Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Neljä tapaa lisätä luovuutta

Mitä maailman palkituimmat luovat suunnittelijat ajattelevat brändin rakentamisesta, huumorin käyttämisestä markkinoinnissa ja kampanjabriiffeistä?
30.5.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Näin Andreas Dahlqvist, NORD DDB:n toimitusjohtaja ja luova johtaja sekä Jens Welin, asiakkuusjohtaja ja mediastrategi NORD DDB:ltä, vastasivat.

Tee jotain hauskaa

Tapa, jolla kulutamme mediaa ja brändisisältöjä, on pirstaloitunut. Siksi mainossisällöillä vaikuttaminen on nyt vaikeampaa kuin ennen, Dahlqvist toteaa.

”20 vuotta sitten pystyi periaatteessa luottamaan siihen, että tietyllä rahasummalla tavoitti tietyn yleisön. Nykyään pitää keksiä jotain, mikä aidosti resonoi ihmisissä ja edustaa heidän arvojaan.”

Huomion herättäminen ja mielenkiinnon ylläpitäminen onnistuvat vain sinnikkäällä brändityöllä ja tunteita herättävillä sisällöillä.

”Viimeisten 15 vuoden aikana olemme kärsineet kahdesta taantumasta ja pandemiasta. Niiden aikana osa yrityksistä unohti, kuinka iso merkitys luovuudella on liiketoiminnalle”, Welin toteaa.

Mainonta on muuttunut taktisemmaksi, lyhytnäköisemmäksi ja itseään toistavaksi.

”Termi advertising fatigue eli mainosähky kuvaa tilannetta hyvin. On loppupeleissä aika ärsyttävää, jos joutuu näkemään vain taktista mainontaa. Olenkin aina sanonut, että parhaat mainokset eivät edes näytä mainoksilta”, Dahlqvist sanoo.

Hän on myös huomannut, että mainonnasta on tullut vakavampaa.

”Mainosala heijastelee yhteiskunnan ja ihmisten tuntemuksia. Kun eletään epävarmoja aikoja, ihmiset kaipaavat vakavista aiheista vähän hengähdystaukoja. Toivon, että näemme seuraavan parin vuoden aikana huumorin palaavan mainontaan."

Welin rohkaisee yrityksiä tukeutumaan kumppaneihinsa luovuuden herättämiseksi.

Olemme aina olleet Pohjoismaissa suht edistyksellisiä mainonnan suhteen. Yrityksillä ei kuitenkaan ole välttämättä rohkeutta tehdä aidosti erottuvia toteutuksia. Kumppaneiden tehtävä on puskea heitä eteenpäin.”

Jens Welin

Riko rajoja

Kun Dahlqvist ja Welin miettivät esimerkkejä luovimmista ja mieleenpainuvimmista kampanjoistaan, esiin nousee sellaisia, joissa on ollut jokin epätavallinen lähestymistapa.

"Yhdysvalloissa minulla oli asiakkaana NFL, jonka kanssa löysimme sattumalta mielenkiintoisen pikku faktan: yhdeksän kuukautta sen jälkeen, kun jokin kaupunki on voittanut Super Bowlin, syntyvyys nousee alueella huomattavasti", Dahlqvist muistelee.

Koska Super Bowlin johtokunta on hieman konservatiivisuuteen kallellaan, ei ollut ihan varmaa, menisikö seksiin perustuva konsepti läpi.

"He rakastivat ideaa. Soittelimme Super Bowlin ansiosta syntyneille lapsille ja kokosimme heistä kuoron, joka lauloi uuden version Sealin kappaleesta Kiss from a Rose. Kampanja oli valtava menestys. Saimme aivan järjettömän määrän ansaittua mediaa ja kampanjasta puhuttiin paikallisuutisia myöten."

Yksi Welinin ikimuistoisimmista kampanjoista oli H&M:n ensimmäinen muotisuunnittelijan kanssa tehty yhteistyökampanja, jonka päätähtenä oli Karl Lagerfeld.

”H&M keräsi kasaan tiimillisen luovia suunnittelijoita. Meitä pyydettiin keksimään jotain huomiota herättävää ja ajankohtaista perinteisten alusvaatemainosten tilalle."

Monet varoittelivat, että vain lyhyellä videolla on mahdollisuuksia mennä viraaliksi. Tiimi päätti tehdä jotain aivan päinvastaista.

"Nojasimme tarinankerronnan voimaan. Teimme pitkän mainosfilmin ja täysin räätälöidyn mediastrategian. Rikoimme kaikkia mainonnan sääntöjä, ja nyt kampanjaa käytetään esimerkkinä markkinoinnin oppikirjoissa ympäri maailman", Welin kertoo.

Etsi pieniä oivalluksia

Monet mainonnan suunnittelijat haaveilevat vaikuttavan kampanjan tekemisestä, mutta toteutus ontuu. Dahlqvistin mukaan avain menestykseen on löytää jotain odottamatonta ja esitellä se kuluttajille uudella tavalla.

”Mainostajina meidän tehtävämme on erottua joukosta. Yksi parhaista tavoista onnistua siinä on etsiä oivaltava faktamurunen, joka saa ihmiset ajattelemaan että ’hitto vie, en ole ikinä kuullutkaan tästä’. Sitten mainonnan konsepti luodaan sen oivalluksen ympärille, kuten teimme Super Bowlin kanssa."

Konseptisuunnittelun tulisi aina lähteä asioista, joista ihmiset välittävät, eikä siitä, mitä brändit haluavat sanoa. Mielenkiintoiset faktat ihmisten käyttäytymisestä ovat parhaita kasvualustoja luoville ideoille.”

Andreas Dahlqvist

”Totesimme tämän myös asiakkaamme Vattenfallin kanssa. Kävi ilmi, että lasten ykköspelko on nykyään ilmastonmuutos. Käytimme tätä faktaa hyödyksi ja rakensimme vaikean aiheen ympärille positiivissävytteisen kampanjan. Tulokset olivat loistavia.”

Dahlqvist sanoo myös kannattavansa strategioiden tiivistämistä yhteen lauseeseen.

”Pitää osata yksinkertaistaa monimutkaiset asiat yhdeksi kirkkaaksi ajatukseksi. Etsi se asia, mikä yhdistää brändin ihmisten elämään. Yksinkertaistaminen helpottaa asioita, ja luoville ideoille jää enemmän tilaa."

Haasta briiffit

Welin korostaa myös yhteistyön merkitystä kampanjabriiffien suhteen.

”Yritän aina haastaa asiakkaita. Heiltä tulee joskus briiffejä, jotka ovat lähinnä taktisia toimeksiantoja. Ne eivät pureudu siihen oikeaan ongelmaan, joka pitäisi ratkaista”, hän sanoo.

NORD DBB:ssä luovat suunnittelijat istuvat alas asiakkaan kanssa ennen kuin briiffiä on edes kirjoitettu.

"Ennakkokeskustelu vahvistaa, olemmeko samaa mieltä siitä mitä ongelmaa olemme lähdössä ratkomaan vai tarvitsemmeko työn tueksi lisää dataa. On kumppanin vastuulla tarjota asiakkaalle uusia näkökulmia. Vain niin saadaan muutoksia aikaan”, Welin toteaa.

Yhteistyötä korostava tapa toimia sopii erittäin hyvin tilanteisiin, joissa suunnitellaan luovia konsepteja yrityksille, jotka haluavat puhua vastuullisuudesta.

Brändit jäävät usein jumiin siihen ajatukseen, että vastuullisuuteen liittyvät rajoitukset estävät kutkuttavien mainoskampanjoiden tekemisen.

”Kaikki rajoitukset kannattaa ensin unohtaa kokonaan. Suunnittelu kannattaa startata tiedonkeruulla, luoda tiedon pohjalta jotain odottamatonta ja sitten mukauttaa tehty työ rajoituksiin. Brändeillä on tärkeä rooli vastuullisuuden suunnannäyttäjinä. Jos he sitoutuvat asiaan, sillä on iso vaikutus”, Dahlqvist toteaa.

Welin muistuttaa, että oli viesti mikä tahansa, vain inspiroivat, yllättävät ja uusia oivalluksia tarjoavat kampanjat jäävät ihmisten mieleen.

”Monet vastuullisuuden parissa työskentelevät ajattelevat, että viestinnän pitää olla tylsää, että asia otettaisiin vakavasti. Olemme asiakkaidemme kanssa kuitenkin pystyneet todistamaan, että on mahdollista olla samaan aikaan sekä viihdyttävä että vakavasti otettava”, hän sanoo.

Tutustu Andreas Dahlqvistiin ja Jens Weliniin sekä NORD DDB:hen https://www.nordddb.com/ 

Tutustu Super Bowl Babies -kampanjaan 

Yhteenveto

  • Mainonnan tulee aidosti resonoida ihmisten arvojen kanssa. Tämä onnisttuu sinnikkäällä brändityöllä ja tunteita herättävillä sisällöillä.
  • Luovimmat kampanjat sisältävät usein epätavallisia lähestymistapoja. 
    Menestyvän kampanjan avain on löytää jotain odottamatonta ja esitellä se uudella tavalla.
  • Luovien suunnittelijoiden kannattaa keskustella asiakkaan kanssa ennen briiffin kirjoittamista varmistaakseen, että he ymmärtävät ongelman samalla tavalla.

Andreas Dahlqvist ja Jens Welin esiintyivät Sanoman Get Tomorrow Campus -tapahtumassa. Katso videolta, miten Jens Welin tiivistää puheenvuoron sisällön.

Tagit

Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland