Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kahtiajako taktisen ja brändimainonnan välillä on tullut tiensä päähän, sanoo Grace Kite

Muutokset kulutuskäyttämisessä ovat muuttaneet peruuttamattomasti myös tavan jakaa markkinointibudjetti kahteen.
16.5.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

IPA:n yksitoista vuotta sitten julkaisema tutkimus "The Long and the Short of It" mullisti tapamme tarkastella markkinointibudjetteja. Mediasuunnittelijat huokaisivat helpotuksesta, kun tutkimus esitteli yksinkertaisen nyrkkisäännön: 60 % markkinointibudjetista kannattaa suunnata brändin rakentamiseen ja 40 % taktiseen mainontaan.

Jako kahteen toimikin yllättävän pitkään. Mutta ajat ovat muuttuneet, ja nyt budjetti tulisikin jakaa kolmeen.

”Ihmiset ostavat yhä enemmän tavaraa verkkokaupoista, joten yritysten on jaettava osa budjetista siihen, että heidät löydetään paremmin verkosta”, kauppatieteiden tohtori Grace Kite kertoo.

Yritysekonomistina, joka on työskennellyt sadoissa markkinointianalyysiprojekteissa, Kite todella tietää mistä puhuu.

”Kenenkään ei kannata jatkuvasti tavoitella vain uusia asiakkaita. On myös aktiivisesti ohjattava brändin jo tuntevia ihmisiä ostamaan jotain."

Kiten mukaan ei ole esimerkiksi järkeä tehdä isoja TV-mainoskampanjoita, jos kuluttajat eivät löydä jälkikäteen verkkokauppaan ostoksille.

Jos tavoitteena on saada ihmiset ostamaan tuotteita verkosta, on tärkeää ohjata heidät kassalle mahdollisimman tehokkaasti."

Grace Kite
Founder
Magic Numbers and Magic Works

Kiten mukaan kolmasosa mainonnan budjetista tuleekin jakaa niin sanottuihin ”tienviittamainoksiin”, eli maksettuihin mainoksiin, jotka ohjaavat kuluttajat ostamaan jotain, mitä he ovat jo etsimässä. Tienviitta voi olla vaikkapa maksettu hakumainos Googlessa tai jälleenmyyjän hakusivulla. Myös ostotapahtumaan ohjaavat affiliate-linkit ovat eräänlaisia tienviittoja.

”Näkyvyysasiat on laitettava kuntoon, ennen kuin aloitat mainostamisen niille, jotka eivät tunne yritystäsi. Jos myyntisuppilon pohja ei ole vesitiivis, miksi johtaisit asiakkaita sinne? Ei ole mitään järkeä tehdä brändikampanjoita ja taktista mainontaa, jos ihmiset eivät lopulta kuitenkaan löydä yritystäsi”, hän sanoo.

Mittaroi oikein

Mutta kuinka paljon budjettia sitten pitäisi säästää löydettävyyttä varten?

"Siihen ei valitettavasti ole olemassa vielä mitään nyrkkisääntöä. Mutta näemme jo nyt, että Isossa-Britanniassa yritykset käyttävät tienviittoihin budjetistaan enemmän​​ kuin koskaan aikaisemmin", Kite toteaa.

Kite muistuttaa, että tutkimusten mukaan mainonnan ROI (Return on Investment eli tuottoprosentti) maksimoituu silloin, kun yritykset käyttävät 5-10 % tuloistaan mainontaan. Melkein kaikki kuitenkin kuluttavat edelleen vähemmän ja myös mittaavat vääriä asioita, enimmäkseen viimeistä klikkausta.

"Viimeisen klikkauksen attribuutiomalli ei ole mielestäni hyödyllinen tapa mittaroida mainontaa silloin, kun päätetään budjetista. Se antaa liikaa painoarvoa vain sille mainokselle, jota joku on klikannut ennen ostamista. Se ei ota huomioon televisiossa nähtyjä brändimainoksia tai vaikka printtimainontaa ja tarjouskampanjoita muissa kanavissa. Liiallinen keskittyminen viimeiseen klikkiin  voi aiheuttaa sen, että jopa 35 % potentiaalisista myynneistä menetetään”, Kite toteaa.

Kite tarjoaakin mainonnan mittaamiseen ratkaisuksi ekonometriaa, joka on hänen mukaansa tehokkain tapa mitata kampanjoita läpi asiakkaan ostopolun.

Brändityön tulevaisuus

Mitä muuta brändien kannattaa harkita löydettävyyden ja kampanjoiden paremman mittaamisen lisäksi pysyäkseen ajan hermolla? 

Kiten mukaan lyhyet videot ja vaikuttajamarkkinointi nousevat entistäkin suosituimmiksi tavoiksi tehdä markkinointia. Nuoremmat sukupolvet välttelevät perinteistä mediaa, ja brändien on vastattava tähän muuttamalla strategiaansa.

"Videot ovat tehokkain tapa rakentaa brändiä. Elämme aikakautta, jossa ihmisen keskittymiskyky vain huononee huononemistaan. Nuorempi sukupolvi ei kasva television katsojiksi, he kasvavat lyhyiden videoiden ja sosiaalisen median parissa. Ja vaikka televisio on edelleen tehokkain mainoskanava, online-videot seuraavat kovaa vauhtia perässä.”

Vuonna 2023 jopa 18 % suomalaisista osti jotain somevaikuttajan suosituksesta, Kite muistuttaa. Etenkin pienempien vaikuttajien vetovoima jatkaa kasvuaan: tutkimukset osoittavat, että mikrovaikuttajiin luotetaan enemmän ja heidän kanssaan tehdyt kampanjat tuovat brändeille parempia tuloksia.

Kite neuvoo markkinoijia myös monipuolistamaan kanavavalikoimaansa. Kun mainoksella on vain puoli sekuntia aikaa kiinnittää kuluttajan huomio, mediabudjetti kannattaa jakaa useisiin kanaviin.

"Mitä enemmän kanavia käytät, sitä parempi ROI", hän tiivistää.

Tutustu Grace  Kiteen ja rekisteröidy hänen verkkokursseilleen täällä. 

Yhteenveto:

•    Perinteinen kahtiajako taktiseen ja brändimainontaan on päättymässä. Grace Kiten mukaan niiden rinnalle on tullut kolmas asia, eli hyvä löydettävyys verkossa.
•    Mediabudjetista tulee vastaisuudessa kohdentaa osa niin sanottuihin tienviittapostauksiin, kuten maksettuun hakumainontaan.
•    Viimeisen klikkauksen sijaan mainontaa tulisi mitata läpi asiakkaan ostopolun.
•    Mainonnan tulevaisuus on lyhyissä digitaalisissa videoissa ja vaikuttajamarkkinoinnissa.

Grace Kite esiintyi Sanoman Get Tomorrow Campus -tapahtumassa. Katso videolta, miten Grace tiivistää puheenvuoronsa sisällön.

Tagit

Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland