Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kitka on taikaa

Kitkan, eli liikevastuksen, tiedetään olevan kahden kiinteän kappaleen toisiaan koskettavien pintojen välissä ilmenevää liikettä tai liikkeen alkamista vastustavaa voimaa. Brändiviihteessä kitka luo taikaa, kun sisältö ja brändi kohtaavat. Se ei vastusta vaan edistää, kirjoittaa Lasse Nikkari.
Lasse Nikkari artikkelikuva
18.11.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Brändiä rakentamalla saa pitkäaikaisia ja kannattavia tuloksia: vahvaan brändiin halutaan sitoutua, siitä välitetään ja sitä suositellaan. Samalla taktinen, nopea myynnin aktivointi tehostuu. Brändirakennuksen tuloksen eli brändin kasvun mahdollistaa muutos kuluttajan sydämessä. Brändiviihdeohjelma toimii yhdistämällä katsojien mielissä nautinnollisen sisällön ja brändin. Hyvän sisällön arvo siirtyy kumppanina olevaan brändiin ja toisinpäin. Katsoja pitää näkemästään, ja ohjelmassa mukana oleva tuote tai palvelu alkaa kiinnostaa häntä.

Tämä on brändiviihteen ja sponsoroidun sisällön ero. Sponsoroidussa sisällössä tuotteeseen tarttuu arvoa ympäristöstä, ohjelmasta tai elokuvasta, jossa se näkyy. Idolsin katsoja saattaa tehdä tämän vuoksi päätöksen limuhyllyllä Coca-Cola Companyn hyväksi tai Omegan kellon hankkiva saattaa kokea saavansa osakseen Bondin karismaa. Ympäristö ei kuitenkaan lainaa itseään syvemmälle sisältöyhteistyölle.

Brändiviihdeohjelmassa brändi voi tuoda esille oikeasti arvojaan. Jos brand castingissä on onnistuttu, ja kumppanit ovat relevantteja ohjelman sisällölle, ohjelmasta tulee parempi kumppaneiden kanssa. Esimerkiksi Remppa vai muutto Suomi -ohjelmassa esiteltävät asuntonäyttökohteet somisti esittelykuntoon Bo LKV, joka on yksi ohjelman kumppaneista ja jonka laadukkaaseen palveluun tämä kuuluu. Kohteet näyttivät todellakin paremmilta kuin keskimääräinen esiteltävä myyntikohde. Televisio on visuaalinen media, joten on aivan perusteltua sanoa, että ohjelmasta tuli parempi kumppanin kanssa.

On helppoa puhua asiasta, jonka hallitsee ja josta on itse innoissaan. Tämä on hyvä ohjenuora myös brändin näkyvyyteen. Jos ollaan epämukavuusalueella, se näkyy lopputuloksessa. Jos tehdään sitä, mitä muutenkin päivittäisessä työarjessa, on yhteistyö sujuvaa ja tuottavaa. Jos annetaan esiintyvien ihmisten olla omia itseään eikä aseteta heitä täydellisesti työnantajansa brändimielikuvaa heijastelevaan muottiin, on sisältö kiinnostavampaa. Kukaan meistä ei kuitenkaan ole täydellinen työnantajansa brändimielikuvan kopio. Realityohjelmat luovat kuvaa ympäröivästä maailmasta, ja jos tätä yritetään liikaa muuttaa, on lopputulos epäkiinnostava. Kiinnostavaa ja kitkatonta on, kun ohjelmaan valikoituu oman alansa asiantuntija, joka uskaltaa rohkeasti olla oma itsensä ja välittyy katsojalle juuri sellaisena kuin on. Rempan vai muuton Anne Ramseyta parempaa työntekijälähettilästä ei ole.

Kitkaa voi aiheuttaa työmäärä, jonka onnistunut brändiviihde ohjelma vaatii sekä kumppanilta että kanavalta. Kanavalta vaaditaan uuden tason asiakasymmärrystä ja palvelua. Jotta kumppani saa kaiken mahdollisen irti ohjelman tuomasta näkyvyydestä, se vaatii tavallista markkinointiviestintää enemmän ja etenkin uudenlaista suunnittelua. Mutta jos tulokset ovat samaa luokkaa kuin Rempassa vai muutossa, uskon, että jokainen käytetty euro ja minuutti ovat sen arvoisia. Lisäksi tavallista tiiviimpi yhteistyö lisää molemminpuolista ymmärrystä ja luottamusta tuleviin hankkeisiin.

Brändiviihteen vastaanotto katsojien parissa luo yleistä uskomusta vähemmän kitkaa. Kahden kappaleen, brändin ja sisällön välinen kitka, josta englannin kielessä ja brittiläisen Channel 4 -kanavan tutkimuksessa puhutaan termillä brand rub, ei aiheuta allergiaa katsojissa, vaikka uskomus saattaa olla toinen:

89 % of people said brand involvement either doesn’t affect their feelings towards a programme, or they feel more positively about the show when a brand is involved. In turn, 44 % feel more positive about a brand after seeing it in a programme, with only 4 % feeling negative.*

Lisäksi sama tutkimus osoitti brändiviihteen olevan spottimainontaa huomattavasti tehokkaampi tapa vaikuttaa brändimielikuvaan:

Branded Entertainment can boost brand perceptions +29 % vs. a traditional spot advertisement: The most significant difference seen between Branded Entertainment and traditional spot advertising was in Brand Perceptions. Using a whole programme, there is space to land a message about a brand, through the host environment and the power of the content.*

Brändiviihdeohjelmassa brändistä voi tuoda oikeasti esille mistä se on tehty, ja mikä tekee siitä muita paremman.

Sanoma toi Suomeen kansainvälisen hittiformaatin Love It or List It (Remppa vai muutto), ja se on ollut yksi syksyn menestyneimpiä ohjelmia. Ohjelmaa olivat tekemässä paremmaksi Nordea, Bo LKV ja Vepsäläinen. Saimme paljon oppia monitahoisen tuotannon yhdistämisestä kolmeen isoon kumppaniin. Tähän oppiin on reagoitu organisoitumalla paremmin tämän kaltaisten menestysten monistamiseen. Jos sinua kiinnostaa olla mukana seuraavassa brändiviihdehitissä, olemme valmiina sinua varten.

Lasse Nikkari toimii Sanoma Media Finlandin brändiviihde- ja formaattipäällikkönä. Hän on brändiviihteen edistäjä ja formaattiasiantuntija yli viidentoista vuoden kokemuksella televisiotuotannoista.

Lokakuun Kuukauden kamppis on Bo LKV:n ja Remppa vai muutto -ohjelman yhteistyö

* Lähde: BVA Group research for Channel 4

Tagit

Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Omakynä TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma TV:n monipuolinen syksy käynnistyy

    Luvassa on kiinnostavia uutuuksia ja rakastettuja suosikkeja. Hyödyntämällä tv:n ja videon koko tarjoamaa varmistat laajan tavoittavuuden kaikissa liikkuvan kuvan eri kulutushetkissä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland