Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Televisio elää ajassa – samoin siihen liittyvä terminologia

Englanninkielisillä sanoilla mennään vääjäämättä kohti maailmaa, jossa käytännössä kaikkien alojen ammattisanastot jäävät ilman suomenkielisiä vastineita. On kriittisen tärkeää, että Suomeen luodaan aktiivisemmin uusia sanoja, kirjoittaa Screenforcen Anna Lujanen. 
Anna Lujanen artikkelikuva
29.9.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Kuluva vuosi on ollut uutisrintamalla tiukkaa seurattavaa. Maailman tapahtumat ja niiden vaikutus omaan arkeen herättävät nyt harvinaisen paljon kysymyksiä – nouseeko sähkön hinta, miten kodin saa lämpimäksi pakkasilla, pärjäämmekö talven yli. Illalla seuraamme television kautta, missä nyt mennään, sen jälkeen omat lempisarjat ja -ohjelmat rentouttavat meidät hetkeksi pois arkihuolista.

Television roolia ei tavallinen katsoja sen kummemmin puntaroi, saati sitten teknologista kehitystä tv-sisältöjen taustalla. Meille mainonnan kanssa työskenteleville televisio merkitsee kuitenkin eri asioita, joihin usein liittyy paitsi uutta teknologiaa, myös kokonaisia uusia ilmiöitä. Samalla mainontaan liittyvä kieli elää ja kehittyy jatkuvasti.

Merkittävin vinkkeli terminologian ymmärtämiseen työn kannalta lieneekin mainostajalla. Mainonnassa tv:n merkityksellä myös pitäisi olla väliä. Tv edustaa bränditurvallista ja laadukasta sisältöympäristöä. Tv on säädeltyä ja tv-sisältöjä ostetaan tai tuotetaan, eli niihin investoidaan rahaa ja niitä tuotetaan ammattimaisesti. Mitään turhia lupauksia ei televisiomainonnassa ole, sillä jokainen mainos tavoittaa sovitun kontaktimäärän ja kohderyhmän.

Kuten monilla muillakin aloilla, on digimurros tuonut tv-alalle viime vuosina paljon uusia sanoja. Valtaosa niistä on alun perin lähtöisin englannin kielestä, eikä vierassanoille löydy aina suoria suomenkielisiä vastineita. Lainaukset eri kielistä kuuluvat toki kielen tavanomaiseen kehitykseen, mutta turhia anglismeja on silti syytä välttää.

Rivakan kehitystahdin keskellä olemme Screenforce Finlandilla joutuneet pohtimaan paljon sitä, miten uusia sanoja, termejä ja lyhenteitä käännetään suomeksi. Joskus tietylle asialle löytyy useampikin sana, joita kaikkia voidaan periaatteessa käyttää, ja jotka ovat kaikki oikein. Hankalaksi asian tekee se, minkä niistä lopulta valitsee.  

Koska sanat ohjaavat ajattelua ja tekemistä, on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, kuka keskustelua määrittelee ja mihin määrittely perustuu. Me Screenforce Finlandilla olemme tv-mainostajien puolestapuhuja, ja jos Screenforce Finland jostain puhuu, saavat sanat silloin aivan omanlaisensa painoarvon. Tämä tuo mukanaan myös vastuun, ja teemme jatkuvaa kehitystyötä pysyäksemme aallonharjalla. 

Monessa maassa puhutaan esimerkiksi Total Videosta, kun me taas Suomessa puhumme Total TV:stä. Olemme pyrkineet lanseeraamaan termin, joka kattaisi television katselua kaikissa muodoissa. Total TV = online tv + lineaarinen tv. Suomessa mitataan Total TV -katselua kaikilta päätelaitteilta, myös mobiililaitteista (Finnpanelin Total TV -mittaus).

Avoin keskustelu ohjaa kehitystä

Miten vakiinnutetaan uudet, yhteneväiset käsitteet maailman muuttuessa? Miten päästään yhteisymmärrykseen siitä, että puhutaan samasta asiasta? Nämä ovat asioita, joita Screenforce Finland joutuu pohtimaan jatkuvasti, jotta uusille sanoille ja termeille voidaan määritellä sekä oikeat suomenkieliset vastineet että tarpeelliset käyttökontekstit.  

Yhtä helppoa vastausta tähän ei ole, ja olemme osaltamme päätyneet ratkaisemaan asian sillä, että olemme valinneet omat keihäänkärkemme, sanat, joita pyrimme käyttämään säännöllisesti ja joissa on jatkuvaa määrittelyn ja kommentoinnin tarvetta. Tärkeintä on, että keskustelu termien ympärillä käy, sillä vasta keskustelun kautta saavutetaan laajempi ymmärrys. 

Yksi lähestymistapa on lista ns. kielteisistä sanoista, joita ei käytetä, ellei ole pakko. Tällä tarkoitetaan sanoja, joita ei haluta pitää mukana sotkemassa kuviota, vaan niiden sijaan käytetään termejä, jotka voidaan itse määritellä, ja jotka eivät vie keskustelua väärään suuntaan.

Yksi tällainen termi on esimerkiksi ”perinteinen media”, joka kuulostaa terminä varsin vanhanaikaiselta, ikään kuin museotavaralta, johon verrattuna muut uutuudet ovat jännittävämpiä. Mielestämme lähes kaikki mediat ovat nykyään kuitenkin myös digitaalisia, eli eivät yhtään perinteisiä. Lineaarinenkin on aika ahdas kuvaus, sillä se viittaa sanana lähetystapaan. Silti lineaarisella selitetään usein laajempikin ns. perinteinen kenttä.

Koska englanninkielisillä sanoilla mennään vääjäämättä kohti maailmaa, jossa käytännössä kaikkien alojen ammattisanastot jäävät ilman suomenkielisiä vastineita, on kriittisen tärkeää, että Suomeen luodaan aktiivisemmin uusia sanoja. Muuten kirjoittaminen suomeksi muuttuu pian monilla aloilla varsin hankalaksi, ellei jopa mahdottomaksi.

Murrosvaihe voi tuntua sekavalta, mutta samalla uudet tuulet tuovat myös uusia mahdollisuuksia. Me Screenforce Finlandilla yritämme omalta osaltamme helpottaa mainostajien työtä selkeyttämällä uutta terminologiaa.

Pidetään siis keskustelu käynnissä!

Screenforce Finland ylläpitää tärkeimpien  tv-termien sanastoa täällä. 

Kirjoittaja on Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja. 

Tagit

TV & video Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma TV:n monipuolinen syksy käynnistyy

    Luvassa on kiinnostavia uutuuksia ja rakastettuja suosikkeja. Hyödyntämällä tv:n ja videon koko tarjoamaa varmistat laajan tavoittavuuden kaikissa liikkuvan kuvan eri kulutushetkissä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland