Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Moniammatillisen yhteistyön ylistyslaulu – Yhteishyvän lehtijuttu voitti ansaitusti Editkilpailussa

Kuluttajien arkisista valinnoista kertovan jutun visuaalisuuteen haluttiin ripaus vuodelle 2020 leimallista absurdia tunnelmaa.
Yhteishyvä editkilpailu artikkelikuva
29.6.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

”Jutussa, johon on kirjoitettu talteen dramaattisen ruokavuoden historia, näkyy erittäin huolellinen detaljeihin paneutuminen. Kattavasti käsitelty aihe saa pohtimaan omaa kulutuskäyttäytymistä vuoden aikana. Sujuvan tekstin ja tarkkojen lukujen rinnalle nousevat dramaattiset kuvat, jotka ilmentävät näyttävällä tavalla dataa ja johtopäätöksiä vuoden ilmiöistä. Rohkea kokeilu!”

Näin Aikakausmedian Editkilpailun raati perusteli sitä, että S-ryhmän julkaisemassa Yhteishyvässä joulukuussa 2020 julkaistu juttu palkittiin Vuoden paras juttu aikakausmediassa -sarjan voittajana. Editkilpailu on vuosittainen aikakauslehtialan kisa, jossa palkitaan sekä journalistisen puolen että kaupallisen puolen juttuja ja tekijöitä sekä ilmoituksia. Sanoma on S-ryhmän sisältökumppani ja tekee Yhteishyvän monikanavaisia sisältöjä.

Dramaattinen ruokavuosi oli luonnollinen valinta Yhteishyvän kilpailujutuksi. Se on erityisen kiinnostava sekä suunnitteluprosessinsa että yhteistyön näkövinkkelistä. Juttupaikka on lehden tärkein.

”Yhteishyvä-lehden jokainen numero on teemoitettu tuomaan jotain uutta ja mielenkiintoista siihen yhteiskunnalliseen keskusteluun, jossa S-ryhmä haluaa profiloitua. Joulukuussa aiheena oli suomalainen ruoka. Tavoitteena oli luoda puhutteleva ja visuaalisesti särmä kokonaisuus, joka pohjautuu dataan ja asiantuntemukseen, mutta jossa kuuluu vahvana myös kuluttajan ääni”, kertoo Head of Owned Media Sanna Suokko, joka vastaa SOK:lla monikanavaisen Yhteishyvän kehityksestä, brändistä, sisällöistä ja niiden jakelusta.

Jutun suunnittelu aloitettiin jo vuodenvaihteessa 2019–2020 S-ryhmän ja Sanoman sisältötiimin yhteisessä toimituskokouksessa. Uuden vuosikymmenen alun toiveikkaassa tunnelmassa mietittiin, että olisi kiva historiallinen teko perata tarkkaan, mitä suomalaiset syövät vuonna 2020. Jutussa päätettiin hyödyntää asiantuntijoiden lisäksi S-ryhmän ostodataa ja puhua sekä kauppaostoksista että ravintolasyömisistä. Alustava juttusuunnitelma tehtiin helmikuussa 2020 ennakoitujen ruokatrendien pohjalta.

Vaan kuinkas sitten kävikään? Maaliskuussa iskenyt pandemia mullisti kaikkien elämän arjen ruokailuja myöten. Ravintoloihin ei menty, ja Prismastakin hamstrattiin alkuun lähinnä säilykkeitä ja pastaa. Alkuvaiheessa lehdentekokin oli lähinnä selviytymistä, kun monien juttujen teko ei onnistunutkaan suunnitellusti.

Syksyyn mennessä tilanne tasoittui. Kävimme elokuussa S-ryhmäläisten kanssa jatkokeskustelun ja päätimme, että ehkä juuri pandemiavuonna alkuperäisestä juttusuunnitelmasta kannattaa pitää kiinni. Eletään historiallisia aikoja, kirjoitetaan dramaattisen ruokavuoden historia talteen.

Jutun teossa oli mukana poikkeuksellisen monipuolinen työryhmä. Siksi juttua voi sanoa jopa moniammatillisen yhteistyön ylistyslauluksi.  Sanna Suokon lisäksi S-ryhmästä tiimissä oli mukana sisältöpäällikkö Sara Malmberg sekä ostodataan perehtynyt analyytikko Rami Paasovaara. Sanomien sisältömarkkinointitiimistä jutun teossa oli allekirjoittaneen lisäksi mukana AD Leena Majaniemi.

Toimittajana jutussa oli freelancerina työskentelevä Kaisa Hako. Visuaalisen puolen ammattilaisia olivat valokuvaaja Paula Kesäläinen ja tyylistä ja kuvausjärjestelyistä vastannut Juuli Hakkarainen. Ja toki tapausesimerkkeihin haastatellut henkilöt kuvattiin eri puolilla Suomea, eli mukana oli vielä neljä valokuvaajaa.

Juttua varten S-ryhmän ostodataa perattiin tarkalla kammalla ja juttuun löydettiin selkeitä kärkiä siitä, mitä pandemiavuosi toi tullessaan. Jutussa avataan kiinnostavasti poikkeuksellisen vuoden ruokatrendejä ja päästetään tavallisia suomalaisia eri puolilta Suomea kertomaan, mitä on tapahtunut heidän keittiössään: yksi hurahti verkko-ostamiseen, toinen hapanjuurileivontaan ja kolmas alkoholittomiin oluisiin.

Vaikka juttu kertoo kuluttajien arkisista valinnoista, visuaalisuuteen haluttiin ripaus vuodelle 2020 leimallista absurdia tunnelmaa. Kuvitukseksi rakennettiin houkuttelevat valokuva-asetelmat vanitas-tyyliin. Vanitas-asetelmamaalaukset olivat 1600-luvulla Alankomaissa yleisiä asetelmamaalauksia, jotka aiheillaan muistuttavat ihmisen kuolevaisuudesta ja maallisen rikkauden katoavaisuudesta. Kuvituksessa riittää tutkittavaa, ja se ilmentää näyttävällä tavalla ostodataa ja johtopäätöksiä vuoden nousijoista ja vahvistuneista ilmiöistä.

Kokonaisuus on kaikkien tekijöiden mielestä niin hieno, että se oli ilo lähettää kilpailuun. Voitto ilahdutti, mutta ei varsinaisesti yllättänyt.

Leila Mehto

Kirjoittaja on Yhteishyvän vastaava tuottaja Sanomalla

Tagit

Sisältömarkkinointi

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • 17 shorttia Sanoma Content Studion töille kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan työt ovat ehdolla kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.10.2025
    Lue lisää
  • Voitto ja kaksi shorttia Terveystalolle ja Sanoma Content Studiolle arvostetussa kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Kansainvälinen Content Marketing Institute (CMI) on julkistanut vuoden 2025 Content Marketing Awards -kilpailun voittajat.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    15.9.2025
    Lue lisää
  • Napakat ja toimivat mainostekstit – Vinkit tekstien terävöittämiseen

    Näillä vinkeillä onnistut laatimaan napakoita ja toimivia mainostekstejä.

    Tagit

    Aikakausmedia Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta Printtiratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    3.4.2025
    Lue lisää
  • Videomainonta: näin onnistut videomainonnassa

    Videomainontaa voi hyödyntää useissa eri medioissa: suoratoistopalveluissa, Youtubessa, sosiaalisessa mediassa tai verkkomedian perinteisillä bannerimainospaikoilla.

    Tagit

    Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Sisältömarkkinointi TV & video
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
  • Vain toimiva mainos saa aikaan tuloksia – Millainen on hyvä bannerimainos?

    Graafisen suunnittelun ammattilaisemme toteuttavat toimivia ja näyttäviä mainosaineistoja, jotka varmasti houkuttelevat klikkaamaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
    toimiva_mainos
  • Terveystalo nousi vaihdevuosien ajatusjohtajaksi: Terveystalolle ja Sanoma Content Studiolle kunniamaininta Grand One gaalassa! 

    Sanoma Content Studion yhteistyössä Terveystalon kanssa suunnittelema ja tuottama, vaihdevuosien ajatusjohtajuutta vahvistava sisältömarkkinointi sai kunniamaininnan Grand Onessa parhaan digitaalisen sisältömarkkinoinnin kategoriassa.  

    Tagit

    Digiratkaisut Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    31.3.2025
    Lue lisää
  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    19.3.2025
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Digitaalinen markkinointi ja mainonta: mitä se on ja mihin se sopii?

    Digitaalisessa markkinoinnissa asiakkaita tavoitellaan digitaalisissa kanavissa: verkossa ja sovelluksissa. Tutustu digimarkkinoinnnin ja -mainonnan eroihin ja keinoihin!

    Tagit

    Digiratkaisut Evästemuutos Natiivimainonta Sisältömarkkinointi TV & video
    Julkaistu
    5.3.2025
    Lue lisää
  • Sisältöjen konseptointi vaatii leipurin taitoja

    Teitkö pelkän muotin vai myös taikinan? Sisältöjohtaja Niina Leino kertoo, mitä hän on oppinut konseptoinnista.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    10.2.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2025: Tiedä, älä oleta

    Nämä kolme tärppiä paljastavat, miten markkinoinnin suunnittelua kannattaa vuonna 2025 johtaa, kirjoittaa Jenni Lieto.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2025
    Julkaistu
    6.1.2025
    Lue lisää
  • Viherpesu haastaa markkinoinnin

    Vastuullisuudesta kannattaa jatkossa puhua enemmän, ei vähemmän. Kulmahuoneen lisäksi on aika marssia tuotekehityslaboratorioon, kirjoittaa Taina Ahtela.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Vastuullisuus
    Julkaistu
    29.10.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland