Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kuluttajahinnat ja tuotantoketjut kriisissä, digimedian mannerlaatat murroksessa

Epävarmuus ja sen kanssa luoviminen vaikuttaa markkinoijien työhön kuluvan vuoden aikana, kirjoittaa Sanoman luova strategi Vilma Kärkkäinen.
Vilma Kärkkäinen artikkelikuva
11.1.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Isoina tekijöinä taustalla ovat ilmastonmuutos, koko maailmaa koetellut pandemia ja lopulta meidän kaikkien turvallisuudentunnetta ravisteleva Ukrainan sota. Nämä kaikki ovat osaltaan vaikuttaneet siihen, että globaali kuluttajahintakriisi on tämän päivän todellisuutta. Vaikka kuluttaja kuinka haluaisi olla vastuullinen, vastuullinen valinta saatetaan kokea yhä useammin liian hinnakkaaksi. ​

Maailmanlaajuiset kriisit ovat vaikuttavat hyödykkeiden saatavuuteen, ja tuotantoketjujen hallinta on noussut markkinoinnissa aiempaa tärkeämpään rooliin. Myös digitaaliset mannerlaatat ovat liikkeessä, kun teknologiakentän kansainväliset jätit ovat lähteneet koettelemaan melko pitkään paikallaan pysyneitä rajojaan. ​

Tutkitaan seuraavaksi hieman tarkemmin näitä kehitystrendejä.

Markkinointi on kuluttajahintakriisissä

Olemme hyvin erikoisessa tilanteessa. Yhtä aikaa kasvavan inflaation kanssa uhkaa taantuma. Noin kolmannes yrityksistä on karsinut markkinointibudjettejaan, vaikka edellisessä taantumassa nähtiin, että brändimarkkinointiin panostaneet ja asiakassuhdettaan vahvistaneet tulivat taantumasta ulos voittajina.

Vahvalla brändillä on vahva side kuluttajiinsa. Kuluttajat ovat valmiita ottamaan vastaan myös vähemmän mieluisia viestejä tutuilta brändeiltä. Brändimainontaan kannattaa siis panostaa myös hinnankorotuspaineissa. Viestinnän tyyli on entistä merkityksellisempi. Ole suora, rehellinen ja läpinäkyvä myös silloin, kun uutiset ovat huonoja.

Koronapandemian ja Ukrainan sodan aikana tunteisiin vetoavan mainonnan määrä on kasvanut, kun taas huumorin käyttö mainonnan tehokeinona on tuntuvasti vähentynyt. Tässä on selkeä erottautumiskeino: hyvää huumoria hyödyntävälle mainonnalle olisi nyt sekä tilausta että tilaa.  

Vastuullisuus ja hintaherkkä kuluttaja

Kuluttajat haluavat säästää sekä rahaa että luontoa. Tässä talouden tilanteessa vastuulliset valinnat koetaan liian kalliiksi, ja hinta ajaa yhä useammin valinnoissa edelle. Kuluttajat myös kokevat brändien vastuullisuuden arvioimisen hankalaksi. Brändeillä on nyt erinomainen mahdollisuus ottaa asemia vastuullisina ja kustannustehokkaina toimijoina, rohkaista kuluttajia vastuullisiin valintoihin ja ennen kaikkea tehdä ne helpoksi.

Globaaleiden tuotantoketjujen kriisi

Maailmanlaajuiset poliittiset, taloudelliset ja ympäristöön liittyvät kriisit vaikuttavat raaka- ja ruoka-aineiden, fossiilisten polttoaineiden ja muiden kriittisten hyödykkeiden saatavuuteen. Tuotantoketjujen hallinta on noussut viime aikoina aiempaa tärkeämpään rooliin myös markkinoijan näkökulmasta.

Viestintä tuotantoketjujen haasteista kannattaa olla läpinäkyvää ja avointa. Kuluttajien odotuksia voi hallita markkinoinnin keinoin ja ohjata kysyntää ohjata vaihtoehtoisiin tuotteisiin, joita on jo hyllyssä ja saatavilla.

Teknologiajättien kiristynyt kilpailu

Mediaympäristö muuttuu nopeammin kuin vuosikausiin, mikä aiheuttaa isojen teknologiajättien, Applen, Googlen, Metan, Amazonin ja Microsoftin välille kiristyvää kilpailua. Reviirien rajat ovat rikkoutuneet ja digimainonnan duopoli Googlen ja Metan välillä on murtunut. Apple ja Amazon ovat ottaneet askeleita mainosliiketoimintaan, ja nopeasti kasvanut TikTok haastaa perinteiset teknologiajätit.

Valta oman datan käytöstä on siirtynyt yhä enemmän mainostajille ja kuluttajille. Datan käyttöä rajoitetaan lainsäädännöllä ja teknologiayrityksiltä vaaditaan yhä enemmän läpinäkyvyyttä.

Kuinka sitten ottaa tehot irti markkinointi-investoinneista epävarmuudessa? Millaisille tuotteille ja palveluille on nyt kysyntää? Mikä on potentiaalisin kohderyhmäsi tällä hetkellä? Onko brändisi kohderyhmässä erottuva ja merkityksellinen? Miten varmistat joustavuuden ja reagointikyvyn?

Meillä Sanomalla on tutkittua tietoa suomalaisista kuluttajina ja sisältöjen ja mainonnan kohderyhminä ja mahdollisuus mukauttaa tekemistä nopeasti kanavasta tai kohderyhmästä toiseen. Tarjoamme räätälöityjä kohderyhmäanalyysejä ja dataa suomalaisista suunnittelun tueksi.

Autamme sinua tavoittamaan asiakkaasi arjen keskellä.

Katso miten 

Lue myös: 

Haluatko nousta voittajana talouden turbulenssista?

Tagit

Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland