Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Sanoma selvitti: 60-plussat eivät mukaudu vanhentuneisiin ikäoletuksiin – on aika unohtaa yleiset standardit tiettyyn ikään sopivasta elämästä

Ihminen muuttuu ikääntyessään paljon vähemmän mitä yleisesti ajatellaan. Yli 60-vuotiaana on vapaus elää juuri sellaista elämää kun itse haluaa. Tämän vahvistaa Sanoman uusi 60+-vuotiaisiin naisiin keskittynyt tutkimus.
60-plussat artikkelikuva
16.2.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Kuusikymppisten naisten elämäntavat, asenteet ja tapa kuluttaa eivät asetu yhteen ja perinteiseen muottiin, vaikka ikää tuleekin lisää, selviää Sanoman tilaamasta, suomalaisten naisten käsityksiä ikääntymisestä kartoittavasta tutkimuksesta. Kyselyyn vastasi viisisataa 55–74-vuotiasta naista Norstat Finlandin paneelissa. Kyselyä edelsi laaja pohjatyö ikäryhmää koskevasta tutkimustiedosta sekä asiantuntijoiden haastatteluita.

Ihminen muuttuu ikääntyessään paljon vähemmän, mitä yleisesti ajatellaan.”

Nyt tehdystä 60+ – Mielikuvat uusiksi -tutkimuksesta ilmenee, ettei todellakaan ole yhtä tapaa olla kuusikymppinen. Tutkimukseen vastanneista 71 % sanoo elävänsä sen mukaan, miltä tuntuu, ei sen mukaan, miten heidän ikänsä puolesta odotetaan elävän.

Esimerkiksi nousukautena nuoruutensa eläneiden elämä on vanhempia ikäluokkia nopeatempoisempaa, ja he haluavat elää seniorivuosinaan hyvää, aktiivista ja nautinnollisempaa elämää.

60+ Mielikuvat uusiksi -tutkimus on jatkoa viime syksynä julkaistulle ET:n ikäpositiivisuus-brändikampanjalle, jossa haastettiin käsitykset ikääntymisestä ja siihen liittyvistä kliseistä. 60+-naiset ovat erityisesti laatuun ja kotimaisuuteen panostavia kuluttajia, heidän taskuissaan on suurin osa suomalaisten varallisuudesta, he ylläpitävät kulttuuria ja kuluttavat monipuolisesti mediaa.

Tutkimukseen nyt vastanneista lähes kaikkien mielestä ET:n kampanjalausahdus ”Hyvällä elämällä ei ole ikärajaa” kuvaa heitä, 62 %:n mielestä vielä erittäin hyvin.

”50-ja 60-luvulla syntyneet muodostavat maamme suurimmat ikäluokat tällä hetkellä. Yli 60-vuotiaat ovat iso, kasvava ja aktiivinen joukko suomalaisia. He nauttivat ja myös osaavat nauttia elämästä enemmän kuin koskaan aikaisemmin”, ET-lehden päätoimittaja Katriina Palo-Närhinen sanoo.  

  Nyt korostetaan yksilöllisyyttä ja itsensä toteuttamista.”

Vapauden merkitys ikäryhmälle nousee esiin tutkimustuloksissa: halutaan olla oman tien kulkijoita ja tavoitella itsensä näköistä elämää, toteuttaa itseään ja unohtaa yleiset standardit tiettyyn ikään sopivasta elämästä.

Teknologian käyttäminen on tuttua ja päivittäistä ja mm. terveyteen ja terveysteknologiaan kuluttaminen kasvaa. Ikäryhmän varallisuus kasvaa eniten verrattuna muihin ryhmiin: he ovat varakkaampia kuin muut sukupolvet. Heillä on myös halua ja mahdollisuus kuluttaa itseensä, kun lapset ovat muuttaneet pois.

Tutkimuksen mukaan 60+-nainen on modernin perheen ytimessä ja sen tukipilareita. Yksin olemista arvostetaan, eikä se tarkoita yksinäisyyttä. Naisen arvostus itseä kohtaan on noussut omaan itseensä ja hyvinvointiin panostetaan. Koskaan ei ole liian myöhäistä kouluttautua tai oppia uutta.

Markkinoijat ovat ajaneet onnensa ohi, kun kaikki hauska ja mielenkiintoinen markkinointi on kohdennettu nuorille.”

Mainonta aliarvioi välillä 60-plussia, jotka eivät ole yksi yhtenäinen kohderyhmä asenteiltaan eikä kulutuskäyttäytymiseltään. Heissä on paljon potentiaalia, ja heille kannattaisi kohdentaa sellaista mainontaa minkä he kokevat omakseen.

Mediankäytön osalta tutkimuksessa välittyi ikäryhmän kokemus siitä, ettei iällä ole merkitystä, millaisia sisältöjä mediasta seuraa. Selvästi kuitenkin koetaan, että myös oman ikäisiä toivotaan näkevän enemmän mediassa. Henkilötarinoista haetaan samaistumista, näkymää erilaisiin elämäntilanteisiin ja uskoa, että vaikeista tilanteista voi selvitä.

”60-plussat ovat monenkirjava ja rohkea porukka, ja ET-lehti saa heidät tuntemaan itsensä kuulluksi ja nähdyksi. ET kulkee vierellä, auttaa ymmärtämään itseä ja rohkaisee tarttumaan vapauteen: elämään omilla ehdoilla ja ottamaan elämästä kaiken irti”, Palo-Närhinen sanoo.

Miten luoda kiinnostusta ostovoimaisen 60+ -yleisön keskuudessa?

Lataa yhteenveto 60+ – Mielikuvat uusiksi -tutkimuksesta

Tagit

Aikakausmedia Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmediamme tavoittaa nyt 90 % suomalaisista – ”Näiden lukujen perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan merkityksellistä sisältöä lukijoidemme moninaisiin tarpeisiin”

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä ja näköislehtiä luetaan yhä enemmän. Alueidensa tavoittavimmissa medioissa panostetaan paikallisuuteen ja Lasten uutisissa ilahdutaan suosiosta nuoremmassa kohderyhmässä.

    Tagit

    Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Napakat ja toimivat mainostekstit – Vinkit tekstien terävöittämiseen

    Näillä vinkeillä onnistut laatimaan napakoita ja toimivia mainostekstejä.

    Tagit

    Aikakausmedia Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta Printtiratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    3.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Markkinoija, muista boomerit!

    Vanhemmilla ikäluokilla on paljon ostovoimaa.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    24.3.2025
    Lue lisää
  • Näin puhuttelet Z-sukupolvea

    Väestöön verrattuna Z-sukupolven mediakäytössä korostuvat vahvimmin video, audio sekä suoratoistopalvelut. Myös some tavoittaa kohderyhmän keskivertoa paremmin.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    26.2.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland