Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Sisältö ratkaisee brändiviihteessä

TBWA\Helsingin luova johtaja Jyrki Poutanen ja Sanoman luovien strategien tiimin vetäjä Piia Lähteenmäki keskustelivat Suomen suurin viihdetalo -webinaarissa brändiviihteestä.
Suomen suurin viihdetalo Piia Jyrki Jaajo
23.11.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

TBWA\Helsingin luova johtaja Jyrki Poutanen ja Sanoman luovien strategien tiimin vetäjä Piia Lähteenmäki keskustelivat Suomen suurin viihdetalo -webinaarissa brändiviihteestä.

Maailmalla on jo vuosia tehty paljon brändiviihdettä, eli brändin tuottamaa sisältömarkkinointia.  

”Michelin aloitti trendin 1900-luvun alussa julkaisemalla Michelin Guiden. Unilever loi 1960-luvulla saippuaoopperat. BMW oli edelläkävijä vuonna 2001 tehdessään BMW Hire -lyhytelokuvia”, Jyrki Poutanen listasi brändiviihteen pioneereja.   

Netflix-sarja Orange is the New Black on lähtöisin New York Timesin artikkelista. Tom Hanksin tähdittämä Cast Away on hyvä esimerkki siitä, että FedExin brändi oli olennainen osa juonen kulkua. Viimeaikaisin esimerkki on Doven Real Beauty Sketches, joka sai 180 miljoonaa katsojaa lyhyessä ajassa.

Keskustelua johdattanut Jaajo Linnonmaa kysyi, miksi kaikki eivät tee brändiviihdettä koko ajan, kun se selkeästi toimii?

”Suurin syy on vaikea bisnesmalli, jossa on monta kokkia: toimisto, tuotantoyhtiö, käsikirjoittajat, brändit ja kanavat. Toisille brändeille viihdekonteksti on lähtökohtaisesti helpompaa. Budjetti on usein myös ongelma”, Poutanen totesi.

Piia Lähteenmäki arveli, että budjetti saattaa pelottaa, mutta ei kannata luovuttaa, ennen kuin suunnitelmat ovat valmiina ja todelliset kustannukset tiedossa.

”Puuttuu myös rohkeutta ja ehkä osin uteliaisuutta ja kysyä selvittää, millaisella kokoonpanolla ja budjetilla nämä branded content -hankkeet saadaan onnistuneesti toteutettua”, Lähteenmäki sanoi.

Sanoman kanssa yhteistyössä toteutetuista branded content -ohjelmista Lähteenmäki mainitsi Valion Yllätys yhdessä pöydässä -sarjan  sekä loistavin katsojaluvuin käynnistyneen Huvila&Huussi Asuntomessuilla. Stockmannin muotinäytös toi hyviä myyntilukuja sekä positiivisia vaikutuksia harkintaan ja ostoaikeeseen.

”Britannian Channel 4:n hiljattain tekemän tutkimuksen mukaan 44 % pitää brändiviihdettä tekevien brändien mielikuvaa parempana. Brändiviihde saattaa olla Suomessakin investoinnin arvoista tulevaisuudessa”, Lähteenmäki kertoi.

Osalla markkinoijia brändiviihde on keskeinen osa strategiaa. Red Bull on esimerkki siitä, että brändiviihde on brändin ytimessä.

Linnonmaa nosti esiin juontamansa Radio Suomipopin Aamulypsyn, jossa kaupallisia kumppanuuksia on jatkuvasti.

”Aamulypsy onkin yksi meidän kiinnostavimmista kokonaisuuksista. Se vaatii rohkeutta myös mainostajalta, sillä Aamulypsy tekee sisältöä ronskilla otteella. Mutta tärkeintä on, että se toimii − saa aikaan sanomista ja myyntiä”, Lähteenmäki totesi.

Brändiviihde on kiinnostava ja kasvava markkinoinnin keino myös Suomessa.

”Omia ohjelmia ideoidaan asiakkaiden kanssa jatkuvasti ja kasvavassa määrin jo nyt. Uskon, että jonain päivänä toteutamme myös täyspitkän elokuvan mainosrahoitteisesti. Näen, että brändiviihteen kehittäminen on meidän kaikkien yhteinen tehtävä: mainos- ja mediatoimistojen, tuotantoyhtiöiden ja Sanoman Suomen suurimpana viihdetalona. Meidän kaikkien alalla toimivien tehtävä on auttaa markkinoijia menestymään”, Lähteenmäki päätti.

Jyrki Poutasen opit toimivan brändiviihteen tekemiseen:

1. Brändillä pitää olla aktiivinen rooli oikeassa tarinassa, tuotesijoittelu ei riitä.

2. Lokaatio on helpoin ja luontevin tapa saada tarinaan brändille aktiivinen rooli. Sillä on iso merkitys, missä ohjelma tai sarja tapahtuu.

3. Tee hyvää sisältöä ja jakele se maksimaallisesti.

Paraskaan viesti ei ole minkään arvoinen, jos kukaan ei näe tai kuule sitä. Täällä Suomessa sisällön jakeluun tarvitaan vahvaa kotimaista mediaa.

4. Brändiviihteeseen tehtäviä investointeja pitää pystyä mittaamaan ihan kuten mitä tahansa mediakampanjaa.

5. Menestyksen määrittää sisällön taso, ei mikään muu.

Katso myös: 

Suomen suurin viihdetalo palveluksessasi

Pia Lähteenmäki, Jyrki Poutanen ja Jaajo Linnonmaa keskustelivat Suomen suurin viihdetalo -webinaarissa brändiviihteestä. Katso keskustelu kokonaisuudessaan: 

Tagit

Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Sanoma TV:n monipuolinen syksy käynnistyy

    Luvassa on kiinnostavia uutuuksia ja rakastettuja suosikkeja. Hyödyntämällä tv:n ja videon koko tarjoamaa varmistat laajan tavoittavuuden kaikissa liikkuvan kuvan eri kulutushetkissä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • SkyShowtimelta uusi mainosrahoitteinen palvelu Ruutuun – lisää silmäpareja mainostajille

    SkyShowtime aloittaa Ruudussa uudella mainosrahoitteisella tuotteella, jonka mainosmyynnistä vastaa yksinoikeudella Sanoma. Yhteistyö tarjoaa mainostajille uuden, laadukkaan väylän tavoittaa yleisöjä huippusisältöjen äärellä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    12.6.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland