Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Koirat tappelivat, Heineken hävisi

Olemme astuneet markkinoinnin maailmanjärjestyksessä aikakauteen, joka asettaa erityisiä vaateita brändien turvallisuudelle, Eka Ruola kirjottaa.
Eka Ruola Effie Awards
13.8.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Kymmenisen vuotta sitten mongolialaisessa yökerhossa järjestettiin promootiotilaisuus. Kumppani oli tuonut oman brändinsä näkyvästi tilaa koristamaan. Heineken-banderollit roikkuivat katosta ja keräsivät katseita. Musiikki pauhasi, tanssilattia täyttyi, kuvia otettiin – tunnelma oli brändin tasolla katon rajassa. Mikä ikinä voisi mennä vikaan?

Kuten jo laajalti tiedetään, olemme saapuneet markkinoinnin maailmanjärjestyksessä aikakauteen, joka asettaa erityisiä vaateita brändien turvallisuudelle. Brand safety -keskustelua käydään usein monimuotoisesta digitaalisesta ympäristöstä ja mainostajan hankaluudesta koordinoida sisällön yhteyttä ympäröivään media-alustaan. Kysymys on kuitenkin laajempi. Elämme maailmassa, jossa jokainen on julkaisija, jokaisella on videokamera, alustat ovat globaaleja, ja kriittisyys kaupallista kommunikaatiota kohtaan on vain kasvanut. Tämä kaikki on luonut asetelman, jossa jokaisen brändiään kunnioittavan yrityksen on oltava jatkuvassa kriisivalmiudessa, vaikka mitään toimenpiteitä ei olisi aktiivisina.

Toki on hyvä ja helpottavaa muistaa, että kriisit ovat usein vain kohuja, iso osa enemmänkin vain kohahduksia. Silti kriisi tai sellaiselta vaikuttava on kohta, jolloin hyvät erottuvat papanoista. Itse asia saattaa usein jäädä sivulauseeksi ja keskiöön nousee se, mikä brändin kanta on ja miten se viestitään tosissaan, kaverin puolesta ja harrastuksena tuohtuneille. Kohun keskellä parasta bränditurvallisuutta on täydellinen exit-plan sille, miten tuulesta navigoidaan tyvenen puolelle.

Me joudumme valitettavasti hyväksymään sen, että fake news -sekoilu on tullut jäädäkseen. Tietyssä määrin valeuutisissa on hetkittäin jopa viihdearvoa, mutta hymyt hyytyvät, kun ammattivihaiset pintaraapijat pitävät juttuja aitona journalismina vaalien yhteydessä, ja kun merkittävät brändit ajautuvat viesteillään valheiden viereen. eMarketerin Amerikassa vastikään tekemän tutkimuksen mukaan 48 prosenttia kuluttajista siirtävät brändin pois harkintaryhmästään, mikäli sen markkinointiviestintää näkyy valeuutisten tai loukkaavan sisällön yhteydessä. Tämä tuottaa erityisen haasteen silloin, kun brändi hakee maksimaalista tavoittavuutta kampanjoinnillaan. Tietyt brand safety -tekniikat saattavat jopa tarpeettomasti heikentää tavoittavuutta ja toimia ikään kuin liian vahvana suodattimena. Tämä koskee toki enemmänkin ohjelmallisen ostamisen tilannetta kuin laajempaa brändiviestinnän kenttää.

Bränditurvallisuudessa on ennen kaikkea kysymys strategioista, joiden avulla brändi pysyy poissa ympäristöstä tai tilanteista, jotka voisivat olla sille vahingollisia. Tämä on syytä ajatella koskemaan sekä digitaalista ulottuvuutta että perinteisempää mediaa ja toki myös elävää elämää. Ensiksi mainittu on haasteen ymmärtänyt, ja on kehitetty lukuisia teknologioita, jotka eri tavoin skannaavat alustojen sopivuutta brändille. Viimeiseksi mainittu vaatii näkemyksellisyyttä, ymmärrystä, tehokasta prosessia ja brand fit -analysointia eri kohteiden arvioinnissa. Perinteisemmät mediabrändit ovat ehkä vähiten uhan alla tämän kysymyksen kanssa. Vahvimmat niistä ovat syvästi käyttäjiensä arvostamia ja laajemmin kunnioitettuja mediaympäristöjä. Näillä alustoilla mainonta on jopa toivottua sisältöä lukijoille ja katsojille. Eikä brändille ole pelkoa joutua kyseenalaiseen yhteyteen.

Entäpä Heineken sitten? Ja se mahtava promotilaisuus, jossa oli DJ:t ja kaikki? Tilaisuus lienee onnistunut nappiin, ei siinä mitään. Mutta yksi pikku juttu. Brändibanderollit jäivät epähuomiossa tilaisuuden jäljiltä kattoon roikkumaan. Seuraavana iltana samaisessa tilassa järjestettiin koiratappelu. Sielläkin kaikilla oli kamera. Kiertoon lähti kuva jos toinenkin. Ja vieläkin, kymmenen vuoden jälkeen, brändin sivuilta löytyy seikkaperäinen selvitys asiasta.

Eka Ruola toimii luovana johtajana ja brändistrategina.

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland