Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Ota mute pois brändiltäsi

Moni mainostaja on kuvan orja ja äänen tuuliviiri, Bananas Dulcen Axa Fahler kirjoittaa.
Axa-Fahler-artikkeli.jpg
25.3.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Portugalilaisen shampoobrändi Sassurron entinen markkinointijohtaja Voto Anuncio tunnetaan kokeellisena miehenä. Hän heitti graafisen ohjeiston mereen ja tilasi design-toimistolta neljä erilaista logoa. Kampanjoissa käytettiin sattumanvaraisesti seitsemän eri värimaailman lisäksi viittä fonttia. Mainostoimistoa Anuncio piti kauhun vallassa äkkiväärillä päähänpistoillaan. Somevideoihin hän vaati huumoria, mutta ulkomainonnalla piti saada ”koko takkutukkainen Portugalin kansa itkemään”.

Ainoa asia josta hän piti itsepintaisesti kiinni, oli audiostrategia. Irtisanomiseen johtaneessa mielentilatutkimuksessa Anuncio todettiin alentuneesti syyntakeiseksi. Jos mies olisi toiminut normaalin markkinointijohtajan tapaan, hän olisi kysynyt ”mikä ihmeen audiostrategia?”, ja noudattanut raamatullisesti graafisesta ohjeistoa, digisuunnitelmia ja liikkuvan kuvan konseptia. Hän olisi jopa saattanut saada paikan johtoryhmästä eikä hassujenhuoneelta.

Anuncion tarina on tietysti lihava valhe, mutta kun markkinointia tarkkailee puhtaasti audion näkökulmasta, huomataan monen mainostajan olevan kuvan orja ja äänen tuuliviiri. Heille audiostrategia on hörhöjen hössötystä. Ääni jätetään muun suunnittelun jalkoihin, melkeinpä heitteille. Se on suuri sääli, sillä audion kulutus kasvaa kohisten kaikkialla, ja otettavaa olisi jos vain viitsisi. Ääni kannattaakin ottaa välittömästi mediaperheen ruokapöytään tasaveroisena jäsenenä. Sillä on kerrottavanaan hemmetin hauskoja tarinoita.

Kaupallinen ääni on luova ja venyvä instrumentti. Se ihastuttaa, vangitsee ja viihdyttää, mutta se kykenee myös tukemaan muita medioita. Ääni on yksi mainonnan peruspilareista, jonka on oltava tiukasti suunniteltua, brändistrategiaan nojaavaa toimintaa. Hyvin toteutetut ääni-ideat palvelevat yrityksen tavoitteita siinä missä liikkuvan kuvan ratkaisut tai digilähdöt, elleivät paremminkin. Liian ahtaaseen sääntökirjaan audiota ei kuitenkaan kannata tunkea. Siinä on vaarana maalata itsensä nurkkaan, josta ei pääse pois. Äänelle kannattaa antaa vapaus olla mediapaletin luova yllättäjä.

Luovaa ääntä voi suunnitella vasta kun ymmärtää sen mahdollisuudet ja rikottaviksi laaditut lait. On hyvä sisäistää esimerkiksi tämä muistisääntö: ”Kaikki radiospotit ovat audiomainoksia, mutta kaikki audiomainokset eivät ole radiospotteja.” Ääni kutsuu astumaan rohkeasti myös katkojen ulkopuolelle.

Radiomedialle tuottamassani Rakas Audiomainos -podcast-sarjassa pohditaan kaupallista ääntä monesta kulmasta. Sitä mietitään perinteisten radiospottien ja katkojen ulkopuolisten mahdollisuuksien kautta. Lisäksi podissa käännellään ajatuksia siitä kuinka media- ja mainostoimistot suhtautuvat kaupalliseen radioon ja modernin äänen notkeuteen. Entä mikä on kannen alla porisevan podcast-buumin vaikutus mainontaan ja kuinka brändit voivat ajaa asiaansa suoratoistoäänen avulla? Mitkä ovat äänen digitalisoitumisen mahdollisuudet mainostajalle? Keskustelin näistä teemoista kymmenen suomalaisen mainos- ja audioammattilaisen kanssa kahdeksan jakson verran. Opin juttutuokioista erittäin paljon. Toivon samaa kaikille kuuntelijoille.

Käyttämättä jätetty ääni on mykistetty markkinointimahdollisuus. Painakaa brändeiltänne mute pois päältä ja antakaa äänenne kuulua.

Kirjoittaja on audiomainostoimisto Bananas Dulcen copywriter ja tuottaja, joka kärsii misofoniasta eli neurofysiologisesta ääniyliherkkyydestä.

Tutustu Rakas Audiomainos podcast -sarjaan

Ryhdy audioedelläkävijäksi

 

Tagit

Audio & radio Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä, mainontaa ja budjettia

    Brändimainontaa vai taktista – tuo mainostajan ikuinen kysymys. Moni mainostaja valitsee taktisen kampanjan konkreettisten tulosten toivossa. Brändin tunnettuus on kuitenkin kaiken perusta ja kasvun edellytys.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Sponsorointi Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Alueellinen radiomainonta – löytämätön helmi?

    Alueellisilla radioilla on uskollinen kuulijakunta. Huomio on taattu kun napakka viesti ponnahtaa korviin oman suosikkiohjelman keskeltä.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Näin rakennat railakkaan radiospotin – mainonnan tuottajan kootut vinkit

    Tässä artikkelissa kokenut mainostuottaja jakaa vinkkejään railakkaan ja toimivan radiospotin luontiin.

    Tagit

    Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland