Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Näkymättömät käsiraudat estävät brändejä olemasta inklusiivisia ja aidosti erottuvia

Professori Jonathan Wilsonin mukaan menestyminen brändinä vaatii vaikeita keskusteluita, aitoutta ja ripauksen hulluttelua.
23.5.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

”Koronapandemian aikana huomasin, että monet asiat, joita näimme netissä, olivat muuttuneet tylsiksi. Teams-kokousten sisällön lisäksi myös mainonta oli mitäänsanomatonta”, professori Jonathan Wilson toteaa. 

Mainontaan, brändäykseen ja viestintään erikoistunut, palkittu akateemikko alkoi kiinnittää huomiota siihen, miten ihmiset joutuivat kestämään jopa 12 tuntia videopuheluja päivittäin ja muuttuivat sen seurauksena apaattisiksi zombeiksi.

Verkkotapaamisten lisääntyminen teki hänen mukaansa lähes jokaisesta myös sisällöntuottajan. Yhtäkkiä brändit alkoivat ajatella, ettei laadukkaaseen sisältöön tarvinnut enää käyttää rahaa.

”Sisällöistä puuttui energia. Tuntui siltä, että brändit loivat sisältöä puoliväkisin. Myös laadunvalvonta alkoi tökkiä, koska resursseista oli puutetta.”

Brändityö alkaa organisaation sisältä

Kaikki markkinoijat tietävät, miten vaikeaa erottautuminen on. Wilsonin mukaan tehokas brändityö on sekoitus luovuutta, inklusiivisuutta ja vahvaa työnantajabrändiä. Erottuva brändi rakentuu vain yhdessä tekemällä.

Meidän pitää auttaa ihmisiä löytämään äänensä, aitoutensa ja tunne yhteenkuuluvuudesta. Niin saamme sitoutettua heidät sekä organisaatioon että brändiin.”

Jonathan Wilson


"Kulttuurinen viitekehyksemme ja taustamme vaikuttavat siihen, miten näemme ja koemme eri asiat. Jos emme ota brändityöhön mukaan ihmisiä eri taustoista, jumitumme tekemään sitä vain yhdestä näkökulmasta."

Kadonneen yhteisöllisyyden tunteen lisäksi nykyään puhutaan paljon myös siitä, kenellä on oikeus puhua tietyistä aiheista. Raja inkluusion ja kulttuurisen omimisen välillä on ohut. Monet markkinoijat ovatkin alkaneet ajatella, että on parempi pelata varman päälle kuin katua sanomisiaan jälkikäteen.

"Kaikkihan me kamppailemme sen kanssa, että maailma on täynnä ennakkoluuloja ja negatiivisuutta. Siksi ‘näkymättömät käsiraudat’ estävät meitä jatkuvasti tekemästä asioita. Juuri tämä mielestäni todistaa sen, että brändäys pitää aina aloittaa organisaation sisältä."

Wilsonin mukaan ihmisten luottamuksen voi saavuttaa vain täydellä läpinäkyvyydellä.

”Brändäys ja mainonta muistuttavat teatteria. Jos ihmiset saavat kurkistaa esiripun taakse, he alkavat tuntea olevansa osa esitystä. Kun alamme ottaa ihmisiä mukaan ja sitten olemme heille aidosti organisaationa ja brändinä läsnä, voitamme heidät puolellemme."

On aika käydä vaikeita keskusteluja

Wilson muistuttaa, että inklusiivisuus on iso kokonaisuus. Ulkoisten tekijöiden lisäksi on otettava huomioon myös sukupuoleen, rotuun, uskontoon ja politiikkaan liittyviä kysymyksiä.

”Brändien pitäisi olla näissä asioissa ajatusjohtajia. Pelko kuitenkin estää meitä käymästä tärkeitä keskusteluja. Meidän pitää rohkaista ihmisiä avoimuuteen ja luoda toivoa, että vaikeiden keskustelujen jälkeen asiat menevät parempaan suuntaan. On myös hyväksyttävä se, että jos haluaa oikeasti muuttaa asioita, joku saattaa loukkaantua", hän sanoo.

Ihmisten pitäisi Wilsonin mielestä myös saada tehdä enemmän virheitä ja oppia niistä.

"Elämme cancel-kulttuurin aikakautta. Monet brändit ja ihmiset on vaiennettu. Tulevaisuudessa meidän on otettava askel taaksepäin. Muuten oikein mitään ei jää jäljelle."

Wilson rohkaisee keventämään vaikeita keskusteluja huumorin, musiikin ja ruoan avulla. Näin ilmapiiristä tulee miellyttävämpi ja epämiellyttäviä keskusteluja on helpompi käydä.

"Kannattaa jaksaa nähdä vähän vaivaa. Jos jokainen brändi välttelee rodusta, uskonnosta ja politiikasta puhumista, mutta yksi lopulta näyttää esimerkkiä, se brändi menestyy. Sitten kaikki haluavat seurata perässä. Tämä todistaa sen, että aina kannattaa yrittää.”

Varaa aikaa luovalle haahuilulle

Wilson haluaa rohkaista markkinoijia myös varaamaan aikaa asioille, joita hän kutsuu hullutteluksi.

Netin selaaminen, kävelylenkit ja kahvin juominen pitäisi hyväksyä osaksi luovaa prosessia. Meidän ei kuulu tuntea syyllisyyttä kaikesta muusta paitsi näppiksen hakkaamisesta."

Jonathan Wilson


Wilsonin mielestä luovaa työtä voisi verrata vaikkapa ammattiurheilijoiden työhön. 

”On kaikille ihan ok, että urheilija lämmittelee kaksi tuntia ennen kymmenen sekunnin kilpailua. Markkinointityössä mitään tällaista ei oikein hyväksytä. Kaikki muu paitsi laskutettava työaika saa talousjohtajat kavahtamaan kauhusta, koska kaiken pitää näkyä viivan alla. Oikeasti luovat ihmiset tekevät näitä asioita joka tapauksessa, joten voisimme pikkuhiljaa hyväksyä asian ja antaa ihmisille enemmän tilaa hullutella."

Hän myös rohkaisee viettämään aikaa erilaisia töitä tekevien ja erilaisia elämäntyylejä viettävien ihmisten kanssa.

"Mene katsomaan, miten ihmiset työskentelevät muilla aloilla. Kysy vaikka kampaajalta, mistä hän tietää, miten jonkun hiukset kannattaa leikata. Tai kysy kirurgilta, miten he valmistautuvat, jos pitää ommella jonkun käsi kasaan.”

Wilsonin viimeinen vinkki on itsensä ympäröiminen positiivisilla ajatuksilla ja ihmisillä.

”Jos olet panostanut johonkin, ole siitä ylpeä. Tarvitsemme positiivista energiaa. Kannattaa hengailla vain sellaisten ihmisten kanssa, jotka rohkaisevat sinua ja saavat sinut tuntemaan olosi hyväksi.”

Tutustu Jonathan Wilsoniin osoitteessa http://drjonwilson.com/  

Yhteenveto

  • Professori Jonathan Wilsonin mielestä sisältöjen köyhtyminen johtuu lisääntyneistä virtuaalikokouksista ja heikentyneestä laadunvalvonnasta.
  • Brändityön tulisi osallistaa myös työntekijät ja korostaa aitoutta ja läpinäkyvyyttä organisaatioissa.
  • Wilson rohkaisee avoimeen dialogiin rotuun, uskontoon ja politiikkaan liittyen. 
  • Virheistä oppimista ja suvaitsevaisuutta tulisi edistää jatkossa enemmän.
  • Markkinoijien kannattaisi Wilsonin mielestä varata enemmän aikaa luovalle hulluttelulle ja hyödyntää erilaisia näkökulmia.


Jonathan Wilson esiintyi Sanoman Get Tomorrow Campus -tapahtumassa. Katso videolta, miten hän tiivistää puheenvuoronsa sisällön.

Tagit

Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland