Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Taktisen tekemisen houkutusta kannattaa vastustaa

Olen lukuisia kertoja ihmetellyt, miksi ihmeessä taktiseen mainontaan panostetaan ja investoidaan Suomessa niin paljon. Se kun ei tutkimusten mukaan tuo pitkän aikavälin hyötyä yritykselle, kirjoittaa ToinenPHD:n Nina Myllyharju.
Nina Myllyharju.jpg
7.9.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Brändillisen ja taktisen kommunikaation investointien välinen suhde on usein pahasti pielessä. Syynä on houkutus tehdä ratkaisuja, jotka on helppo perustella talon sisällä ja joista saadaan nopeita tuloksia. Vaikka toisenlainen tapa olisi yritykselle paljon tuloksellisempi.

Kuluttajaliiketoiminnassa brändin rakentaminen on yrityksen tärkein kasvun veturi, mutta kovin moni yritys mittaa kuitenkin menestystä lyhyen aikavälin onnistumisen kautta. Miksi sitten brändillisen ja taktisen kommunikaation investointien välinen suhde on usein pielessä, ja miksi taktiseen mainontaan investoidaan Suomessa liikaa? 
 
1) Brändin rakentaminen vaikeaa – taktinen helppoa

Taktisen mainonnan luova suunnittelu ja toteutus sekä oman organisaation hyväksynnän saaminen toimenpiteelle on helpompaa taktisessa mainonnassa kuin brändimainonnassa. 
Brändimainonnan luova konseptointi on huomattavasti vaikeampaa kun kuluttajia yritetään puhutella emootiotasolla, etenkin jos brändistrategiaa ja -konseptia ei olla selkeästi määritelty.

Ihminen kun on perusolemukseltaan laiska, niin taktisessa mainonnassa markkinointijohtaja pääsee huomattavasti helpommalla, kun ei tarvitse laittaa itseänsä organisaatiossa likoon myymällä brändimainonnan konsepti sisäisesti ja perustella johtoryhmälle brändimainonnan isommat investoinnit, joiden vaikutuksia myyntiin ei usein voida näyttää lyhyellä aikavälillä toteen. 
 
2) Markkinointijohtajilta vaaditaan nopeita tuloksia kasvun luomisen sijaan 

Yrityksen edun mukaista olisi investoida valtaosa markkinointi-investoinneista tulevaisuuden kasvun luomiseen ja pitkän aikavälin myynnin varmistamiseen, mutta markkinointijohtajilta vaaditaan kuitenkin yleensä tuloksia ja näyttöjä nopeasti. Sitä saa mitä mittaa, ja nyt mitataan lyhyen tähtäimen voittoja. Pitkän aikavälin brändin rakentamisen sijaan markkinointijohtaja päätyykin optimoimaan lyhyen tähtäimen tekemistä, jonka tulokset ovat helposti näytettävissä toteen ja jossa markkinointijohtajan pätevyys on nopeasti todistettavissa.

3) Brändin pitkän aikavälin vaikuttavuutta ei ymmärretä 

Brändin rakentaminen on kasvun tärkein veturi, sillä se kasvattaa brändin pohjamyyntiä, mikä saadaan aikaiseksi ilman minkäänlaisia markkinointitoimenpiteitä. Brändin rakentaminen lisää brändin tunnettuutta ja vahvistaa mielikuvia, jolloin brändi on asiakkaan korvien välissä kun hankinta tulee ajankohtaiseksi. Taktinen myyntiin tähtäävä mainonta taas tuo brändin perusmyynnin päälle myynninlisän, joka on mainonnan aikaansaamaa lyhyen tähtäimen lisämyyntiä. Useinkaan yrityksissä ei ymmärretä brändin pitkän aikavälin vaikuttavuutta eikä brändin perusmyynnin tasosta ole ymmärrystä. 
 
Brändin rakentaminen on kasvun lisäksi myös kannattavuuden tärkein draiveri, sillä brändin rakentaminen vähentää hintaherkkyyttä ja brändille uskolliset asiakkaat ovat valmiita maksamaan tuotteesta tai palvelusta enemmän. 
 
4) Brändin pitkän aikavälin vaikuttavuutta on ollut vaikea mitata ja todistaa 

Brändin vaikutusta yrityksen myyntiin ei ole pystytty aiemmin näyttämään toteen.

Suomessa tehdyt myynnin mallinnukset ovat tähän asti keskittyneet mallintamaan perusmyyntiä sekä markkinointitoimenpiteiden tuomaa lyhyen tähtäimen myynninlisää. Nyt tehdään ensimmäisiä pitkän aikavälin myynnin mallinnuksia, joissa mallinnetaan sitä, miten brändin rakentaminen vaikuttaa brändin pohjamyynnin kehitykseen.  

5) Yrityksissä ei ymmärretä, mistä kasvu tulee

Yrityksen liikevaihdon kasvua ei turvaa nykyasiakkaiden myynnin kasvu. Suurin kasvu tulee uusista ja harvoin ostavista asiakkaista, jotka myös reagoivat mainontaan paremmin kuin nykyasiakkaat. Uusien asiakkaiden osuutta säännöllisesti kasvattavat yritykset pärjäävätkin parhaiten monella toimialalla. Brändimainonta lisää yhä useamman ihmisen tietoisuutta brändistä, joten taktiseen tekemiseen ei kannata keskittyä, mikäli yrityksen tavoitteena on kasvu. Brändimainonnalla tavoitetaan myös harvoin ostavia asiakkaita ja vetovoimainen brändi hyvän asiakaskokemuksen lisäksi auttaa muovaamaan heistä säännöllisesti ostavia asiakkaita.
 
Yritysten markkinoinnin ykkösprioriteetti pitäisi olla kasvun luominen ja markkinoinnin pitäisi olla funktio, joka johtaa yritysten kasvua. Valtaosa markkinoinnin resursseista ja investoinneista pitäisi käyttää siihen, miten pitkän aikavälin kasvua rakennetaan ja vauhditetaan. Taktisilla toimenpiteillä sitä ei tehdä.

Kirjoittaja on espoolaistunut markkinointiarkkitehti, jonka sydän sykkii edelleen kotikaupungilleen Tampereelle. Nina vastaa ToinenPHD:lla asiakkuuksiensa strategisesta suunnittelusta. Ninan intohimona on vahvat brändit kasvun moottorina ja urheilu kaikissa muodoissaan, uusimpina kokeiluina kahvakuulatreenit ja laitepilates.

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland