Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Nosta rimaa ja vaadi enemmän

Vain tekemällä poikkeuksellisia ratkaisuja saa aikaan poikkeuksellisia tuloksia, kirjottaa Sherpan Elina Bono.
Elina Bono artikkelikuva
7.10.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Olen elänyt ja hengittänyt markkinointia siitä lähtien, kun astuin 19-vuotiaana NRJ:n ovista sisään. 48-vuotissynttäreitäni vietin aloittamalla luovan toimiston toimitusjohtajana. Kaikki vuodet ennen tätä olen tehnyt markkinointia tavalla tai toisella. Voin siis varmuudella sanoa, että olen nähnyt markkinoinnin maailman muutoksen sisältä päin. Olen pyrkinyt  pysymään ajan hermolla, hakenut sekä oppeja että motivaatiota eri rooleista asiantuntijasta johtotasoon ja asiakkaan saappaista mediaan. Yhteistä näille vuosille on ollut jatkuva puhe muutosvauhdista, kentän pirstaloitumisesta ja alan monimutkaistumisesta. Olemmeko me markkinoinnin tekijät mystifioneet jo omaa työtämme tarpeeksi? 

Toki maailma on muuttunut, kuten hyvin tiedämme. Mutta miten? Ainakin hyvin digitaaliseksi, teknologiapainotteiseksi ja enenevässä määrin automatisoiduksi. Myös markkinointi on muuttunut ‒ radikaalisti ja pysyvästi, sanotaan. Selitellään entistä enemmän, tehtaillaan urakalla powerpointteja (”where’s the power, what’s the point?” kysyi toveri ja oli siinä Teams-palaverissa harvinaisen oikeassa), ostetaan konsultaatioita milloin mistäkin, investoidaan yhä monimutkaisempiin tekoälyratkaisuihin ja hämmennetään siinä sivussa koko muu organisaatio. Uusin hilavitkutin on saatava, johan sen datakin osoittaa. Ja dataa kyllä riittää, muotisanoin ”uutta öljyä”. Tosin jos sitä ei osata analysoida ja hyödyntää luotettavasti liiketoimintaa tukemaan, se ei öljyn lailla anna vauhtia vaan ainoastaan tahmaa ja sotkee. 

Yksinkertaista, älä monimutkaista 

Markkinoinnin käydessä yhä monimutkaisemmaksi on samanaikaisesti herännyt tarve yksinkertaistaa asioita. Siihen tarvitaan näkemyksellisyyttä, luovuutta ja viisautta. Ominaisuuksia, jotka eivät kasva puussa. Olen ollut urani varrella usein etuoikeutetussa asemassa ammatillisesti siinä mielessä, että olen saanut tilaisuuksia oppia tällaisilta ihmisiltä. Tahtoni, ja ehkä toisinaan jopa kykyni, yksinkertaistaa tekemistä on vahvistunut kuuntelemalla ja omaksumalla markkinointialan huipputyyppien, edelläkävijöiden, ajatuksia. Heillä ei ole ollut tarvetta briljeerata sanastolla ja sanahelinällä, jota kukaan muu ei ymmärrä. He uskaltavat paljastaa, että eivät tiedä kaikkea. Heillä ei ole enää tarvetta korostaa omaa erinomaisuuttaan dominoimalla kaiken aikaa. He osaavat kysyä oikeat kysymykset, keskustella, kuunnella ja kiteyttää viestejä. Näiden ihmisten kanssa on rakennettu vuosien varrella monta konseptia, joista voidaan yhdessä olla ylpeitä jatkossakin. 

Palataan vielä kysymykseen, mikä on siis muuttunut. Näillä kilometreillä sanoisin, että isossa kuvassa aika harva asia on aidosti muuttunut, muuttanut perustuksia – radikaalista muutoksesta puhumattakaan. Aina on tehty kauppaa ja rakennettu kysyntää erilaisin keinoin, markkinoitu siis. On tunnistettu ihmiset, jotka ostavat tuotteen todennäköisemmin kuin joku toinen. Suunniteltu hänelle puhuttelevia viestejä ja kohdennettu se hänet tavoittavassa paikassa. Tehokkuuden kaava on ollut silloin ja on varmaankin aina oleva: 

insight x luova ratkaisu x kohderyhmän kontaktit 

Jos yksi osa tästä kaavasta on 0, kampanjan lopputulos on 0.  Tätä ei pelasta mikään markkinoinnin uusin alusta, järjestelmä tai ohjelma. Vahva insight lähtee tutkimustiedosta, sen analysoinnista ja asiakasymmärryksestä. Se antaa tekemiselle raamit: mitä on vahvistettava, muutettava tai korjattava. Luova ratkaisu paketoi brändin viestin kiinnostavaan muotoon. Vahvalla tarinankerronnalla luodaan tunneside ihmisen ja brändin välille ja herätetään kiinnostus. Ja sitten pitää vielä tietysti varmistaa viestin perillemeno oikeassa kanavassa. 

Toinen yksinkertaistava, mutta takuuvarma ja moneen kertaan omakohtaisesti kokemani ja hyväksi havaitsemani kolmen kohdan muistisääntö menestyksekkääseen markkinointiin on seuraava: 

  1. Erotu - jokainen ihminen vastaanottaa tuhansia kaupallisia viestejä päivittäin. Oma viestisi ei hälystä erotu, ellei se ole erinomainen. Tehokeino on vapaa, mutta jossain pitää tuntua. Ilman huomioarvoa muutkaan viisarit eivät värähdä. 
  2. Kotiuta - 35 % huomatusta mainonnasta kotiutuu mainostajan omaan laarin*. Loput vaikkapa kilpailijalle. Ja sitähän emme halua, eikös niin? 
  3. Tavoita - paraskaan viesti ei ole minkään arvoinen, jos kukaan ei näe tai kuule sitä. 

Kohdat 1 ja 2 saavutetaan luovuudella. Siksi se on aina tärkein asia menestyksekkäässä markkinoinnissa ja myös tulevaisuuden tärkein taito. Kykymme herättää tunteita erottaa meidät keinoälystä. Vain tekemällä poikkeuksellisia ratkaisuja, saa aikaan poikkeuksellisia tuloksia. Kohta 3 ratkeaa ammattitaitoisella mediasuunnittelulla ja tehokkaalla optimoinnilla. Seuraavan kerran kun katsot kampanjaehdotusta, niin kysy itseltäsi: “Erottuuko tämä? Kotiutuuko tämä? Tavoittaako tämä kohderyhmämme?”  Jos vastaus mielessäsi on, että ”ei” / ”et tiedä” / ”et ole varma”, niin nosta rimaa ja vaadi enemmän. 

Kirjoittaja on Sherpan toimitusjohtajaksi juuri nimitetty markkinoinnin konkari, joka osaa vaatia ja asettaa riman korkealle. Hän on ollut asiakkaan puolella useissa viime vuosien markkinoinnin menestystarinoista, kuten Oikotien ”Kun aika on”, Sanoman ”Aina tulee sanomista” ja VR:n viime kesänä lanseerattu brändiuudistus ”Matkalla”.

*Lähde:  Sanoman Sanoman monimediatutkimusten analyysi 2022

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland