirjoittaa VR:n Johanna Jäkälä.

Brändi on mielikuva, joka syntyy kaikesta asiakkaan kokemasta, kuulemasta ja näkemästä. Palveluliiketoiminnassa asiakaskokemuksella on suuri merkitys positiiviseen brändimielikuvaan. Jokainen asiakaskohtaaminen, niin fyysinen kuin digitaalinen, on merkityksellinen. Mielikuva brändistä on aina subjektiivinen ja monen tekijän summa, ja jokaisella asiakkaalla on oma tarinansa ja matkansa.

Brändissä kiteytyy yrityksen identiteetti. Brändin tulee herättää tunteita ‒ ihmiset muistavat hetket, joihin liittyy tunne. Tunne synnyttää puhetta. Tunnetuimmatkin brändit hiipuvat mielistä ajan kanssa, jos ne eivät näy, kuulu, kohtaa asiakkaitaan tai tee tekoja. Arvokkainta brändinrakennusta on asiakaskokemuksesta huolehtiminen, eli aito läsnäolo ja kuuntelu, ystävällinen palvelu, palvelun sujuvuus ja asiakkaiden ongelmien ratkaisukyky.

Suomessa tehdään vuosittain miljoonia junamatkoja. Jokainen näistä matkustajien omakohtaisista ja omanlaisista matkoista vaikuttaa brändiin takuuvarmasti tehokkaammin kuin paraskaan mainoskampanja. Jokainen meistä VR:llä rakentaa 160-vuotiasta brändiä joka päivä, jokaisella teolla.

Kuluttajatutkimuksien mukaan VR-brändi on varsin hyvässä kunnossa. Erityisesti toiminnalliset ominaisuudet, kuten kohteiden määrä, luotettavuus ja hyvät digipalvelut, ovat laajasti arvostettuja suomalaisten keskuudessa. Tunnettuuden kanssa ei ole ongelmia: VR on jokaisen suomalaisen tuntema, 160-vuotias kansallinen ikoni. Meillä on tarve vahvistaa positiivista tunnesidettä niidenkin suomalaisten keskuudessa, jotka vielä toistaiseksi käyttävät harvemmin junaa. Lisätkäämme siis rohkeasti tunnetta peliin ja moninkertaistakaamme kohtaamispisteitä monikanavaisesti mainonnan keinoin.

Tutkimuksien mukaan ihmisten valintoihin vaikuttavat usein tunteet. Ne ohjaavat vahvasti brändimielikuvan syntymistä. Saamme asiakkailtamme runsaasti hyvää palautetta kohtaamisista henkilökuntamme kanssa. Jos pystymme tuomaan kampanjoihimme ripauksen sitä samaa positiivista asiakaskokemusta ja tunnelmaa, minkä matkustajat junissa kokevat, olemme jo pitkällä.

Paraskaan viesti ei ole liiketoiminnalle minkään arvoinen, jos kukaan ei näe tai kuule sitä. Parhaillaan käynnissä oleva kampanjamme on osa 160-vuotiaan, luotettavan brändin kehityspolkua. Vaikuttavin kokonaisuus syntyy monikanavaisesti äänen, kuvan ja liikkeen saumattomalla yhteistyöllä. Mainokset näkyvät ja kuuluvat läpi kesän tv- ja radiokanavilla, printissä, digissä, somessa ja ulkomainonnassa. Meillä markkinoinnin tekijöillä on valtava vastuu huolehtia, että jokainen näistä kohtaamispisteistä on nykyisten ja tulevien asiakkaidemme huomion arvoinen. Mitä paremmin me VR:ssä onnistumme asiakassuhteiden luomisessa, sitä enemmän koko yhteiskunta ympärillämme hyötyy. Meidän tehtävänämme VR:llä on mahdollistaa luontoa vähiten kuormittava, kestävällä pohjalla oleva hiilineutraali matkustamistapa. Me haluamme, että jokaisella valinnalla niin me kuin asiakkaamme voimme olla yhteisellä matkalla, maailman parhaaksi.

Täällä Suomessa olemme hiukan ujoja lisäämään tunnetta brändeihimme. Olemme hyvin käytännönläheistä ja funktiota arvostavaa kansaa. Kannustan kaikkia lisäämään rohkeutta ja tunnetta suomalaisten brändien mainontaan. Tehdään kotimaisista brändeistä haluttuja ja huolehditaan ihmisten, yritysten ja yhteiskunnan hyvinvoinnista myös markkinoinnin keinoin. Pitkällä aikavälillä tämä on toimiva tapa rakentaa tulevaisuuden menestystä yhteisellä matkalla.

Kirjoittaja on VR:n kaupallinen johtaja, joka tuntee vuosien kokemuksella brändin ja asiakaskokemuksen merkityksen liiketoiminnalle.

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland