Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Muuttunut maailma vaatii enemmän rohkeutta markkinoijilta ja brändeiltä

OMD:n Teemu Suutari tarjoaa viisi vinkkiä oivaltavaan ja ajassa kiinni olevaan markkinointiin.
Teemu Suutari artikkelikuva
11.12.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Ainoa pysyvä asia maailmassa on muutos, kuten vanha sanonta kuuluu. Viimeisen vuoden aikana Covid-19 on muuttanut elämäämme tavoin, joita emme ole ennen kokeneet, saati joihin olisimme edes osanneet varautua. Suurin osa näistä muutoksista on tullut jäädäkseen. Tämä tarkoittaa sitä, että myös markkinoijan pitää muuttua. Onneksi muuttunut maailma tarjoaa myös suuren määrän mahdollisuuksia: tässä viisi ajatusta ja esimerkkiä, jotka antavat suuntaa vuoden 2021 markkinointiin.

  1. Fokus kuluttajaymmärryksen

Kuluttajien muuttuneet tarpeet ja odotukset ovat tärkeimpiä asioita, mitä markkinoijan pitää pystyä tunnistamaan. Ne pitää huomioida tuote- ja palvelunkehityksessä ja myös markkinoinnissa: miten luomme oikeita viestejä oikeisiin kanaviin, jotta ne toimivat muuttuneessa maailmassa.

Loistava esimerkki on Eurobest Awardseissa palkittu Prisman #telcollection-mallisto, joka esitteli oivaltavasti etämuotia. Mainonnassa yhdisteltiin nokkelasti kalsareita ja kauluspaitoja, ja jokainen etäpalavereissa istunut pystyi samaistumaan tuohon viestiin. Tunnistamalla ja reagoimalla muuttuneeseen kuluttajakäyttäytymiseen luotiin varmasti vaikuttavampaa mainontaa, joka saa katsojansa taatusti hyvällä mielelle.

  1. Paranna palvelukokemusta

Brändinrakennus erityisesti näinä aikoina tarvitsee onnistuneita ja turvallisia palvelukokemuksia, joiden kautta voidaan rakentaa suhdetta asiakkaaseen ja vahvistaa luottamusta. Muuttunut kuluttajakäyttäytyminen on oleellisessa asemassa, ja palveluita täytyy pystyä kaiken aikaa kehittämään. Ennen harrastaminen ja liikunta etänä saattoi tuntua haastavalta, mutta nyt erilaiset liikuntatunnit, jumpat ja jopa jotkin lasten liikuntaharrastukset toimivat etänä. Kansallisbalettikin suunnitteli etäbalettitunnin.

Kaupoissa on myös onnistuneesti satsattu turvallisuuteen ja mahdollistettu uudenlaisia palveluita. Esimerkiksi Marks & Spencers tarjoaa Book & Shop -palvelua, jossa ostosajan voi varata erikseen, pitääkseen jonot minimissä ja ostokokemuksen hieman turvallisempana.

  1. Lisää lempee & lämpöö

Syksyn tv-ilmiössä, Vain elämää -ohjelmassa, Herra Ylppö lauloi koskettavasti Arja Korisevan päivänä: ”leipää, lempee ja lämpöö, niitä vain me tarvitaan. Leipää, lempee ja lämpöö, ei ees paljon, vähän vaan”. Kriisin keskellä halu auttaa ympärillämme olevia yhteisöjä kasvaa, ja monelle kuluttajalle nimenomaan pienyrityksien tukeminen on noussut tärkeämmäksi kuin koskaan. Näinä aikoina myös mainostajien on tartuttava tekoihin, jotka auttavat yhteisöjä. Telia tarttui tähän antamalla mainostilansa ilmaiseksi pienyrittäjien käyttöön ja mahdollisti heille sitä kautta hieman laajempaa näkyvyyttä. Nämä teot kannustivat sekä kuluttajia että suurempia yrityksiä tukemaan kaikkia suomalaisia yrittäjiä. Samalla #Yhdessä-kampanjasta tuli yksi kevään menestyksekkäimmistä markkinointiteoista. 

Lego halusi huolehtia ja auttaa kohdeyleisöään tekemällä sarjan videoita, joissa Lego-hahmoja hyödyntäen jaettiin tärkeää informaatiota koronaviruksesta tavalla, joka rohkaisee lapsia eikä pelottele heitä. Be like Batman: wash your hands.

  1. Kehitä näkyvyyttäsi omissa & kumppaneiden alustoilla

Ajankäyttö digitaalisissa kanavissa on lisääntynyt valtavasti, ja se näkyy muutoksena niin media- kuin kulutuskäyttäytymisessä. Verkkokaupan kasvaessa brändit satsaavat kasvavasti näkyvyyteen verkkokaupan alustoilla, jotta tuotteet päätyvät entistä tehokkaammin ostokoreihin. Tutkimusten mukaan 26 % kuluttajista teki heräteostoksia kivijalassa, kun taas verkossa vastaava luku oli vain 8 %. Varmasti näitä trendejä seuraten esimerkiksi Mondelez International ilmoitti kesäkuussa tuplaavansa panostuksensa sähköisen kaupankäynnin alustoihin.

  1. Ole rohkea!

OMD:n oma suunnittelumalli pyytää arvioimaan jo lähtötilanteessa, kuinka rohkea kampanja tai suunnitelma tulee todennäköisesti olemaan. Haluaisin haastaa kaikki Suomen markkinoijat 2021 pohtimaan, kuinka rohkeita heidän suunnitelmansa ovat. Sen jälkeen kannattaa miettiä, mitä voisimme tehdä, jotta rohkeutta voitaisiin nostaa pari pykälää.

Kaksi opiskelijaa Miami Ad Schoolissa suunnitteli keväällä projektiluontoisen #staythefuckhome-ulkomainoskampanjan, missä he paljastivat Netflixin suosikkisarjojen juonenkäänteitä, jos kuluttajat suosituksista huolimatta liikkuivat ruuhkaisilla keskusta-alueilla. Netflix jopa totesi julkisesti, ettei heillä ollut mitään tekemistä kampanjan kanssa. Kannattaisiko tehdä jotain tämän tyylistä? Todella rohkeaa, oivaltavaa, ajassa kiinni olevaa ja kantaaottavaa – juuri sitä mistä hyvä markkinointi on tehty.

Teemu Suutari on OMD Finlandin Senior Advisor, joka vastaa neuvonantopalveluiden johtamisesta.

Katso myös: 

Maaliskuun kuukauden kamppis on Telian #yhdessä

Prisma markkinoi Telcollection-kampanjallaan etätyöhön sopivia asukokonaisuuksia

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland