Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Markkinoinnin tehtävä on kasvun luominen

Markkinoinnin päätehtävänä on kasvun aikaansaaminen. Valitettavan usein tämä unohtuu ja markkinoinnissa päädytään toteuttamaan asioita, joilla ei ole liiketoiminnan kasvun kannalta mitään tai ainakaan riittävää merkitystä, kirjoittaa Ahto Advisoryn Ossi Ahto.
Ossi Ahto artikkelikuva
12.10.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten kasvua markkinoinnin kautta tulisi sitten ajaa eteenpäin?

Kasvua voidaan markkinoinnissa kerryttää käytännössä kolmella eri tavalla: luomalla lisää kysyntää, vastaamalla olemassa olevaan kysyntään tai kasvattamalla nykyisten asiakkaiden arvoa. Markkinoinnilla on mahdollisuus kontribuoida näihin kaikkiin kolmeen kohtaan ja olla näin liiketoiminnan kannalta relevantti kasvun moottori. 

Markkinoinnin organisaatiossa tulisi aina asua yrityksen ymmärrys siitä, mistä kasvu voi syntyä ja miten uutta kysyntää voidaan luoda. Tällä tarkoitan erityisesti ymmärrystä markkinasta sekä asiakkaista. Kun ymmärrys näistä kahdesta on hyvää, yritykselle syntyy mahdollisuus löytää aidosti toimivia tapoja luoda kasvua, sillä kasvu tulee aina asiakkaiden kautta. Ilman tätä ymmärrystä kysynnän ja kasvun luominen on arvailua. Arvailullakin voi olla paikkansa, jos sitä tehdään kokeilujen muodossa systemaattisesti ja testaten. Tämäkin on kuitenkin vain yksi tapa luoda lisää asiakasymmärrystä.

Kun yritykseen on kertynyt ymmärrystä siitä, mistä kasvu voisi syntyä, voidaan lähteä tarkemmin suunnittelemaan sitä, miten tavoitteeseen voidaan päästä. Kyse on yleensä valinnoista: keitä tavoittelemme asiakkaiksi, miten löydämme heidät, mikä on viestimme heille ja niin edelleen. Moni yritys tekee virheen siinä, että edellä mainitut asiat päätetään liian tarkasti etukäteen, eikä anneta tarpeeksi laajalle yleisölle edes mahdollisuutta tutustua brändiin ja päätyä ostajaksi. Liian usein ajatellaan myös lojaaleja asiakkaita, jotka ostavat juuri meiltä, vaikka tutkitusti lähes kaikissa kategorioissa asiakkaat eivät ole lojaaleja, vaan ostavat mitä sattuu ja milloin sattuu. 

On syytä muistaa, että nykyiseen kysyntään vastaaminen on huomattavasti helpompaa kuin uuden kysynnän luominen. Se on toki myös samalla kilpailullisesti verisempää. Joka tapauksessa yrityksen markkinoinnissa tulisi olla selkeä kuva siitä, kuinka olemassa olevaan kysyntään vastataan, millä tarjoomalla ja miten kysynnästä saadaan kiinni. On tärkeää ymmärtää, mistä asiakkaat ovat erityisen kiinnostuneita ja valmiit maksamaan, mikä draivaa heidän valintaansa ja mikä on vähemmän tärkeää. Nämä ovat kaikki strategisia valintoja markkinoinnissa ja avainkysymyksiä kasvun luomisessa.

Asiakkuuksien arvon kasvattaminen on kolmas tapa tuoda kasvua markkinoinnin kautta. Markkinointi pystyy parhaassa tapauksessa tuomaan lisää myyntiä nykyasiakkailta ja vielä asiakkaan tyytyväisyyttä kasvattavalla tavalla. Tämä ei tarkoita lisäpalveluiden tyrkyttämistä, vaan asiakkaan ymmärtämistä ja palvelemista parhaalla mahdollisella tavalla. Suurimmassa osassa yrityksistä markkinointi keskittyy kuitenkin uusasiakashankintaan, vaikka suuria lisämyyntiä tukevia mahdollisuuksia olisi olemassa. Uuden asiakkaan hankkiminen on kuitenkin aina haastavampaa ja kalliimpaa yrityksille. Siksi nykyasiakkaita kannattaa markkinoinnissakin tarkastella erityisen tarkkaan.

Kaikkia edellä mainittuja asioita sitoo yhteen yrityksen brändi. Brändi on kasvun ajuri ja sitä tulisi johtaa systemaattisesti, jotta se on asiakkaille houkutteleva tai ei ainakaan luotaantyöntävä. Vaikka tavoiteltaville asiakkaille relevantin position löytäminen on tärkeää, niin silti valitettavan usein brändin rakennusta pohdittaessa päädytään viilaamaan sen tavoiteltuja ominaisuuksia. Usein tärkeämpää olisi pohtia miten brändistä tehdään laajasti tunnettu, helposti lähestyttävä, helposti muistettava ja monelle kelpaava. Nämä asiat ovat toki toimialakohtaisia, mutta ilman näitä on vaikea edes päätyä monen asiakkaan mahdolliseen valintakoriin ja brändi pelaa itse ulos itsensä. Brändin pitää helpottaa asiakkaan ostamista. Tuttu ja luotettava brändi tekee juuri sitä.

Viimeisten vuosien aikana kasvuhakkeroinnista on tullut hypetetty markkinoinnin muoto. Miksi? Väitän, että kasvuhakkerointi on onnistunut brändäämään ja tuotteistamaan niitä asioita, joista markkinoinnin taktiikoissa muutenkin tulisi olla kyse. Käytännössä kasvuhakkerointi on sitä, ettei lukittauduta yrityksen omiin ennakkoasenteisiin, vaan testataan, ollaan ketteriä, systemaattisia ja valmiita vaihtamaan suunnitelmia nopeasti. Kasvuhakkerointi on ennen kaikkea tavoitteellista kasvun hakua ja onnistuneiden testien skaalaamista. Kyseisen toimintamallin istuttaminen perinteisiin organisaatioihin ei aina ole helppoa.

Loppujen lopuksi kasvun tekemisestä markkinoinnin avulla on kyse tavoitteista ja niiden asettamisesta. Valitettavan harvan yrityksen johdossa on riittävää ymmärrystä tähän markkinoinnin osalta. Tällöin markkinointi saattaa päätyä puuhastelemaan omiaan. Sama liittyy mittareihin. Jos yrityksen johdossa ei osata kertoa mitä tulisi mitata (muuta kuin myyntiä), saatetaan päätyä tilanteeseen, jossa markkinointi kertoo omilla mittareillaan tuloksista, eikä niistä ymmärretä johdossa mitään. Markkinoinnin tavoitteet tulisikin aina johtaa liiketoiminnan kasvutavoitteista, ja niihin tulisi yhdessä sitoa näitä tavoitteita peilaavat mittarit. Jos yrityksen markkinointi ei tällä hetkellä luo kasvua, ensimmäinen asia on katsoa peiliin ja miettiä kuinka sitä tällä hetkellä johdetaan. 

Kirjoittaja on mm. Red Bull, Heineken, Hartwall, Google ja Touhula -brändien parissa marinoitunut pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen, joka auttaa yrittäjänä suomalaisia yrityksiä kasvamaan tuloksellisesti johdetun markkinoinnin avulla. Hän on yksi "Kasva tai kuihdu" -kirjan kirjoittajista.

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin trendit 2026: Tunteet, algoritmit, brändi, ihmisten ymmärtäminen, mitattavuus – ja tietenkin AI

    Kysyimme joukolta markkinoinnin ammattilaisia, mitkä trendit korostuvat markkinoinnissa vuonna 2026.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2026 Vieraskynä
    Julkaistu
    5.12.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland