Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.
onnistunut_mainonta
19.3.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Tee tarkistus kotipesään ja katso, että onnistuneen mainonnan edellytykset ovat kunnossa ja kauppojen kotiutuminen on mahdollista, neuvoo Sanoman pitkän linjan Digimarkkinoinnin asiantuntija Pia Laine.

Yllättävän usein onnistumisessa on kuitenkin kyse ihan perusasioista. Siitä, että taustatyö on tehty hyvin ja asiakkaan polku mainoksen näkemisestä ostamiseen on siloiteltu mahdollisimman sujuvaksi.

Tässä siis lista asioista (enemmän tai vähemmän tärkeysjärjestyksessä), joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Huomio myös bonusvinkit jutun lopussa!

1. Kotisivut ja löydettävyys

Ensimmäiseksi kunnossa tulee olla yrityksesi verkkosivut. Kun asiakas päätyy sivuillesi, hän tekee ensin nopean katsauksen. Asiakkaan päätös tarkemmasta tutustumisesta on sekuntipeliä.  Jos kotisivut eivät herätä mielenkiintoa ja luottamusta, tyssää asiakkaan ostopolku erittäin todennäköisesti siihen. Oli mainoksesi sitten miten hyvä tahansa.

Varmista siis ennen kampanjan aloittamista, että yrityksesi kotisivusi  ovat asiakkaan näkökulmasta toimivat ja että niiden viesti on yhtenäinen mainonnan viestien kanssa. Tarkista, että sivuiltasi löytyy ohjaukset yhteydenottoon, tarjouspyyntöön ja verkkokauppaan.

Katso, että yrityksesi ja sen tuotteet ja palvelut löytyvät Googlesta sekä kampanjan aikana että sen jälkeen oikeilla hakusanoilla. Jos näistä sanoista käydään jo tiukkaa kilpailua (eli monet kilpailijasi löytyvät jo niillä), kannattaa paikka listan yläpäästä taata kustannustehokkaalla hakusanamainonnalla. Mainonta tuo mukanaan myös suoraa hakuliikennettä. Mainoksesi ei välttämättä aiheuta välitöntä klikkiä, mutta potentiaalinen asiakas saattaa hakea yritystäsi hetkeä myöhemmin.

Lue, miten vaikutat hakusanamainonnan laatuun.

2. Aseta selkeät tavoitteet

Jotta mainonta voi onnistua, täytyy yritykselle asettaa selkeät tavoitteet: haluaako se kasvaa vai saada vaikkapa verkkokaupan kassan kilisemään paremmin. Mainonnan tavoitteet kannattaa asettaa yrityksen tilanteen mukaan.

Uuden yrityksen kannattaa panostaa näkyvyyteen ja tunnettuuteen. Aluksi on hyvä rakentaa brändiä ja kertoa potentiaalisille asiakkaille millaisesta yrityksestä on kyse, mitä palveluita ja tuotteita tarjoatte ja miksi asiakkaan kannattaa käyttää  aikaansa teihin. Kertoa, mikä on niin sanotusti homman juju.

Yleisin syy mainontaan on luonnollisesti kassan kirkas kilinä eli myynnin kasvattaminen. Kannattaa kuitenkin miettiä tavoitetta tästä vielä hieman pidemmälle: haluatteko lyhyen tähtäimen kasvua esimerkiksi jollakin tarjouskampanjalla? Vai olisiko tarkoitus kuitenkin kasvattaa lukuja kauaskantoisemmin? Onko tarkoitus, että jo olemassa olevat asiakkaat ostavat enemmän vai onko tarkoitus saada asiakasmäärä kasvamaan? Jos vastasit jokaiseen kysymykseen kyllä, kannattaa vielä vähän terävöittää suunnitelmaa. 

3. Panosta markkinointiin

Älä pihtaile. Markkinointi ei ole vain se surullisen kuuluisa pakollinen menoerä – toimivalla markkinoinnilla voi tuottaa talolle mukavastikin lisäeuroja. Ilman kunnollista markkinointisuunnitelmaa ja panostusta yrityksesi ei välttämättä saavuta haluttuja lukuja. Budjetti kannattaa kuitenkin rakentaa järkevästi ja suunnitelmallisesti. 

Yksittäinen some-kampanja voi olla edullinen ja helppo, mutta ilman kunnollista suunnitelmaa voi sekin sysätä euroja kankkulan kaivoon. Rahaa ei tarvitse olla miljoonia kunnollisen kampanjan toteuttamiseksi, mutta olisi hupsua väittää, etteikö suuremmalla budjetilla tehtäisi kattavampaa markkinointia. Some-kampanjan jälkeen kannattaa asiakkaita tavoitella mainonnan keinoin uudelleen: voit esimerkiksi käyttää sosiaalisessa mediassa toimiviksi todistettuja viestejä vaikkapa alueellesi kohdennetussa bannerikampanjassa.

Muista, että markkinointi on pitkäjänteistä tekemistä, riippumatta yksittäisten kampanjoiden tavoitteista. Tee huolellinen vuosisuunnitelma, jota tarkennat kvartaali tai vaikkapa kuukausi kerrallaan. 

Lue vinkit vuosisuunnitteluun.

4. Päätä, kenelle haluat tuotteita ja palveluita tarjota

Määrittele yrityksesi ihanneasiakas. Kun tiedät, kenelle haluat tarjota yrityksen tuotteita ja palveluita, selvitä, missä kanavissa kohderyhmä liikkuu. Onko perinteinen lehtimainonta lopulta kannattavinta, vai olisiko syytä tehdä bannerimainontaa ryyditettynä sopivasti somella? Kuunteleeko ihanneasiakkaasi Suomipoppia vai Iskelmää? Vai kuunteleeko hän radiota ollenkaan? 

Millaisille kohderyhmille mainontaa sitten kannattaa kohdentaa? Siihen vaikuttaa moni asia, kuten se, mikä on mainostettava tuote tai palvelu. Jos kyseessä on vaikkapa verkkokauppa, koko Suomi voi hyvinkin olla alueena.

Ikä, sukupuoli, lokaatio ja kiinnostuksen kohteet ovat ne neljä pilaria, joita aletaan kohnata silloin, kun kohderyhmä halutaan tavoittaa. Kohderyhmän tavoittamiseksi saa ajatella välillä boxin ulkopuolelta, mutta älä lähde määrittelemään kohderyhmiä liian vaikeasti. Tämä on loppujen lopuksi ihan helppo homma. 

Ja me autamme mielellämme, jos kaipaat ammattilaisen aivovoimaa avuksi kohderyhmien löytämiseen.

Lue, kuinka mainontaa oppii vain testaamalla ja kokeilemalla. 

5. Tarkkaile oikeita mittareita

Mainonnassa yksi kiinnostavimmista vaiheista on sen selvittäminen, kuinka hyvin kampanja toimi ja mitä hyötyä siitä oli.

Jos haluat selvittää markkinointisi tuottavuuden eli ROI:n (return on investment), seuraa aktiivisesti mihin suuntaan myyntisi kehittyy. Lisäksi kannattaa seurata yrityksen verkkosivuston orgaanisen ja suoran liikenteen kehitystä. Näin tiedät, kuinka tunnettu brändisi on ja kuinka moni asiakkaista löytää yrityksesi suoraan.

Mainonnan toimenpiteiden vaikutukset yrityksen brändissä näkyvät vasta pitkällä tähtäimellä ja siksi myös verkkosivuliikenteen ja myynnin kehitystä kannattaa seurata pitkäjänteisesti, ei vain yksittäisen kampanjan aikana ja heti sen jälkeen.

Huomioitava on myös mainonnan erilaiset mittaustavat. Analytiikka ja mainonnan tulokset eivät nimittäin välttämättä mene aina yks yhteen. Tuloksia pitää osata katsoa hieman monipuolisemmin, eikä lyödä hanskoja tiskiin esimerkiksi yksittäisen kampanjan tuloksien myötä. Mainoksen tuloksiin vaikuttaa tietysti myös se, miten kampanja on rakennettu.

Täältä voit lukea lisää ROI:n laskemisesta.

6. Mainosmateriaalit minttiin

Ihminen muistaa mainoksen parhaiten, jos se herättää hänessä tunteita – on se sitten ärsytystä tai iloa. Haluat varmasti, että yrityksesi erottuu muusta mainonnan valtatulvasta. Siksi kannattaa miettiä mainontaa myös huumorin kautta. 

Vaikka mainostettava tuote ei olisi se kaikista mediaseksikkäin, mainos voi silti olla hauska tai tarttuva. Varsinkin sosiaalisessa mediassa hauskat mainokset tuntuvat tulevan parhaiten huomatuksi.

Yritystä ja sen mainontaa kannattaa katsoa mahdollisimman objektiivisesti, ulkopuolisen silmin ja asiakkaan näkökulmasta. Kun tekee kauan töitä niin sanotusti samalta puolelta, tulee herkästi sokeaksi omille viesteilleen, jolloin mainonta tuppaa menemään usein liian yksityiskohtaseksi.

Kannattaa siis antaa yrityksen mainonta edes hetkellisesti muiden tarkasteltavaksi ja syynättäväksi. Ammattilaiset voivat hyvinkin tuoda uuden näkökulman asioihin.

Bonusvinkki 1: Vastaa tarjoukseen välittömästi

Kiirettä pitää nykypäivänä itse kullakin, se on toki ymmärrettävää. Brändimielikuvan ja asiakaskokemuksen vuoksi tarjouspyyntöihin olisi kuitenkin syytä reagoida niin pian kuin se vain suinkin on mahdollista.  

Voit miettiä tätä omalta kannaltasi: johtaako yritysten hidas reagointi sinun osaltasi ostoon? Nykyään asiakkaalla on varaa valita, ja viikossa ehtii löytää jo monta vaihtoehtoista ratkaisua nopeammilla vasteajoilla.

Varmista siis, että sinulla on toimiva prosessi saapuvien viestien käsittelyyn, etkä laita potentiaalisia asiakkaita odottamaan.

Bonusvinkki 2: Myy asiantuntemuksesi

Kun vertailussa on muutama tarjous useammalta yritykseltä, seuraava ratkaiseva tekijä on vastauksen laatu. Asiakkaan näkökulmasta tärkeää on se, kuinka ammattimaisesti ja huolellisesti vastaus on muotoiltu, ja miten hyvin se on yksilöity juuri hänen tarpeisiin. Fakta on että se kuka myy palvelujaan parhaiten tekee useimmiten kaupat.

Myyntiprosessin sujuvuuteen ja asiakaspalvelun laatuun ja nopeuteen kannattaa panostaa! Paraskaan mainos kun ei korvaa epäonnistunutta asiakaskokemusta.

Onko kaikki yllä olevat asiat jo kunnossa? Hienoa! Tutustu seuraavaksi helppoon tapaan ostaa itse mainontaa Sanoman digimedioihin. 

Tutustu Ad Manageriin täältä

Tagit

Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Sisältömarkkinointi Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoman kesälehdissä tavoitat yhteensä lähes miljoona kesää suunnittelevaa kuluttajaa

    Kesälehdet ovat lukijoiden suosikkisisältöjä ja toimivat tärkeimpinä inspiraation ja tiedon lähteinä kesän suunnitelmiin. Mainokset kuuluvat oleellisena osana sisältöön ja tarjoavat vinkkejä loman suunnitteluun.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • 17 shorttia Sanoma Content Studion töille kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan työt ovat ehdolla kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.10.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Uutismedian etusivu on voittajan valinta – Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan etusivut 2026 ovat nyt varattavissa

    Monikanavainen etusivu on ohittamaton mainospaikka. Etusivulla synnytät puheenaiheita ja saat aikaan toimintaa.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland