Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tunneäly on menestyvän strategian ydin

On ymmärrettävää, että kaiken kiireen keskellä yritysjohto unohtaa ihmisen. Se on suuri virhe, inhimillinen sellainen, Folkin Tommi Laiho kirjoittaa.
Tommi Laiho artikkelikuva
10.3.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Olen ison yrityksen hallituksen edessä. Sanon: elämä on järjetöntä, se on tunnepohjaisten valintojen ja odottamattomien tapahtumien summa. Hallitus herää Teams-putkestaan. Sanon: te ajattelette järjellä ja siksi väärin ‒ ihmistä vie vaistot, vietit, traumat ja emootio. Hallitus avaa jo suutaan vasta-argumentointiin osoittaakseen mainosihmiselle hänen paikkansa. Tiedän sen olevan tulossa, siksi sanon vielä ennen: jokainen kertoo itselleen päässään tarinoita ja uskoo niihin kuin totuuteen. Minulle osoitetaan ovea.

Tämä hallitus ei ollut asiakaslähtöinen. Harva on. Joissakin yrityksissä, useat näistä yrittäjävetoisia,  olen tavannut ihmisyyttä ymmärtäviä johtajia. He tajuavat omakohtaisesti, sillä yrittäminen on elämäntapa, jota ei voi järjellä perustella. Markkinoinnin ja erityisesti kommunikaation suhteen hekin ovat usein enempi vähempi kujalla. Intohimoisesti johdettu yritys kommunikoi kädenlämpöisesti: osta meidän uusi tuotteemme, jossa on tämä uusi erinomainen lisäominaisuus. Argumentti on järkevä: tämä tuote on parempi kuin edeltäjänsä ja eroaa kilpailevasta. Kyllä se sillä pitäisi mennä kaupaksi. Tuote- tai palvelukehitykseen on investoitu ja tehtiinhän me tutkimuksiakin, joissa ihmiset vastasivat kuten oletettiin: ”valitsen mieluiten suomalaisen tuotteen”. Jännä juttu, että eivät sitten kuitenkaan valinneet ostosta tehdessään.

Asiakaslähtöisyys, kuten kaikki yritysmaailman isot sanat, on helppo lausua ääneen, mutta äärimmäisen vaikea sisäistää. Me pidämme isoista sanoista. Meille tulee tunne, että ollaan ison äärellä. Kasvu! Vastuullisuus! Markkinajohtajuus! Innovaatio! Strateginen kilpailuetu! Rohkeus! Asiakasfokus! Joku näistä sanoista saattaa kuulostaa tutulta. Niistä sanoista leivotaan strategia, joka on yleinen, jo muilla käytössä, pahvinen, merkityksetön ja kohta jo unohdettu. ”Mikä se meidän strategia oli? Mitkä meidän arvot taas olikaan?” Katso serveriltä.

On ymmärrettävää, että kaiken kiireen keskellä ‒ tulospaineiden, palavereiden ja rutiinien aikasyöpössä kalenterihelvetissä ‒ yritysjohto unohtaa ihmisen. Se on suuri virhe, inhimillinen sellainen.

Millään ei ole mitään merkitystä, jos ei tunne markkinaa, ja markkina on ihminen. Kaikki mistä yritys tekee rahansa on kohdennettu ihmiselle. Näinä aikoina, ennen näitä aikoja ja tulevina aikoina pitkäaikaista menestystä voi luoda ainoastaan tunneälyävä yritys ja tunneälykäs strategia. Tunneälykäs yritys ei tutki sitä, mitä ihmiset sanovat, vaan selvittää motiivit taustalla: miten ihmiset käyttäytyvät, mikä heitä innostaa, haluttaa tai pelottaa. Tunneälykäs yritys tekee psykologin työtä hartaasti ja ajatuksella ennen kuin alkaa laittaa isoja sanoja strategiapaperiin. Tunneälykkään yrityksen hallitus ja johto ovat yhtä kiinnostuneita ihmisistä kuin yrityksestään. Sillä jälkimmäistä ei ole ilman edellistä. (Ja tähän väitöskirjan verran tekstiä siitä miksi Nokia ajoi kiville, kun se alkoi uskoa tuntevansa ihmiset ilman uteliaisuutta ihmisyyteen.) 

Kun luksuskellojen valmistaja Patek Philippe markkinoi brändiään isoilla kampanjoilla, sen näkee kymmenen miljoona ihmistä, joista vain tuhat on kohderyhmää. Silti kampanjalla ei ole yhtään hukkakontaktia. Miksi? Koska niukkuus, se että Patekin voi ostaa vain tuhat ihmistä, tekee tuotteesta haluttavan sekä ostajan että ei-ostajan joukossa. Motiivit ovat status ja kateus. Ja kyllä, osa menestyvistä brändeistä hyödyntää ihmisen addiktoivia viettejä, kuten tekevät vaikka sokerikauppiaat tai somebrändit. Yhtä kaikki, ne näkevät ihmisen: siellä kuoren sisällä on joku, joka kaipaa pakoa todellisuudesta ja tästä hetkestä. Samaa älyä voi yhtä lailla käyttää siihen, miten luoda kauniimpi, rakastavampi, läsnäolevampi maailma. Sillä sitä ihmiset kaipaavat.

Kirjoittaja on Folkin luova johtaja ja kolumnisti. Hänen juuri julkaistu esikoiskirjansa Uhanalaiset on palkittu jännitysromaanikilpailussa ja optioitu televisiosarjaksi.

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland