Terveystalo nousi vaihdevuosien ajatusjohtajaksi: Terveystalolle ja Sanoma Content Studiolle kunniamaininta Grand One gaalassa!
“Työssä tartutaan julkisessa keskustelussa paljon pinnalla olleeseen aiheeseen, johon harva toimija on vielä tarttunut kaupallisesti. Konsepti rakentaa ajatusjohtajuutta sekä toimijalle että aiheelle sopivalla tavalla”, kuului palkintoraadin perustelu.
Sanoma Content Studion yhteistyössä Terveystalon kanssa luoma sisältömarkkinointiohjelma lähti muuttamaan vaihdevuosiin liittyviä vanhentuneita asenteita ja saavutti huipputulokset. Suunnittelua ja toteutusta ohjasi ydinoivallus siitä, että vaihdevuosia koskeva tieto ja sen tarvitsijat eivät ole kohdanneet.
”Vaihdevuosia koskevaa tietoa on maailma pullollaan, mutta se ei ole tavoittanut vaihdevuosi-ikäisiä tai vaihdevuosia lähestyviä naisia, saati edes kaikkia terveydenhuollon ammattilaisia”, kertoo sisältöjohtaja Jenni Lieto Sanoma Content Studiosta.
Sisältöstrategia perustui kohderyhmätutkimukseen ja perusteelliseen, Terveystalon huippuasiantuntijoiden kanssa tehtyyn taustoitukseen. Yli 700 naista vastasi kyselytutkimukseen, jonka mukaan yli 60 prosenttia naisista, reilusti yli puolet, ei ollut edes osannut yhdistää oireitaan vaihdevuosiin. Yksi viime syksynä alkaneen työn vaikuttavimpia tuloksia onkin se, että naiset ovat hakeneet hoitoa: vuoden 2024 viimeisen kvartaalin aikana Terveystalon työterveyden vaihdevuosidiagnoosit kasvoivat 51 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.
Koska Terveystalo haluaa muuttaa asenteita, vaihdevuodet nostettiin naisten välisistä yksityisistä keskusteluista sinne, minne se myös kuuluu: yhteiskunnallisiin puheenvuoroihin ja työpaikoille. Terveystalon asiantuntijoiden lisäksi ylin johto toimitusjohtaja Ville Ihoa myöden antoi kasvonsa ja jakoi näkemyksensä sosiaalisessa mediassa, missä nostot saivat laajaa huomiota. Terveystalon johtava työterveyslääkäri Kaisu Norbäck kutsuttiin MTV:n Huomenta Suomeen ja Kauppalehden podcastiin puhumaan siitä, ovatko vaihdevuodet naisten uusi lasikatto.
Ansaitun median tulokset olivat muutenkin vaikuttavat: gynekologian aiheiden osuus Terveystalon mediakyselyistä nousi yli 56 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
”Halusimme ajatusjohtajana osallistua vahvemmin yhteiskunnalliseen keskusteluun ja muuttaa tietoisuutta. Tämä työ on vasta alkanut, mutta olemme todella ylpeitä nopeasti saavutetuista tuloksista”, kertoo Terveystalon brändistä ja asiakaskokemuksesta vastaava Karla Martinez Majander.
Tutustu Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin palveluihin