Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kaikilla on strategia, kunnes saavat nyrkistä naamaan

Vaikka varmuutta siitä, tuleeko seuraavaa isku oikeaan vai vasempaan poskeen ei ole, ei kannata jäädä sitä odottelemaan. Onneksi suurella osalla yrityksistä on rohkeutta investoida ja rakentaa tulevaisuutta, markkinoida, Pauli Aalto-Setälä kirjoittaa.
Pauli Aalto-Setälä
4.5.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Kun kadut tyhjenivät ja maailmantalous hetkeksi pysähtyi, tapahtui erikoinen ilmiö. Naama kipeänä julkinen talous moninkertaisti menonsa, mikä on monilta osin järkevää. Samalla menestyneet, mutta iskua odottavat yritykset alkoivat leikata rajusti kulujaan.

Yritysten on perusteltuakin säästää, myös henkilöstöstä ja markkinoinnista, jos liikevaihto romahtaa. Kumpikin sinänsä looginen toiminta kuitenkin kiihdyttää omaa ja koko yhteisömme taloudellisesta ja sosiaalista ahdinkoa.

Kaikilla yrityksillä ei ole vaihtoehtoja, jos valtio on käytännössä estänyt yrittämisen.  Niitä yrityksiä pitäisi tukea välittömästi ennen kuin ne menevät konkurssiin, ilman mitään komiteoita tai kehityshankepowerpointteja.

Meidän paremmin iskusta selvinneiden yritysten tulee katsoa eteenpäin ja investoida tulevaisuuteen.

Kun koko maailman huomio kiinnittyy vain yhteen asiaan, muu maailma ei lakkaa olemasta, se vaan jää pimeään.

On mietittävä pää kylmänä peruskysymyksiä. Mikä on yrityksesi merkitys? Mitä työntekijämme osaavat nyt ja mitä meidän tulisi osata seuraavaksi? Mikä on yrityksesi osaamistaso digitalisaatiossa suhteessa läheisyyteen ja läsnäoloon? Kuinka käydä kauppaa verkossa niin, että sinutkin löydettäisiin? Mikä on roolisi globaalissa ekosysteemissä, vai onko voimasi paikallisuudessa? Minkälainen tarina tästä tulisi ja miksi sillä on merkitystä?

Moni vetoaa pysähtymisensä syyksi epävarmuuden. Vaikka varmuutta siitä, tuleeko seuraavaa isku oikeaan vai vasempaan poskeen ei ole, ei kannata jäädä sitä odottelemaan.

Onneksi suurella osalla yrityksistä on rohkeutta investoida ja rakentaa tulevaisuutta, markkinoida. 

Kokemukseni mukaan myynti sakkaa yleensä kahdesta syystä. Joko et pysty tyydyttämään kysyntää, koska kysyntä on poikkeusoloissa räjähtänyt tai et saa tuotteitasi tai palvelujasi asiakkaalle lainkaan, koska markkina on suljettu. Molemmat johtavat samaan lopputulokseen. Lyhyen tähtäimen aktivoinnin sijaan pitkäjänteisempi ja merkityksellisempi brändin rakennus olisi järkevämpää. 

Mediapanostuksista näkee nytkin, että lyhyen tähtäimen fokus on ylikorostunut ja pitkäjänteinen brändinrakennus on jäänyt vain harvoille. Peter Fieldin 60 / 40 laki, jossa 60 prosenttia tulisi käyttää pitkäjänteiseen brändin rakentamiseen ja 40 prosenttia aktivointiin, pätee yhä.

Edellisessä taantumassa 2008−2009 valtava määrä rahaa vedettiin pois markkinoinnista, etenkin brändin rakennuksesta. Luvut jäivät alhaisiksi pysyvästi. Brändinrakennuseurot siirrettiin aktivointiin. 

Lukuisat yritykset katuvat nyt vuosien takaisia valintojaan. Ja katsovat kadehtien ruotsalaisyritysten investointeja silloin ja myös nyt tämän kriisin keskellä. Nyt ollaan tekemässä sama virhe. Pelkästään mediapanostuksista on kadonnut noin 500 miljoonaa euroa, joka on muuten vaarassa romahduttaa vapaan journalismin rahoituksen Suomessa.

Pari järkisyytä markkinoinnin puolesta.

Ensinnäkin asiantuntijamme tekivät aiemmista talouskriiseistä mallinnuksen, joka näyttää selvästi, että markkinoinnin puolittaminen palautti myynnin kriisiä edeltäneelle tasolle vasta kolmen vuoden päästä. Markkinointipanostuksien merkittävä vähentämispäätös helpotti yrityksen taloutta vain vuoden ajan, mutta hyydytti liikevaihdon peräti viideksi vuodeksi.  

Markkinoinnin heikentäminen altisti yrityksen myös haavoittuvammaksi kilpailijoiden toimille ja kaikille muille markkinassa tapahtuville muutoksille, jotka eivät nyt mahdu uutisagendalle. 

Toiseksi: lyhytaikaista ongelmaa ei kannata paikata vielä isommalla ongelmalla.

Yhteiskuntamme ei pysty rahoittamaan tarvittavaa kymmenien miljardien eurojen sosiaali- ja terveyskulujen kasvua ilman veroja maksavia ja työllistäviä yrityksiämme. Pelkkä maamme kiinnioleminen maksaa yli miljardi euroa viikossa.

Banaalia maaottelua käydään nyt uutislähetyksissä reaaliaikaisesti covid-19-tautiin sairastuneiden määrällä ja tehohoitopaikoilla. Se ei kuitenkaan ole ainoa meneillään oleva taistelu.

Pauli Aalto-Setälä on Dentsun konsernijohtaja, journalisti ja tietokirjailija.

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland